Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ulkomaisia työtodistuksia tarkistetaan? Ei mitenkään.

Vierailija
28.11.2014 |

Olen lähdössä 6kk aasiaan ja australiaan kiertelemään. Voin tehdä siellä töitäkin,jos jotain osuu kohdalle.

Ajattelin tehdä näistä työkeikoista hyödyllisiä sillä,että maksan niistä kassalleni jäsenmaksua ja saan siten kasvatettua ansiosidoinnaista työttömyyskorvausta. Ts. toimitan suomessa sitten työkkärille sillä tavalla paranneltuja todistuksia joissa näkyy työtehtävä ja varsinkin maksettu palkka suurempana kuin on ollut. 

Mistä kukaan työkkärin merkonomi tai kassan täti tarkistaa jostain australiasta että mitä siellä oikein on tehty ja mitä on maksettu?  Pääasia että todistukset on näyttää.

Tiedän kaksi kaveria, jotka esitti työtodistuksia jostain Sydney Hilton aulabaarin pääbaarimestarin työstä. Kun ne palkattiin sitten tavan tarjoilijoiksi, niin alle vuorokaudella tuli selväksi että todistuksissa oli hippasen liioteltu. Sen verran kummallakin oli osaamista, että ne osasi oikaista viinadispenseristä ohi, että saivat valutettua suoraan viina itselleen ohi kassan. 

Ansiosidonnaisen nostattaminen kiinnostaa erityisesti. Eihän sitä tarvi kuin muutamalla tonnilla nostaa palkkaa, niin johan nousee sitten kassan korvauksetkin kun tulen takas suomeen.

Onko muita ehdotuksia tai kokemuksia?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama toimii muuten myös toisin päin. Aikanaan kun hain töitä Englannista niin kirjoitin cv:hen pitkät listat "työpaikkojani Suomessa" joita ei tietenkään ollut olemassakaan - minulla ei ollut lainkaan työkokemusta silloin enkä olisi muuten päässyt edes haastatteluun. Ainahan voi myös keksiä paikan, jota ei ole enää olemassa... (firma/kauppa/ravintola).

Riippuu varmasti tehtävästä mihin haet. Tietysti todistukset tarkistetaan jossain isossa firmassa tai tärkeässä tehtävässä, mutta tuskinpa vaivaudutaan jos haet johonkin baariin tai vaatekauppaan. 

Vierailija
22/31 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 11:51"]

Riippuu varmasti tehtävästä mihin haet. Tietysti todistukset tarkistetaan jossain isossa firmassa tai tärkeässä tehtävässä, mutta tuskinpa vaivaudutaan jos haet johonkin baariin tai vaatekauppaan. 

[/quote] Silloin tuskin niillä satuilluilla todistuksillakaan on mitään merkitystä saako paikan vai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 11:51"]

Sama toimii muuten myös toisin päin. Aikanaan kun hain töitä Englannista niin kirjoitin cv:hen pitkät listat "työpaikkojani Suomessa" joita ei tietenkään ollut olemassakaan - minulla ei ollut lainkaan työkokemusta silloin enkä olisi muuten päässyt edes haastatteluun. Ainahan voi myös keksiä paikan, jota ei ole enää olemassa... (firma/kauppa/ravintola).

[/quote]

Nyt olikin kyse verottajan ja ammattiliiton kassan huijaamisesta.

Vierailija
24/31 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 11:38"]

"Työskentelet jonkin EU/ETA-maan tai Sveitsin lipun alla purjehtivalla aluksella ja asut itse Suomessa, jossa myös työnantajallasi on kotipaikka ja josta palkkasi maksetaan."

Ap ei kuitenkaan ole lähdossä merimieheksi...

En ole aapee. Mun alus oli rekisteröity Panamaan. Maksoin unioniin jäsenmaksua vaaditun prosentin palkasta. Törnin jälkeen palasin suomeen ja ilmottauduin merivälitykseen ja unioin kassasta hakemaan korvausta. Ei kyllä verottaja ottanut yhtyettä asian tiimoilta minuunkaan. 

Että kyllä tässä nyt on jollakulla liian opitimistinen käsitys siitä valvonnasta ja tarkistamisesta mun mielestä. 

Senverra mitä olen maailmaa nähnyt ja kiertänyt, niin kyllä siellä monenlaista hommaa tehdään ja verottaja ei jossain maissa edes toimi kuin muodollisesti. Saatika että alkais jotain ristiintaulukointeja tekemään esim. jonkun erittäin kaukaisen ja täysin tuntemattoman maan kuin Finland, kanssa...

[/quote]

Enpä lähtisi anonyymin av-merimiehen kommentin perusteella testaamaan onneani verottajan ja ammattiliiton kassan kanssa.

Vierailija
25/31 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 11:24"]

Ihmisillä on kummia luuloja etteikö ulkomaisia tarkistettaisi. Kyllä tarkistetaan. Mieheni on töissä eräässä it-yrityksessä rekrytoimassa ja sinne ainakin tulee paljonkin ulkomaalaisten hakemuksia sillä toiveella ettei esim. opiskelu- tai työhistoriaa tarkastettaisi ulkomailta. Mutta kyllä tarkistetaan. Säännöllisesti jää kiinni väärennetyllä tutkinnolla hakijoita (oppilaitoksesta ei vahvisteta että sellaisella henkilöllä olisi tutkintoa) ja keksittyjä työkokemuksia CV:ssä.

[/quote]mites noi keksityt työkokemukset voi tarkistaa?

Vierailija
26/31 |
29.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mihin tämä liittyy? Ei se työkkärin täti edelleenkään siitä ansiosidonnaisesta määrää."

Tämä liittyy aiheeseen siten, että  aikaisemmin joku virkaloinen loihe väittämään, että työkkärin täti soittaa työtodistuksessa mainitulle työnantajalle ja tiedustelee, josko tämmöinen on totta ollenkaan.

Väite sisälsi niinkin mielikuvituksellisen kommentin, että työkkärin tätit osaa englantia ja kapulaenglannillakin pärjää. 

Kuitenkin tiedossa on, että työkkärissä on vakivirassa henkilöitä joilla on pohjakoulutuksena kansakoulu (!?) tai yhteiskoulu tai lukio+kansanopisto, eikä virkaan ole alinta vaadittavaa tutkintoa vaan niitä jaetaan hyvä-veli-systeemillä. 

Tuntemani kansanopistosta joksikin nuoriso-ohjaajaksi valmistunut työkkärin patalaiska setä ei tod. osaa englantia, eikä ruotsia. Eikä muuta TOD. ala soittelemaan ausseihin tai uuteen-seelantiin jollekin työnantajalle.

Ylipäätään mistä nämä av-mammat kuvittelee että kenenkään tietoja aletaa puhelimessa hölisemään ylipäätään kenellekään. Mulle on turha soitella. Kerran soitti joku, joka väitti olevansa poliisi ja kyseli asiakkaasta. Kyselin vähän takaisin mutta ei oikein tullut vastauksia, esim. tutkinnanjohtajan nimeä. Ukko vaan mutisi että heillä on pulaa resursseista. 

Takas asiaan: kassoilla työskentelee hurjalla vaihtuvuudella väkeä ihan laidasta laitaan, ja suurin osa on typ: merkonomi. Ei ole tosiaankaan mitään korkeapaa osaamista sielläkään.

Minkäs kassan johtaja se oli muutama vuosi sitä mieltä, että opettajat, jotka jo syksyllä aloittaessa tietävät että jäävät taas kesäksi työttömiksi, pitäisi evätä ansiosidonnainen? Että hakijahan on hyväksynyt tilanteen jo ottaessaan paikan vastaan. Menikö se läpi sitten, en ole mitään kuullut. Media oli visusti hiljaa kyllä. 

Että se siitä osaamisesta ja tarkisteluista. Jos tulee joskus lähdettyä kauemmaksi ja pidemmäksi aikaa, niin varmasti laittelen pari sopivaa työtodistusta sieltä mukaan itselleni. Katotaan miten ahkerat työkkärin tätit ja setät ylioppilaslakki päässä sitten niitä tarkistelee. Tuskin.

Vierailija
27/31 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun rikos on vanhentunut joten menkööt: työtodistus oli aito mutta työsoppari ei. Sopimus oli noin 20 sivua pitkä, kaikilla mahdollisilla klausuuleilla ja pikkupoikkeuksilla ja vaikkajamitä.

Yhdellä rivillä luki mun työtehtävä ja maksetaan palkkaa 1800 us.dollars. Kopion kaikki muuten samalla tavalla, mutta muutin dollareihin 2000 dollaria lisää 1800 dollarin alkuperäiseen palkkaan.

Työkkäriin ja kassaan todistukset avot, ansiosidonnainen oli sinä kesänä ihan hyvä kun olin suomessa. Tiliotteita ei kyllä kysytty kun ei semmoista olisi ollut olemassakaan. Eikä mitään verotodistuksiakaan. Tosi juttu.

Palstan verotäteille ja muille jokka nyt alkaa huutamaan että Rikos on tapahtunut ja Petoksesta kärjille niin valitettavasti ei vielä ole mitään kuulunut ja tuosta reissusta jo aika kauan mennyt aikaa.

Vierailija
28/31 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

just just, rantapummeillahan on tunnetusti hillittömät liksat

ruhahahhahaa

Vierailija
29/31 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 11:26"]

Jaa, onpa täällä ahkeria vero- ja rekrytätejä. Olin 18kk toisella puolella maapalloa töissä. Palkka tuli dollareina kirjekuoressa käteen. Mitään veroja en todellakaan maksanut, enkä usko että työnantajakaan mitään eteenpäin tilitteli. 

Tulin suomeen sitten pysyvästi takaisin, enkä kyllä ilmoittanut mihinkään verottajalle ulkomaan tulojani. Ei tullut kyllä mieleenkään, eikä verottaja mitään ole tiedustellut. 

Miten tämmöinen ulkomailla tienaaminen voisi tulla edes tietoon verottajalle muualta kuin pohjoismaista? En edes ajatellut että olisi mitään pitänyt mihinkään ilmoitella.

Työtodis oli mulla esittää ja sen näytin työkkärissä. Ei siinä mitään kukaan puhunut mistään tarkistussoitoista. Olisin pitänyt sitä todella ihmeellisenä, jos semmoista olisi työkkärin täti edes alkanut ehdottelemaan. Vaikka omapa häpiänsä mutta silti.

[/quote]

Ei työkkäri sillä todistuksella tee mitään, maksaja tekee eli kassa. Jos ei ole osoittaa, että on ollut tuloja => ansiosidonnainen päiväraha jää pieneksi eli peruspäivärahaksi.

Vierailija
30/31 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 12:48"]

Mun rikos on vanhentunut joten menkööt: työtodistus oli aito mutta työsoppari ei. Sopimus oli noin 20 sivua pitkä, kaikilla mahdollisilla klausuuleilla ja pikkupoikkeuksilla ja vaikkajamitä.

Yhdellä rivillä luki mun työtehtävä ja maksetaan palkkaa 1800 us.dollars. Kopion kaikki muuten samalla tavalla, mutta muutin dollareihin 2000 dollaria lisää 1800 dollarin alkuperäiseen palkkaan.

Työkkäriin ja kassaan todistukset avot, ansiosidonnainen oli sinä kesänä ihan hyvä kun olin suomessa. Tiliotteita ei kyllä kysytty kun ei semmoista olisi ollut olemassakaan. Eikä mitään verotodistuksiakaan. Tosi juttu.

Palstan verotäteille ja muille jokka nyt alkaa huutamaan että Rikos on tapahtunut ja Petoksesta kärjille niin valitettavasti ei vielä ole mitään kuulunut ja tuosta reissusta jo aika kauan mennyt aikaa.

[/quote]

Outo juttu, koska kassalle tuo ei riitä. Tarvitaan palkkakuitit. Pelkkä sopimus on vasta sopimus, joten tapahtuiko tuo vuonna nakki ja kilpi?

Vierailija
31/31 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

---Outo juttu, koska kassalle tuo ei riitä. Tarvitaan palkkakuitit. Pelkkä sopimus on vasta sopimus, joten tapahtuiko tuo vuonna nakki ja kilpi?--------

Oli se markka-aikaa mutten muista koska. Kyllä se kassalle tuntui riittävän. Työkkärin täti ei ollut eläissään varmaan nähnytkään ketään joka olisi ollut sielläpäin maailmaa töissä, joten se ei mitään osannut kysykään. Kunhan teki maksulausunnon ja laittoi työnhaun voimaan.

Ei siellä kyllä mitään palkkakuitteja saanut kukaan, eikä saa varmaan vieläkään. Palkka maksetaan kerran kuukaudessa kuten sopparissa lukee ja summa on se mikä siihen on laitettu. Joten miten se kassa tämän keissin siiten nyt hoitaisi. Kyllä mä haluaisin korvaukseni edelleen palkkaan suhteutettuna enkä mitään kelan ropoja.