Onko normaalia kaivella kauppakeskuksen..
Onko outoa jos kaivelee pulloja kauppakeskuksen roskiksesta? Kaverini tekee näin.
Kommentit (7)
Itse en alentuisi moiseen. Aikanaan pojallekin kerroin että ei yhtään pulloa oteta maasta.
Ihan ok, tosin itse pelkäisin jotain huumepiikkejä, jos roskiksia sokkona kaivelisin. Lisäksi olen erittäin bakteerikammoinen, joten en koe, että parin euronkaan "saalis" kompensoisi sitä, että sotkisin käteni ja hihani joitain pulloja kaivellessa. Mutta arvostan jopa niitä, jotka niitä kaivelee, sillä ainakin pääsee kierrätykseen se raaka-aine uudelleen ja roskikset eivät täyty niin nopeasti, kun turhat pullot kaivellaan pois niistä tilaa viemästä.
Ei kai ole normaalia, jos normaalia on se, mitä enemmistö tekee. Mutta ymmärrän kyllä, minullakin pullojen kerääminen alkoi lasipulloista, sitten aloin "vaivan palkaksi" keräämään myös pantilliset tölkit, nyt vien "samalla vaivalla" myös pantittomat tölkit, koska alumiininkierrätys on tärkeää. Viime viikolla puiston koirankakkaroskis oli täynnä kaljatölkkejä, eikä siis ollut koirankakalle tilaa, joten alennuin roskiksentonkijoiden tasolle. Kuka tietää minä päivänä olen siellä kauppakeskuksen roskiksessa itsekin? Tää on tällanen rappion kierre...sinänsä pullojen ja tölkkien keräämisessä ei ole mitään hävettävää, se on ympäristösankaruutta, mutta jotkut ovat kateellisia, tai eivät halua muita apajoilleen, ja puhuvat siksi asiasta pahaa.
"...Tää on tällanen rappion kierre...sinänsä pullojen ja tölkkien keräämisessä ei ole mitään hävettävää, se on ympäristösankaruutta, mutta jotkut ovat kateellisia, tai eivät halua muita apajoilleen, ja puhuvat siksi asiasta pahaa." - Tätä mietin kumpi on pahempi rappio kierre se, että me vielä terveet ja itsemme elättävät keräämme pulloja ja viemme niitä kierrätykseen, vai ne vetelät ja laiskat nassa ihmiset, jotka eivät jaksa viedä putiloitaan edes roskiin asti vaan viskovat niitä pitkin maisemaa. Tai kuten tänään pääsin todistamaan aivan kuin putilo olisi vain valunut ja tippunut sankarin kädestä. hörppäilyyn jälkeen häneltä ilmesiesti tipppui ensin peukalo ja hups putilo tippui myös. Mutta yli-inhimisenä ei näkynyt verta, eikä sankari jäänyt katsomaan taakseen potkaisi kauppakeskuksen käytävällä vain vauhtia putilolle, mitä ennen hän oli astunut sen päälle.
Jollekin se on normaalia ja jollekin taas ei. Ei kai tuosta mitään haittaakaan ole.
Pidin ennen ns. "Laitapuolen kulkijoiden" hommana saada vähän rahaa viinaan tai johonkin muuhun, mutta olen laittanut merkille, että viime vuosina tästä on tullut tosi paljon yleisempää ja ihan siistin oloisia aikuisia ja vahnhuksia näkee enenevässä määrin kaivamassa pulloja roskiksista. Juuri eilen Espoossa seurailin siististi pukeutunut n. 50v. naista junaa odotellessa.
En rohkene tonkimaan kauppakeskusten roskiksia. Sen sijaan minulle muodostui aikanaan tapa koiraa ulkoiluttaessa, että noukin lenkillä vastaan tulevat lasipullot, ennenkuin ne on särjettty sirpaleiksi polulle ja sirpaleet kulkeutuvat mm., jonkun nelijalkaisen tassuissa tai puhkomassa polkupyörien kumeja... Hieman myöhemmin opin ottamaan pullojen varalle oman pussin, kun poimimiseni laajentui koskemaan, myös muovisiapulloja ja metallisiatölkkejä. Vaikka koirani on sittemin siirtynyt koirien taivaaseen, niin yhä vieläkin saatan toisinaan kerätä pulloja lenkilläni ollessani. Ja vaikka niistä saatava rahalla ei minulle juurikaan merkitystä, niin ärsyttää silti, että miksi (mm.) Lidli sooloilee, eikä sen putiloista makseta panttia muuta kuin sen omissa kaupoissa. Tai miksi panttia ei voi saada kaikista juomaputiloista, joka oiikeasti edes hieman muistuttaisi siitä, kuinka tärkeää on että "roskat" tulisi toimittaa oikeaan osoitteeseen. - Vaikka esimerkiksi lasipullon ongelma on mahdollinen "sirpaloituminen" niin ehjä lasipullo on, jos se saadaan kierrätykseen asti, niin lähes ikuinen. Luonto kiittää.