Kun päänsärylle ja kivulle ei näy loppua. Olen asiakaspalvelualalla.
Olen vuosia ollut aspa alalla. Työ on ihan ok mutta sen intensiteetti vie terveyden pois. Olen vähitään useita kertoja viikossa uskomattoman kipeä työpäivän jälkeen.
Kun on kiirettä ja asiakkaat tulevat jatkuvalla syötöllä niin kasvot muuttuvat todella kipeiksi ja tulee migreeni kun ei ehdi hengähtää edes 30 sekuntia. Joutuu kokoajan puhua ja keskittyä.
Leuka, ohimot, otsa, kaula,alaselkä uskomattoman kipeitä.
Kun tulen kotiin tuntuu että olen liikuntakyvytön. Panostan hurjasti tervelliseen syömiseen ja kehonhuoltoon mutta ei auta.
Aspa ala on vain niin rankkaa pään alueelle kun joutuu käyttää kovaa ääntä ja keskittyä satoihin asiakkaisiin.
Miten te muut jaksatte? Mä en kestä enää elää jatkuvassa kivussa. Nykyään kun ei voi vaihtaa alaa kun kaikilla aloilla on aspaa.
Kommentit (24)
Kuvittele mitä se työ on niille aivotyötä tekeville. Kannattaisiko ottaa työterveydessä puheeksi, että et suoriudu työstäsi?
Auttakaa joku. Olen vuosia yrittänyt saada apua
Vierailija kirjoitti:
Kuvittele mitä se työ on niille aivotyötä tekeville. Kannattaisiko ottaa työterveydessä puheeksi, että et suoriudu työstäsi?
Huomaa ettet ole koskaan ollut kassalla... se seisomisen määrä ja puhumisen määrä rasittaa leuat aivan valtavasti.
Itelläkin krooninen migreeni. Se on nykyään kyllä ihan uskomatonta paskaa mitä sitä saa lääkärissä osakseen, jos menee valittamaan. Ehdotellaan vain että oisko sulla mielenterveysongelmia ja oisko se fyysinen pahoivointi sittenkin henkistä ja kysellään, että mikä sua vois ahdistaa. Ei mitään puhettakaan lääkityksestä. Vaikka lapsena oli aurallinen migreeni, niin aikuisena se on yhtäkkiä muka mt-ongelma, kun ei ole enää niitä näköauroja. Täysin epäreilua että päänsäryn ja pahoinvoinnin lisäksi pitää vielä kärsiä lääkärien v*ttuilusta.
Tätähän se on kaupanalalla, pitäisi jaksaa hymyillä koko ajan ja kohdata jokainen asiakas ainutlaatuisena ja tervetulleena palkanmaksajana. No ei kukaan jaksa, jos ei saa taukoja edes pitää ja jatkuvasti vuorot vaihtuu ja työpäivät jatkuu kun joku sairastuu tms. Pitäisi olla hiljainen äänieristetty huone jossa hetken ummistaa silmiään työvuoron puolivälissä. Itse yritin aikoinaan puhua taukohuoneeseen edes jotain jumppavehkeitä että tauoilla voi hartioitaan venytellä, mutta pilkkanaurua sain osakseni. Sitä kälätystä ja asiakkaiden haukkumista joutui kuuntelemaan tauolla sitten työkavereitten suusta. Tuli aika äkkiä mitta täyteen ja otin lopputilin. Työtahti vain kiihtyy, väkeä vähennetään, sijaisia ei palkata jne. Vaatimustaso kasvaa, pitää osata sitä ja tätä sivutehtävää, pankkia, veikkausta, tupakkaa, alkoholia, lippua ja lappua, tiliostoja jne. MIKSI? Vartijanakin osa myyjistä joutuu toimimaan. Ala ei houkuttele. Kannattaa puhua työterveydessä, sieltä voisi saada vinkkejä joilla palautuu paremmin. Tai sitten alan vaihto.
