Tunnetko ketään joka on jättänyt hyvän työpaikan ja ryhtynyt tuosta vaan maanviljelijäksi ym vastaavaksi?
Ilman että on sukurasitetta tai maalta kotoisin.
Kommentit (9)
Tiedän, mutta hän palasi viljelijäksi kotitilalleen. Vaimollaan on hyvä työpaikka ja tulot, mikä takaa toimeentulon.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, mutta hän palasi viljelijäksi kotitilalleen. Vaimollaan on hyvä työpaikka ja tulot, mikä takaa toimeentulon.
Eli sukurasite.
EU:n aikakaudella viljelijäksi ei ryhdytä ihan sillä, että ostetaan maatila ja aletaan viljellä. Pitää osata yhtä sun toista ja jotta homma kannattaa, sitä viljeltävää pitää myös olla riittävästi. Itse maalle muuttaneena en alkuun edes tiennyt, ettei pelloilla saa keväällä ennen kylvöjä kävellä. Ei edes vaikka ne olisi tarkoitus jättää kesannolle. En muista miksi, mutta opin paikallisilta että pellonreunaa pitkin saati pellon poikki ei koiraa tosiaan viedä metsään.
En ole tavannut. Ei kai ”tuosta vain” kukaan voi sellaisia riskejä ottaa!
En ole kuullut kenestäkään joka olisi ryhtynyt maanviljelijäksi ilman sitä ”sukurasitetta”. Investoinnit maatilaa varten on niin valtavat että vaikea nähdä miten joku uskaltaisi ottaa sen riskin.
Tiedän suurehkon yrityksen toimitusjohtajan joka irtisanoutui ja perusti pienen fillarikorjaamon. Itsekseen siellä pyöriä korjaili.
Maajussiksi harvemmin ryhdytään tuosta vaan koska joko jatkat sukutilaa tai sitten maksat aika mehevän alkuinvestoinnin.
Vierailija kirjoitti:
EU:n aikakaudella viljelijäksi ei ryhdytä ihan sillä, että ostetaan maatila ja aletaan viljellä. Pitää osata yhtä sun toista ja jotta homma kannattaa, sitä viljeltävää pitää myös olla riittävästi. Itse maalle muuttaneena en alkuun edes tiennyt, ettei pelloilla saa keväällä ennen kylvöjä kävellä. Ei edes vaikka ne olisi tarkoitus jättää kesannolle. En muista miksi, mutta opin paikallisilta että pellonreunaa pitkin saati pellon poikki ei koiraa tosiaan viedä metsään.
Tuo pätee vain siinä tapuksessa, että itse ansaitsemisen sijaan haluaa tukijussiksi kuppaamaan yhteiskuntaa.
En ole koskaan edes kuullut sellaisesta.