Miksi ateistit juhlii Joulua?
Pääsiäistä jne. uskonnollisia juhlia? Ihmettelempä vaan..
Kommentit (80)
Mun mielestä uskonnolliset juhlat ei kuulu pakanoille. Vaan hyvinpä näille kelpaa sunnuntailisät, jouluvapaat ja muut.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 06:28"]
Yule, muinainen pakanajuhla. Äläs kristitty yritä omia joulua itsellesi.
[/quote]
Myöhästyit aika pahasti, se on omittu jo!
Juhlin ensin kristillisen joulun, sitten juutalaisen joulun ja perään vielä venäläisen joulun ja lopuksi ramadan.
Ei ole mitään uskontoja rajoittamassa, mitä saa tehdä ja mitä ei.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 08:30"]
...koska Raamattuhan kertoo Joulupukista ja Korvatunturista ja kertoo vinkkejä lahjavuoren ostamiseen ja kinkun paistoon? Myönnän kyllä, että mulla ei ole harmainta aavistusta mitä ko. kirja kertoo joulun vietosta vai kertooko mitään, mutta kovasti uskon että lahjoja tuova Joulupukki ei kuulu juonenkäänteisiin.
p.s. joulu kirjoitetaan pienellä.
[/quote]
Satanen vetoa että kinkku ei ollu kunkku Jeesuksen joulupöydässä.
Mun mielestä uskonnolliset juhlat ei kuulu pakanoille. Vaan hyvinpä näille kelpaa sunnuntailisät, jouluvapaat ja muut.
[/quote]
Hyvin se on kelvannut viisipäiväinen työviikko kristityillekkin, vaikka on vasemmiston hankkima etuus ja täysin raamatun vastainen, Jumalanne lupasi vain yhden lepopäivän viikossa.
[/quote]
Sunnuntailisät, vuosilomat ja kaksi vapaapäivää viikossa ovat raamatun vastaisia. Toivottavasti kristittyinä ymmärrätte kiletäytyä noisata, jotta ette joudu syntienne vuoksi helvettiin.
[/quote]
Eihän ne kuulukkaan, mutta pakanalliset juhlat kuuluu. Miksi kristityt viettävät joulua, vaikka se on pakanallinen juhla?
Jouluvapaat ja sunnuntailisät ym muut palkalliset vapaat on liittojen taistelemia etuuksia. Eli jos sinä et kuulu liittoon, niin miksi otat vastaan sunnutailisät ym muut liittojen neuvottelemat etuudet?
Ei n
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 08:52"][quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 08:30"]
[/quote]
Eihän ne kuulukkaan, mutta pakanalliset juhlat kuuluu. Miksi kristityt viettävät joulua, vaikka se on pakanallinen juhla?
Jouluvapaat ja sunnuntailisät ym muut palkalliset vapaat on liittojen taistelemia etuuksia. Eli jos sinä et kuulu liittoon, niin miksi otat vastaan sunnutailisät ym muut liittojen neuvottelemat etuudet?
Ei n
[/quote]Siispä: pakanoilta joululisät ja vapaapäivät veks samoin pääsiäiseltä koska enemmistö kansasta kuuluu yhä kristinuskoon teette ja te ette! Viettäkää saturnaaliaa sitten omissa oloissanne kuusenkerkkää syöden ja me muut nautitaan juhlista. Enemmistö päättää!
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 08:04"][quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 07:51"][quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 07:46"]Oletteko te uskikset jotenkin vajaaälyisiä? Teille on nyt moneen kertaan selitetty, että esim. Joulu ja pääsiäinen eivät ole alunperin kritillisiä juhlia. Työ vaan vänkäätte vastaan, ettämonpas, onpas.
Pitääkö rautalangasta vääntää? NE OVAT ALUNPERIN PAKANAJUHLIA!
[/quote]Säälittävää! En kuulu kirkkoon mutta juhlin mielelläni joulua. Nimittäin kunnioitan perinteitä. Teen kaikki jouluun liittyvät traditiot.Kirkko instituutiona ei ansaitse verorahojani mutta annan muiden olla uskovia rauhassa. Typerää vedota johonkin menneeseen vuotuiskiertoon kun vuosituhansia olemme eläneet tässä kalenterisysteemissä. Jokainen viettää juhlia miten haluaa ja niin toivoisin sivaitsevaisuutta ns. Ateistillekin. Hyvää joulua kaikille!
[/quote]
Päinvastoin, kristityt ovat sitä mieltä, että muut eivät saisi viettää joulua. Ja kirkollista joulua ei ole vietetty vuosituhansia. Sitä alettiin viettää vasta useampi sata vuotta ajanlaskumme alunn jälkeen. Muistaksen reilu 300v. Ajanalkumme laskun jälkeen. Ja tämä juuri siksi, että se oli helppo lykätä sellaiselle ajankohdalle milloin kansa juhli jo valmiiksi. Tämä toimi kätevästi ybtenä käännytyskeinona.
Mielestäni jokainen saa juhlia joulua, ihan sama vaikka uskoisi keijuihin.
[/quote] Niin, kuka on estänyt viettämästä joulua? Ateistitko? Puhutte jo itsenne pussiin säälittävässä uhossanne.
Muuten vaan juhlitaan. Juhliminen on kivaa. Saa antaa lahjoja lapsille ja syödä suklaata. Ei mitään sen syvempää merkitystä.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 06:28"]
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 06:25"]Yhteisöllisyyttä, kivoja perinteitä,... mihin tarvitaan jumalaa? [/quote] Juu Kivaahan se on mutta kuitenkin uskonnollinen juhla.. ihmetyttää vaan kun useat kovaan ääneen paasaa uskovista ja kuinka lapsellisia ovat Jne.. Eikös tuo ole hieman tekosyitä? Lahjat ja ruoka kyllä kelpaa.. -ap
[/quote]
Miksi uskovaiset viettävät alun perin pakanallista juhlaa pakanallisin tunnuksin?
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 08:30"]Mun mielestä uskonnolliset juhlat ei kuulu pakanoille. Vaan hyvinpä näille kelpaa sunnuntailisät, jouluvapaat ja muut.
[/quote]
Arvaapa juhlinko uskonnollisia juhlia. En juhli. Mutta ev.lutku hokirkolla on ollu valtion kirkkona valta päättää pyhäpäivät.
Miksi kristityt juhlii joulua? Sehän on rienausta omaa uskontoanne kohtaan.
Voi kuule, mähän juhlin tai olen juhlimatta ihan tasan mitä ikinä haluan. En katos nakkaa kakkaakaan siitä mitä kaikenmaailman satuolennoista kertovat kirjaset ja niihin uskovat reppanat "määrää". :D Voin myös ottaa osaa kirkkovihkimiseen, mulle se on vähän kuin näytelmä jossa on hassut repliikit. Meinaatko että paatunut ateisti roihahtaa liekkeihin jos erehtyy veisaamaan virttä vai mitä ihmettä? Miten tämä logiikka edes toimii, kertokaa joku?
Vähän sama kuin joku yrittäisi määrätä, että kaikkien on ennen lounasta syötävä hatullinen paskaa, että saa sen lounaan. Koska se paska jotenkin tekee siitä lounaasta hienomman.
[/quote]
Miksei pakanauskonnolliset juhlat kuuluisi pakanoille? Ettet vaan sekoittaisi pakanoita ateisteihin? Varmasti kelpaavat lisät, mutta mitä tekemistä niillä on uskonnollisuuden kanssa. Se että yrittäjät pakotetaan maksamaan veroja valtionkirkon kirstuun vaikka olisi lutikoitten touhuista mitä mieltä tahansa on sitä vastoin täysin sairasta. Lisäksi jotkut asiat on hoidettava sunnutaisinkin ja koska kristityt kunnioittavat niin hartaasti "pyhitä lepopäivä"-käskyään, niin eivät tietenkään voi työskennellä. Eikö?
Joulua juhlistan lasten takia, ei mitenkään uskonnollisesti vaan ruoka, koristelu ym. juhlava meininki.
Pääsiäinen on kevään juhla, valon juhla, samalla tavalla pidämme siitä ihan maallisin tavoin kun kerran on tämän kirkkovaltion takia pitkä viikonloppu ;)
Pärjäisin itse ihan hyvin ilman joulua ja pääsiäistä, ovat mulle aivan evvk-osastoa, mutta perheellisenä mennään nyt näin.
Joulun ajankohta on muinaisen roomalaisen kalenterin talvipäivänseisauksen päivämäärä.[2] Suomen kielen sanatjoulu ja juhla ovat ruotsalaisia tai skandinaavisia lainasanoja.[5] Sana joulu tulee alun perin ennen kristinuskoa vietetyn talvipäivänseisauksen juhlan muinaisgermaanisesta nimestä.[6] Joulussa ovat yhdistyneet kristillinen juhla, muinainen roomalainen saturnalia-juhla sekä Euroopan pohjoisten kansojen maatalousvuoden päättäjäis- ja keskitalven juhla (yule), Suomessa vanha vuodenvaihteenjuhla kekri[7].
Eli minä vietän Saturnalia ja Kekri juhlaa. Meillä ei ole seimeä eikä jeesusta. Meillä on joulukuusi ja -pukki.
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 06:23"]
Pääsiäistä jne. uskonnollisia juhlia? Ihmettelempä vaan..
[/quote]Minulle nämä eivät ole yhtään uskonnollisia juhlia. Suvivirsikin on vain merkki koulun loppumisesta.
Jouluna annetaan lahjoja, pääsiäisenä syödään mämmiä, yksinkertaista.
Minulle joulu on yhdessäolon ja rauhoittumisen aikaa
...koska Raamattuhan kertoo Joulupukista ja Korvatunturista ja kertoo vinkkejä lahjavuoren ostamiseen ja kinkun paistoon? Myönnän kyllä, että mulla ei ole harmainta aavistusta mitä ko. kirja kertoo joulun vietosta vai kertooko mitään, mutta kovasti uskon että lahjoja tuova Joulupukki ei kuulu juonenkäänteisiin.
p.s. joulu kirjoitetaan pienellä.