Annoitko tasa-arvoisen äänestyslupauksen?
Itse annoin, ja ulotan sen koskemaan yksittäisten edustajien lisäksi myös niitä puolueita, joiden selvä enemmistö nyt äänesti tasa-arvoista avioliittolakia vastaan. En siis äänestä kristillisdemokraatteja, persuja enkä keskustaa.
Kommentit (16)
En mitenkään julkisesti. Itse asia toki on itsestäänselvyys. Se oli tärkeä kysymys myös edellisissä vaaleissa ehdokasta valitessa, ehdokkaani onneksi äänesti nyt kuten oli jo aiemmin ilmoittanut.
Politiikan ei tulisi pyöriä vain yhden asian ympärillä. En anna. Vaikka kannatankin tasa-arvoista avioliittoa (olen itsekin bi), saatan äänestää eduskuntaan henkilön, joka olisikin äänestänyt vastaan, jos muut mielipiteet ja teot on mallillaan. Sitäpaitsi aloite meni jo läpi. Mitä väliä sillä enää on, jos joku sitä vastustaa? Äänestän kuirenkim vasemmalta, joten joka tapauksessa äänestän luultavasti homoliittojen kannattajaa.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 18:28"]Politiikan ei tulisi pyöriä vain yhden asian ympärillä. En anna. Vaikka kannatankin tasa-arvoista avioliittoa (olen itsekin bi), saatan äänestää eduskuntaan henkilön, joka olisikin äänestänyt vastaan, jos muut mielipiteet ja teot on mallillaan. Sitäpaitsi aloite meni jo läpi. Mitä väliä sillä enää on, jos joku sitä vastustaa? Äänestän kuirenkim vasemmalta, joten joka tapauksessa äänestän luultavasti homoliittojen kannattajaa.
[/quote]
Minulle tasa-arvo on oikeasti niin tärkeä asia, että tämänkään kohdalla en siitä tingi. Varmasti löytyy sitten heidän joukosta joku, joka on muutenkin kanssani samoilla linjoilla.
En. Kannatan tätä lakia, mutta en voi täysin luvata äänestäväni vain sen mukaisesti. Asia on tärkeä, ja uskon sen läpimenoon ennen pitkää.
Annoin, mutta päinvastoin. Ensi vaaleissa äänestän keskustaa tai kd:ta (tai persuja)
En äänestä enää kannattaneita
tai heidän puolueitaan, sen lupasin.
Annoin. Tasa-arvoinen avioliitto tulisi olla itsestäänselvyys ja haluan kasvattaa lapseni maailmassa, jossa ihmisiä ei erotella seksuaalisen suuntautumisensa perusteella.
[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 18:28"]
Politiikan ei tulisi pyöriä vain yhden asian ympärillä. En anna. Vaikka kannatankin tasa-arvoista avioliittoa (olen itsekin bi), saatan äänestää eduskuntaan henkilön, joka olisikin äänestänyt vastaan, jos muut mielipiteet ja teot on mallillaan. Sitäpaitsi aloite meni jo läpi. Mitä väliä sillä enää on, jos joku sitä vastustaa? Äänestän kuirenkim vasemmalta, joten joka tapauksessa äänestän luultavasti homoliittojen kannattajaa.
[/quote]
Omasta mielestäni politiikan tulisi pyöriä ensisijaisesti laadukkaan mielipiteenmuodostus- ja päätöksentekokyvyn varassa. En voi tietää kaikista asiakysymyksistä riittävästi arvioidakseni, kenen kanssa olisin niistä samaa mieltä jos tietäisin riittävästi. Sen sijaan voin arvioida, kuka on kykenevä
a) käyttämään asiatietoa mielipiteensä muodostamisen pohjana, ja
b) ajattelemaan muitakin kuin itseään ja lähipiiriään päätöksiä tehdessään.
Homoliittojen vastustajat eivät kykene noista kumpaankaan, siksi on helppo rajata heidät pois siitä joukosta, jota jatkossa äänestän.
ap
Aloite ei ole vielä mennyt läpi. Tästä aloite menee suureen valiokuntaan ja siitä vielä uudestaan eduskunnan äänestettäväksi. Tämänkin jälkeen lakimuutos voidaan vielä peruuttaa/sen voimaantuloa hidastaa, jos seuraavissa vaaleissa suurin osa edustajista vastustaa lakia.
Ehdokkaani näköjään äänesti puolesta ja hyvä niin. Minua tämä aihe ei suoraan sanottuna kiinnosta kovin paljoa, joten yritän jatkossakin äänestää ehdokasta, jolla on ymmärrystä kansantaloudesta. Mitkään lähärit tai kaupankassat eivät saa ääntäni. Sen verran huonossa jamassa maa makaa.
Annoin tottakai eli todennäköisesti äänestän keskustaa niinku aina ennenki. En mitään näitä kieliruskea eläinten puolueita äänestä....
Eihän tuo äänestystulos ihan yhdentekevä ollut. Mutta muutkin asiat painavat. On ollut mielenkiintoista huomata, että mitä vauraammaksi olen tullut, sitä kauemmaksi olen siirtynyt oikeistosta. Parikymmentä vuotta persaukisena wannabe-kokkarina äänestin Kokoomusta, mutta nyt, kun oikeasti olen varakas, arvomaailmani onkin varsin vasemmalla.
Onkohan muuten nyt vastaan äänestäneissä sellaisia, jotka ensi vaalien alla täyttävät vaalikoneisiin olevansa lakimuutoksen kannalla? Kun asia on jo päätetty, eikä vastustamisesta jää enää niin helposti "kiinni", osalle voi tulla houkutus esittää suvaitsevaisempaa kuin onkaan. Varsinkin kun tiedetään, että enemmistö äänestäjistä kannattaa.
En voi sanoa antaneeni, koska en missään olosuhteissa äänestäisi mitään noista puolueista. :)
Olisi hienoa, jos kepun tai persujen kannattajat ottaisivat hajurakoa noihin puolueisiin avioliittolaki-äänestyksen takia ja kannatus laskisi, mutta en oikein usko että esim Pohjanmaan äärioikeistolaiset ja uskovaiset kepulaiset hylkäävät Sipilän.
Ennen en osannut jotenkin mieltää keskustaa homofobiseksi puolueeksi, mutta nyt sekin on tullut ilmi.