Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Noloa kun en saa aina selvää ihmisten puheesta ja joudun koko ajan kysymään ”mitä”

Vierailija
04.10.2021 |

Mun on vaan tosi vaikea saada ihmisten puheesta välillä selvää. Samoin jotkut suomalaiset elokuvat on sellaisia että äänen on pakko olla lähes täysillä että saan selkoa puheesta. Puhelimessa on kamalaa myös puhua jos en saa vastapuolesta selvää ja kuulen väärin, ymmärrän väärin ja joudun kyselemään että mitä sanoit. Puhuuko jotkut oikeasti niin epäselvästi tai mumisten että muillakin vaikea kuulla kunnolla? Vai onko vika vaan mun korvissani?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on ihmisillä maskeja suun edessä eikä näe suun liikkeitä niin hankaloittanut huomattavasti ymmärtää puhetta.

Vierailija
22/57 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiska artikulaatio, kieli lojuu suun pohjalla, huulia ei käytetä äänteiden muokkaamiseen. Öllötystä vaan tai pihinää. Tympäsee!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa maailmaani. On joskus aivan turhauttavaa kun ei kuule yhtään mitään ja sanahelinä menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta prosessointiyksikköön ei tarttunut siitä mitään. Mitä ja anteeksi voisitko toistaa ovat joskus aivan kamalia kysyä kun olisi itse pitänyt ymmärtää sanoa että puhu lujempaa.

Terveisin

Huonokuuloinen kuulokojeita käyttävä mies

Vierailija
24/57 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On totta että taustamusiikki häiritsee puhetta sekä tv- että radio-ohjelmissa.

Lisäksi nykyään on tapana puhua tosi nopeasti.

Esimerkkinä aamutelevisio. Joskus joku innokas haastateltava pistää menemään sellaisella nopeudella että ei saa selvää.

Eron huomaa, jos katsoo jotain 40-50 vuotta vanhaa tv-ohjelmaa. Tahti oli paljon hitaampi.

Vierailija
25/57 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuunnelkaa Antti Rinteen puhetta, siinä on niin epäselvä puhuja ettei toista ole, sanat jäävät kesken ja pitää arvuutella mitä sanoi.

Vierailija
26/57 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Yleensä kuulen joo ihan hyvin mitä ihmiset puhuu, mutta on sitten joitakin ihmisiä jotka artikuloi niin epäselvästi ettei saa mitään selvää. Ja nyt muutin toiselle puolelle Suomea ja murre sekä artikulaatiotyyli on niin erilainen, et puolet menee helposti ohi. Etenkin laulava artikulaatio ja huokoinen ääni on hankalasti ymmärrettäviä.

Vierailija
27/57 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni väittää, ettei kuulossa ole mitään vikaa, mutta ihan muuten vaan ei kuule tai saa selvää. Ja samassa huoneessa muut kuulijat saa selvää ihan hyvin.

Vierailija
28/57 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä esimerkki Vesa Keskinen. Mä en saa mitään selvää mitä se hölisee esim. Tuuri-ohjelmassa. Niin matalaa mölötystä.

Vierailija
29/57 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vein äitini teatteriin ja siltä meni koko esitys ohi, kun ei saanut niiden epäselvästä mölinästä selvää. Eiköhän näyttelijät, jos jotkut, osaa artikuloida. Mutkun äitini kuulossa ei ole vikaa.

Vierailija
30/57 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys kuulo-ongelmaisille - käytätkö nappikuulokkeita tai luureja? Ne heikentävät kuuloa vaikka kuuntelisi voluumisuosituksen rajoissa.

Kuulonaleneman merkki on se, että ei saa puheesta selvää taustahälyssä.

Vierailija
31/57 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on työkaverina tuollainen ja se kyllä kysyy 'mitä' ja pyytää toistamaan, vaikka oltais lounaalla puhellaan pokukalla ei-työasioita ym kevyttä, niin tälle yhdelle pitää joka asia kohti katsoen selkokielellä toistaa. Mitä väliä jollain lounashöpinällä??

tyypillä on kuulonalenema. Hän ei erota puheääniä toisistaan taustahälyssä. Tuo on kuulovamman muoto.

Vierailija
32/57 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vein äitini teatteriin ja siltä meni koko esitys ohi, kun ei saanut niiden epäselvästä mölinästä selvää. Eiköhän näyttelijät, jos jotkut, osaa artikuloida. Mutkun äitini kuulossa ei ole vikaa.

Salkkareissa on paljon mumisijoita.

Vierailija
33/57 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitä varten on selkouutiset.

Vierailija
34/57 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tiettyjen henkilöiden kanssa ja tietyissä tilanteissa sama ongelma.

Jos en tunne henkilöä entuudestaan ja keskustelen ihmisen kanssa ensimmäistä kertaa, lähes poikkeuksetta minulla on vaikeuksia näissä tilaneissa saada puheesta selvää. Minun täytyy tottua uuteen ”ääneen”.

Vaikein esimerkki on siskoni avomies. Hänellä on hyvin matala ääni ja samaan aikaan jotenkin heiveröinen puhetapa, ja minun täytyi tottua ääneen ainakin kaksi vuotta, ennen kuin aloin saada selvää eikä tarvinnut kysyä ”mitä?”.

Lapset ovat tosi hankalia, mutta yleensä siis myös juuri nämä matalat miesäänet.

Minusta matalat miesäänet on just parhaita. Naisten ja lasten korkeista äänistä on välillä hyvin vaikea saada selvää. Mutta mulla onkin oikeaa kuulonalenemaa.

Vierailija
35/57 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys kuulo-ongelmaisille - käytätkö nappikuulokkeita tai luureja? Ne heikentävät kuuloa vaikka kuuntelisi voluumisuosituksen rajoissa.

Kuulonaleneman merkki on se, että ei saa puheesta selvää taustahälyssä.

Voi olla, mutta esim. minulla on testattu ihan normaali kuulo. Silti puheen hahmottamisessa on jotain ongelmaa varsinkin taustahälyssä. 

Vierailija
36/57 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se jotka ette kuule kunnolla taustahälyssä, kuuletteko laulujen sanat?

Vierailija
37/57 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas kuulen tai tukitsen hyvin mumisijoita, koska olen itsekin sellainen. Inhoan kovalla puhumista ja pidän sitä epäkohteliaana. Vinkki: kannattaa herkistyä kuuntelemaan oikeasti toisen sanomista ja tarvittaessa tulkitse asiayhteydestä käsin tai lue huulilta.

Vierailija
38/57 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on joskus samaa ongelmaa, enkä oikein erota omaa äänenvoimakkuuttakaan - puhun kai aina liian hiljaa tai liian kovaa.

Kuulo testattu kyllä....

Olen media-alan opiskelija ja ilmeisesti tunnistan kuitenkin äänentaajuuksia hyvin. Kuulemma artikulointi on hyvää.

Tuli mieleen tuosta soveltuvuuskoe-esimerkistä, että ehkä sulla on jokin tietty taajuusalue mitä et kuule yhtä hyvin kuin muita tai sitten huoneen akustiikka on ollut huono. Muistatko kaikuiko huoneessa, oliko huone tyhjä tai iso, oliko siellä yhtään tekstiilejä ja olivatko puhujien äänet keskenään samankaltaisia? Entä puhuiko valvoja samalla tyylillä yksin kuin muiden seurassa? Oliko iloinen tms tai ääni korkeampi/matalampi?

Tulee mieleen myös toisensa tyhjäksi tekevät äänet/taajuudet.

Vierailija
39/57 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tiettyjen henkilöiden kanssa ja tietyissä tilanteissa sama ongelma.

Jos en tunne henkilöä entuudestaan ja keskustelen ihmisen kanssa ensimmäistä kertaa, lähes poikkeuksetta minulla on vaikeuksia näissä tilaneissa saada puheesta selvää. Minun täytyy tottua uuteen ”ääneen”.

Vaikein esimerkki on siskoni avomies. Hänellä on hyvin matala ääni ja samaan aikaan jotenkin heiveröinen puhetapa, ja minun täytyi tottua ääneen ainakin kaksi vuotta, ennen kuin aloin saada selvää eikä tarvinnut kysyä ”mitä?”.

Lapset ovat tosi hankalia, mutta yleensä siis myös juuri nämä matalat miesäänet.

Minusta matalat miesäänet on just parhaita. Naisten ja lasten korkeista äänistä on välillä hyvin vaikea saada selvää. Mutta mulla onkin oikeaa kuulonalenemaa.

Kuulo voi olla alentunut eri alueilla. Minulla se on keskitaajuuksissa ollut jo teininä huono. Sinä ilmeisesti kuulet huonosti korkeita taajuuksia. 

Ensimmäiseksi huomasin ongelman juuri tilanteessa, jossa piti saada selvää ryhmäkeskustelussa aussimiehen matalasta puheesta. Kovin oli leveää murre ja minä en saanut oikein kahta sanaa selvää peräkkäin. Outo tunne kun näkee suun liikkuvan ja tajuaa, ettei tuossa auta huulilta lukeminenkaan kun en ole tottunut ausseja kuuntelemaan, ja aihe oli tekninen ja olisi tosiaan pitänyt ymmärtää ne sanat. Ahdistava tilanne. 

Vierailija
40/57 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääni on itsessään värähtelyä eikä desibelitkään ole niin selkeä asia kuin mitä ihmiset luulevat.

Eli siis joskus ei todellakaan ole kyse välttämättä huonosta kuulosta vaan moni asia vaikuttaa äänen kantautumiseen - pintamateriaalit, muu meteli, jne. Esimerkiksi pakkanen vaimentaa.

Sen olen huomannut että maskit vaimentavat ääntä hiukan.

T. 78