Mitä tapahtui hemofiliaa sairastaville naisille kuukautisten aikana?
Hemofiliahan on yleisempi miehillä kuin naisilla ja ilmeisesti todella epätoden näköistä että naiselle tulee siitä oireita, toki kantaja voi olla. Se ei kuitenkaan ole mahdotonta ja nyt kävi mietityttämään että mitä hemofiilikko naisille kävi kuukautisten alettua? Eikö kuukautiset sitten koskaan loppuneet ja nainen kuoli jo varhaisteininä verenhukkaan? Vai vaikuttaako hemofilia kuukautisiin mitenkään?
Kommentit (20)
Ja niille siis jotka eivät tiedä mikä hemofilia on: Se on veren hyytymättömyys tauti. Eli käytännössä jos tulee pienikin paperihaava niin se ei hyydy koskaan vaan vuotaa vaan vuotamistaan. Tauti oli yleinen keskiajalla varsinkin kuninkaallisten piireissä sillä siihen aikaan ne piirit olivat aika sisäsiittoisia. En muista tarkalleen perinnöllisyys juttujamutta olisiko ollut niin että pitää saada molemmilta vanhemmilta jotta taudista tulee oireita?
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 23:55"]
Eh... Naiset on AINA kantajia, EIVÄT sairastu kyseiseen tautiin.. Se on PELKÄSTÄÄN miespuolisten sairaus.
[/quote]
Aijaa.. okei. No näin minäkin muistelin mutta aloin epäilemään itseäni kun tänään valtiattaressa mainittiin ohimennen eräällä naisella olleen hemofilia ja hänen kuolleen verenhukkaan. Mutta eipä kai kannattaisi siihen sarjaan kovin paljoa luottaa :D
-ap
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 23:55"]Eh... Naiset on AINA kantajia, EIVÄT sairastu kyseiseen tautiin.. Se on PELKÄSTÄÄN miespuolisten sairaus.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa.
http://www.shyry.org/verenvuototaudit/index.html
Pakko oli katsoa, kun rupesi kiinnostamaan. Verenvuototauteja on kolmea tyyppiä, hemofilia A ja hemofilia B, joissa nainen voi olla kantaja mutta vain mies sairastua, ja Von Willebrandin tauti, johon sekä mies että nainen voivat sairastua. Sille ovat tyypillisiä mustelmat ja limakalvojen verenvuodot, esimerkiksi nenäverenvuodot ja naisilla anemisoivan runsaat kuukautiset. Hemofiliat havaitaan usein jo varhaislapsuudessa mutta Von Willebrandin tauti esim. synnytyksen yhteydessä, siinä varmaan ainakin on voinut kuolla verenhukkaan. Nykyään voi käyttää e-pillereitä ja hormonikierukkaa kuukautisongelmiin, mutta ennen on siis voinut seurata anemia, kenties verenvähyys ja kuolema?
Yläasteella mun kaverin pikkusiskolla oli hemofilia. Ei kuulemma vaikuta muuten kun että on vaan vähän runsaammat ja pidemmät. Siihenhän saa kunnon lääkkeet nykyään että varmasti ongelma on jotenkin ratkaistu.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 23:55"]
Eh... Naiset on AINA kantajia, EIVÄT sairastu kyseiseen tautiin.. Se on PELKÄSTÄÄN miespuolisten sairaus.
[/quote]
Noin yksi 25 miljoonasta naisesta sairastuu hemofilia A:han tai B:hen.
sivun 194 4. kappaleen lopussa:
http://books.google.fi/books?id=kXaMjwItP0oC&pg=PA194&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false
Jotta nainen sairastuisi hemofiliaan, hänen pitää periä sekä äidiltä että isältä sen geenin. Mies taas perii vain äidiltä sen.
Niinhän se oli, että keisarinna Aleksandra kantoi hemofiliageeniä, tyttäret eivät sairastuneet (=Nikolailla ei ollut geeniä) mutta Aleksanteri-poika taas sai sen taudin.
Tuo kuninkaallisten hemofilia-B on tutkimusten mukaan peräisin kuningatar Viktorialta, ja häneltä se levisi Venäjän tsaarin perheeseen. Kuningatar Elisabethin kaksi serkkua esimerkiksi kuolivat tämän takia auto-onnettomuudessa, yksi 4-vuotiaana pudottuaan tuolilta jne.
Sinänsä juuri tuota muunnelmaa B:stä ei esiinny kuin kuninkaallisilla ja kantajia on niin vähän että yksikään nainen ei ole sitä hovissa saanut.
Kuukautiset hemofiliaa sairastavilla naisilla kestävät yleensä vähintään 7 päivää ja ovat runsasvuotoiset, mutta menevät lopulta ohi.
Vierailija kirjoitti:
Eipä pidä paikkaansa.
Olen nainen ja sairastan hemofiliaa.
Että tuleppa sanomaan se näille mun mustelmille ja verenvuodoille.
Vierailija kirjoitti:
Yläasteella mun kaverin pikkusiskolla oli hemofilia. Ei kuulemma vaikuta muuten kun että on vaan vähän runsaammat ja pidemmät. Siihenhän saa kunnon lääkkeet nykyään että varmasti ongelma on jotenkin ratkaistu.
Aivan nykyään pystytään hoitamaan. Ennen muinoin hemofiliaa sairastavat naiset yleensä kuolivat ennen kuin ehtivät lisääntyä.
Hemofiliahan ilmestyi Euroopan kuningashuoneisiin Brittien kuningatar Victorian kautta. Tämän lapset menivät naimisiin muiden kuninkaallisten kanssa ja levittivät hemofiliaa mm. Espanjan, Saksan ja Venäjän hoveihin.
Tauti ei siis oikeastaan ilmestynyt sisäsiittoisuuden kautta, vaan ahkeran prinssi/prinsessavaihdon kautta ympäri Eurooppaa (ja Venäjää).
Naisten toinen terve x kromosomi suojaa oireilta tai he saavat lieviä (en tiedä mikä katsotaan vielä lieväksi) oireita. Täten on kantaja ja poikalapset saavat 50 prosenttisesti mahdollisuuden tautiin. Minulle koulussa kerrottiin, että jos saa kaksi virheellistä geeniä x kromosomeista niin sikiö kuolee, en tiedä onko vanhentunutta tietoa.
Ruth Rendell kirjoitti Barbara Vine nimellä loistavan teoksen "Blood Doctor", joka kertoo ( kuvitteellisen) viktoriaanisen lääkärin kiinnostuksesta hemofiliaan. Hän nai tarkoituksella sveitsiläisen naisen, joka tuli "vuotaja"-suvusta ja käytti omia lapsiaan tutkimusmateriaalina. Oli kirjassa myös Victorian lasten lääkäri. Kirjassa on kaksi aikatasoa, ja siinä toinen on esi-isästään kirjoittava mies, jolle selviää suvun kytkyt hemofiliaan.
"Ennen 1930-lukua hemofiliaan ei ollut parannuskeinoa ja tautia sairastavat kuolivat yleensä nuorina, naiset viimeistään kuukautisten alkamiseen." (Lukion biologia solu ja perinnöllisyys)
Vierailija kirjoitti:
Naisten toinen terve x kromosomi suojaa oireilta tai he saavat lieviä (en tiedä mikä katsotaan vielä lieväksi) oireita. Täten on kantaja ja poikalapset saavat 50 prosenttisesti mahdollisuuden tautiin. Minulle koulussa kerrottiin, että jos saa kaksi virheellistä geeniä x kromosomeista niin sikiö kuolee, en tiedä onko vanhentunutta tietoa.
Olen edelleen nainen enkä ole pelkkä kantaja vaan olen sairas. Ainakaan nämä minun oireeni eivät ole lieviä ja mikäli lääkkeitä ei olisi olisin jo kuollut. Hg on ollu alimmillaan 55.
Äidilläni on hyytymistekijävirhe, samoin veljellä. Ovat täynnä mustelmia ja leikkaukset esimerkiksi vaativat erityistoimenpiteitä etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen edelleen nainen enkä ole pelkkä kantaja vaan olen sairas. Ainakaan nämä minun oireeni eivät ole lieviä ja mikäli lääkkeitä ei olisi olisin jo kuollut. Hg on ollu alimmillaan 55.
Minkä tyypin femofilia sinulla on?
Eikös tähän sairauteen ole nykyään hyvät piikkihoidot? Eli piikitetään hyytymistekijöitä itseensä.
On myös hemofilia C, tai yksitisen hyytymistekijän esinnm VII tai XI vaje. Lieväkin hemofilia voi aiheuttaa ison tai pitkäänkestävän verenvuodon.
Kannattaa pyytää P- Vuotot tutkimus, jossa on hyytymistekijät laajasti, ja jos yhdessäkin niistä on vajetta voi sinulla olla verenvuototauti/ kantajuus.