Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ällöttävää kun jotkut juovat suu vielä täynnä ruokaa.

Vierailija
29.11.2014 |

Olen jostain syystä kotoani oppinut (en muista että tätä olisi koskaan opetettu, mutta jokainen perheenjäseneni tekee niin), että ruoka tulee nielaista ja suun olla tyhjä ennen kuin juot. Liittyy myös siihen, että ruoka syödään suu kiinni, joten suuta ei aukaista ennen kuin se on tyhjä. Ja muutenkin pyritään juomaan vain ennen ja jälkeen ruuan, ei koko ajan välissä.

Olen opettanut saman lapsillenikin. Syö suu kiinni, juo vasta kun suu on tyhjä. Täytyy kyllä myöntää että pidän sitä jossain määrin fiksumpana tapana syödä kuin koko ajan nesteellä ruoka alas huuhdellen. Ja onpa jokunen käytösopaskin tätä mieltä. 

Pidän jotenkin epämiellyttävänä kun joillain on suu täynnä ruokaa, ja he hörppäävät vettä lisäksi! Ajatus ruuan laimentamisesta kylmällä juomalla kuvottaa. Ruoka ruokana, juoma juomana. Tämän kun on oppinut, kuivinkin keksi tai näkkäri menee kyllä ilman juotavaa alas. Puraiset vain tarpeeksi pienen palan, jotta suun oma sylki riittää siihen. 

Olen varma että kenenkään ihmisen ei tarvitsisi jokaisen suupalan jälkeen laittaa nestettä lisäksi, jos heitä ei olisi siihen pienestä asti opetettu. "Kauhulla" seuraan kun ystäväperheissäni lapselle, joka ei vielä osaa itse syödä, tuputetaan vettä aina samaan aikaan kuin ruokaakin.

Olen muutenkin hyvin tarkka eri mauista, tosin en tiedä onko se syy vai seuraus.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos se ruoka on niin kuumaa että kieli palaa? No mut oikeestaan, siinäpähän kauhistelet....

Vierailija
2/12 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Tosin opin tän vasta myöhemmin kun tutustuin tasokkaampaan ruokakulttuuriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 12:19"]

Entäs jos se ruoka on niin kuumaa että kieli palaa? No mut oikeestaan, siinäpähän kauhistelet....

[/quote]

Onko tämä sinulla useinkin ongelma ettet osaa arvioida milloin ruoka on jähtynyt tarpeeksi? Melko marginaalitilanteesta puhutaan. Muistan yhden tilanteen jossa söin grillileipää, jossa oli liian kuuma tomaatti. Ei, en juonut vettä, en tajunnut enkä varmaan olisi saattanutkaan.

Vierailija
4/12 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa... On sulla Ap ongelmat. :D

Vierailija
5/12 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se minulle ole ongelma että jotkut eivät ole oppineet kunnon pöytätapoja. 

Se on ongelma jos jotkut syövät suu auki, niin että kuuluu maiskutusääniä. Se ällöttää niin paljon että ruokahalu menee.

Vierailija
6/12 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ainakin syöjeneritys jotenkin niin vähäistä, että varsinkin leipään meinaan tukehtua enkä saa nielaistua, jos en ota juotavaa välissä. Eiköhän se ole jokaisen oma asia kuinka syö ja juo.

Vierailija
7/12 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas ärsyttää jankkaavat ihmiset. Yhellä lauseella pitäisi saada asia sanotuksi, mutta monta kappaletta samaa jauhettavaa

Vierailija
8/12 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsoiletko muistakin asioista yhtä paljon? Kai olet opettanut lapsillesi, että aina ennen kuin hörppästään siitä lasista (sen jälkeen kun suu on nielty tyhjäksi), kuuluu taputella suunpielet puhtaaksi liinaan, ettei jää jälkeä lasin reunaan?

Kyllä sitä kotonaan saa ryystää vaikka kahvia tassilta. Eri asia sitten, jos ollaan juhlissa tai liiketapaamisessa.

Vierailija
9/12 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, mä opetan siis vauvastani täysin sivistymättömän ja huonokäytöksisen ihmisparan kun välillä kesken ruokailun tarjoan vettä nokkamukista - juurikin auttamaan suun huuhtomisessa ja ruuan kulkeutumisessa kitalaesta ruokatorveen. Välillä kun ruoka on kuivempaa niin neste auttaa sitä kulkemaan. Ap, varo siis, uusia hirvityksiä on kasvamassa!!!

Vierailija
10/12 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

muä ärsyttää ja ällöttää ihmisten mussutusäänet. miten ei osata syödä hiljaa??

Vierailija
11/12 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa se on vaarallistakin jos syömäänopettelevalle ei tarjoa nestettä välissä. Kuivaan ruokaan tukehtuu helpommin.

Vierailija
12/12 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas ap:lla erikoinen neuroosi.

Itse en pysty lainkaan nielaisemaan esim. leipää ilman nestettä, reuman vuoksi syljeneritys on heikkoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä