Yöllinen rintaongelma - imetysgurut auttakaa!
Meillä on pieni poju 6 vkoa ja hän on nukkunut tosin hyvin yöt syntymästä lähtien. Kun kymmeneltä nukahtaa, herää hän joskus klo 3 aikaan rinnalle. Sitten aamusella herää syömään klo 7-8 aikaan.
Ongelma onkin että päivällä syö 3-4 tunnin välein mistä johtuen yölläkin mun rinnat vaatii tyhjennystä saman aikataulun mukaan. Viime yönä oli sitten pakko herätä klo 2 aikoihin pumppaamaan rinnoista hieman (yht. n. 30-40 ml) maitoa ettei ne räjähdä (ovat neljän tunnin tauon jälkeen ihan pinkeät ja kipeet niin etten pysty nukkumaan).
Tasoittuuko maidontulo jossain vaiheessa vai pitääkö mun kahden yöllisen/aamuisen imetyksen lisäksi herätä jopa 2 kertaa extraa joka yö imetyksien välissä tyhjentämään rintoja? En kuitenkaan haluaisi pojua herättää liian aikaisin, kun on niin hienosti oppinut nukkumaan pitkiä siivuja öisin.
Mitä tehdä?
t. karmiini
Kommentit (5)
Maidon tulo kyllä tasoittuu vastaamaan lapsen kysyntää ja rinnat tottuvat kyllä uuteenkin rytmiin - ihan samalla tavalla kuin ne aikanaan tottuvat siihen, että yöimetyksiä ei ole, mutta päivällä maitoa kyllä menee...
mutta mulla ei ainakaan maidontulo ole tasaantunut kunnolla vieläkään vaikka vauva jo 4 kk. siis jos yöllä tulee vähänkin pidempi tauko (yöllä syö n.4 h välein, päivällä 2-3 h välein) niin kyljellään nukkumisen saa kyllä unohtaa sillä tissit painavat niin paljon ja käyvät vuotamaan itsestään.
tilanne on kyllä sen verran tasaantunut ettei rintoja käy enää särkemään (kuten mullakin ehkä ensimmäisen kuun ajan) ellen sitten ole esim 8 h syöttämättä jostain syystä.
luulen silti että maidontulo tasaantuu hieman ajan mittaan, joten ei tarvitse pelätä että joutuisit joka yö heräämään pumppaamaan. ehkä vielä tällä hetkellä kannattaa pumpata hieman silloin kun tosiaan aristaa.
mahtavaa että vauvasi nukkuu noin pitkiä yöunia!
Mulla oli sama ongelma. Mulla helpotti se, että pojan iltasyönnin jälkeen tyhjensin molempia rintoja rintapumpun avulla. Yleensä toista rintaa en tyhjentäny niin paljoa, että jäi hätävara jos poika herää hetken päästä. Nyt parin kuukauden jälkeen maidon tulo on mun kohdalla tasoittunu sen verran, että on helpottunu.
Kyllä se siitä tasoittuu.
Molempien imetysteni alussa olen tuskaillut maitoisten vaatteiden ja sänkyjen kanssa, ja kuopuksen kohdalla jouduin tuota yöllistä pumppailuakin harrastamaan vähän, koska hän on nukkunut hyvin yönsä -toisin kuin esikoinen. Itse tein sen mahdollisimman helpoksi, eli en ottanut maitoa talteen vaan niin vähän kuin suinkin pystyin pumppasin pois ja jatkoin unia ja jätin maidot sängynviereen, pesin pullot ja välineet vasta aamulla. Eli mahdollisimman vähän kannattaa maidontuloa stimuloida yöllä pumppamalla, mutta liiat pois jotta voi nukkua, niin maidontulo tasaantuu nopeammin. Se kuinka kauan siinä meni, en valitettavasti enää muista. Seuraava ongelma olikin maidon iltainen vähyys kun vauva halusi tankata pari litraa yötä varten... Ja sitten kun maidontuotanto sopeutui siihen, vauva ei saanut enää iltaisin lutkuttaa rauhassa vaan maitoa tuli hujauksessa ja huuto siitäkin seurasi. Noh, mutta asia kerrallaan :)
Tsemppiä imetykseen, se on taitolaji, ja vasta kun vauva on lähemmäs vuoden ikää on odotettavissa tasapainoinen kysynnän ja tarjonnan laki.... No toivottavasti joillakuilla jo nopeammin, en ole vain heitä vielä tavannut, mutta pakko on niitäkin olla joilla homma sujuu kuin tanssi alusta lähtien. Ja sitten tulee neuvolasta ukaasi, että riittää jo, juuri kun saitte sen sujumaan :D
T:Akane
En voi sanoa itteäni guruksi tässä lajissa, mutta mulla oli sama ongelma. Mulla maidon tuotanto kyllä jossain vaiheessa tasoittu, eikä sitten täyttynyt niin. Mutta sitä ennen, kun kärsin myös täysistä rinnoista vauvan nukkuessa tyytyväisenä sängyssään, käytin maidokerääjiä, laitoin sen rintaan, kun heräsin siihen kurjaan tunteeseen. Kerääjä teki pienen paineen rintaan, ja maitoa tihkui sen verran, että helpottui. Niiden kanssa oli todella vaikea nukkua,mutta totuin siihen kuitenkin muutaman yön jälkeen, kun " vahingossa" nukahdin. Joskus oli kaikki maidot sängyssä, mutta siihenkin tottui.. =)
Rauhallisia öitä teille!