Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

joululahja ongelma uusperheessä....

Vierailija
28.11.2014 |

Meidän uusperheen isä ei ymmärrä että hän ostaa vuoroviikko lapselleen äidin kanssa lahjat puoliksi, ja me ostamme yhteiselle puoliksi vanhempia kun olemme. Todellisuus vaan on että mies käyttää omaansa 100 e ja vaatii että minun ja hänen osuus yhteiselle lapselle on yhteensä 100e, eli hän laittaa puolet vähemmän yhteisen lahjoihin kun mitä laittaa omaan lapseensa. Minun osuus on 50 e ja se tuntuu niin pienelle summalle etten ostaisi yksin asuessakaan lapselle niin vähällä lahjoja. Mua ei haittaa että 100 menee miehen lapseen, mutten ymmärrä miksi mies käyttää yhteiseen lapseen puolet vähemmän. On kuitenkin jo sen verran iso että tajuaa lahjojen päälle. Olen yrittänyt ehdottaa että käyttää kumpaankin lapseensa saman summan ja minä ostan äitinä oman puoliskoni lapselleni niin kuin miehen toisen lapsen äitikin tekee...

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu että kukaan ei ota huomioon että miehen lapsi saa lahjoja myös äidiltään, niin kuin yhteinenkin lapsi. Silti yhteisen lapsen lahja budjetti on ok jättää huomattavasti pienemmäksi, vaikka siihen pieneen sisältyy kummankin vanhemman lahjat. Veikkaan, ettei mies käyttäisi edes ex vaimon kanssa yhdessä ollessakaan noin pientä summaa kun käyttää nyt nykyisen kanssa lapseen...on sanonut että käyttäisi saman 100 e lapseen yksinkin asuessa, ja itse käyttäisin yksin varmasti 100 e . Miksi yhdessä ollessa pitää tyytyä 50 e...eikä olisi suostunut käyttämään vanhimpaankaan lapseen vain 50 e hänen ollessa pienempi, miksi toiseen voi.

pitäisi olla hyvä että lapsella on vanhemmat yhdessä kodissa, mut ei kai sen tarvitse joululahjoja silti vähentää. Omia jouluja miettien, lahjat on joulun kohokohta.

Vierailija
2/33 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko nyt kertoa: mulle erolapsena ja uusperheessäkin kasvaneena joulut olivat niitä pahimpia. Ja just siksi kun sitä lahjakasaa katseltiin sillä silmällä, että kuka nyt on kenellekin rakastettu lapsi ja kuka vain pakkopulla.

Eli olkaa nyt hyvä luoja sitten hienotunteisia lastenne nähden. Jos lapset on ihan eri ikäisiä, lahjoja ei ole niin helppo vertaillakaan. Muuten voi joutua käyttämään vähän energiaa siihen, ettei tule kellekään lapselle sellasta oloa, että toinen saa nyt enenmmän kun on jotenkin enemmän lähimmäistensä luona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa. Miehellä ei ole HÄNEN mielestä etälasta. Vaan kaksi lasta, joiden lahjoihin teidän perhe käyttää saman verran rahaa. Simppeliä. Eikö kukaan nainen enää osaa tulkita miehiä? Pitäisi varmaankin kirjoittaa mies-nainen-mies tulkkausopas ja rikastua rutosti.

Vierailija
4/33 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastaako isä toista lastaan enemmän, siitäkö tässä on kysymys?! Kylmäksi ja kovaksi on peli teillä mennyt kun lahjoja lasketaam euron tarkkuudella! Säälittää ihan.

Vierailija
5/33 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, miehen lapselle pitää taata ettei jää vähemmälle lahjoissa, mutta ketään ei häiritse että yhteinen lapsi on vähemmällä, oman isän toimesta. Ikä ei voi merkata että vanhin saa isommat ja kalliimmat enää siinä vaiheessa jos nuorempikin ikänsä puolesta tajuaa kaiken.

Kukaan ei ole huolissaan kun äidillä on mahdollisuus käyttää 50 e lapseen jouluna mutta luulempa, että jos miehen lapselle laitettas se summa ja yhteiselle 100 e niin se olisi vääryyttä lasta kohtaan, eikä sitä sulattaisi kukaan.
Voiko lapselle, jolla on ehjä koti, jättää huolettomammin ilman huonoa omaa tuntoa joululahjat vähemmälle. Miehen lapsi saa luultavasti rutkasti enemmän lahjoja kahden kodin vuoksi vaikka isä käyttäisi vähemmänkin rahaa. Toisen lapsen lahjat ovat siinä satasessa.

Itsekin uusperheellisenä tiedän että lapseni isälle ja minulle ei riittäisi että lapsemme saisi yhteensä 100 e lahjoja meiltä yhteensä. Siksi ymmärrän aloittajaa tuon 50 e tähden, saa äiti lapsiensa jouluun panostaa enemmän.

Vierailija
6/33 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollain tavalla varmaan on varovaisempi vanhemman puolesta, kun tuntuu että moni asia mikä hänen kohdallaan hetkauttaa ei tuo mitään reaktiota nuoremman kohdalla.

Itselleni on suoraan sanottuna ihan sama montako euroa mies lapsen lahjoihin laittaa, mutta itse en äitinä ymmärrä lasten välistä eri arvoisuutta. Haluan äitinä lapselleni olla kykenevä päättämään paljon laitan rahaa oman lapseni jouluun ja minusta tuntuu että se päätetään puolestani. Haluaisin tarjota lapselle lahjoja isommalla summalla kun 50 eurolla. En pidä siitä että lapsemme saa "rajoitetummat" lahjat vanhempien yhdessä ollessa. Ei siitä pitäisi seurata mitään negatiivista.

Ap

Vierailija
7/33 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 13:18"]

Miehen mielestä on epäreilua että yhteinen saa meidän taloudesta isommalla summalla lahjoja kun oma lapsensa...ajatteli asian niin että ostamme yhdessä 100 e hänen lapselleen ja yhdessä 100 e meidän yhteiselle. Minusta tärkein on se että ISÄ käyttää LAPSIINSA saman summan suurinpiirtein. Miten saan selitettyä miehelle että tajuaa että sen...?

[/quote]

Kyllä sun miehesi on oikeassa. Lapsen näkökulmasta on oikein, että molemmat lapset saavat samalla rahalla lahjoja. Se, että toiselle ostetaan enemmän, on lapsen mielestä epäreilua ja asettaa lapset eriarvoiseen asemaan. Mietin sitä lapsen näkökilmasta, etkä omastasi. Toki saat käyttää lapseesi niin paljon rahaa kuin haluat, mutta miehesi on oikeassa. Lapsien kuuluisi olla saman arvoisia.

Vierailija
8/33 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 17:49"]Jollain tavalla varmaan on varovaisempi vanhemman puolesta, kun tuntuu että moni asia mikä hänen kohdallaan hetkauttaa ei tuo mitään reaktiota nuoremman kohdalla.

Itselleni on suoraan sanottuna ihan sama montako euroa mies lapsen lahjoihin laittaa, mutta itse en äitinä ymmärrä lasten välistä eri arvoisuutta. Haluan äitinä lapselleni olla kykenevä päättämään paljon laitan rahaa oman lapseni jouluun ja minusta tuntuu että se päätetään puolestani. Haluaisin tarjota lapselle lahjoja isommalla summalla kun 50 eurolla. En pidä siitä että lapsemme saa "rajoitetummat" lahjat vanhempien yhdessä ollessa. Ei siitä pitäisi seurata mitään negatiivista.

Ap
[/quote]

Koitas nyt muistaa realiteetit. Jokainen vanhempi ostaa erolapselle yleensä jotain vähän enemmän. Kun ei pysty itsestään enempää antamaan. Se on ihan inhimillinen reaktio, vaikka ei se mitään korvaakaan. Vanhemmalle parempi mieli vain tulee. Ehdota, että ostat omalle lapsellesi vaikka 100 eurolla ja miehen lapselle 50 eurolla. Näin molemmat teidän perheeseen kuuluvat lapset saavat samalla summalla lahjoja vanhemmiltaan, eli teiltä. Unohda se mitä miehen exä lapselle ostaa, ei se kuulu teille eikä teidän joulua liikuta suuntaan tai toiseen.

Vierailija
9/33 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sataeuroa joululahjaan per lapsi? Mitä ihmettä te oikein ostatte noin paljolla?

Vierailija
10/33 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pimee aloitus, eikö oikeasti ole oikeita ongelmia kellään, kun tällaisia jaksetaan pohtia? Pääasia kai että annetaan lahjoja sydämestä ja sitä mitä lapsi toivoo, vai???

Mun mielestä ap:lla on huono itsetunto, siitä tämä kielii, kateutta entistä perhettä kohtaan tms.

Vierailija
11/33 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän ei toteudu saman arvoiset lahjat jos yhteisen lapsen lahjaan käytetään saman verran miehen lapsen lahjaan. Miehen lapsi saa äidiltään ja yhteiseltä lapselta jää puuttumaan äidin osuus kun se sisältyy isän osuuteen. Äitipuolellahan ei ole velvollisuutta maksaa miehen lapsen lahjoja.

Vierailija
12/33 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole huono itsetunto, haluaisin vain toteuttaa lapseni joululahja toiveet itselleni luontevalla summalla. Tuntuu ajatuksena hölmölle että se kenellä ei tule lahjoja ovista ja ikkunoista nipistetään isän lahja summasta. Varmaan erolapsillekin voi opettaa että äidit ostaa lapsilleen lahjoja, niin kuin opetan meidän lapsille että sisaruspuoli saa äidiltään paljon lahjoja mitä ei teille tule. Ei se ole meidän lapselta pois kun miehen lapsi saa äidiltään lahjoja, joten miten ihmeessä se vois kenestäkään olla negatiivista että meidän lapsi saa äidiltään lahjoja. Samanlaisia äitejä kummassakin päässä.

Niin kuin joku sanoi, erolapselle ei aikaa ja rakkautta korvata materialla, siksi vanhempien kannattais vaihtaa nekin rahat siihen mitä lapsi oikeasti tarvitsee, aikaa ja rakkautta.

Ap

Vierailija
13/33 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 20:58"]

Ei ole huono itsetunto, haluaisin vain toteuttaa lapseni joululahja toiveet itselleni luontevalla summalla. Tuntuu ajatuksena hölmölle että se kenellä ei tule lahjoja ovista ja ikkunoista nipistetään isän lahja summasta. Varmaan erolapsillekin voi opettaa että äidit ostaa lapsilleen lahjoja, niin kuin opetan meidän lapsille että sisaruspuoli saa äidiltään paljon lahjoja mitä ei teille tule. Ei se ole meidän lapselta pois kun miehen lapsi saa äidiltään lahjoja, joten miten ihmeessä se vois kenestäkään olla negatiivista että meidän lapsi saa äidiltään lahjoja. Samanlaisia äitejä kummassakin päässä. Niin kuin joku sanoi, erolapselle ei aikaa ja rakkautta korvata materialla, siksi vanhempien kannattais vaihtaa nekin rahat siihen mitä lapsi oikeasti tarvitsee, aikaa ja rakkautta. Ap

[/quote]

Ei tästä ota Erkkikään selvää, mitä ajat takaa. Jos mies haluaa ostaa etälapselle suuremmalla summalla lahjoja, se ei ole sinulta pois. Oma lapsesi saa nauttia isästään joka päivä, toinen ei. 50 euroa on aika pieni hinta siitä, että isä viettää kaiken aikansa uuden perheensä kanssa, älä ole kateellinen noin naurettavasta summasta.

Vierailija
14/33 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta hassuinta on, että isä ostaa lahjan biologisen äitin kanssa puoliksi. Minä ostan lahjat lapsilleni minun kotiini, en ison kanssa puoliksi.

Vierailija
15/33 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi apua :D Käytä rahaa omaan lapseesi niin paljon kuin haluat. Minulla ja yhdellä sisaruksellani on eri isä. Oma isäni ja hänen sukunsa ostivat tasapuolisesti kaikille lapsille joululahjat. Tämän sisaruksen isä ja hänen suku ostivat sisarukselle lahjoja myös. Eli yhdellä oli enemmän lahjoja kuin muilla. Kukaan lapsista tai aikuisista ei ollut pahana tästä.

Vierailija
16/33 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen mielestä on epäreilua että yhteinen saa meidän taloudesta isommalla summalla lahjoja kun oma lapsensa...ajatteli asian niin että ostamme yhdessä 100 e hänen lapselleen ja yhdessä 100 e meidän yhteiselle. Minusta tärkein on se että ISÄ käyttää LAPSIINSA saman summan suurinpiirtein. Miten saan selitettyä miehelle että tajuaa että sen...?

Vierailija
17/33 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä tein niin, että ostin kauheasti joululahjoja kummallekin lapselle, sekä miehen lapselle että yhteiselle. Miehen lapsi sai varmaan enemmän, koska hänellä äidin puolelta on iso ja varakas suku, mutta ajattelin, että kun kumpikin saa tarpeeksi lahjoja, niin mitään katkeruutta ja kateutta ei synny. Ja näin on ollut, nyt kumpikin lapsi täysi-ikäisiä ja jouluksi eivät toivo enää paljoa lahjoja, ovat kai kyllästetyt niillä....

tilannetta toki helpotti se, että meillä oli miehen kanssa yhteiset rahat, eikä muutenkaan kauheasti pulaa rahasta, tosin mies vähän nurisi sitä, että joululahjoihin meni niin paljon rahaa, ihan turhaan. Ja oikeassa hän varmaan oli, ei ole mitään järkeä ostaa niin paljon lahjoja, mutta pidin sitä asiaa vähemmän tärkeänä (siis ekologisuutta ja rahan menoa) kuin sitä, että joulusta tulisi onglema sen vuoksi, että joku saa enemmän lahjoja kuin toinen.....

Vierailija
18/33 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mieheni selvästi kompensoi etälapsensa hellyysvajetta ostamalla hänelle kalliita lahjoja. Meidän yhteisille lapsille hän ei osta käytännössä mitään, mutta mä maksan heidän lahjojaan joskus yhteiseltä tililtämme. Silti minua ei harmita meidän pienten lasten puolesta, joilla on lähi-isä aina läsnä arjessa, vaan tytärpuolen puolesta, ettei isä osoita juurikaan mielenkiintoa hänen elämäänsä kohtaan (esim. kysele kuulumisia tai muuten koeta jutustella). Lahjat ovat vain materiaa, ne eivät erolasta eheytä.

Vierailija
19/33 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 13:13"]

Voi apua :D Käytä rahaa omaan lapseesi niin paljon kuin haluat. Minulla ja yhdellä sisaruksellani on eri isä. Oma isäni ja hänen sukunsa ostivat tasapuolisesti kaikille lapsille joululahjat. Tämän sisaruksen isä ja hänen suku ostivat sisarukselle lahjoja myös. Eli yhdellä oli enemmän lahjoja kuin muilla. Kukaan lapsista tai aikuisista ei ollut pahana tästä.

[/quote]

Tässä tapauksessa on kuitenkin kyse siitä, että lapsilla on sama isä, joka käyttää selvästi enemmän rahaa toiseen lapseen. Isä siis asettaa omat lapsensa keskenään epätasa-arvoiseen asemaan, epätasa-arvoinen asema ei johdu siitä, että lapsilla olisi eri isä. Tuota muuten tapahtuu ydinperheissäkin ja se on silloinkin ihan yhtä inhottavaa. Oma isäni käytti aina järkyttävät summat rahaa veljeni lahjoihin (tietokoneet, autot jne.), minä sain jotain vaatelahjakortteja.

Vierailija
20/33 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 13:23"]

Oma mieheni selvästi kompensoi etälapsensa hellyysvajetta ostamalla hänelle kalliita lahjoja. Meidän yhteisille lapsille hän ei osta käytännössä mitään, mutta mä maksan heidän lahjojaan joskus yhteiseltä tililtämme. Silti minua ei harmita meidän pienten lasten puolesta, joilla on lähi-isä aina läsnä arjessa, vaan tytärpuolen puolesta, ettei isä osoita juurikaan mielenkiintoa hänen elämäänsä kohtaan (esim. kysele kuulumisia tai muuten koeta jutustella). Lahjat ovat vain materiaa, ne eivät erolasta eheytä.

[/quote]

Lisättäköön, etten nyt tarkoita sanoa, että eroperheen lapsi on aina jotenkin hajalla, vaan sitä vain, että totta kai lapsi sen huomaa, kun meillä muita lapsia, vaikkakin 10 vuotta nuorempia, hellitellään, mutta häntä ei. Näin meillä, muilla toivottavasti toisin.

Ja joo, yritän itse petrata ja halailla tuota teiniä. :o)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi