Anoppi mököttää, kun ei mennä jouluksi niille.
Asuu kolmen tunnin ajomatkan päässä. Mies on aattona töissä ja pääsee sieltä iltapäivällä. Joulupäivänä ollaan luvattu mennä minun puolen "sukukokoontumiseen" syömään, tämä on sovittu jo aikoja sitten ja oli anopillakin tiedossa. Hänen mielestään meidän pitäisi kuitenkin ajaa aattoiltana heille ja seuraavana päivänä takaisin (siinä puolen päivän aikaan kun lapsi nukkuu päikkärit).
Ihan nätisti sanottiin, että ollaan mieluiten aattoilta kotona rauhassa, meillä saa kyllä tulla käymään jos haluaa.
Nyt se sitten mulle soittelee ja valittaa. Aargh.
Kommentit (23)
Sano anopille että tulee teille aatoksi ;) Ei tarvitse edes päiväuni aikaan anopin ajalla...
Anna mököttää. Älä vastaa puhelimeen.
Höh. Yritä vielä houkutella sitä teille. Ymmärrän kyllä että harmittaa kun ei näe lapsenlasta jouluna, mutta ymmärrän myös teitä ettette jaksa lähtee ajelee. Painotat vielä että olisi kiva nähdä. :)
Tää on tätä vanhempien suurta itsekkyyttä ja puhun nimen omaa anoppisi ikäluokasta. Oma äitini asuu myös 400 km:n päässä. Meillä 3 lasta, joista yksi pieni vauva niin aina meidän täytyisi kimpsuineen ja kampsuineen matkustaa hänen luo. Hän on n. 60 vuotias erittäin hyväkuntoinen rouva, oma yhden naisen yritys, pystyy itse säätelemään täysin työnsä, mitään rahallista pakkoa ei ole töitä enää tehdä. Mutta meille matkustaminen on aivan ylivoimaisen raskasta.. Joulun vietosta ei ole vielä ollut puhetta, mutta hän tietenkin olettaa että me matkustamme hänen luo, mutta aion ottaa sen näinä päivinä puheeksi että jos meitä haluaa nähdä on erittäin tervetullut meille, me emme aio tänä jouluna matkustaa mihinkään kotoamme.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 16:26"]Miksi sinua kiinnostavat anoppisi tunteet ja ajatukset?
[/quote]
Mikä ihmeen kommentti tää oli? Tietenkin ihmiset välittävät läheistensä tunteista ja ajatuksista.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 16:41"]
Hyvä 7! Hyvää Joulua :)
[/quote]
Kiitos ja sitä samaa sinulle! -7
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 16:40"]
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 16:26"]Miksi sinua kiinnostavat anoppisi tunteet ja ajatukset? [/quote] Mikä ihmeen kommentti tää oli? Tietenkin ihmiset välittävät läheistensä tunteista ja ajatuksista.
[/quote]
Miten niin "tietenkin"? En minä ainakaan jaksaisi vaivata päätäni sillä, mitä oma anoppini mahdollisesti tuntee tai ajattelee, kun vietämme joulunpyhät kotona. Se on hänen oma asiansa. En minä ole toisesta aikuisesta ihmisestä vastuussa.
Tapasin tuossa nuoremman tuttavan, kolmen lapsen äidin äskettäin. Hän puhui samasta asiasta. Appivanhemmat asuvat toisella puolella maata, mutta eivät suostu tulemaan poikansa perheeseen juhlapäivinä, sillä matka on kuulemma niin kallis ja pitkä. Appivanhemmat ovat jo eläkkeellä eli matkustavat puoleen hintaan ja ovat hyväkuntoisi, joten matkan pituuskaan ei pitäisi olla esteenä. Sen sijaan pojan perheen, jossa molemmat vanhemmat töissä, pitäisi lähteä ajamaan vähän päästä poikki maan. Appivanhemmat voisivat viipyä joskus pitempäänkin, mutta pojan perheellä on työt ja koulut arkisin. Tuttava totesi, että he eivät aio lähteä jouluksi kotoa mihinkään. Saa nähdä onnistuuko suunnitelma.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 16:26"]Miksi sinua kiinnostavat anoppisi tunteet ja ajatukset? [/quote] Mikä ihmeen kommentti tää oli? Tietenkin ihmiset välittävät läheistensä tunteista ja ajatuksista.
[/quote]
Aika monta muutakin älytöntä kommenttia on jaettu: älä vastaa puhelimeen, pidä puhelin äänettömällä, tee mitä lystäät.
Sukulainen se on anoppikin, miksi ihmeessä hänet pitäisi suututtaa, hänhän on kumppanisi äiti. Tietty jos ei oo tapana olla ihmisten kanssa väleissä muutenkaan, niin mikä ettei. Toivottavasti ap perheineen löytää sopivan kompromissin tässä jouluasiassa.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 16:56"]
Sukulainen se on anoppikin, miksi ihmeessä hänet pitäisi suututtaa, hänhän on kumppanisi äiti.
[/quote]
Jos anoppi suuttuu siitä, että aloittaja haluaa itse päättää omasta ajankäytöstään, hän on tietenkin oikeutettu tunteisiinsa. Nuo tunteet ovat kuitenkin hänen omiaan. Ne eivät ole aloittajan syy. Anoppi on aikuinen ihminen, ja aikuisen pitää osata ottaa itse vastuuta omista tunteistaan.
niin tuttua..
me ei olla vielä päätetty missä ollaan mihinkin aikaan. Mutta isoin kriteeri on että anopille joulu on niin tärkeä että aatto iltana on pakko olla heillä. Minun mieleen ei vain mahdu miten pystytään luokitteleen että anopille joulu on tärkeämpi kuin muille. Minusta tärkeintä olisi rauhoittaa lapsille joulu ettei vain istuta autossa ja ajella paikasta toiseen. Ei käy että tullaan joulupäivänä, ei täytyy kaikki ahtaa samalle päivälle, ...
Jotkut ihmiset kiristävät toisia suuttumalla tai loukkaantumalla, kun asiat eivät mene heidän mielensä mukaan. Jotta tämä keino tehoaisi, muiden täytyy kokea olevansa vastuussa tai syyllinen näihin tunteisiin. Voitte kuitenkin itse päättää, lähdettekö te mukaan tällaiseen manipulointiin.
Voi sua reppanaa. Tarviit varmaan terapiaa nyt? Jaxuhali!
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 17:28"]
Jotkut ihmiset kiristävät toisia suuttumalla tai loukkaantumalla, kun asiat eivät mene heidän mielensä mukaan. Jotta tämä keino tehoaisi, muiden täytyy kokea olevansa vastuussa tai syyllinen näihin tunteisiin. Voitte kuitenkin itse päättää, lähdettekö te mukaan tällaiseen manipulointiin.
[/quote]
Itse huomaan tämän hyvin ja se aidosti huvittaa minua.
Ei siis IHAN tuota toivottua tulosta valittajalle.
[quote author="Vierailija" time="27.11.2014 klo 16:53"]
[/quote]
Miten niin "tietenkin"? En minä ainakaan jaksaisi vaivata päätäni sillä, mitä oma anoppini mahdollisesti tuntee tai ajattelee, kun vietämme joulunpyhät kotona. Se on hänen oma asiansa. En minä ole toisesta aikuisesta ihmisestä vastuussa.
[/quote]Kyllähän meidän kaikkien kuuluu olla vastuussa myös toisista ihmisistä. Ja pitäisi sitä myös vähän ajatella lasten mummoakin, mutta joulun kaikki saa viettää kotonaan jos haluaa.Ja jos sinä vähät piittaat anoppisi tunteista, niin silloinhan se on anopinkin onni ,ettet mene jouluksi anoppilaan. Kurjaa jos juolupöydässä istuu porukkaa jota ei vois vähempää kiinnostaa.
Mikä ihme siinä on, että koko joulunvietto pitää sovittaa samalle päivälle? Mikä vika on esimerkiksi joulupäivässä?
Esikoisemme syntyi vuodenvaihteessa, joten päätimme miehen kanssa aloittaa oman jouluperinteemme, eli viettää aaton kotona oman perheemme kesken. Mitään kiireistä paikasta toiseen ajelua emme halua edes aloittaa. Nyt on sekä appivanhemmat että omat vanhempani niin loukkaantuneita tästä, kun ei näe lapsenlasta jouluna, ja nyyhkyn nyyhkyn. Ei kelpaa ehdotukset, että käytäisiin sitten joulupäivänä syömässä tai kahvilla. Ei voi, kun jää se lahjojen jakaminen ja muut sitten väliin. Ihan kuin ne paketit eivät voisi odottaa seuraavaankin päivään. Luulisi, että se on lapsillekin sitten myöhemmin vaan positiivinen juttu, että joulu jatkuu vielä toisenkin päivän.
Ärsyttää, mutta pidän pääni. Ajattelen, että vaikeampi se on myöhemmin muuttaa tapoja jos nyt sorrutaan miellyttämään mutia kuin itseämme.
Me on vietetty kaikki "lapselliset" jouluaatot kotona. Joulupäivänä tai Tapanina olemme käyneet mummoloissa tai he meillä. Kauempana olevat mummo ja ukki asuvat 100km:n matkassa. Omanlaisen jouluaaton luominen on ollut meidän juttumme ruokineen, saunoineen ja haudalla käynteineen. Kuulostaa oudolta, jos isovanhemmat velvottavat käymään ja syyllistävät siitä, ellei se onnistu. Oikeasti, ei kannata syyllistyä. Voi todeta, että kiitos kutsusta, mutta olemme tällä kertaa oman perheen kesken.
Miksi sinua kiinnostavat anoppisi tunteet ja ajatukset?