Kuntoutustuella olijat. Miten kauan ja miksi?
Kommentit (42)
Kahdeksatta vuotta, myöskin psykoosin takia. Pitäisi muuttua täysin päinvastaiseksi ihmiseksi että selviytyisin nykypäivän työelämässä edes osa-aikaisesti.
Kaksisuuntainen mielialahäiriö, 9 vuotta. Eläkkeelle viime vuonna.
OCD ja ahdistuneisuushäiriö, vuoden olin.
Kaksisuuntainen mielialahäiriö. 1,5 vuotta. Nyt palannut työelämään, aluksi lyhemmillä työpäivillä.
Olin muistaakseni kahdeksan vuotta kuntoutustuella, ennenkuin pääsin eläkkeelle ja eläke oli läpihuutojuttu. Muutama vuosi oli myös työttömyys ja toimeentulotuella ennen kuntoutustukea, ennenkuin tajusivat että olin aivan liian sairas ja pääsin kuntoutustuelle, eikä tarvinnut enää muiden täytellä noita tukilappuja minulle. Olin siis niin päästä hajalla etten ymmärtänyt mitä lapuissa luki. Samalla myös diagnoosi muuttui. Sitä ennen olin ollut pakko-oireinen, mutta koska olin psykoosissa, niin olin pystynyt selittämään asiat vähän väärin, ja kun psykoosi alkoi pikkuhiljaa helpottaa, niin diagnoosiksi tuli kunnon rypäs psykoottisesta masiksesta, ahdistukseen, pakko-oireisiin jne jne. Siitä on nyt aikaa parikymmentä vuotta ja onneksi ei ole mennyt pahempaan suuntaan enää.
Älä välitä, ap.
Vielä muutama vuosi, pari kuntouttavaa työtoimintaa, yksi kolmen vuoden psykoterapia ja mindfulness-kurssi.
Sitten eläkkeelle.
Muistatteko yhtään kuinka pitkän jakson saitte aluksi kuntoutustukea ja oliko vaikea saada lisää? Menikö päätös heti läpi vai pitikö olla työttömänä ennen kuin kuntoutustukea herui? Nim. Just tein hakemuksen traumaperäisen stressihäiriön ja masennuksen takia
Olen ollut noin kolme vuotta.
Skitsoaffektiivinen häiriö, eli kaksisuuntaisen mielialahäiriön ja skitsofrenian yhdistelmä. Sanoisinko, että mielenkiintoinen yhdistelmä.
Vierailija kirjoitti:
Muistatteko yhtään kuinka pitkän jakson saitte aluksi kuntoutustukea ja oliko vaikea saada lisää? Menikö päätös heti läpi vai pitikö olla työttömänä ennen kuin kuntoutustukea herui? Nim. Just tein hakemuksen traumaperäisen stressihäiriön ja masennuksen takia
En muista teinkö ensimmäisen itse, mutta lääkäri teki ainakin toisen. Hyvin on mennyt läpi. Vuoden sairasloma pitää olla ennen kuntoutustuen saantia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muista teinkö ensimmäisen itse, mutta lääkäri teki ainakin toisen. Hyvin on mennyt läpi. Vuoden sairasloma pitää olla ennen kuntoutustuen saantia.
Vuodeksi kerrallaan olen saanut.
Voi olla työelämässä ennen kuntoutustukea.
No teitä palstalla ainakin riittää.
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule! Toimistolla on tälläkin hetkellä tikittäviä tapauksia jotka oottaa leviämistään. Työelämän puolella ongelmista vaietaan siihen asti kunnes kupoli leviää viimeisen kerran. Osa palaa takaisin,toisten jäädessä lopullisesti nollatilaan.
Kaksi vuotta kuntoutustuella ja sitten myönnettin tk-eläke. Masennus ja traumaperäinen stressihäiriö diagnooseina.
Tuosta avauksesta että kuntoutustukeen, eli määräaikaiseen eläkkeeseen, ei riitä yksi psykoosi vaan sen tulee vähintään uusiutua. Tunnen erään keltä kuntoutustuki on evätty tällä perustella.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta avauksesta että kuntoutustukeen, eli määräaikaiseen eläkkeeseen, ei riitä yksi psykoosi vaan sen tulee vähintään uusiutua. Tunnen erään keltä kuntoutustuki on evätty tällä perustella.
Psykoosisista voi seurata masennusta, ahdistuneisuutta, stressiherkkyyttä ym. Jonka vuoksi ei ole työkykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykoosisista voi seurata masennusta, ahdistuneisuutta, stressiherkkyyttä ym. Jonka vuoksi ei ole työkykyinen.[/quote
Ja lääkitys voi vaikeuttaa aloitekykyä.
Vierailija kirjoitti:
No eihän nyt kovin paljon.
Up