Jos whatsappin keksijä on miljardööri niin mistä se saa ne rahat jos whatsapp on käyttäjälleen ilmainen?
Kommentit (35)
Tuolla perusteella suomalaisen Matti Makkosen olisi pitänyt olla miljardööri, sillä hän kehitti tekstiviestit.
https://www.hs.fi/ihmiset/art-2000002835020.html
Ajatelkaa jos hän olisi saanut rojaltit jokaisesta maailmalla lähetystä tekstiviestistä.
Facebook tuntee ihmiset paremmin kuin he itse. Se tunnistaa kun ihminen huomaa FB:tä selatessa jotain mielenkiintoista jä pysähtyy, ehkä jopa selaa hieman taakse päin. Se on merkki, että ihminen on kiinnostunut aiheesta ja tämä laitetaan muistiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten facebook hyötyy siitä jos whatsapp on käyttäjälleen ilmainen? Ap
Facebookin idea on kerätä ihmisistä/käyttäjistään mahdollisimman paljon dataa, jota se voi nyt ja tulevaisuudessa hyödyntää eri tavoilla kaupallisesti.
Dataa ei välttämättä hyödynnetä nyt. Yhtiöllä on niin paljon rahaa, että se voi ostaa näitä ihmisdatan keräyssovelluksia ihan vaan siltä varalta, että keksii tulevaisuudessa keinon rahastaa sillä.
Evästeiden käyttö loppuu piakkoin. Siksi kannattaa lukea ne suostumukset entistä tarkemmin, yllättyin mihin kaikkeen sitä antaa luvan jos vain huolettomasti antaa suostumuksensa. Esim. New York Timesin verkkolehteä lukeakseen tulee antaneeksi suostumuksensa tarkan sijainnin määrittämiseen, someprofiilien sisältöjen käyttöön ynnä muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Sinut myydään mainostajille. Kaikki viestisi luetaan tietokoneella ja kohdennetaan viestin sanoihin liittyvää mainontaa. Myös yhteystietosi myydään siinä samassa. Kun Sirpa ja Anneli keskustelee siivoamisesta whatsapissa, alkaa Facebookiin ilmestyä erilaisia siivoamiseen liittyviä mainoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Facebookin idea on kerätä ihmisistä/käyttäjistään mahdollisimman paljon dataa, jota se voi nyt ja tulevaisuudessa hyödyntää eri tavoilla kaupallisesti.
Dataa ei välttämättä hyödynnetä nyt. Yhtiöllä on niin paljon rahaa, että se voi ostaa näitä ihmisdatan keräyssovelluksia ihan vaan siltä varalta, että keksii tulevaisuudessa keinon rahastaa sillä.
Evästeiden käyttö loppuu piakkoin. Siksi kannattaa lukea ne suostumukset entistä tarkemmin, yllättyin mihin kaikkeen sitä antaa luvan jos vain huolettomasti antaa suostumuksensa. Esim. New York Timesin verkkolehteä lukeakseen tulee antaneeksi suostumuksensa tarkan sijainnin määrittämiseen, someprofiilien sisältöjen käyttöön ynnä muuhun.
Tämä antaa mahdollisuuden paitsi kohdennettiin mainontaan, myös yksilön tarkkailuun. Onko mielipiteesi "oikea", millaisia uutisia sinulle kannattaa kohdentaa jne. Yhtenäiskulttuuri murentuu lopullisesti kun jokainen elää omassa kuplassaan tietämättönä reaalitodellisuudesta.
Hawkings varoitti tekoälystä vähän ennen kuolemaansa.
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa viestejä jostain tuotteesta whatapissa, esim snickers patukasta, niin kohta alkaa tulemaan kaikkialla snickers mainoksia kaikkialla aina youtubesta muihin sivustoihin.
Ihmeellistä on se, että kun tilaan jonkun tuotteen netistä, pari viikkoa sen jälkeen mulle tulee mainoksia noista tuotteista facebookiin ym. Pari viime ostosta esimerkiksi, tilasin repun ja varsi-imurin (eri aikana, eri paikoista) ja nyt mulle mainostetaan tuota samaa reppua ja imuria. Mähän ostin ne jo! Ei näitä nyt enää kannattaisi mulle mainostaa.
Luitko pienen printin käyttäjäehdoissa? Käyttäjän sielu siirtyy Watsapin omistukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä antaa mahdollisuuden paitsi kohdennettiin mainontaan, myös yksilön tarkkailuun. Onko mielipiteesi "oikea", millaisia uutisia sinulle kannattaa kohdentaa jne. Yhtenäiskulttuuri murentuu lopullisesti kun jokainen elää omassa kuplassaan tietämättönä reaalitodellisuudesta.
Hawkings varoitti tekoälystä vähän ennen kuolemaansa.
Tämä on se kauhukuva, että kaikkea tarkkaillaan ja seurataan. Tulevaisuudessa ehkä vääränlaisten mielipiteidesi vuoksi sinut tullaan hakemaan kotoa keskellä yötä.
Vierailija kirjoitti:
Rautalankaesimerkki:
Minä lähetän sinulle kuvan mekosta, jonka ostamista suunnittelen. Facebook saa käyttäjädatan kautta tiedon, että minä olen jakanut linkin mekkomyyjän sivulle. Tämän jälkeen Facebook tietenkin mainostaa minulle kyseistä firmaa ja etenkin kyseistä mekkoa. Mainos=ostettu näkyvyys. Eli firma maksaa Facebookille mainoksen näyttämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa viestejä jostain tuotteesta whatapissa, esim snickers patukasta, niin kohta alkaa tulemaan kaikkialla snickers mainoksia kaikkialla aina youtubesta muihin sivustoihin.
Ihmeellistä on se, että kun tilaan jonkun tuotteen netistä, pari viikkoa sen jälkeen mulle tulee mainoksia noista tuotteista facebookiin ym. Pari viime ostosta esimerkiksi, tilasin repun ja varsi-imurin (eri aikana, eri paikoista) ja nyt mulle mainostetaan tuota samaa reppua ja imuria. Mähän ostin ne jo! Ei näitä nyt enää kannattaisi mulle mainostaa.
MUTTA ne mainokset nähtyäsi sinulle saattaa tulla mieleen, että tarvitsetkin mikron. Muistat, että ainiin tuoltahan ostin sen varsi-imurin ja homma toimi hyvin eli menenpä nyt ostamaan mikronkin sieltä.
Omistaja saa varansa osakkeista. Ja se itse firma varmaan tekee bisnestä sillä käyttäjien datalla ja/tai firmaan kohdistuu niin suuria tulevaisuuden odotuksia, että osakkeiden hinta nousee pelkästään senkin takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tieto on valtaa, sanottiin ennen. Nykyään se on rahaa.
No raha on valtaa.
Tieto on rahaa
Vierailija kirjoitti:
Hyvin huomaa, että kaikesta mistä keskustelee Whatsappissa, alkaa kohta tulla mainontaa Facebookissa. Riittää, että on Whatsapp-sovellus puhelimessa, niin kaikki tieto valuu Facebookille.
Facebook on jatkuvasti oikeudessa kun rikkoo lakia. Ilmeisesti se on kuitenkin kannattavaa vaikka maksavat suuria korvauksia kun se jatkuu vuodesta toiseen.
Onneksi en ole facebookissa. Kännykän selaimessa mainosesto. Taidan olla huono sijoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittää että puhuu jostain aiheesta samassa huoneessa älylaitteen kanssa. Google kuuntelee. Juteltiin perheen kanssa kylpylöistä ja kun seuraavan kerran menin faceen, tuli kylpylämainosta toisen perään.
Siksi vähänkin tärkeämmissä kokouksissa jätetään kaikki laitteet toiseen huoneeseen, näin kertoi F-Securen toimari.
Ei minun pöytäkoneessa ole Kameraa eikä Mikrofonia...
Kyllä, olen huomannut saman. Jos puhut whatsappissa vaikka kesämökistä ja menet sitten nettiin lukemaan uutisia, mökkimainokset pomppivat silmille.