Miksi niputatte kaikki yhteen, esim. työttömät?
Mikä siinä on, että täällä tehdään jotain oletuksia aina sen mukaan mitä joku tuttu on tehnyt tai jättänyt tekemättä tms. Esimerkiksi ihminen jolla on käynyt helvetin hyvä tuuri, ja on saanut olla töissä aina, olettaa työttömien olevan joukko työtävieroksuvia, tyhmiä, lihavia, alkoholisteja, lapsia tehtailevia pitkäaikaistyöttömiä? Ja yleensä vielä niin, että vaikka lapsia tehtailee työttömät, niin työttömät on yleensä yh äitejä? Ja ne yh-äidit on tietysti lutkia jotka ei hoida niitä lapsiaan, vaan kulkee baareissa pokaamassa jotain luuserimiehiä ja aina tulee raskaaksi eri miehille?
Suurin osa työttömistä on vain lyhyen ajan työttömänä, ja aika harva työssäkäyvä myöntää että jos nyt jäisi hyvästä työpaikastaan työttömäksi, niin muuttuisi oitis laiskaksi sohvalla makaajaksi ja alkaisi käyttää alkoholia ylenmäärin, polttamaan tupakkaa ja jättämään lapsensa heitteille.
Toki näitä kummallisia yleistyksiä on muitakin, mutta tuo on tällä palstalla yksi räikeimpiä esimerkkejä.
Kommentit (11)
Se kommentti ihmetytti tuolla toisessa ketjussa, että kun vertailtiin työssäkäyvän ja työttömän tuloja, työssäkäyvä sanoi että eihän se ole reilua että jää käteen näin vähän enemmän kuin työttömällä kun olen kerran vuosikaudet opiskellut ja raatanut töissä ym. Siis joku oikeasti olettaa, että kaikki työttömät ovat täysin kouluttamattomia, eivätkä ole koskaan töissä raataneet??? Kuinka yksinkertaisia ihmisiä on töihinkin otettu?
ap
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 12:11"]
On paljon helpompaa ajatella että työttömät on luusereita, koska itse olleen "yrittelijäitä". Silloin tuo "pahuus" ei koskaan voi koskea itseään.
Sama koskee mitä tahansa onnettomuutta, aina syyllinen löytyy siitä joka onnettomuuteen joutuu.
[/quote]
Tämä on niin totta. Monesta tuntuu varmaan mahdottomalta ajatella, että ikäviä asioita voi tapahtua omalle kohdalle, vaikkei niitä mitenkään ansaitsisi. Siksi on helpompi ajatella, että työttömissä täytyy olla joku vika.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 12:18"]
Se kommentti ihmetytti tuolla toisessa ketjussa, että kun vertailtiin työssäkäyvän ja työttömän tuloja, työssäkäyvä sanoi että eihän se ole reilua että jää käteen näin vähän enemmän kuin työttömällä kun olen kerran vuosikaudet opiskellut ja raatanut töissä ym. Siis joku oikeasti olettaa, että kaikki työttömät ovat täysin kouluttamattomia, eivätkä ole koskaan töissä raataneet??? Kuinka yksinkertaisia ihmisiä on töihinkin otettu?
ap
[/quote]
Niinpä!
Yleistäminen tekee elämän helpoksi niille, joille ajatteleminen tuottaa ongelmia. Ei tarvitse rasittaa kumpaakaan aivosolua, kun vain uhoaa että jenkit on semmoisia, muslimit tuollaisia, työttämät sellaisia jne.
Joskus käy niinkin, että työttömien yleistäjä saa vastauksen, että ei saisi yleistää vaan pitäisi ymmärtää, että työttömyys johtuu Kokoomuksesta. Pata & kattila soimauspuuhissa.
Yks on kans: niputetaan kaikki työttömät työkykyisiksi. Minä itse en ole millään mittarilla työkykyinen. Yhtä helppo on neliraajahalvaantuneen juosta maraton kun mun "mennä" edes osa-aika töihin. Ei nykypäivän Suomessa niin vaan eläkkeelle pääse. Kokeiltu on vuosikausia.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 12:18"]Se kommentti ihmetytti tuolla toisessa ketjussa, että kun vertailtiin työssäkäyvän ja työttömän tuloja, työssäkäyvä sanoi että eihän se ole reilua että jää käteen näin vähän enemmän kuin työttömällä kun olen kerran vuosikaudet opiskellut ja raatanut töissä ym. Siis joku oikeasti olettaa, että kaikki työttömät ovat täysin kouluttamattomia, eivätkä ole koskaan töissä raataneet??? Kuinka yksinkertaisia ihmisiä on töihinkin otettu?
ap
[/quote]
Tää on niin totta. Saman tien kun jostakusta tulee työtön niin koko hänen historiansa pyyhkiytyy "menestyjien" silmissä pois ja hän ei ole enää mitään muuta kuin se stereotyyppinen työtävieroksuva ongelmatapaus.
[quote author="Vierailija" time="26.11.2014 klo 11:59"]
Oletko uusi palstalla :)
[/quote]
En, siksi ihmettelenkin tätä keskustelun tasoa joka pysyy vuodesta toiseen tasan yhtä matalana.
ap
Näinhän se on eikä ainoastaan tällä palstalla. Joku kirjoitti jossain että työttömyys Suomessa on yksilön ongelma ei yhteiskunnan.
On paljon helpompaa ajatella että työttömät on luusereita, koska itse olleen "yrittelijäitä". Silloin tuo "pahuus" ei koskaan voi koskea itseään.
Sama koskee mitä tahansa onnettomuutta, aina syyllinen löytyy siitä joka onnettomuuteen joutuu.