Moikkailevat naapurit.
Ärsyttää uudet rajanaapurit. Vähän väliä ovat tulleet juttelemaan milloin mistäkin. Vähintäänkin kotiin tullessani tai lähtiessäni morjestavat. Oikein rajalla seisovat käsi pystyssä. Ärsyttää, kun ei nykyään pysty olla pihalla rauhassa.
Ennen join kupin kahvia ja selasin puhelinta rauhassa, sain oman hetken ilman lapsia ja muita ihmisiä. Nyt saa yrittää pakoilla pensaiden suojissa ja luikkia kuin varas kotonaan jos ei halua sosialisoida omassa pihassa.
Syksy tulee ja lehdet tippuu. Kohta ei voi olla ollenkaan omassa pihassa ilman, että tulee nähdyksi.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti minun ei ole mahdollista myydä taloa ja muuttaa. Olisin sen muuten jo tehnytkin.
Joo eikö kannatakaan,
. Nimenomaan maalla on tärkeä tervehtiä kaikkkia ohikulkijoita. Sitä tärkeämpää, jos ne ei ole tuttuja, koska se, että osoitat huomanneesi heidät lisää koko syrjäkulman turvalisuusastetta.
No itselläni saattaa maalla mennä monta viikkoa niin etten näe ensimmäistäkään ihmistä muuta kuin korkeintaan kauppareissulla. Pitää vaan mennä riittävän syrjään.
Vierailija kirjoitti:
Tää on NIIN suomalainen ketju, ettei mitään jakoa 😂
Joo , tai ainakin kertoo ehkä siitä, että palstalla viettää aikaansa aika paljon sellaisia ihmisiä, joille sosiaaliset kohtaamiset ovat syystä tai toisesta vaikeita.
Ja varmasti on myös paikkakuntakohtaista tervehtimisen kulttuuri. Täällä kyllä tervehditään naapureita ja esim. tänään olimme lenkkipolulla läheisessä metsässä, niin kyllä kaikki vastaantulijat tervehtivät .
Vierailija kirjoitti:
Jos käden nostaminen tervehdykseksi on sinulle liian vaivalloista niin suosittelen vahvasti muuttoa hyvin syrjäiselle maaseudulle.
Maaseudulla moikataan. Kerrostalossa ei tunneta ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti minun ei ole mahdollista myydä taloa ja muuttaa. Olisin sen muuten jo tehnytkin.
Joo eikö kannatakaan,
. Nimenomaan maalla on tärkeä tervehtiä kaikkkia ohikulkijoita. Sitä tärkeämpää, jos ne ei ole tuttuja, koska se, että osoitat huomanneesi heidät lisää koko syrjäkulman turvalisuusastetta.Tämä totta. Ja täällä pienen yksityistien varrella käydään jututtamassa kaikki uudet naapurit. Tarvitaan paljon yhteistyötä, yksi lanaa, toinen auraa, autetaan autolla lumeen tai ojaan autolla juttunutta. Ja yhdessä seurataan tiellä kulkijoita, huomataan vieraat kulkijat.
Itsekin asun maalla yksityistien varrella, mutta luojan kiitos ei ole tuollaista ylisosiaalisuutta. Tiellä morjestetaan ja sillä selvä.
Vierailija kirjoitti:
Ap. Ihan nyt oma valintasi. Jos et tervehdi takaisin ja sanot heille suoraan, että en ole kiinnostunut keskustelemaan naapurien kanssa, niin saat sen jälkeen jurnottaa ihan rauhassa.
Ai et kehtaa? No, kuten sanottua, oma on valintasi. Älä sitten valita.
Hyvissä naapurisuhteissa on se ilo, että naapurilta saa apua tarvittaessa ja naapuri pitää taloa silmällä, ei pääse lomareissun aikana murtovarkaat asioimaan. Minkä lisäksi naapurit ovat kivaa seuraakin yleensä. Paitsi ap:n tapauksessa, selvästi.
Vähän aikaa mököttivät, kun eivät saaneet kerätä pihani antimia, mutta taas ovat leppyneet.
Minä en pyydä apua enkä lainaa naapureilta mitään. Eikä tarvitse vahtia minun taloa vaikka pitävät silmällä kysymättäkin.
Vierailija kirjoitti:
Nokkava ja itsekäs olet ap. Tottakai uudet naapurit haluavat tutustua hiukan uusiin naapureihinsa.
Se on täysin normaalia, kuin hyvin lähekkäin asutaan.
Monet käyvät aivan esittäytymässä lyhyesti, että naapuri tietää minkä näköisiä ihmisiä lähelle on tullut asumaan.
Ei se tarkoita mitään jatkuvaa toisen luona kylässä juoksemista tai muuta vastaavaa.
Mutta tosi sairasta ja epänormaalia on sekin, jos ei muka ollenkaan huomaavinaan, että naapuri omakotitaloon muuttanut uudet asukkaat.
