17 ja vanhemmat eivät anna muuttaa pois kotoa
Tänään tulimme terapeuttini kanssa samaan mielipiteeseen, eli minut pitäisi saada pois kotoa niin pian kuin mahdollista perheväkivallan takia. Kun pyysin lupaa vanhemmilta (olen 17 ja tarvitsen siksi luvan) he sanoivat ei, sillä olen vielä lapsi enkä osaisi asua yksin. Mitäs tälle nyt pitäisi tehdä? Soitin jo sosiaaliturvaan väkivallan takia mutta heitä ei voinut vähempää kiinnostaa. Minua ei ole koskaan lyöty, vaan uhkailtu lyömisellä ja muilla epäinhimillisillä rangaistuksilla. Tämän takia ei minua ole huostaanotettu. Onko tässä mitään tehtävissä vai pitääkö minun vain sinnitellä kotona kunnes olen 18 ensi keväänä?
Kommentit (10)
Soita lastensuojelulle, että olet kodissasi hengenvaarassa juuri nyt ja tarvitset oman asunnon tai sinut surmataan.
Ei auta kuin sinnitellä. Kyllä sinä pärjäät, alle vuosi jäljellä. Voit valmiiksi suunnitella mistä löydät asunnon ja työn. Jos työ on jo, niin säästä rahaa. Koeta jaksaa, kyllä kohta helpottaa.
Mitä ne uhkaukset ovat siis tarkalleen olleet?
Lastensuojelun kautta tuota voisi yrittää järjestää, terapeutin lausunto voisi toimia apuna. Eli jos tekisit itsestäsi lastensuojeluilmoituksen tai ottaisit muuten yhteyttä paikalliseen lastensuojeluviranomaiseen ja kertoisit asiasi.
Minä muutin jo 14- vuotiaana silloisen tyttöystävänni kämpille, tosin kirjat oli vanhemmillani, muttei se heitä erityisemmin haitannut.
Tee itsestäsi lastensuojeluilmoitus. Heillä on tutkimisvelvollisuus. Kerro tilanne ja mitä tulee tuohon asunnon etsimiseen ja työn saamiseen niin pyydä heiltä apua. Ainakin asunnon etsimiseen ja sitten muuta mitä tarvitset elämässäsi. Jos opiskelet niin kyllä sinä tukia saat, tai ainakin olisit ihan ensimmäisten joukossa joiden pitäisi saada! Alaikäinen kotonaan väkivallan uhassa, mielestäni on jopa törkeää kommentoida, että suunnittele mistä löydät työtä... Toivoisin, että saisit kuitenkin suht normaalin nuoren elämän lähtökohdistasi huolimatta. Perheväkivalta EI ole syytäsi. Jokainen ansaitsee, että oma koti on se turvapaikka, ja omat vanhemmat myös. Jos näin ei ole, niin ei ole lapsen tehtävä Suomessa omalla työllään koittaa pärjätä! Ja vielä, vaikka nyt on vaikeaa ja voi tuntua, että elämä nyt vaan on tällaista, niin koita muistaa, että aika menee nopeasti. Vuoden - parin päästä tämä arki on muisto vaan, vaikka toki mukana kulkee. En osaa oikein muutakaan sanoa. Kaikkea hyvää elämääsi!
Terveisin 17 vuotiaan äiti, jonka sydän särkyy tällaisista kirjoituksista.
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelun kautta tuota voisi yrittää järjestää, terapeutin lausunto voisi toimia apuna. Eli jos tekisit itsestäsi lastensuojeluilmoituksen tai ottaisit muuten yhteyttä paikalliseen lastensuojeluviranomaiseen ja kertoisit asiasi.
No jos nyt kuitenkin terapeutti tekisi sen lastensuojeluilmoituksen. Itse näkisin tilanteen niin, että lapsi pitäisi kiireesti saada kotoa pois, jotta vanhemmat eivät pääse lapseen käsiksi, ilmoituksen tullessa kotiin. Terapeutti on ilmoitusvelvollinen tässä tilanteessa.
Tässä on kuitenkin pieni ongelma. Alle 18 vuotias ei voi tehdä itse vuokrasopimusta vaan sen allekirjoittaa hänen vanhempansa. Lastensuojelulla voi tietysti olla tukiasuntoja.
Mutta kannattaa varautua siihen että kotona asuminen jatkuu kunnes täytät sen 18.
Aika moni 17-vuotias haluaa muuttaa kotoa.
En oikein usko otsikon aloituksen tekstiin. Uskon hän sama joka useamman päivän kirjoitti eri aiheella: Teini. Jokainen lapsi voi mennä sosiaali toimistoon ihan itse ja sanoo haluaa kotinsa pois.! 12 vuotiasta kuunellaan jo itsenäisesti. 7 vuotias koululainen voi puhua aihe kouluterveyden hoitaja,opetaja, rehtori.Jos todella ei halua asua kotona?Eli kaiken ikäiset se 12vuotiaskin voi käntyä koulun puoli ja he avitavat hänet sosiali puoli,jos yksin ei osaa mennä sinne.17 vuotias jos kirjotuksesi totta?Marssi sossun auttavat. On soluasuntoja, tuki koteja.Eli perhe yksiköitä ymm.Uhkailu on henkistäväkivaltaa ja rinastettavissa ruumiliseen väkivaltaan. Voi uhkailujen takia myös ota kontakti väkivalta yksiköön,turvakoti ymm netistä löydät tarkemmin yhteystiedot ja aiheen. Saat avun ja pääset heti pois.
Tee lasu.