Noloa kun en saa aina selvää ihmisten puheesta ja joudun koko ajan kysymään ”mitä”
Mun on vaan tosi vaikea saada ihmisten puheesta välillä selvää. Samoin jotkut suomalaiset elokuvat on sellaisia että äänen on pakko olla lähes täysillä että saan selkoa puheesta. Puhelimessa on kamalaa myös puhua jos en saa vastapuolesta selvää ja kuulen väärin, ymmärrän väärin ja joudun kyselemään että mitä sanoit. Puhuuko jotkut oikeasti niin epäselvästi tai mumisten että muillakin vaikea kuulla kunnolla? Vai onko vika vaan mun korvissani?
Kommentit (57)
Jotkut vaan puhuvat todella epäselvästi mumisten ja niellen sanoja. Ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas kuulen tai tukitsen hyvin mumisijoita, koska olen itsekin sellainen. Inhoan kovalla puhumista ja pidän sitä epäkohteliaana. Vinkki: kannattaa herkistyä kuuntelemaan oikeasti toisen sanomista ja tarvittaessa tulkitse asiayhteydestä käsin tai lue huulilta.
Onneksi olkoon, tämä oli päivän paras esimerkki passiivis-aggressiivisesta ylemmyydentunnosta. Pidät kohteliaana esittää vaatimuksia muille siitä, miten sinua pitää yrittää tulkita vaikka vasiten teet siitä mahdollisimman vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Se jotka ette kuule kunnolla taustahälyssä, kuuletteko laulujen sanat?
Huomaan, että huonosti olen perillä sanoista ja en niitä kuuntelekaan. Olen siis kertosäehoilaaja.
Mulla alkoi kuulo heiketä joskus neljävitosena. Aluksi seurattiin tilannetta ja meni viisi vuotta kunnes sain kuulokojeet. Ei nekään kyllä välttämättä aina auta. En kuule samassa pöydässä istuvien puhetta esimerkiksi kaikuvassa tilassa, jossa puhuu yhtäaikaa parikymmentä muuta ihmistä.
Niissä kojeissahan on mikrofoni. Kaikki äänet tulevat mikin kautta voimistettuina ja totutteluvaiheessa oli kuulosti kamalalta, jos vaikka vain rypisti paperia.
Kuuloni en heikentynyt niin kuin olisi volumenappia käännetty. Yksinkertaisesti en edes erota välttämättä joitain konsonantteja toisistaan. Jotain tavuja saattaa jäädä kokonaan välistä pois.
Alenema on kummassakin korvassa puhetaajuudella ja esimerkiksi juuri maskit vaikeuttavat kuulemista. Esimerkkinä asiointi apteekissa. Lääkärin vastaanotolla piti pyytää toistoa vähän väliä. Jos näkisi suun liikkeet, niin olisi helpompaa.
Mutta joo. Kuulotestissä käyminen onnistui itsellä työterveyshuollossa, josta sitten lähetteellä kuulopolille.
Kyllä sitä itsensä väistämättä tolloksi usein tuntee.
Kiva kun ihmisten mielestä:
En kuule, mitä joku mumisee selkä minuun päin = olen vajaaälyinen
Vierailija kirjoitti:
Mulla on työkaverina tuollainen ja se kyllä kysyy 'mitä' ja pyytää toistamaan, vaikka oltais lounaalla puhellaan pokukalla ei-työasioita ym kevyttä, niin tälle yhdelle pitää joka asia kohti katsoen selkokielellä toistaa. Mitä väliä jollain lounashöpinällä??
Hei, miltä itsestäsi tuntuisi jos työkaverisi vähän väliä alkaisivat puhua vaikka kieltä, jota et ymmärrä ja jättäisivät sinut ulkopuolelle? Olisit porukassa joka iloisesti rupattelee keskenään mutta ei sinulle?
Vierailija kirjoitti:
Minua taas ärsyttää kun tuntuu että kaikille pitää puhua kuin huonokuuloiselle vanhukselle/muunlaiselle vähäjärkiselle palikkamaisen selvästi ääntäen eikä normaalisti puhuessa kukaan koskaan ymmärrä tai kuule. Olen samoin miettinyt että onko kaikki jotenkin kuuroja vai onko minun puheessani jotain vikaa.
No kumpikohan on todennäköisempää? Ihmiset eivät saa selvää jos puhut epäselvästi vai ihan kaikki muut kuin sinä ovat puolikuuroja ja vähäjärkisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas kuulen tai tukitsen hyvin mumisijoita, koska olen itsekin sellainen. Inhoan kovalla puhumista ja pidän sitä epäkohteliaana. Vinkki: kannattaa herkistyä kuuntelemaan oikeasti toisen sanomista ja tarvittaessa tulkitse asiayhteydestä käsin tai lue huulilta.
Onneksi olkoon, tämä oli päivän paras esimerkki passiivis-aggressiivisesta ylemmyydentunnosta. Pidät kohteliaana esittää vaatimuksia muille siitä, miten sinua pitää yrittää tulkita vaikka vasiten teet siitä mahdollisimman vaikeaa?
Outoa, että mumisijana/normaaliäänisenä joudun kailottamaan ja toistelemaan aina samoille henkilöille, mutta suurin osa kuulee hyvin. Siinä ei ole mitään ylemmyyden tuntemista. Päin vastoin; nämä huonompikuuloiset tuntuvat aina olevan ensiasetuksella, että taas tuo puhuu huonosti ja itselläni tulee epämukava olo, ei huvita puhua heille.
Minun kuulossani ei ole tutkimusten mukaan mitään vikaa, mutta on monia henkilöitä, joiden puheesta en saa juuri mitään selvää. Monet esittävät "tärkeää", ja siksi mumisevat hiljaa, niille sanon suoraan että sori en kuule, voitko toistaa. Kyllä ne sitten nostaa äänenvoimakkuutta. Ja sitten on kertakaikkiaan epäselvästi ja nopeasti puhuvat, joista ei erkkikään ota selvää. Esikoisemme puheesta en läheskään aina saa selvää, en tiedä mikä siinä on, puhuu kuitenkin ihan puhtaasti. Muiden perheenjäsenten kohdalla ei ole samaa ongelmaa.
Huono kuulo täälläkin lapsesta lähtien ja korva leikattu kolme vuotta sitten, mutta ei ole auttanut kuulemiseen, pitäisi kai hankkia kuulolaite, kun ei saa ihmisten puheista selvää.
Mulla on myös joku prosessointiongelma, vaikka kuulo on erinomainen. En vain saa selvää joidenkin ihmisten puheesta ja jopa siten, etten huomaa heidän edes puhuvan, ellen näe suun liikkeitä. Kuullunymmärtämiset lukiossa olivat kaikkein vaikein juttu, vaikka muuten sain kiitettäviä numeroita. Lisäksi en saa yleensä laulun sanoistakaan selvää, edes suomeksi.
Ihmiset nyt puhuu vaan niin hiljaa ja epäselvästi.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset nyt puhuu vaan niin hiljaa ja epäselvästi.
Mutta suurin osa silti kuulee ja ymmärtää ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on työkaverina tuollainen ja se kyllä kysyy 'mitä' ja pyytää toistamaan, vaikka oltais lounaalla puhellaan pokukalla ei-työasioita ym kevyttä, niin tälle yhdelle pitää joka asia kohti katsoen selkokielellä toistaa. Mitä väliä jollain lounashöpinällä??
Hei, miltä itsestäsi tuntuisi jos työkaverisi vähän väliä alkaisivat puhua vaikka kieltä, jota et ymmärrä ja jättäisivät sinut ulkopuolelle? Olisit porukassa joka iloisesti rupattelee keskenään mutta ei sinulle?
En kyllä kehtaisi jossain lounasrupattelussa vaatimaan, että joka lause toistetaan mulle erikseen.
Mulla on suomenkielisissäkin elokuvissa/sarjoissa aina tekstitys päällä, jos se mahdollisuus on!
En saa selvää monestikaan muiden puheesta, mutta olen hyvä arvaamaan :D
Käytän myös usein syynä "huonoa kuuloani". "Anteeksi mutta voisitko toistaa kun minulla on aika huono kuulo" ja yleensä sen jälkeen vastapuoli puhuu selkeämmin ja isommalla äänen voimakkuudella!
Siis 38, ei 78