Suosittelen vakavasti harkitsemaan alan vaihtoa. Ei kaikissa töissä ole asiakaspalvelua, ja joissakin töissä sitä on vain vähän. Ei kannata itseään työn takia sairastuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Auttakaa joku. Olen vuosia yrittänyt saada apua
Päänsärkyguru M arkku Nissilän vastaanotolle rohkeasti. Puheterapiaa pitäisi lähtökohtaisesti järjestyä työterveyshuollon kautta, koska joudut tekemään työtä äänelläsi. Puheterapiakin vaikuttaa niiden turhien lihasjännityksien estämiseen.
Puristatko hampaita yhteen huomaamattasi? Itselläni oli pää iltapäivisin usein todella kipeä ja alkoi siinä hampaatkin kärsimään. Syy oli tuossa hampaiden narskuttelussa valveilla. Ääntä tosin ei kuulunut. En tosiaan edes tiedostanut asiaa ennen kuin kuulin että tuollainenkin on mahdollista!
Vierailija kirjoitti:
Itelläkin krooninen migreeni. Se on nykyään kyllä ihan uskomatonta paskaa mitä sitä saa lääkärissä osakseen, jos menee valittamaan. Ehdotellaan vain että oisko sulla mielenterveysongelmia ja oisko se fyysinen pahoivointi sittenkin henkistä ja kysellään, että mikä sua vois ahdistaa. Ei mitään puhettakaan lääkityksestä. Vaikka lapsena oli aurallinen migreeni, niin aikuisena se on yhtäkkiä muka mt-ongelma, kun ei ole enää niitä näköauroja. Täysin epäreilua että päänsäryn ja pahoinvoinnin lisäksi pitää vielä kärsiä lääkärien v*ttuilusta.
Eihän migreeni ole mikään mielenterveysongelma. Migreeni on ihan hoidettavissa oleva sairaus. Jos kaksi kokeiltua estolääkitystä toimi niin viimeinen keino on Aimovig, jota pistetään kerran kuukaudessa. Minulla se puolitti migreenikohtausmäärän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän migreeni ole mikään mielenterveysongelma. Migreeni on ihan hoidettavissa oleva sairaus. Jos kaksi kokeiltua estolääkitystä toimi niin viimeinen keino on Aimovig, jota pistetään kerran kuukaudessa. Minulla se puolitti migreenikohtausmäärän.
Ihan ku joku olisi yrittänyt sanoa juuri tuota.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kova päänsärky ei ole migreeniä.
Itselläni oli nuorempana migreeni ja se on kyllä helvetellinen särky. Sitä ei käsitä kukaan muu, kuin se jolla itselläkin migreeni on tai on ollut.
Ja migreeniin on kyllä lääkkeittä, jopa estolääkkeitä.
Työterveyslääkäri suhtautui aina asiallisesti hoitooni, ei kukaan muukaan lääkäri ole milloinkaan tuosta vinoillut.
Onneksi migreeni loppui, kun hormonitoimintakin loppui, ja kuukautisen jäi vaihdevuosina pois.
Milloinkaan ei ole lääkäri yhdistänyt migreeniä mihinkään mt-ongelmaan.
Kommentoinnit kuulostavat minusta aivan hassuilta.
En usko tuota kommentoijaa joka kertoo, ettei hänellä muka ole ollut mitään puhetta migreenin lääkitysksestä.
Sitä hoidetaan aivan samoin kuin muitakin sairauksia.
Mutta ehkä sulla ei oireittesi perusteella ollut migreeniä. Vaan tavallsita kovempaa päänsärkyä.
Kukaan lääkäri ei noin vaan v#ttuile potilaalle tämän sairauksista.
Ap selostus kuulostaa enemmän stressiltä kuin miltään muulta ja kyllästymiseltä työhönsä.
Vois harkita työn vaihtamista ja kouluttautumista toiselle alalle.
Eikö se lomallakaan helpota.
Sellaista on työelämä nykyisin joka puolella. Yhä enemmän kiirettä ja vaatimuksia, ja aikatauluja ja aikaansaamista, joka puolella.
Harvassa ovat leppoisat työpaikat näin aikoina.
Irtisanoudu.saattaa käydä niin, että kaikki vaivat katoavat!
Jos suinkin mahdollista, sano itsesi irti siis.
Onko kassa työskentely nykyään aspa ala?
Olen aihetta joutunut miettimään koko elämäni, joten en lue muita kirjoituksia, kirjoitan vain oman kokemukseni.
Sairastan erästä päänsärkysairautta, joka on invalidisoiva ja johon olen syönyt äärettömän paljon lääkkeitä.
Olin erään kerran taas menossa neurologille ja sitä ennen pidin päänsärkypäiväkirjaa. Särkypäiviä oli noin 25 kuukautta kohden. Olin kirjoittanut - pyynnöstä - kaikki alkamis -sekä päättymisajat ylös. Katsoin päiväkirjaani kuukauden päästä. Katsoin alkamisajankohtia sekä sitä milloin särky päättyi. Minulle oli oivallus, helpotus, outous, että tämä särky, joka oli kaiken voiman vievä ja äärettömän voimakas tuli päätökseensä. Silloin, kun minua särki, en ymmärtänyt, että se päättyy, Oivallus siitä, että se myös loppuu auttoi minua suunnattoman paljon.
Tätä ennen käytin mm kortisonia, verenpainelääkettä ja opioideja tähän ja mikään näistä ei auttanut.
En osaa vastata kysymykseesi, mutta toivon sinulle voimia.
Ratkaisuja löytyy aina kunhan maltatte päästää eroon järjestelmästä: politiikassa teidän täytyy äänestää uusia puolueita, kuten VKK:ta (valta kuuluu kansalle), ja päästä myös eroon korruptoituneesta lääkefirmojen hallitsemasta terveysalasta. Migreeniin auttaa esim. ubiquinoni, tai antibiootit. Ei kestä kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Tätähän se on kaupanalalla, pitäisi jaksaa hymyillä koko ajan ja kohdata jokainen asiakas ainutlaatuisena ja tervetulleena palkanmaksajana. No ei kukaan jaksa, jos ei saa taukoja edes pitää ja jatkuvasti vuorot vaihtuu ja työpäivät jatkuu kun joku sairastuu tms. Pitäisi olla hiljainen äänieristetty huone jossa hetken ummistaa silmiään työvuoron puolivälissä. Itse yritin aikoinaan puhua taukohuoneeseen edes jotain jumppavehkeitä että tauoilla voi hartioitaan venytellä, mutta pilkkanaurua sain osakseni. Sitä kälätystä ja asiakkaiden haukkumista joutui kuuntelemaan tauolla sitten työkavereitten suusta. Tuli aika äkkiä mitta täyteen ja otin lopputilin. Työtahti vain kiihtyy, väkeä vähennetään, sijaisia ei palkata jne. Vaatimustaso kasvaa, pitää osata sitä ja tätä sivutehtävää, pankkia, veikkausta, tupakkaa, alkoholia, lippua ja lappua, tiliostoja jne. MIKSI? Vartijanakin osa myyjistä joutuu toimimaan. Ala ei houkuttele. Kannattaa puhua työterveydessä, sieltä voisi saada vinkkejä joilla palautuu paremmin. Tai sitten alan vaihto.
Outoa ettei kertaakaan ollaan julkisuudessa puhuttu kuinka rankkaa kaupan- ala on.
Se vaatii aivan valtavasti osaamista sekunneissa, sujuvaa juttelua ja fyysisyyttä. Väitän ettei edes hoitsuilla ole näin rankkaa.
Mulla ei ole koskaan edes ollut työterveys :D kaupan- alalla sitä ei ole.
Miten te muut kestätte fyysisesti?