Meillä oli jopa niin, että naapuri tuli itse tervehtimään ja toivotti meidät tervetulleeksi alueelle asumaan.
Fiksua ja normaalia toimintaa ja lisää yhteisöllisyyttä ja ns. me-henkeä alueella.
Olen esittäytynyt heidän muuttaessa ja toivottanut tervetulleeksi. Se riittää. Ei joka päiväinen jutustelu ole tarpeen. En edes halua me henkeä ja yhteisöllisyyttä. Omakotitalo asuminen tarkoittaa minulle omaa kotia, ei kommuunia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nokkava ja itsekäs olet ap. Tottakai uudet naapurit haluavat tutustua hiukan uusiin naapureihinsa.
Monet käyvät aivan esittäytymässä lyhyesti, että naapuri tietää minkä näköisiä ihmisiä lähelle on tullut asumaan.
Ei se tarkoita mitään jatkuvaa toisen luona kylässä juoksemista tai muuta vastaavaa.
Mutta tosi sairasta ja epänormaalia on sekin, jos ei muka ollenkaan huomaavinaan, että naapuri omakotitaloon muuttanut uudet asukkaat.
Meillä oli jopa niin, että naapuri tuli itse tervehtimään ja toivotti meidät tervetulleeksi alueelle asumaan.
Fiksua ja normaalia toimintaa ja lisää yhteisöllisyyttä ja ns. me-henkeä alueella.
Olen esittäytynyt heidän muuttaessa ja toivottanut tervetulleeksi. Se riittää. Ei joka päiväinen jutustelu ole tarpeen. En edes halua me henkeä ja yhteisöllisyyttä. Omakotitalo asuminen tarkoittaa minulle omaa kotia, ei kommuunia.
Sama mulla. Tottakai tervehditään, esittäydytään ekan kerran nähdessä ja joskus voi vaihtaa pari sanaa, mutten halua ketään juttelemaan pihaan tai sisälle kylään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on NIIN suomalainen ketju, ettei mitään jakoa 😂
Joo , tai ainakin kertoo ehkä siitä, että palstalla viettää aikaansa aika paljon sellaisia ihmisiä, joille sosiaaliset kohtaamiset ovat syystä tai toisesta vaikeita.
Ja varmasti on myös paikkakuntakohtaista tervehtimisen kulttuuri. Täällä kyllä tervehditään naapureita ja esim. tänään olimme lenkkipolulla läheisessä metsässä, niin kyllä kaikki vastaantulijat tervehtivät .
Sosialisoin töissä ja kodin ulkopuolella riittävästi. Kai ihmisen pitäisi kotona saada olla omissa oloissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos käden nostaminen tervehdykseksi on sinulle liian vaivalloista niin suosittelen vahvasti muuttoa hyvin syrjäiselle maaseudulle.
Maaseudulla moikataan. Kerrostalossa ei tunneta ketään.
Jaa, kyllä niissä kerrostaloissa missä minä olen asunut, on moikattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Eikä kyse ole mistään sosiaalisista taidoista. Minä ja mieheni olemme asiakaspalveluammateissa, joissa oikeasti pitää olla sosiaalinen. Mutta jossain menee raja. Jos naapuri on joka päivä kotiin tullessa oven takana tai tunkemassa väkisin sisälle, niin mennään jo tietyn rajan yli. Tai seisoo heti selkäsi takana, kun menet omaan pihaan. Ennemmin sanoisin, että ihmiseltä joka ei anna toiselle pientäkään rauhaa, kyttää joka menon ja seuraa naapurin perässä on itsellään joku sosiaalisten taitojen navikka hukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Eikä kyse ole mistään sosiaalisista taidoista. Minä ja mieheni olemme asiakaspalveluammateissa, joissa oikeasti pitää olla sosiaalinen. Mutta jossain menee raja. Jos naapuri on joka päivä kotiin tullessa oven takana tai tunkemassa väkisin sisälle, niin mennään jo tietyn rajan yli. Tai seisoo heti selkäsi takana, kun menet omaan pihaan. Ennemmin sanoisin, että ihmiseltä joka ei anna toiselle pientäkään rauhaa, kyttää joka menon ja seuraa naapurin perässä on itsellään joku sosiaalisten taitojen navikka hukassa.
Minulla myös koko päivän asiakkaita ja kokoajan olen käytettävissä jos joku tarvitsee. Kotona haluan olla omassa rauhassa. Lasten kanssa on toiminut hyvin, että saan pihalla yksin kahvit juoda eikä kukaan naapuri ole aiemmin ollut tuollainen riesa. Uusimpia tien toisella puolella olevia naapureita en ole kertaakaan edes nähnyt, vain heidän autonsa.
Samat naapurit myös poistavat rajalta pensaita. Onneksi minun pihassa on puita ja pensaita sen verran, että pystyy olla joissain kohdissa ilman täydellistä näköyhteyttä.
Muuta kerrostaloon. Siellä voi elää ilman kontakteja naapureihin.
Sopimusten mukaan vain kylän asukkaiden kokous pidetään.
Vierailija kirjoitti:
Pidä hyvää huolta pensasaidoistasi ja laita kunnollinen ja korkeahko portti, jonka saa lukkoon. Ehkä sitten tajuavat, ettet kaipaa seuraa omalla pihallasi.
Meillä oli ennen tuollainen jatkuvasti seuraa kaipaava naapuri joka lisäksi matki meitä. Ei sellaista työtä voinut tehdä, jota hän ei olisi ryhtynyt matkimaan.
Todella ärsyttävä ukko.
Kun päätimme muuttaa pois, etsimme tontin, jota ympäröi joutomaa. Löysimmekin sellaisen. Ikävä kyllä eräs naapuri oli vuosikymmeniä ennen meitä muuttanut paikalle ja oli sitä mieltä, että hänen mielipidettään tulee kuulla joka asiasta ennen kuin me uudisasukkaat ryhdymme mihinkään toimeen. Saimme tietää, että hän oli käynyt höösäämässä ostamallamme kiinteistöllä ja saanut siihen vapaat kädet.
Me taas tykkäsimme tehdä itse emmekä kaivanneet naapurilta sen paremmin apua kuin mielipiteitäkään.
Hän yritti jatkaa höösäämistä vaikka tonttiemme välillä oli joutomaata. Hän kun ajoi siitäkin nurmikon sileäksi. Jos sille oli pudonnut puista oksia, hän heitti ne meidän puolellemme. Kai hän oli niin tottunut käyskentelemään luvatta meidän tontillamme ja käyttämään sitä oikopolkuna. Teimme aidankin, siitäkös mies suuttui, vaikkei se häntä mitenkään koskettanut. Kun rakensimme työkaluvajan, hän tuli siitä riitelemään että miten nyt sellainen ja juuri siihen. Ei koskenut häntä mitenkään, mutta riidellä piti.
Ja tämä siis maalla! Luulimme, että täällä olisi hieman rennompi meininki ja että voisimme tutustua naapureihin jollain tasolla. Mutta tuosta ukosta täytyi kyllä tehdä pesäero, hän olisi mielellään määrännyt kaikesta.
Nyt tänä kesänä kun mies vanhentuneena sairastui vakavasti ja muutti poikansa luo, on ollut erittäin vapautunut olo. Muut naapurit kun eivät ole meitä yrittäneet päsmäröidä näiden vuosien aikana. Olemme voineet oleskella tontillamme paljon vapaammin, kun kukaan ei ole kytännyt ja yrittänyt tutustua liian kanssa. Tervehtiminen riittää.
Anteeksi avautumiseni.
Kai tiedät, ettei maallakaan pääsääntöisesti saa rakentaa ilman rakennuslupaa? Kunnittain vaihtelee, minkä kokoiseen rakennukseen pitää hakea lupa ja kuulla naapureita.
Ohis
Niinkuin joku jo sanoi, sanot vain naapureillesi, kun olet väsy haluat istua pihalla ihan rauhassa, kiität että haluavat olla mukavia, mutta olet introvertti ja et jaksa ihmisiä kovin hyvin. Stressaava työ jne.
Jos häiriö jatkuu, olet kuin et huomaisi heitä, et lainkaan. Eiköhän se siittä. Selviät tilanteesta, ja kohteliaasti.
Jos yhä tunkeilevat ihan oikeasti, niin lhdet sisälle ja jos yhä jatkuu soitat poliisit.
Kuitenkin se hinta tässä on: saat omituisen ihmisen maineen ja apua ei tipu:).
Kotirauhan rikkominen
Joka oikeudettomasti
1) tunkeutuu taikka menee salaa tai toista harhauttaen kotirauhan suojaamaan paikkaan taikka kätkeytyy tai jää sellaiseen paikkaan taikka
2) rikkoo toisen kotirauhaa metelöimällä, heittämällä esineitä, soittamalla puheluita tai muulla vastaavalla tavalla,
on tuomittava kotirauhan rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi
Minä sanoin suoraan, asun rivarissa, naapuri tuli usein juttelemaan pienestä aidan raosta kun istun pihallani. Väliaidat on korkeat, ei siis näe toisen pihalle, niin tunki naamaansa puisen väliaidan ja raja-aitana olevan kuusiaidan rakoon. 😂
En vastannut, huhuili lisää. Sanoin suoraan, että pysy omalla pihallasi ja minä omallani.
Ei siitä mitään tule, ettei omalla pihallaan saa olla rauhassa.
Eikä jatkuvasti tarvitse moikkailla.
Näinhän se yleensä on, mutta vastauksestasi huomaa, että et oikeasti ole ollut tekemisissä vainoojanaapurin kanssa. Omasta kokemuksesta viisastuneena olen pysynyt uusista naapureista kaukana. Tervehtinyt ja toivottanut tervetulleeksi, mutta muuta ei oikeasti kannata puhua. Voit saada aivan järkyttävän riesan.