Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä saa köyhän syömään viimeisillä rahoillaan ravintolassa?

Vierailija
05.10.2021 |

Teen sivutyönä keikkatöitä firmassa, joka maksaa palkkaa n. 10 €/h. Satuin viime viikolla samaan vuoroon sellaisen miehen kanssa, joka oli kovasti huolissaan rahatilanteestaan. Toisesta kengästäkin oli pohja hajonnut, mutta uusia kenkiä ei voinut ostaa edes kirppikseltä. Tilillä ei ollut kahtakaan kymppiä, ja seuraavaan palkkapäivään oli vielä yli viikko aikaa.

Lounastauolla tämä mies meni ravintolaan syömään, vaikka vieressä oli myös ruokakauppa. Kävin itse kaupassa ostamassa lounaaksi lihapullia, jotka söin suoraan pussista (mikroa ei ollut), 2 karjalanpiirakkaa ja banaanin. Koko setti maksoi alle 3 €, ja vatsansa olisi saanut täyteen halvemmallakin. Olenkin jäänyt ihmettelemään, miksi mies maksoi yli 10 € lounaasta, vaikka sen jälkeen tilille jäi enää muutama hassu euro? Mies oli mukavan ja sympaattisen oloinen kaveri, teki työnsä hyvin ja vaikutti muutenkin fiksulta kallista lounasvalintaa lukuunottamatta.

Osaako kukaan kertoa, mikä saa osan köyhistä tekemään tällaisia valintoja?

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen köyhä mutten kykene laittamaan ruokaa, olen työkyvyttömänä. Pakko syödä kodin ulkopuolella, jos haluaa lämmintä ruokaa.

Vierailija
62/67 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nälkä ja säästöt. Teen itsekin tuota. Vaikka käyttötilillä ei olisi kuin 20 euroa ja seuraava tili viikon päästä voin hyvinkin mennä syömään monipuolisen lounaan salaatteinen ja silti jää vielä kymppi loppuviikon ruokiin, jotka voin valmistaa kotona. Lisäksi kotona on aina ruokatarvikkeita, kasviksi, puurohiutaleita joten en välttämättä tarvitse loppuviikosta rahaa ruokaan enää lainkaan. Palautettavia isoja kivennäisvesipuollojakin yleensä löytyy. Sen lisäksi löytyy melkein maksettu omistusasunto ja osakkeita n. 60000 eurolla vaikkei palkka kovin kummoinen olekaan. Ostan joskus niitä kalliita vaatteitakin ja tingin sitten vaikka ruokakuluista eli käyn harvemmin lounaalla, syön niitä kasviksia ja marjoja kotona. Eineslihapullia pyrin välttelemään kun lihottavat eivätkä sisällä hyviä ravintoaineita. Oma tapasi Ap samoin kuin muutamalla edellisellä kommentoijalla on tosi outo, elämänhallinta ja pitkäjänteinen taloussuunnittelu hukassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä säästöt?Eikö aloituksen hemmolla ollut 20e tilillä?

Vierailija
64/67 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän ei kerrottu sitä, että oliko kyseessä vain yksittäinen kerta vain jatkuva tapa. Tuskin jatkuva, jos rahat on tiukilla. 

Ehkäpä tuo oli kyseiselle henkikölle arjen luksusta. Jos vetää monta vuotta putkeen halvinta ruokaa niin pelkkä ulkona syöty lounas voi tuntua luksukselta. Toki sen hintana on sitten muista asioista luopuminen, mutta ehkä se oli hänelle sen arvoista.

Tuollaista satunnaista, joiden ulkopuolisten silmiin järjetöntä irroittelua harrastetaan kyllä ihan kaikissa tuloluokissa. Jollekin se saattaa olla satunnainen taksin tilaaminen kävelyn tai julkisen käyttämisen sijaan. Jollekin se saattaa olla kerran vuodessa tehtävä etelänmatka vaikka esim. Tallinnaan pääsisi halvemmallla. Jollekin se saattaa olla vähän paremman hotellihuoneen varaaminen vaikka halvemmassa nukkuisi ihan samalla lailla. Aina löytyy joku joka paheksuu tai fiksumpi vaihtoehtoinen kohde, johon ne rahat olisi kannattanut käyttää.

Vierailija
65/67 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ymmärtänyt niitä, jotka juoruavat seläntakana työkavereistaan tai tehtailevat julkisia postauksia. Se on rumaa käytöstä. Ja voi kuvitella millainen työilmapiirin myrkyttäjä hän on.

Mutta tätähän et kysynyt.

En menisi kertomasi perusteella vielä tuomitsemaan miestä tuhlaavaiseksi, kun et ehkä tiedä taustoja.Voihan olla hänelle tuttuja ravintolan omistajat ja saa syödä edullisesti.

Tai ehkä hän saa mielihyvää ja iloa syömällä ravinrolassa ja tinkii sitten muissa asioissa esim. niissä kengissä.

Itselläni on taipumusta tälläiseen, saatan ostaa useamman tonnin taideteoksen tai käydä kahden sadan euron konsertissa, mutta pihistän ruuassa ja vaatteissa ja se on minun tapani elää, eikä se luulisi olevan keneltäkän pois, kun en elä tuilla.

Sama juttu aloituksesta, miten se on ap. jotenkin pois, kun ap. itse kuitenkin elää esimerkillisesti ja täydellisesti. Vai haluaisitko tuon miehen käyttäytyvän tai ostavat itsesi tavalla ja haluaisit miehen muuttavan samanlaiseksi kuin sinä? Ja miksi? Mikä in motiivisi.

Vierailija
66/67 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla joku voi paheksua sinun työpaikkaruokailua, kuin itse nyt paheksut työkaveriasi.

Yhtähyvin voidaan kyseenalaistaa sinun kaupasta ostetut lihapullat, karjalanpiirakat ja banaanit ja paheksua niitä, miksi ostit ne kaupasta.

Esim. karjalanpiirakat tulee paljon halvemmaksi, jos leipoo ne itse kotona ja banaanin tilalle itse metsästä poimitut marjat.

Monet "kunnon" ihmiset ottavat eväät töihin ja syövät niitä ja suuresti ääneen paheksuvat näitä kaupan einesruokia syöviä, puhumattakaan jos joku erehtyy ravintolaan.

Vierailija
67/67 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras ihminen on se, joka paheksuu paheksumisen paheksumista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä