Pidättekö ystäväänne huonompana ihmisen, jos hän on salasuhteessa varattuun mieheen/naiseen?
Jos ystävänne on itse sinkku, eikä hänellä ole muita kumppaneita kuin tuo yksi varattu mies/nainen.
Kommentit (73)
Kyllä. Koska monta kertaa minut on sotkettu mukaan asiaa., alibia ynnä muuta pitänyt tarjota. Pistän heti poikki. Koska ihminen joka voi toiselle tehdä noin, voi myös olla minulle epärehellinen.
En, vaan sitä varattua osapuolta.
En tuomitse, kunhan ei kaveriensa miehiin koske.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmiten on tullut sellainen enenevä kaipuu hyvyyteen ja oikeudenmukaisuuteen, etten halua olla missään tekemisissä pahuuden tai petkuttamisen kanssa jos vain voi valita.
En haluaisi olla hänen ystävänsä mikäli salasuhteilee. Se on samaa kuin sylkäisi aitoa rakkautta kasvoihin.
Jos olisit ollut jonkun ystävä 10 vuotta ja se ystävä ajautuisi salasuhteeseen varatun miehen kanssa, niin katkaisisitko ystävyyden vain tuon vuoksi?
Kyllä.
Onneksi minun ystäväni ei katkaissut välejä eikä hylännyt, kun minulla meni vähän huonommin.
Tämä ei ole kenenkään osapuolen kannalta mustavalkoinen asia. Salasuhteen molemmat osapuolet todennäköisesti himoitsevat toisiaan eikä sitä voi noin vain katkaisimesta sammuttaa. Joskus se vaan vie mennessään ja seurauksia murehditaan myöhemmin, jos murehditaan. Salasuhteeseen voi ajautua kuka tahansa, myös tämän palstan kivittäjät. Useimmiten kyse on juuri ajautumisesta, lemmenkipeys paranee vain tarpeen tyydyttämällä, kunpa olisikin jokin muu keino. Ystävyyteen sillä ei pitäisi olla mitään vaikutusta, inhimillisyyttä ja myötätuntoa kannattaa osoittaa, tilanne ei ole muutenkaan helppo...
Tottakai pidän erittäin säälittävänä, huonona tekona, ihmisen huonoutta en ole arvollinen tuomitsemaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole kenenkään osapuolen kannalta mustavalkoinen asia. Salasuhteen molemmat osapuolet todennäköisesti himoitsevat toisiaan eikä sitä voi noin vain katkaisimesta sammuttaa. Joskus se vaan vie mennessään ja seurauksia murehditaan myöhemmin, jos murehditaan. Salasuhteeseen voi ajautua kuka tahansa, myös tämän palstan kivittäjät. Useimmiten kyse on juuri ajautumisesta, lemmenkipeys paranee vain tarpeen tyydyttämällä, kunpa olisikin jokin muu keino. Ystävyyteen sillä ei pitäisi olla mitään vaikutusta, inhimillisyyttä ja myötätuntoa kannattaa osoittaa, tilanne ei ole muutenkaan helppo...
Ei se mitään ajautumista ole. Jos ei sitten tuuli tönäise niin että pippelssi sujahtaa pimppersoniin. Ihan aikuisten ihmisten tietoinen päätös.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, ei kukaan mihinkään suhteeseen ajaudu, tehdään ihan itse päätös pettää. En halua tuonkaltaisia ihmisiä ystäviksi, he sotkevat muutkin omaan paskaansa.
Ja myötätunto kuuluu petetylle, ei pettäjälle.
En. Nuorempana olin paljon ehdottomampi, mutta iän myötä mustavalkoinen ajattelu on karissut.
Kaverini seurusteli varatun miehen kanssa, mies oli koko ajan muka eroamassa, mutta ei sitten lopulta eronnutkaan. Huonostihan siinä kävi, mutta totta kai olin ystävän tukena. Mies se sika mielestäni oli kaikkine selittelyineen siitä, miten ”on jo oikeastaan erottu, mutta asunnon myynnissä kestää ja siksi asutaan vielä yhdessä”. Yök.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmiten on tullut sellainen enenevä kaipuu hyvyyteen ja oikeudenmukaisuuteen, etten halua olla missään tekemisissä pahuuden tai petkuttamisen kanssa jos vain voi valita.
En haluaisi olla hänen ystävänsä mikäli salasuhteilee. Se on samaa kuin sylkäisi aitoa rakkautta kasvoihin.
Tässä nyt taas oletetaan, että kaikki parisuhteet ovat aitoa rakkautta. Ihmisillä on monia syitä pysyä esimerkiksi kuolleessa avioliitossa, eikä vähiten vaikka yhteiset lapset tai talous.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt taas oletetaan, että kaikki parisuhteet ovat aitoa rakkautta. Ihmisillä on monia syitä pysyä esimerkiksi kuolleessa avioliitossa, eikä vähiten vaikka yhteiset lapset tai talous.
Kukaan ei varmasti ole eri mieltä tästä. Tärkeää kuitenkin olisi, että molemmat liiton osapuolet olisivat tietoisia siitä, missä mennään. Avoimessa suhteessa kukaan ei tule petetyksi, eikö tarvi ”salasuhteilla”.
Pitäisin todellakin huonompana ihmisenä ja todennäköisesti lopettaisin ystävyyssuhteen kokonaan. Koen, että noin moraaliton ja epärehellinen ihminen tuskin toimii muussakaan elämässään toisia ihmisiä kunnioittavalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi enää luotettava ystävä. Voin nähdä, mutta katson alaspäin. Jos päättää suhteen ja pyytää petetyltä anteeksi ja katuu aidosti, voin harkita anteeksiantoa.
En koskaan itse haluaisi tulla petetyksi, joten halveksin pettämiseen osallistujia.
Minkä ihmeen takia sen toisen naisen tai miehen pitäisi pyytää siltä petetyltä osapuolelta anteeksi? Eikö se varattu ole se joka on tehnyt järkyttävän teon kumppaniaan kohtaan? Itse en tosin antaisi petturimiehelle anteeksi koskaan, vaan lopettaisin suhteen.
Petos on petos oli osallistuja sinkku tai varattu. Ihmissuhdepetos korjataan paljastamalla oma halpamaisuus.
Mutta kun se sinkku ei petä ketään. Ei se sinkku ole luvannut pysyä lojaalina sille, jonka puoliso on pettänyt.
Tyhmänä pitäisin. Voisi myös ystävyys olla siinä.
Olen luterilainen, joten uskontoni kieltää tuomitsemisen.
Kyllä, itsekeskeisenä ja empatiakyvyttömänä (sitä kohtaan jota he yhdessä pettävät).
Mietin muuten, kuinka vanha pitää olla jotta voi vakuuttaa että ei, todellakaan itse en tule koskaan pettämään? Kun löytyy noita jotka uhittelevat, että ei ole vain todellinen intohimo "tullut ja vienyt". Minua ei tunteet vie iloon eikä suruun vaan olen ihan tietoisesti niissä läsnä ja kuljen. Enkä voisi salailla ja pettää toisten luottamusta. Enkä voisi piilotella rakastumistakaan, eläisin sitä jokaisella solulla. Hirveää jos pitäisi varoa mitä muut siitä sanovat, mutta joillekin salaisuus on se jännite eikä todellinen rakkaus. Enkä halua ystävän tuollaista satuttavaa salaisuutta pantata ja paisuttaa.
Hyi olkoon mitä ihmisiä nuo pettäjät ja siihen osallistuvat.
Ei jatkoon. Itsekeskeisyys, pahuus, n.arsismi kuvaavat näitä ihmisiä...
Sen verran on ikää, että kaikenlaista on tullut nähtyä. Ei ole minun asiani tuomita ketään.