Miten mammografia onnistuu täysin rinnattomilta naisilta?
Kun tissit puristetaan levyjen väliin ja jos ei ole mitään muuta kuin nännit (tällaisia naisia on), niin miten kuvantaminen onnistuu?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Olen pienirintainen ja kammoan tuota toimenpidettä. Kuulostaa ihan kauheelta. :/
Mietin vain sitä kun lopulta tulen siihen seulontaikään niin onko pakko mennä mammoon vai voisiko vaan ultrata.... Multa on aiemminkin ultrattu rinnat.
Mäkin oon pienirintainen eikä se ollut niin kauhea. Kävin kerran mammografiassa, kun rinnassa oli patti.
Miten mammografia onnistuu täysin rinnattomilta naisilta? Samaa ihmettelen! Jos naisella on aivan olemattoman pienet rinnat eli käytännössä naisen rinnat ovat vain pelkät nännit niin miten ne kuvataan? Mammografiassa rinnat litistetään kuvausleyjen väliin. Entä jos naisella ei ole mitään, mitä sinne levyjen väliin voi litistää?
Käyttävätkö nämä rinnattomat naiset (=olemattoman pienet rinnat) rintaliivejä ja jos käyttävät, niin miksi? Aluspaita ajaa varmasti saman asian. Rintoja ei tarvitse tukea, kun niitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Olen pienirintainen ja kammoan tuota toimenpidettä. Kuulostaa ihan kauheelta. :/
Mietin vain sitä kun lopulta tulen siihen seulontaikään niin onko pakko mennä mammoon vai voisiko vaan ultrata.... Multa on aiemminkin ultrattu rinnat.
Mulla tehtiin ekassa seulonnassa molemmat. Espoossa.
Vierailija kirjoitti:
Pakko ei ole kuin kuolla. Ei seulonta tarkoita, että sinne olisi pakko mennä.
Ei ole pakko mennä. Kaikki seulonnat ovat täysin vapaaehtoisia. Myös vanhojen naisten eli 50-vuotta täyttäneiden mammografiaseulonta 2 vuoden välein on vapaaehtoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako mammografiasta parempaa tietoa kuin magneetissa?
ei
Käytän topattuja rintaliivejä peittämään nännien nöpötyksen. t. vähärauhaskudoksinen nainen
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän silikonit? Räjähtääkö mammossa?
Ei räjähdä eikä ole sen pahempi homma. Ultra lisäksi hyvä.
Mammografiassa normista eroavien rintojen kuvantamisessa suuret ovat ehdottomasti pieniä hankalammat. Samoin tiiviit tai masteopaattiset ovat imetettyä ja pehmeää hankalammat.
t. röntgenhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Mammografiassa normista eroavien rintojen kuvantamisessa suuret ovat ehdottomasti pieniä hankalammat. Samoin tiiviit tai masteopaattiset ovat imetettyä ja pehmeää hankalammat.
t. röntgenhoitaja
Helpompihan ne on asettaa levyjen väliin kuin aaaaa-kupit eli nännit.
Mammografiahan otetaan jopa ablaation, eli rinnan poiston jälkeen. Mammografiassa katsotaan onko rauhaskudoksessa ns. kalkkeja, jotka voivat olla merkki pahanlaatuisesta muutoksesta. Etusuunnan kuvassa otetaan rinta vaakatasossa levyjen väliin, sen verran kuin irti saa. Onnistuneessa kuvassa näkyy hieman rintalihasta, eli rintaa kiskotaan niin paljon, että rintalihaskin venyy levyn väliin. Viistokuvassa rintaa vedetään levyjen väliin kainalon suunnasta, ja edelleen rintalihas ja kainalon imusolmukkeet tulevat mukaan kuvaan.
Kuvan onnistumista (diagnostista riittävyyttä) arvioidaan tiettyjen kriteerien mukaan, joista tärkein on rintalihaksen näkyminen kuvassa. Eli tavallaan on merkityksetöntä onko kuvattava rinta iso, pieni vai poistettu. Levylle kiskotaan se mitä on, lihasta myöten.
Myös röntgenhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. röntgenhoitajaHelpompihan ne on asettaa levyjen väliin kuin aaaaa-kupit eli nännit.
Itse asiassa ei ole, ja on sellaisiakin jättirintoja, jotka eivät mahdu levylle yhdellä kerralla, ja siinä sitä onkin kiskomista, nostelua ja sovittelua. Lisäksi viistokuvassa painovoima kiskoo isoa rintaa alaspäin, joten rintaa pitää puskea, kiskoa ja venyttää, samalla kun laittaa polkimella puristusta. Asento Ok epäergonominen ja hankala. Usko pois, miehenkin kuvaaminen on helpompaa!
Vierailija kirjoitti:
t. röntgenhoitaja
Mikä kuppikoko luokitellaan suureksi ja hankalaksi? G-->?
Juu ei. Olen tässä harkinnut että menisin koska on rinnassa patti mutta kuulostaa siltä että jätän mielummin väliin. En siedä minkälaista kehoni repimistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kovakouraiselta käsittelyltä vaikuttaa ja nuo naiset sitten samalla käyttävät rintoja kiinteyttäviä voiteita. Taitaa mennä hukkaan.
Kudokset eroaa kuolleesta aineesta siinä, että ne palautuvat. Ei mikään hetkellinen venytys rintoja pilaa, silloinhan seksikin olisi usein ihan vahingollista rinnoille 😂
Samat tyypithän luulee että yhdynta venyttää emätintä pysyvästi, joten älä nyt liikoja odota näiden järjenjuoksulta.
Vierailija kirjoitti:
Juu ei. Olen tässä harkinnut että menisin koska on rinnassa patti mutta kuulostaa siltä että jätän mielummin väliin. En siedä minkälaista kehoni repimistä.
Paaaaljon pienempi paha se mammo on, kuin syöpähoidot/rintaleikkaukset. Sitten kun se rinta on poissa, niin kyllä sen vaihtais siihen, että sitä joskus joku kiskoo mammolaitteeseen, kun se ei edes satu. On vain epäergonomista tönöttää siinä laitteen edessä jonkun aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Oletpa lapsellinen. Kuolet mieluummin mahdolliseen rintasyöpään? Eiköhän kemoterapiat ym ole potenssiin 100 pahempia.
Vierailija kirjoitti:
Mammografiaseulonta on täysin vapaaehtoinen kuten muutkin seulonnat. Rintojen tutkimus on epämiellyttävä ja kivulias. En suosittele Suomen Terveystalon toimipistettä Tampereella, Rautatienkatu 27:ssa.
Minä sain siellä oikein ystävällistä ja mukavaa palvelua. Eihän se nyt mikään maailman mukavin tutkimus ole, mutta synnyttäneenä naisena sanon, että ei se kyllä mikään erityisen kivuliaskaan toimenpide ollut.
Miksi mieheltä otettaisi mammografia?