Onko sinulla vielä amalgaamipaikkoja suussa ?
Kommentit (33)
Joskus näkee noita mustia hampaita senioreilla.
On.
Saavat olla suussa niin pitkään kuin kestävät.
On aika montakin. Olen 50v ja ala-asteella minulla oli paljon reikiä valitettavasti.
"Potilaan suussa olevasta paikasta voi irrota elohopeaa myös pureskeltaessa
tai hampaita harjattaessa (Eley ja Cox 1993)."
Oli vielä keväällä yksi, mutta sen alla oli reikä ja paikka vaihdettiin muoviseen.
Molempi pahempi. Mikromuovit on nykyajan tapetilla. Ja jos muovilla pureskelee, eiköhän mikroa pukkaa elimistöön. Parempi, että on paikattu, ei aiheuta akuuttia tulehdusta laajemmin.
Mulle laitettiin pari vuotta sitten amalgaamipaikka. Ei edes kysytty! Jälkikäteen, siis hampaan paikkaamisen jälkeen kävi ilmi, kun katsoin suuhun peilillä. Olipa tosi kivaa joo. Olin kuvitellut, että amalgaameja käytetään vain tosi marginaalisissa tapauksissa ja silloinkin kysyttäisiin saako laittaa.
On. Joskus kouluikäisenä laitettiin, -70 luvulla.
mies. 56 v.
Minulla on vielä kaksi, suurin osa on vaihdettu posliinipaikkoihin tai kruunuihin. Olen pilannut lapsena hampaani huonolla hoidolla ja on ollut valtavasti amalgaamia suussa aikoinaan. Niiden rapistuessa niitä on vaihdettu sitten muoviin ja posliiniin, mikä on ollut kulloinkin viisainta.
Ostin ensimmäisen hammasharjan 13-vuotiaana. Kotona ei panostettu hampaiden hoitoon.
Isä sai tekohampaat alle 60-vuotiaana. Äiti ei itse suostunut ottamaan tekareita. Ikenillä pärjäsi ?
On. Penskana 70-luvulla ja 80-luvun alussa karkit maistuivat ja hampaita paikattiin usein. En ole niitä lähtenyt vaihtelemaan kun ovat pysyneet paikoillaan eikä niistä mitään haittaakaan ole ollut.
Yksi amalgaamipaikka ainoastaan on vaihdettu kun oli hieman lohjennut.
Mulla vaihdettiin myös yksi muovipaikka amalgaamiin muutama vuosi sitten. Muovipaikka ei kestänyt, vaan oli jo useampaan kertaan irronnut.
Jos amalgaamipaikat ovat ehjiä, niin niitä ei kannata vaihtaa.