Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En tiennytkään, että munat ovat juhlaruokaa

Vierailija
25.11.2014 |

Onneksi täällä osattiin kertoa, että munat ovat luksusruokaa, joka kuuluu vain viikonlopun herkutteluaamiaisiin. http://www.vauva.fi/keskustelu/4326874/ketju/meilla_on_vaaranlaista_aamupalaa

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin, kyseinen keskusteluhan kertoo ettei aamiainen ole aamiainen jos siihen ei kuulu kananmunia. 

Vierailija
2/38 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoihan se ap, että heillä munat ovat vain viikonlopun herkkua :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä jaksa taas lukea kaikenmaailman kinoja. Mutta munat on mulle luksusruokaa, koska en saa syödä niitä kuin yhden korkeintaan kaksi per viikko. Ei maha aina kestä sitäkään. Mutta kanamunat ovat herkkua.

Vierailija
4/38 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 15:07"]

En mä jaksa taas lukea kaikenmaailman kinoja. Mutta munat on mulle luksusruokaa, koska en saa syödä niitä kuin yhden korkeintaan kaksi per viikko. Ei maha aina kestä sitäkään. Mutta kanamunat ovat herkkua.

[/quote]

Kuka kieltää?

Vierailija
5/38 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 15:10"]

[/quote]

Kuka kieltää?

[/quote]

Koska hänen vatsansa EI KESTÄ sitä, kuten hän kirjoitti.

Vierailija
6/38 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 15:30"]

[/quote]

Kuka kieltää?

[/quote]

[/quote]

Hän kirjoitti, että ei saa syödä. Loogista on sitten kysyä, että kuka kieltää.

Vierailija
7/38 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kuka kieltää?

[/quote]

Minulla ainakin lääkäri.

Vierailija
8/38 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ne juhlaruokaakin, kuuluu monen juhlan ruokaperinteiseen olennaisena osana. Mutta ainakin meillä myös arkiruokaa, vaihtoehdot eivät sulje toisiaan pois niin kuin voisi äkkiä kuvitella. Joillakin on erilaiset tavat, mutta siitä ei tarvitse välittää!

Vierailija
9/38 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 15:32"]

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 15:30"]

[/quote]

Kuka kieltää?

[/quote]

[/quote]

Hän kirjoitti, että ei saa syödä. Loogista on sitten kysyä, että kuka kieltää.

[/quote]

Hän kylläkin kirjoitti että ei saa syödä kuin 1-2, koska hänen vatsa ei kestä enempää. Joten loogiselle kysymyksellesi vastaus on: vatsa kieltää.

Vierailija
10/38 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika väsähtänyt aloitus. Mikset ihmetellut siellä ketjussa? Meillä ainakin on tapana syödä viikonloppuisin runsaampi aamiainen. Silloin eletään muutenkin yhden aterian taktiikalla kun taas arkisin syödään kaksi ateriaa, siis lounas ja päivällinen. Eli arkisin aamupalan ei tarvitse olla niin tukeva. Viikonloppuisin myöhäinen brunssityylinen aamiainen ja yksi ruoka joskus illansuussa.

Mitä se ap:lle kuuluu jos joku haluaa syödä munia vain viikonloppuisin?

Vierailija
11/38 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä keitetyt kananmunat, jotka värjään sipulinkuorilla, on pääsiäisen juhlaruokaa ja pöytäkoriste. Uppomunat taas on viikonlopun aamiaisruokaa (vähän juhlaa sekin), koska niiden tekeminen vie aikaa enemmän kuin munien keittäminen tai paistaminen. Omeletti on arkiruokaa, munakokkeli "vähän parempaa". 

Mulle kaikki on kiinni siitä kuinka paljon aikaa munaruuan valmistamiseen menee ja mitä sen sekaan laitetaan (voita, kermamaitoa jne). 

Vierailija
12/38 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ap todellakaan tiennyt että ihmisiä on erilaisia? Osa syö kaikkea milloin vain ja osa säästää jotain herkkuhetkiin. Munia ja pekonia viikonlopun kiireettömiin nautiskeluaamiaisiin, viiniä tai sisäfilettä viikonloppuruualle tms. Eikä kyse ole niinkään hinnasta vaan enemmän tottumuksesta. Kyllä meilläkin voi olla munakasta arkiruokana tai munia pinaattikeiton kanssa mutta aamusella ei aleta munia paisteleen tai keitteleen. Se on meidän tapa eikä pitäisi kuulua muille.

Vierailija
13/38 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina joulupöydässä majoneesimunia :)

Vierailija
14/38 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin täytetyt munanpuolikkaat on juhlaruokaa. Niin kuin edelllinenkin sanoo. Uppomunat on aika hienoja kanssa, opin Hell's kitchenistä :)

Vierailija
15/38 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eggs benedict, onko kukaan jaksanut väsätä?

Vierailija
16/38 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kai munia ihan viikollakin syödään, keitettyinä tai paistettuina, mutta ei aamupalalla. Tai siis meillä ainakaan, todella harvoin jaksan ruveta aamulla väsäämään munakokkelia saati odottelemaan munien keittymistä. Lisäksi vielä se ylimääräinen tiski joka munien tekemisestä ja syömisestä tulee.

Vierailija
17/38 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla ihmisistä kolesteroli nousee munien syömisestä joten kaikkien ei kannata vetää niitä joka aamu.

Vierailija
18/38 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 17:00"]

Ja eggs benedict, onko kukaan jaksanut väsätä?

[/quote]

Olen syönyt, mutta en tehnyt. Muut osat kyllä onnistuu, mutta se hollandaise pelottaa. Harrastan kokkausta, mutta en ole mikään kastikevelho. :)

Jostain aiemmasta kommentista tuli mieleen, vähän OT, että on hyvä vähän pantata herkkuja. Rakastan muikun ja siian mätiä. Syön sitä sydäntalven, eli joulusta laskiaiseen (en tietenkään joka päivä!). Sitten taas odotan seuraavaan jouluun, vaikka laadukasta, pakastettua mätiä saa ympäri vuoden. Ei kaikkea kaiken aikaa. Talvella appelsiineja, kesällä mansikoita ja mustikoita. 

12

Vierailija
19/38 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen aamupalaketjun ap tässä. On pakko kyllä ihan selvyyden vuoksi sanoa, että itse en pidä kananmunia minään juhlaruokana vaan niitä ei meillä vaan ole tarjottu arkiaamuisin sen takia, että en viitsi/jaksa/ehdi sitä vaivaa näkemään että keittäisin/paistaisin ne ja sitten vielä ne tiskit.

Meillä isohko perhe (4 lasta ja me vanhemmat), ja aamut kiireineen sen mukaiset, joten ei vaan ole tullut mieleenkään mitkään kananmunat arkiaamuisin..

Vierailija
20/38 |
25.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin syödään kananmunia vain viikonloppuaamuisin, viikolla kevyemmin pelkällä smoothiella:) J

Ja on tosiaan välillä (osa) juhlaruokaakin, esim pääsiäisen blinijuhlissa lohihässäkällä tai smetanalla ja siian/muikunmädillä koristeltuna;D

Ja onhan munavoi ja karjalanpiirakat osa traditionaalista hääateriaa Suomessa:) Taas juhlaruokana!!

Uppomunat voi tehdä muovikelmussa helposti, opin Jamielta. Hollandaise onnistuu varmaan vahingossa... tosin menee noi uppomunat savulohenkin kanssa sellaisenaan