Tarvitsen 5 500 euroa hammasremonttiin, eikä rahaa ole. Vaihtoehtona mummotekarit...Ne eivät ole vaihtoehto 35-vuotiaalle sinkulle
Tuntuu että olen umpikujassa, mistä voisin saada äkkiä 5 000 euroa???
500e on tällä hetkellä tilillä, ja lähes kaikki tulot tällä hetkellä menevät elämiseen. Ehkä 50e pystyn säästämään kuukaudessa kun olen pienituloinen
Kommentit (146)
Minulla on aina olleet valkoiset ja hyvin hoidetut hampaat, mutta menetin tapaturmassa toisen etuhampaistani. Otin lainan ja hoidatin implantin yksityisellä. Kokonaisuudessaan maksoi n.3000e. Yksi hammas.
Olen 40 ja hoitanut hampaita ahkeraan. Silti mulla on mennyt noi 5000 € hammasremonttiin 2 vuoden aikana. Enkä puhu nyt mistään turhamaisuuksista kuten valkaisuista, vaan keraamisista paikoista ja kruunuista. Onneksi mulla on työn kautta vakuutus, joka korvaa ison osan summasta. En osaa vastata ap:n kysymykseen, mutta haluan vaan omalta osalta todeta, että hän ei ole yksin.
Vierailija kirjoitti:
Maksa itse omat ulkonäkö juttusi
Hampaiden puuttuminen ei ole pelkästään "ulkonäkö juttu". Puuttuva hammas vaikuttaa mm. purentaan ja se voi saada muut hampaat kasvamaan "väärin". Kysy hammaslääkäriltä jos et usko.
Jos etuhampaita puuttuu useampi - tai on vaikka paha avopurenta - niin esim. leivän haukkaaminen on mahdotonta.
Tokihan sitä voi syödä lusikalla puuroa ja ajatella sisäistä kauneutta, mutta jokainen meistä tietää, että parempi olo on ihmisellä jos on omat hampaat suussa ja säällisen näköiset.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aina olleet valkoiset ja hyvin hoidetut hampaat, mutta menetin tapaturmassa toisen etuhampaistani. Otin lainan ja hoidatin implantin yksityisellä. Kokonaisuudessaan maksoi n.3000e. Yksi hammas.
Siis oliko sulla hyvästä hoidosta huolimatta ennen tapaturmaa vain kaksi etuhammasta, jos kerran menetit niistä TOISEN?
Vierailija kirjoitti:
Sitten sun pitää jostain hommata 5000 euroa.
Sun elämisessäsi on ihan varmasti jotakin, josta voit tinkiä hampaiden edestä.
Tuloja pitäisi saada myös lisää. Se on se hankalampi puoli.
Tajuatko paljon 5000 euroa on.
Itse teen töitä 1500 euron palkalla. Se tarkoittaa että pitäisi säästää ainakin yli 5 kuukautta rahaa ja tällöin en saisi käyttää senttiäkään palkastani.
Mullakin meni yli 3000 hammasremonttiin vuoden aikana. Myt on hampaat kunnossa. Implantti pitäisi vielä hankkia ja siihen menee vielä pari tonnia. Otin luottoa ja aika nopeasti olen saanut lyhennettyä velkaa. Hampaisiin saa menemään omaisuuden. Itsekin olen hoitanut hampaitani aina mutta niin vain silti tuli kaikenlaisia ongelmia ja jouduin turvautumaan entodontin palveluihin. Hontansa väärti silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt syyttäkö sokeasti ap:a että on hoitanut huonosti hampaansa ja jättänyt harjaamatta ym. Kyllä vaan joillakin on sellanen hammasluu, että kariutui helpommin ja monet muut seikat vaikuttavat siihen, että hampaat hajoavat ja että hampaita ei saada kuntoon jatkuvilla paikkauksilla.
Ei ole olemassa huonoa hammasluuta, joka reikiintyy helpommin. Jos tällainen tilanne olisi, niin täytyisi olla jokin sairaus, jossa kaikki muutkin luut olisivat ns. huonoja. Toki on olemassa muutamia harvinaisia kiilteen kehityshäiriöitä, joissa hampaat oikeasti ovatkin todella alttiita reikiintymiseen huonon kiilteen takia. Mutta helposti reikiintyvä hammasluu on myytti.
Tämä!
Näin hammaslääkärinä voin sanoa, että naurettavin selitys potilaan hampaiston huonolle kunnolle on "meillä suvussa on huono hammasluu".
Yleisin hammaslääketieteellinen hoitovirhe on se, että ei osata pestä hampaita eikä puhdistetta hammasvälejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kultahampaatko meinaat hankkia? Normaalit hammasremontit saa teetätettyä kunnan hammashoitolassa, ei siihen mitään tuhansien eurojen rahapottia tarvita!
Huono provo aloittajalta
Eli sinun mielestäsi on normaalia hammashoitoa, että alle 40-vuotiaalta napataan hampaat veks ja laitetaan tekarit? Nice.
Minulta lähti osa hampaista komplikaation takia. Ehdottivat implantteja mutta otan rankaproteesin koska kehoni on hylkinyt muitakin siirteitä ja implantteja. Luultavasti paikkakuntakohtaista.
Tee lisätöitä.
Hampaat saattaa mennä huonoon kuntoon esim.bruksismin takia.
Ota laina. Tilanne ei ainakaan parempaan suuntaan itsestään mene ja kohta se on 25000€.
Mä taas haluaisin juurikin tekarit. Ajan ja rahan hukkaa jatkuva korjaaminen ja kaiken lisäksi myös terveysriski, kun suussa muhii koko ajan jotain. Ja kyllä, hoidan hampaitani, mutta vanhempani jättivät hoitamatta siihen asti, kunnes aloin itse älytä hoitaa, ja minut huostaanotettiin vasta 16-vuotiaana.
Mulla tulee herpes silmään. Silmäpoliklinikka maksaa 40 euroa kerta ja viimeksi käyntikertoja tuli 4.
Miten tuo maksetaan työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa, kun 2 lasta ja puolisolla pieni palkka. Puoliso tarvitsee auton työssäkäyntiin, linja-autot ei kaikissa kaupungeissa kulje vuorotöihin. Maksan vuokraa ja vettä 400 kuukaudessa ja vain toisesta lapsesta saa lapsilisän.
Tuo herpes vie meidät ulosottoon. Se tulee stressistä ja tukien leikkaus lisää sitä.
Ja juu teen kyllä sijaisuuksia ja palkkatukitöitä, jos niitä saan. Mutta lapset tarvitsevat ruokaa ja vaatteita.
Käyt kirpparilta etsimässä tekohampaat ja kun olet löytänyt niin meey perjantaiyönä grillille viisastelemaan.turvotuksen jälkeen on leegot suussa pikkurahalla.
Ota nyt ne tekarit ja tehosta hampaiden hoitoa. Sitten ei auta kuin alkaa säästää, että saat joskus ne implantit. Hakeudu töihin tai lisätöihin.
Itseasiassa 5000 euron säästämiseen menee minulla ainakin vuosia. Ei mulla ole varaa laittaa palkastani sivuun kuin max.150 e/kk. Siitä voi laskea miten hetkessä 5 tonnia on säästetty. Toki voi ottaa ylimääräisen työn, josta saisi kuukaudessa esim.500 e. Siltikään ilman etuhampaita ei voi olla 10kk, mitä säästäminen kestäisi. Ottaisin lainan.