Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten opettaa koiranpentu ottamaan vieraat vastaan "oikein"?

Vierailija
05.10.2021 |

Koiramme kohta 6kk ikäinen, ja vaikka monella muulla osa-alueella meneekin loistavasti, niin yksi asia koulutuksessa takkuaa, mitä en oikein hallitse, on rauhoittumisen opettaminen pennulle.

Lenkillä vieraiden ihmisten kohtaaminen ei ole ongelma, ohitukset sujuvat hienosti - jopa koirien ohitukset.

Ongelmana on kotona vieraiden vastaan ottaminen, oltiinpa sisällä tai pihalla.

Pihalla: koira on kytkettynä joko hihnaan tai tarhassa (karkaamis vaara, tontin vieressä menee vilkasliikenteinen tie joten omassa pihassa en irti pidä ennen kuin lähellä pysyminen on varmempaa). Olen ohjeistanut vieraat olemaan huomioimatta koiraa, ennen kuin tämä rauhoittuu. Aika kauan tässä menee, pentu haukkuu, ulvoo ja "itkee" sekä hyppii. Kun lopulta luovuttaa, olen ohjeistanut vieraitani moikkaamaan koiraa rauhallisesti, tätä innostamatta.
Tämä ulkona vieraiden vastaan ottaminen sujuukin paremmin kuin sisällä.

Sisällä: koira kiihtyy nähdessään vieraita ihmisiä, alkaa pitämään mitä oudompia pystykorville tyypillisiä ääniä, tärisee kun ei pysy nahoissaan ja laskee alleen seisaaltaan, jos joku edes katsoo siihen päin. Meillä on eteisen ovella portti, jotta ihmiset saavat riisua kenkänsä ja vaatteensa rauhassa. Kun nämä ihmiset sitten tulevat portin toiselle puolen, koira alkaa hyppimään vasten, uskoo kyllä heti kun kieltää, mutta riehuu ja pissaa samalla alleen.. Ilmeisesti pissaa myös ulkona mutta siellä ympäriinsä kusekseminen ei ole ongelma, mutta sisällä ikävä vaiva.

Meillä käy todella harvoin vieraita, joten siksi koulutus haastavaa. Lapsien kavereita saattaa käydä kyllä viikottain, mutta ei ilmeisesti tarpeeksi usein kun mitään kehitystä ei ole havaittavissa. Monesti olen joutunut nappaamaan koiran syliini, ettei pissaisi pitkin taloa riehuessaan, ja kantanut ulos että pääsen vähemmällä. Joo ei pitäisi varmaankaan, mutta aina ei jaksa.

Olen vieraillut koirakodeissa, joissa koirat tulevat täyttä haukkua luokse, tunkevat aivan iholle. Olen kuitenkin vieraillut myös koirakodeissa, joissa koirat tulevat rauhallisesti tervehtimään, nuuskaisevat pari kertaa ja menevät pois. Miten tähän päästään? Miten opettaa koira ottamaan vieraat vastaan rauhallisesti? Miten opettaa koiralle, että vieraiden takia ei tarvitse seota?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
05.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa sen verran ongelmalliselta, että tuskin saat täältä parilla lauseella ratkaisut ongelmaasi. Kannattaa ottaa yhteyttä ihan johonkin kouluttajaan, joka tulee katsomaan tilanteen paikan päällä ja osaa tulkita koiran käytöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi