Noloa kun en saa aina selvää ihmisten puheesta ja joudun koko ajan kysymään ”mitä”
Mun on vaan tosi vaikea saada ihmisten puheesta välillä selvää. Samoin jotkut suomalaiset elokuvat on sellaisia että äänen on pakko olla lähes täysillä että saan selkoa puheesta. Puhelimessa on kamalaa myös puhua jos en saa vastapuolesta selvää ja kuulen väärin, ymmärrän väärin ja joudun kyselemään että mitä sanoit. Puhuuko jotkut oikeasti niin epäselvästi tai mumisten että muillakin vaikea kuulla kunnolla? Vai onko vika vaan mun korvissani?
Kommentit (57)
Mulla on sama vika, ja niin paha, että lopetin työt aspassa, kun en saanut asiakkaitten puheesta selvää. Kävin tutkimuksissa, eikä kuulossani ole mitään vikaa. Lääkäri sanoi että minulla on puheenmuodostuksen ymmärtämisongelma. Sillä taisi olla joku parempikin nimi, en nyt muista. Mä muuten laitan telkkarissa aina suomenkielisen tekstityksen kotimaisiinkin ohjelmiin, jos se vain on mahdollista.
Mun kuulossa ei ole vikaa, mutta syytän sitä silti tuollaisissa tilanteissa. Ihmiset on selkeästi ymmärtäväisempiä, kun naurahdan, että mulle pitää puhua selkeästi, kun on korvissa kuulonalenemaa.
Minulla tuon ongelma oman miehen kanssa, mutisee ja kääntää päänsä aina jotenkin poispäin puhuessaan jolloin en saa mitään selvää. Olen lopettanut mitämitän-kyselyn ja ajattelin, että kertokoon joskus uudestaan jos minun mielipidettäni tarvitaan
Mulla on sama juttu. Kuulen kyllä, mutta en saa selvää. Ja nyt korona-aikaan maskit ovat vain pahentaneet asiaa, kun ei voi edes lukea huulilta. Noloa kysellä monta kertaa, että mitä. Puhelimessa asiointi on aivan hirveää ja puolet asiasta menee ohi, kun en saa selvää tai en sisäistä asiaa pelkästään kuulemalla sen. Töissä haluaisin kirjalliset ohjeet kaikkeen.
Tämä avaus voisi olla kirjoittamani!
Mulla ihan samat ongelmat. Aina saa pyytää toistamaan ja hyvä kun vielä silloinkaan kuulee. Lopulta sitä joutuu luovuttamaan ja nyökyttelee vaikka ei kuule mitään. Ei he l vett i. Ihmiset varmaan pitävät minua i d i oo ttina. 😄😄😄
Sama juttu. Mut moni ei enää osaa artikuloida, sekin vaikuttaa. On ihmeellistä muminaa ja esim. matalaäänisen miehen puheesta ei saa mitään selvää.
Mulla on työkaverina tuollainen ja se kyllä kysyy 'mitä' ja pyytää toistamaan, vaikka oltais lounaalla puhellaan pokukalla ei-työasioita ym kevyttä, niin tälle yhdelle pitää joka asia kohti katsoen selkokielellä toistaa. Mitä väliä jollain lounashöpinällä??
Mulla on tiettyjen henkilöiden kanssa ja tietyissä tilanteissa sama ongelma.
Jos en tunne henkilöä entuudestaan ja keskustelen ihmisen kanssa ensimmäistä kertaa, lähes poikkeuksetta minulla on vaikeuksia näissä tilaneissa saada puheesta selvää. Minun täytyy tottua uuteen ”ääneen”.
Vaikein esimerkki on siskoni avomies. Hänellä on hyvin matala ääni ja samaan aikaan jotenkin heiveröinen puhetapa, ja minun täytyi tottua ääneen ainakin kaksi vuotta, ennen kuin aloin saada selvää eikä tarvinnut kysyä ”mitä?”.
Lapset ovat tosi hankalia, mutta yleensä siis myös juuri nämä matalat miesäänet.
Minulla on kumppani , ikäihminen jolla on kyllä kuulonalenemaa, mutta olen kyllästynyt kun hän joka asiaa kysyy uudestaan. Kokeilen useinkin välillä etten sano uudestaan, jolloin huomaan , jotta kyllä hän kuuli ja ymmärsi. Vastaa ihan sitten ok. Hänellä on siis tapa kysyä aina uudestaan. Saa kyllä kohta kuulolaitteet , mutta en tiedä kuinka paljon käyttää.
Elikkä ymmärrän ,että on yhdessä huonokuuloisuutta ymärtämisvaikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sama vika, ja niin paha, että lopetin työt aspassa, kun en saanut asiakkaitten puheesta selvää. Kävin tutkimuksissa, eikä kuulossani ole mitään vikaa. Lääkäri sanoi että minulla on puheenmuodostuksen ymmärtämisongelma. Sillä taisi olla joku parempikin nimi, en nyt muista. Mä muuten laitan telkkarissa aina suomenkielisen tekstityksen kotimaisiinkin ohjelmiin, jos se vain on mahdollista.
Itselläni taitaa olla sama - englanninkieliseltä nimeltään Central Auditory Processing Disorder
Olen itse monikielinen ja lapsesta asti ollut lukutoukka eli varmasti olen jo pienestä keksinyt erilaisia kompensointitapoja, itselläni diagnosoitiin kolmekymppisenä puolivahingossa kun menin alunperin tukkoisen korvan takia lääkäriin ja siitä sitten tinnituksen kautta lopulta näihin tutkimuksiin.
Tästä ei puhuta tarpeeksi. Itse olen kärsinyt samasta koko ikäni. Älyssä tai kuulossa sinänsä ei ole vikaa, tosin allergiaan liittyvää (?) tinnitusoiretta on ajoittain, muttei varsinaista kuulonalenemaa. Vaan jokin auditiivinen hahmotushäiriö tämä täytyy olla. Esim. yo-kirjoituksissa vedin tekstinymmärtämisistä täydet pisteet, mutta kuullunymmärtämisistä vain puolet pisteistä. Varsinkin jos oli nauhoitus, jossa yhtään taustakohinaa, en saanut puheesta mitään selvää. Samoin, jos on vähänkään liikenteen melua taustalla, en saa selvää, mitä puhelimen päässä sanotaan. Sama muutenkin, jos on taustahälyä. Kaikki ääni puuroutuu yhdeksi massaksi, josta mikään ei erotu.
Jos sinulla on taipumusta allergiaan ja nenä-, korva-, ja poskiontelovaivoja, yksi mahdollisuus on, että sinulla on liimakorva.
Mutina ja mumiseminen on ainakin nykypäivän nuorille hyvin yleistä. Osa taas "keskustelee" huutamalla.
Minullakin on kuulossa vikaa. En kuule kun nainen pyytää imuroimaan tai viemään roskapussin. Kumma kyllä kun puhe koskee seksiä tai päihteitä niin kuulen ihan normaalisti. Harvoin mutta joskus pitää suojata korvat kuulokkeilla. Onneksi anoppi käy kylässä vain harvoin.
Kyllä ihmisten ulosannissa on ihan valtavat erot. Joistakin saa hyvin selvää vaikka miten hälyisessä paikassa, toisesta ei meinaa saada selvää edes ihan hiljaisessa ympäristössä.
Te ketkä ette ole käyneet tutkituttamassa kuuloanne niin käykää nyt ihmeessä! Jos sitten tarvitsee niin kuulokojeen saa ilmaiseksi ja ne on nykyisin todella pieniä ja huomaamattomia.
Muistakaa, ettei kuulonalenema tarkoita sitä että kuulisi kaiken hiljaisempana. Itse en kuule monia äänteitä, esim. ässää lähes ollenkaan joten puhe puuroutuu. Kovat äänet silti häiritsevät todella pahasti ja matalia ääniä kuulen hyvinkin selvästi. Moni luulee että omassa kuulossa ei ole mitään vikaa mutta todellisuus voikin olla ihan toinen.
Minua taas ärsyttää kun tuntuu että kaikille pitää puhua kuin huonokuuloiselle vanhukselle/muunlaiselle vähäjärkiselle palikkamaisen selvästi ääntäen eikä normaalisti puhuessa kukaan koskaan ymmärrä tai kuule. Olen samoin miettinyt että onko kaikki jotenkin kuuroja vai onko minun puheessani jotain vikaa.
Oletko käynyt tarkistuttamasa kuulosi?
Minun kuulossani ja puheenymmärtämisessäni ei ole vikaa, mutta kerran jouduin tilanteeseen, jossa kyseenalaistin kumpaakin ja lisäksi järkeäni.
Olin koko päivän kestävissä soveltuvuuskokeissa, joissa ensimmäisen tunnin olin kokeenvalvojan kanssa kahden. Istuimme pöydän eri puolilla vastakkain, eikä mitään kommunikaatio-ongelmia ollut. Iltapäivällä istuimme taas samassa huoneessa, minä pöydän toisessa päässä ja valvoja kylki kyljessä kolmen muun ihmisen kanssa toisessa. Keskustelu sujui normaalisti, paitsi aina, kun valvoja avasi suunsa: en saanut mitään selvää hänen puheestaan. Jouduin pyytämään toistoa kolme kertaa ja lopulta sanomaan, että jokin on vialla, kun en ymmärrä. Hän yritti joka toistolla olla yhä selvempi, mutta minä vain en erottanut sanoja toisistaan. En vieläkään tiedä, mistä oli kysymys.
Olen viime aikoina hermostunut monta kertaa joka puolella käytettyyn taustamusiikkiin. Olen suuri dokumenttielokuvien ystävä, mutta moni ohjelma jää heti alussa kesken, kun taustatehosteet tekevät kertojan ymmärtämisestä vaivalloista. Ohessa on esimerkki, jonka kohdalla minun hermoni kärventyivät niin, että kyseisen historioitsijan tekeleitä en suostu enää edes kokeilemaan, oli aihe sitten miten mielenkiintoinen tahansa.
Minulla on tutkitusti huono kuulo. Kuulen silti hyvin, mikäli ihminen puhuu normaalisti, eikä ole taustameteliä. Nyt on kyllä tuskaa, kun jo valmiiksi heiveröisellä äänellä piipittävillä on maski naamalla ja siinä on usein vielä lasikin välissä. Onneksi monet tajuavat jo ottaa maskin naamalta hetkeksi, kun olen kysynyt 2 kertaa että mitä...
Ainakin jotkut suomalaiset näyttelijät ovat sellaisia mutisijoita, joiden puheesta ei saa selvää kuin tekstityksen kanssa. On vissiin taiteellisempaa niin.