Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukiessani potilaskertomuksiani minusta on kirjoitettu todella negatiiviseen sävyyn

Vierailija
03.10.2021 |

Minusta saa ihan idiootin kuvan. Kuin olisin ollut tyhmä. Koulussa sain aina keskiarvoa parempia tuloksia, luonteeltani olin ujo ja hiljainen. Potilaskertomusten perusteella olin kuitenkin riiviö. Tuntuu pahalta.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka niitä potilaskertomuksia kirjoittaa samaan aikaan kun luet niitä? Ei kai se Kanta-järjestelmässä edes ole mahdollista?

Alapeukuttajalle tiedoksi: ap itse kertoo otsikossa "Lukiessani potilaskertomuksia minusta on kirjoitettu..." eli todellakin asiat tapahtuvat samaan aikaan!

Sulla on muuten ocd, joka ilmenee kielenhuollollisista virheistä nipottamisena. Googlaa vaikka.

Vierailija
22/35 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen. Siellä vääristellään ihan omituisia asioita. Olin hyvin sairaus, enkä ollut pysytynyt syömään  mitään koko päivänä, vedenkin olin oksentanut saman tien pois. Tämän kerroin myös lääkärille, kun illalla oli pakko hakeutua sairaalan päivystykseen. Potilakertomuksessa kuitenkin lukee: "Potilas valittaa vatsakipua, pystynyt kuitenkin syömään tänään." Siis What? Juu, ja se diagnoosi oli verenmyrkytys, jos jotakin kiinnostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi joka lapussa lukee, että olen tuhti? Onko se minun syytäni vauvana? Lisäksi kuvissa olen mielestäni normaali. Sairastuin nuorena syömishäiriöön, onko ihmekään enää? 

Pitäisikö siellä lukea "söpön siro"? Tai jotain muuta kannustavaa, vaikka se olisi valetta? Ihmiset eivät tunnu tajuavan että niissä teksteissä kerrotaan objektiivisesti ihmisen terveydestä, haasteista, toimintakyvystä ym. Olisi aika vaarallistakin, jos tekstien tulisi aina olla vain ns. mukavaa, hyvän mielen luettavaa. Niitä tekstejä käytetään myös myöhempään konsultointiin muiden ammattilaisten toimesta. Sinä olet pullea ja täten altis verisuonisairauksille, diabetekselle, ym. Hyväksy se.

Vierailija
24/35 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi joka lapussa lukee, että olen tuhti? Onko se minun syytäni vauvana? Lisäksi kuvissa olen mielestäni normaali. Sairastuin nuorena syömishäiriöön, onko ihmekään enää? 

Pitäisikö siellä lukea "söpön siro"? Tai jotain muuta kannustavaa, vaikka se olisi valetta? Ihmiset eivät tunnu tajuavan että niissä teksteissä kerrotaan objektiivisesti ihmisen terveydestä, haasteista, toimintakyvystä ym. Olisi aika vaarallistakin, jos tekstien tulisi aina olla vain ns. mukavaa, hyvän mielen luettavaa. Niitä tekstejä käytetään myös myöhempään konsultointiin muiden ammattilaisten toimesta. Sinä olet pullea ja täten altis verisuonisairauksille, diabetekselle, ym. Hyväksy se.

Höpö höpö nyt. Se  sinun objeltiivisuus on yhden lääkiksen tai hoitsukoulun käyneen subjetiivinen näkemys tilanteestasi.

Vierailija
25/35 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, niin se menee.

Hoitohenkilöstön omat virheet tai heistä lähtevät muutoksetkin käännetään aina potilaan syyksi.

Minulla oli yksi pitkäaikainen juttu, ja sen vuoksi minulle varattiin paikka asiaan X, tämä myös kertomukselle kirjattiin ja näin hoidostani sovittiin. Myöhemmin oli päätetty, että en saa sitä asiaa X, enkä ottanut asiaa mitenkään tyynesti. Niinpä kertomukselle on kirjoitettu "harmittaa, että ei saa asiaa X, sen saamisesta ilmeisesti on aiemmin ollut puhetta".

Ilmeisesti, aivan.

Jos se lupaus on ollut vastaanotolla sun kertomaa, niin jotenkin se täytyy sinne saneluun ilmaista. Helposti kun (itsekin) potilaana niitä lukee, tulee sellainen olo, että lääkäri ei ole uskonut potilasta tms. Oon kuitenkin päättänyt lukea nää silleen, että siitä ei ole kyse, vaan tosiaan tuosta, että jos joku asia ei perustu lääkärin omaan havaintoon tai tietoon, sen pitää käydä ilmi.

Vierailija
26/35 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka niitä potilaskertomuksia kirjoittaa samaan aikaan kun luet niitä? Ei kai se Kanta-järjestelmässä edes ole mahdollista?

Alapeukuttajalle tiedoksi: ap itse kertoo otsikossa "Lukiessani potilaskertomuksia minusta on kirjoitettu..." eli todellakin asiat tapahtuvat samaan aikaan!

Sulla on muuten ocd, joka ilmenee kielenhuollollisista virheistä nipottamisena. Googlaa vaikka.

Otsikon virhe ei ole kielenhuollollinen (esim. pilkku- tai yhdyssanavirhe), vaan osoitus huonosta äidinkielen osaamisesta ja kielikorvan puutteesta. Otsikkoon valittu verbimuoto ”lukiessani” kuvaa asiaa joka tapahtuu samaan aikaan lukemisen kanssa. Tällaisen merkitysvirheen tekeminen ei anna kovinkaan imartelevaa kuvaa kirjoittajasta tai hänen kyvystään havaita kirjoitettujen tekstien nyansseja.

Vierailija
27/35 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö nyt. Se  sinun objeltiivisuus on yhden lääkiksen tai hoitsukoulun käyneen subjetiivinen näkemys tilanteestasi.

Joka on valtion hoitamassa systeemissä ja virallista tietoa kuka sen sitten ulos saakin. Kyllä minustakin pitäisi olla joki roti miten noihin papareihin kirjoitellaan sillä karmeaa olen kuullut.

Joku odottelee jossain vierastaan, joka on myöhässä  ja lukee: potilas pitänyt itseään esillä koko päivän ---ssa. Siis itseään esillä. Odottaessaan jotakuta pelkästään.

Joskus nuo ovat sairaskertomusta enemmän siitä lekurista tai hoitajasta kuin siitä ihmisestä.

Vierailija
28/35 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otsikon virhe ei ole kielenhuollollinen (esim. pilkku- tai yhdyssanavirhe), vaan osoitus huonosta äidinkielen osaamisesta ja kielikorvan puutteesta. Otsikkoon valittu verbimuoto ”lukiessani” kuvaa asiaa joka tapahtuu samaan aikaan lukemisen kanssa. Tällaisen merkitysvirheen tekeminen ei anna kovinkaan imartelevaa kuvaa kirjoittajasta tai hänen kyvystään havaita kirjoitettujen tekstien nyansseja.

Täysin selvä OCD. Mulla on kokemusta niistä

Vierailija
29/35 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti se on näkemys, kun ei potilaan kehoonkaan voi asettautua tunnustelemaan oireita. Lääkärillä on kuitenkin enemmän lääketieteellistä kokemusta kuin sinulla, joten häneltä nousevia huolia tulisi ehkä kuunnella. Et varmaankaan haluaisi kuulla olevasi esim. "tuhti", mutta jos sinä olet sitä useamman ammattilaisten mielestä, niin ehkäpä he ovat tässä asiassa oikeassa etkä sinä. Yksittäinen lääkäri saattaa toki tehdä arviointivirheitä, mutta tällöin tulisi ymmärtää heidänkin inhimillisyyttään, eikä alkaa ensimmäisenä epäillä kaiken maailman vihasalaliittoja.

Vierailija
30/35 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, menin umpparin vuoksi päivystykseen, josta minut lähetettiin kuitenkin kotiin. Oli kirjoitettu mm. "oli syönyt eilen pitsaa, nyt vastakipuja". Kieltäydyin lähtemästä kotiin, koska kivut niin kovat etten voinut syödä enkä nukkua. Kertomuksessa luki "potilas haluaa kotiin". Jep jep, no tulin sitten 3 päivän päästä uudelleen puhjenneen umpparin ja vatsakalvontulehduksen kanssa, silloin vasta lääkäriä kiinnosti alkaa tutkia mikä nostaa crp:n 400:aan...

Vierailija
31/35 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisen ihmisen arvio toisesta ei ole koskaan täysin objektiivinen. Siksi tulisi olla varovainen tuollaisissa kirjauksissa. Lääkäreitä tuntuu edelleen vaivaavan jonkinlainen jumalkompleksi, en ole edes millään muulla alallla tavannut sellaista ylivertaista uskoa omaan osaamiseen.

Vierailija
32/35 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilaskertomuksissa on usein lisättyä draamaa, ja myös asiavirheitä (tahallisia tai tahattomia). Vaadi oikaisua, ja tarvittaessa niin monta kertaa, että asiakirjamerkintä on asiallinen ja oikein tehty. Oikaisu ei ole terveydenhoitohenkilölle, merkinnän tehneelle vapaaehtoinen. Virallisessa asiakirjassa ei voi olla mitä tahansa tekstiä.

Vierailija
33/35 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutuslääkärit sitten pläräävät näitä näkemättä koko potilasta niin on tämä diktatturri sisällämme.

Vierailija
34/35 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestäen on virheitä. Virtsankarkailustakin siellä lukee, vaikka ei ole koskaan ollut ko. vaivaa.

Näistä ongelmista pääsisi, jos potilas voisi ennen tapaamista kirjoittaa itse pienen kuvauksen tilanteesta. Lääkäri voisi käyttää sitä pohjatietona ja lisätä omat havainnot.

Vierailija
35/35 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niihin potilaskertomuksiin pitää ylipäätään lääkärin runoilla kaikkea, suurin osa ihan asiaankuulumatonta ja lääkärin omaa mutua. Menin tuki- ja liikuntaelinsairauksien polille ja osaston ylilääkäri oli runoillut potilaskertomukseen: potilas oli jännittynyt tullessaan sisään vastaanotolle.  Meni pitkään kun mietin, että mitä ihmettä? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan