Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kukaan vaihdevuosi-ikäinen saanut rokotteesta hormonihäiriöitä?

Vierailija
05.10.2021 |

Ja miten ne ovat ilmenneet?

Mulla on ollut helpot vaihdevuodet, menkat jäivät vain pois eikä mitään muuta. Koronapiikin jälkeen mulle on tullut sellaisia "leimahduksia" eli välillä on kuuma, otan puseroa pois ja sitten on taas kylmä ja puen päälle. Öisin hikoilen enemmän. Etätöissähän tämä ei ole haitannut mitään, mutta mitenkähän nyt sitten toimistolla, kun pitää pukea ja riisua.

En ollut aiemmin miettinyt, että tämä voisi olla jokin rokotteen aiheuttama hormonihäiriö. Tuntuisi hullunkuriselta, että oireilu tulisi nyt, mistä sitä hormonia enää riittäisi tässä vaiheessa? Joten voi olla, ettei mitään syy-yhteyttä ole. Ja siksi kyselen, että miten muilla?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei tullut mitään muutoksia.

Saattaa olla, että aluksi "pääsit helpolla" vaihdevuosioireissa, mutta nyt kuumat aallot ovat tulleet mukaan. Ei välttämättä ole millään lailla rokotuksen vaikutusta.

N57

Vierailija
2/12 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saattaa olla, että aluksi "pääsit helpolla" vaihdevuosioireissa, mutta nyt kuumat aallot ovat tulleet mukaan. Ei välttämättä ole millään lailla rokotuksen vaikutusta.

N57

Toivon näin :)

Voiko nämä aallot tulla siis vuosi pari sen jälkeen kun menkat on jo loppuneet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N57

En osaa sanoa, ystävättärien kokemuksien perusteella tuntuu siltä, että oireet ovat kaikilla ihan yksilölliset. Minulla vaihdevuodet alkoivat kuumilla aalloilla, siitä vasta parin vuoden kuluttua menkat jäivät pois. Ja hikoilu jatkuu vieläkin 😬

Tsemppiä, huumoria tarvitaan töissä hikoillessa (ja ota vaihtopusero mukaan)! N57

Vierailija
4/12 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheellinen kysymys. Onhan koronarokotteen jälkeen monilla nuoremmilla naisilla kuukautistytmi mennyt sekaisin ja vuodon määräkin vaihdellut ennen kokemattomalla tavalla.

Miksei sitten vaihdevuosi-ikäisellä naisella, rokotteella voisi olla vaikutusta oireisiin.

Itse olen huomannut erilaisten nivel-ja lihaskipujen lisääntyneen toisen rokotteen jälkeen. Myös jäykkyyttä kehossa on enemmän.

Muuten vaihdevuodet kulkevat tuttua rataansa. Yöllä on välillä kuuma ja välillä kylmä. Joskus tulee kuumia aaltoja.

N55

Vierailija
5/12 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut mitään.

Minulla on ilmeisesti vaihdevuodet olleet keväällä. Verikokeen perusteella.

Pari vuotta on ollut tavallista kuumempi ja olen nukkunut huonommin. Ne tulee ja menee ihan omia aikojaan.

Vierailija
6/12 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole huomannut mitään.

Pari vuotta on ollut tavallista kuumempi ja olen nukkunut huonommin. Ne tulee ja menee ihan omia aikojaan.

Mikä verikoe otettiin? Kysyin kun sain lähetteen muissa asioissa että onko vaihdevuosien alkamisen toteamiseen mitään verikoetta ja hoitaja tutki ja sanoi ettei ole.

Vierailija
7/12 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole huomannut mitään.

Mikä verikoe otettiin? Kysyin kun sain lähetteen muissa asioissa että onko vaihdevuosien alkamisen toteamiseen mitään verikoetta ja hoitaja tutki ja sanoi ettei ole.

FSH https://fimlab.fi/tutkimus/6529

Tuo arvo heittelee kierron mukaan, mutta ei mene yli 20:n ilman vaihdevuosia.

Arvoni oli 50.

Vierailija
8/12 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole huomannut mitään.

FSH https://fimlab.fi/tutkimus/6529

Tuo arvo heittelee kierron mukaan, mutta ei mene yli 20:n ilman vaihdevuosia.

Arvoni oli 50.

OK. Kiitos. Jostain syystä hoitaja ei sitten tiennyt tuosta.

Vierailija
9/12 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koronarokotteesta pitäisi tulla hormonihäiriöitä. Kuukautishäiriöt tiettävästi liittyvät kohdun osuuteen ihmisen immuunijärjestelmässä, ei hormoneihin.

Vierailija
10/12 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N57

En osaa sanoa, ystävättärien kokemuksien perusteella tuntuu siltä, että oireet ovat kaikilla ihan yksilölliset. Minulla vaihdevuodet alkoivat kuumilla aalloilla, siitä vasta parin vuoden kuluttua menkat jäivät pois. Ja hikoilu jatkuu vieläkin 😬

Tsemppiä, huumoria tarvitaan töissä hikoillessa (ja ota vaihtopusero mukaan)! N57

Mulla taas kuumat aallot liittyivät selkeästi esivaihdevuosiin. Sain lapsiakin vielä sen jälkeen kun kuumat aallot olivat jo alkaneet. Pahimmillaan ne olivat silloin, kun kuukautiskierto oli lyhimmillään. Mutta kun kierto alkoi pitenemään, jäi kuumat aallot lähes kokonaan pois. Tosin en vielä voi tietää, mitä tapahtuu sitten, kun kuukautiseni jäävät kokonaan pois.

Vaihtopuseroa minäkin suosittelen, jos töissä tulee kuumia aaltoja. Ja pieni pyyhe tms. millä voit kuivata hikeä.

Vierailija
11/12 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi mieli tekemään seksiä kuuden selibaatti vuoden jälkeen.

Vierailija
12/12 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tullut mitään vaihdevuosioiretta kummastakaan koronapiikistä. Luultavasti nuo sun lehahdukset johtuu ihan muusta. Kuumia aaltoja voi tulla ennen ja jälkeen menopaussin, siis pre- ja post-kuumat aallot tunnetaan. Jos asia vaivaa, niin hae hormonikorvaushoitoa.