Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vituttaa jo valmiiksi koko joulu..

Vierailija
29.11.2014 |

Tilanne siis se, että olen tähän asti joka vuosi, eli 25 vuotta viettänyt sukujoulua. Viime vuosina oon alkanut kaivata ystäviä ja myös omaa rauhaa jouluna. Ilmoitin, että en ole tänä vuonna tulossa, niin eikö alkanut valitus ja itku, että joulu on perhejuhla ja kyllä mun täytyy tulla. Enkö yhtään ajattele muita? Niin no ajattelin, että mullakin oikeus nauttia joulusta omalla tavalla. Nyt mietin mitä teen. Toinen on tää lahjaongelma. Aikuiset haluaa joululahjoja. Nyt keskustellaan jo kuinka monta lahjaa ostetaan per henkilö. Että vituttaa.. Ensi jouluksi varaan ulkomaan matkan.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitat siis, että haluat irrottautua suvun jouuperinteistä ja vietät joulua vähitellen omalla tavallasi

- olet omassa kodissa

- et osallistu enää lahjarinkiin

- tapaat sukulaisia (jos haluat siis) esimerkiksi joulupäivänä tai joulun välipäivinä

Olet aikuinen ihminen, voit sanoa tällaiset asiat ihan rauhallisesti ja rakentavasti. Voit lähettää joulukortit vaikka niille ihmisille, joille ennen toimitit paketit.

Vierailija
2/25 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ystäväsi viettävät joulun?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietät joulun miten haluat. Sanot että ajattelet kerrankin itseäsi ja teet mitä haluat.

Vierailija
4/25 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuli aikoinaan kauhea itku, kun lähdin jouluksi ulkomaille. Äidillä kesti monta vuotta toipua. Olikin silloin 20v. Taitaa jo pikkuhiljaa unohtaa (oon nyt 40) :)

Vierailija
5/25 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tarkoitus olisi, että mentäisiin kaikki ystävälleni ja syötäisiin yhdessä. Sen jälkeen jokainen on vapaa tekemään mitä haluaa. Ihan asiallisesti tästä suvulle ilmoitin, mutta haukut sain. En muutenkaan ymmärrä tätä, että jokaisen pitäisi saada esim. 6 lahjaa aikuisia, kun ollaan. Ap

Vierailija
6/25 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin varmasti koen haikeaksi sen sitten, kun oma ainokaiseni aikanaan haluaa viettää joulun muualla kuin kotonamme. Mutta toki sen ymmärrän, ja sitten on taas aika kehittää omiakin jouluperinteitä ( kuten tapahtui aikanaan vanhempieni erottua, sitten äitini ja isovanhempieni kuoltua jne). Mikähän siellä suuressa sukujoulussanne olennaisesti suvun mielestä poissaolostasi muuttuu?

Vierailija
7/25 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse olen viettänyt joulua samalla tavalla jo 30 vuotta ja pikkuhiljaa sitä haluaisi jotain muutosta siihenkin. Varsinkin kun koko joulu on yhtä juoksemista ja syömistä joka paikassa, ei todellakaan rauhallista joulua.

Pitäisi vaan lähteä johonkin matkalle, ihan erilaiseen jouluun.

Mielestäni ap:n kaverijoulu kuullostaa todella kivalta. Teet kuten itse haluat ja menet vaikka seuraavana päivänä vanhempiesi luo. Elleivät ole ihan tyhmiä, ovat todella iloisia kun haluat seuraavana päivänä viettää heidän kanssaan joulua.

Vierailija
8/25 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se joulu nyt ottaa päähän ja ankarasti :D

Vierailija
9/25 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 09:42"]

Kyllä se joulu nyt ottaa päähän ja ankarasti :D

[/quote]

No niin ottaa. Ei millään jaksais tapella tästä aiheesta. Tosin av:ta lukeneena en oo ainut, jolle joulu on hankala. Ap

Vierailija
10/25 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin tahtoisin viettää joulua itsekseni tai kaksistaan avomieheni kanssa. omalle suvulleni asia olisi ihan ok, mutta mieheni haluaa viettää joulua perheensä ja minun kanssa. sinne siis jouluksi vaikkei vähempää voisi kiinnostaa. en muutenkaan edes pidä joulusta.

Vierailija
11/25 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietät joulun omalla tavallasi. Mahdollisesti ilman sosiaaliluokkasi käyttämää genitaali-ilmausta.

Vierailija
12/25 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ymmärän kyllä tilanteesi ja minulla vähän samanlaisia tuntemuksia. Ilmoitin tänä vuonna, että me emme vietä joulua sukulaisten luona vaan olemme omalla porukalla. Joka vuosi ollaan juostu siellä sun täällä ja joulu on mennyt että on kerinnyt istua ja nauttia hiljaisuudesta. 

Joululahja-asia on meilläkin riesana ja ilmoitin, että aikuisille ei tipu lahjoja vaan lapset on pääasiassa ja niille toki lahjoja ostan.

Meillä joulu koki muutoksen alle pari vuotta sitten, kun äitini kuoli. Silloin menimme kaikki mielellään joulun viettoon, viime vuonna se oli aikamoista pakkopullaa ja koin etten halua viettää sellaista joulua vaan aloitan omat perinteet kotona omalle lapselle. 

Vierailija
13/25 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluaisin viettää sukujoulua, mutta kaikki sukulaiset ovat jo mullan alla. 

Vierailija
14/25 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.11.2014 klo 10:04"]

Vietät joulun omalla tavallasi. Mahdollisesti ilman sosiaaliluokkasi käyttämää genitaali-ilmausta.

[/quote]

:D

Vierailija
15/25 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta. Meillä kanssa äiti järjesti marttyyrina väkisin perhejoulua vuodesta toiseen, vaikka oltiin jo aikuisia. Sitten oli kiistaa miehen äidin ja oman äidin välillä, missä syödään ja yövytään milloinkin. Nyt vielä vanhempani erosivat pari vuotta sitten ja joulunviettopaikkoja tuli siten lisää. Aikuisten sisarusten kanssa sovittiin aina, ettei osteta toisillemme lahjoja.

Mutta nyt on asiat toisin. Lapsemme (kohta 4v.) on syntynyt joulun alla, joten juhlimme hänen synttäreitään suvun voimin juuri ennen joulua ja joulut vietämme oman perheen kesken ulkomailla. Ehkä siksi, että olen kokenut samanlaista rasittavaa joulusäätöä kuin sinäkin, osaan nyt arvostaa valtavasti yhteistä rauhallista oleskelua, aikaa ja nautiskelua vain oman perheen kesken.

Vietä juuri sellainen joulu kavereidesi kesken kuin itse haluat! Tapaat sitten sukulaisia vaikka ennen joulua tai joulun jälkeen. Joulu on kuitenkin vain päivä muiden joukossa ja yhdessä voi syödä ja kokoontua toistekin.

Vierailija
16/25 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina ollut niin terveesti itsekäs että teen niinkuin itse tahdon oli sitten joulu tai juhannus.

Kun muutin pois kotoa 18v. niin kerroin heti 1.jouluna että haluan laittaa oman jouluni aattona. Olihan se kova paikka äidilleni mutta tulivat sitten joka aattoaamu meille glögille ja kuuntelemaan joulurauhan julistusta.

Ja joulupäivänä 25pv. menimme sitten aina äitini luo syömään ja oli oikein ihanaa päästä valmiiseen pöytään ja tätä kyllä kaipaan nyt kun äitini on jo kuollut.

26pv. eli tapaninpäivä vietetään sitten joulua miehen sukulaisten kanssa.

Vierailija
17/25 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäipä kiinnostamaan se, että saiko aloittaja varattua ulkomaanmatkan tälle joululle. Toivottavasti hän myös teki sen. Itsekin haluaisin viettää joulut jossain muualla, mutta minulla ei ole siihen mahdollisuutta.

Vierailija
18/25 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko joulu on ihmisen sairauden perikuva. Samaa sarjaa aikuisten syntymäpäivien kanssa. Ainoat jotka ovat hyötyvinään joulusta ovat kauppiaat. Oikeastihan hekään eivät siitä hyödy, vaan ovat vain keksineet itselleen kivan tavan tyrkyttää sontaa ihmisille.

Vierailija
19/25 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervettä itsekkyyttä on hyvä opetella. Jos joku vetää herneen nenään niin se ei ole aloittajan ongelma.

Minä väsyin sukujouluihin, jotka poikkeuksetta vietetään miehen suvun kanssa heidän perinteidensä mukaan. Haluan painottaa, että kyse on ihanista ihmisistä ja mukavista perinteistä. Itse vain halusin vaihtelua, hiljaisuutta, rauhaa, yhdessä paikassa pysymistä (sen sijaan että joulunpyhät suvaitaan pitkin sukulaisia).

Niinpä jo viime joulun jälkeen ilmoitin, etten ole käytettävissä tulevana jouluna. Vietän joulun omassa kodissani.

Suku aikansa asiaa ihmetteli, ymmärsi toiveeni. Tulevan joulun vietän niin kuin toivoinkin.

Muu perhe ja suku ovat matkoilla. Oman perheeni kanssa vietämme joulua tänä viikonloppuna pienimuotoisesti.

Vierailija
20/25 |
17.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä sama keskustelu käydään joka joulu xx kertaa ,xx otsikoilla ja xx medioissa.

Kuinka monessa sukujoulussa on kyse siitä , että kyseessä on tapa jota ei kyseenalaisteta ,koska niitä nyt vaan pitää viettää kun niin on tehty viimeiset 100 vuotta.

Kuinka monessa sukujoulussa on kyse aidosti toistensa seurassa viihtyvistä ihmistä ?

Se ,että osallistujat pakotetaan ajamaan satoja kilometrejä karmeassa säässä mahdollisesti vielä lasten kanssa, on erittäin itsekästä ja ilkeää.

Tai että ihmiset painostetaan luopumaan ainoasta mahdollisuudestaan levätä kun pitää ravata ympäri kyliä.

Ymmärrän isovanhempien toiveen nähdä lastenlastensa ilon jouluna,mutta jos se saa heidän vanhempansa inhoamaan ja stressaamaan joulua jo etukäteen niin se ei ole vaihtoehto.

Alkuperäiseen,lahjoja lahjojen vuoksi aikuisille -ei mitään järkeä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme