Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulupuku lapsille kouluun

Vierailija
03.10.2021 |

Mielestäni Suomessakin pitäisi ottaa käyttöön koulupuku. Sitä käytetään rutkasti muualla maailmassa. Koulupuku vähentäisi pukeutumisen eriarvoisuutta. Koulupuvut pitäisi olla luultavasti kaikilla, pojilla ja tytöilläkin sama. Kaikille verorahoista koulupuku olisi erittäin hyvä idea, kun ei tarvitse panostaa koulussa, näyttääkö hyvälle jne. Tietenkin pitäisi olla kasvojen ja hiusten alueella vapaa valinta, mutta tyypillisesti puku pitäisi olla sama. Vapaa-ajalla lapset saisivat sitten keskittyä hyvältä näyttämiseen halutessaan, koska koulussa pitäisi keskittyä koulutyöhön. Ajan mittaan tästä tulisi Suomessakin normi, josta kukaan ei haluaisi luopua.

Mitä mieltä olette? Kertokaa mielipiteenne kommentteihin, koska harkitsemme tekevämme kansalaisaloitteen.

Koulupuku lapsille kouluun

Vaihtoehdot

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla tyttö sanoi tämän jo 15v sitten ja hänen perustelut olivat:

-ketään ei kiusattaisi koulussa vaatteiden takia

-ei tarvitsisi miettiä aamulla mitä vaatetta laittaa kouluun päälle (jää ns. rättisulkeiset pois aamun kiireessä)

Juuri niin. Lapset kannattavat, koska he eivät jaksaisi miettiä aamulla, mitä pukevat ja mitä ei.

Voihan vanhemmat ostaa lapselle jo nytkin kouluvaatteet, Ei tarvitse aamulla miettiä, mitkä vaatteet laittaa kouluun. 

Vierailija
42/74 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatan jos kuitenkin paljaat nilkat saa näkyä?

No totta kai. Ei nyt ihmiset hulluja ole? Vai pitäisikö pukea saman tien burkat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, teen vain mitä hallitus sanoo.

Vierailija
44/74 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kannatan, koska minua kiusattiin takin takia

Olisit koulun ovella laittanut takin reppuun, niin sua ei olisi kiusattu. 

Vierailija
45/74 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ei tarvitsisi miettiä aamulla mitä vaatetta laittaa kouluun päälle (jää ns. rättisulkeiset pois aamun kiireessä)

Juuri niin. Lapset kannattavat, koska he eivät jaksaisi miettiä aamulla, mitä pukevat ja mitä ei.

Kannattaisikohan katsoa ne vaatteet valmiiksi edellisenä päivänä? Niin meilläkin tehdään.

Vierailija
46/74 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vääjäämätöntä keskustelua. Jakaa selvästi mielipiteitä. Tehdäänkö kansanäänestys? Demokratia tässäkin asiassa.

Vierailija
47/74 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan vanhemmat ostaa lapselle jo nytkin kouluvaatteet, Ei tarvitse aamulla miettiä, mitkä vaatteet laittaa kouluun. 

Niin, tai valita lapsen puolesta ne vaatteet, jos lapsi ei vielä osaa itse pukeutua, kuten tapana on.

Vierailija
48/74 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se olisi väärin pakottaa oppilaat pukuihin, koska on koskemattomuuslaki.

Onhan joissain työpaikoissakin firman määrämä työasu. Varmasti löytyisi joku porsaanreikä millä koulupuvut saisi määrättyä. Ei sillä, että toivoisin sellaisen löytyvän.

Vierailija
49/74 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Ja yleensä vanhemmat ostavatkin syksyllä koulun alkaessa lapsilleen uusia kouluvaatteita. Samalla tavalla se koulupukukin pitää välillä pestä. Joten ei nyt paljoa eroa käytännön tasolla.

Vierailija
50/74 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei perkele. Jos muksuilla on koulupuvut niin sitten todennäköisesti tulisi meille opettajillekin esimerkin vuoksi tiukempi pukeutumiskoodi. Farkuilla ja t-paidalla mennään kuten tähänkin asti. 

Vierailija
51/74 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkovaatteet eivät kuulu koulupukuun, joten niiden takia lapsi voisi silti tulla kiusatuksi.

Vierailija
52/74 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei perkele. Jos muksuilla on koulupuvut niin sitten todennäköisesti tulisi meille opettajillekin esimerkin vuoksi tiukempi pukeutumiskoodi. Farkuilla ja t-paidalla mennään kuten tähänkin asti. 

Ei käy! Se on Marimekon sininen taskutunika sinullekin päälle valtioneuvoston määräyksestä!

Vierailija
53/74 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkovaatteet eivät kuulu koulupukuun, joten niiden takia lapsi voisi silti tulla kiusatuksi.

Määrätään siis ulkovaatteet mukaan koulupukuun.

Vierailija
54/74 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse käyttänyt koulupukua 4 vuotta. Jouduin kerran lähtemään kotiin, koska sukat oli väärän väriset. Tämä tosin 80-luvulla. Ainoa huono juttu mitä muistan oli löytää oikeanvärisiä vaatteita. Näin jälkeenpäin ajateltuna ainoa ongelma oli kauppojen vähyys.

Minulla useampi lapsi. Kannatan. Meillä rahaa ostaa, mutta ymmärrän ettei monilla ole ja se aiheuttaa turhaa eriarvoisuutta.

Vierailija
55/74 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tulisi jo jokunen lakipykälä vastaan. Koulut ei voisi päättää lasten ulkovaatteista sen enemäpää kuin yöpaidoistakaan. Vain koulun sisätiloissa käytetyt vaatteet kuuluvat koulupukuun.

Vierailija
56/74 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin olisin kannattanut, mutta nyt kun oma lapsi on koulussa niin enpä tiedä. Parempi, että jokainen saa pukeutua oman maun ja tarpeiden mukaisesti. Voi säädellä kuinka lämpimästi haluaa pukeutua, ja onko vaatteet kuinka mukavia/tiukkoja/rentoja. Voi päättää mitä materiaalia vaatteet ovat, onko keinokuituja vai luonnonkuitua, onko kutittavaa villaa. Ihan tällaisia käytännön asioita. Ja jos ulkonäöstä puhutaan, niin ei kaikki vaatteet ja värit sovi kaikille. En ole kuullut, että vaatteista oltaisiin täällä koulussa kiusattu. Joten en näe oikeastaan yhtään syytä, miksi koulupuku olisi hyvä tai tarpeellinen idea.

Vierailija
57/74 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tulisi jo jokunen lakipykälä vastaan. Koulut ei voisi päättää lasten ulkovaatteista sen enemäpää kuin yöpaidoistakaan. Vain koulun sisätiloissa käytetyt vaatteet kuuluvat koulupukuun.

Kyllä koulupukuun voi kuulua myös vaatteet, joita käytetään kouluaikana ulkona, kuten välitunneilla.

Vierailija
58/74 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulupuku on ns. kuolleena syntynyt idea suomen oloihin. En todellakaan kannata.

Vierailija
59/74 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä koulupukuun voi kuulua myös vaatteet, joita käytetään kouluaikana ulkona, kuten välitunneilla.

Ei voi, koska samoja ulkovaatteita käytetään myös koulun ulkopuolella, eikä koululla ole oikeutta määrätä miten lapset pukeutuu vapaa-ajallaan. Olisi täysin kohtuutonta vaatia vanhempia ostamaan erikseen ulkovaatteetkin kouluun.

Vierailija
60/74 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi, koska samoja ulkovaatteita käytetään myös koulun ulkopuolella, eikä koululla ole oikeutta määrätä miten lapset pukeutuu vapaa-ajallaan. Olisi täysin kohtuutonta vaatia vanhempia ostamaan erikseen ulkovaatteetkin kouluun.

Eihän tässä olla vapaa-ajasta puhumassa, vaan kouluajasta. Eikä vanhemmat niitä vaatteita ostaisi, peruskoulun kun kuuluu olla lain mukaan maksutonta, eikä edes lyijykynää voida vaatia ostettavaksi. Valtio siis maksaisi talvi-, sade- ja välikausitakit koululaisille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi