Oletteko olleet tekemisissä aidon, vaarallisen narsistin kanssa?
Olen seurustellut puoli vuotta narsistin kanssa. Nämä piirteet tulivat esiin vasta myöhemmin, alussa hän vaikutti ihanalta.
Hän on alkanut puhumaan todella ahdistavia asioita suuttuessaan. Hän suutahti esim. eräälle töykeälle asiakaspalvelijalle ja myöhemmin hän puhui minulle siitä kuinka hän haluaisi kostaa tälle henkilölle. Ja näihin kostosuunnitelmiin liittyi myös jotain seksuaalissävytteistä. Myöhemmin hän vakuutti niiden olevan vain raivopuheita, mutta silti.
Hän ei myöskään näe itsessään mitään vikaa. Hänen mielestään hän joutui järkyttävän vääryyden uhriksi, kun asiakaspalvelija oli tavallista töykeämpi. Lisäksi hän puhuu usein siitä kuinka lahjakas hän on.
Olen alkanut pelkäämään, että mitä jos hän todella on tunnekylmä narsisti, niin onko mahdollista että hän olisi joskus tehnyt jotain rikollista suuttuessaan? Ei välttämättä mitään fyysistä, mutta jotain laitonta silti. Ja jos hän on narsisti, niin tietenkään hän ei myöntäisi tekojaan. Ja jos hän on vaarallinen, haluaisiko hän kostaa jos jättäisin hänet?
Miten neuvoisitte toimimaan tällaisen ihmisen kanssa?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
On aivan tavallista että esim seksuaalirikoksia vähätellään.
Myöskään sanat ja teot ei kohtaa.
Exä kertoi miten oli mennyt kaverinsa vaihto-oppilasperheen siskon huoneeseen ja pannut tätä. Olin järkyttynyt ja hän määkyi huolettomasti: eihän se nyt mitään haitannut, ei siinä mitään ihmeellistä ollut.
Sanoin myöhemminkin että olipa levotonta juttua eilen. Ai mikä? Mitä sä selität? Mikä sua vaivaa, pitäiskö sun käydä jossain mielenterveystoimistossa.
Tämä ja paljon pahempiakin juttuja mahtui vuosiin joiden tuhlaamista kadun.
Sillä onko narsismidiagnoosi ei ole väliä, vaan huono käytös huonot jutut, mikä vaan on red flag.
Erityistä oli että hän halusi tulla minun kotiini kutsumatta silloin kun sille sopi. Koti kun on yksityinen.
Hän myös raiskasi minut kodissani, mutta sanoi sitä seksiksi ja minua hulluksi kun valitan. Erityistä oli että mitä pahemmin hän loukkasi sitä onnellisempi hän oli leppoisasti vakuuttaessaan ettei tässä mitään ongelmaa ole. Se kaksoisviestintä laittoi pään pyörälle, hän halusi ja sai nähdä minut epävarmana ja ahdistuneena.
Narsisti ei siedä jos olet onnellinen. Kun teet eroa, salaa kaikki ilonaiheet ja surunaiheet, salaa kaikki.
Lopeta suhde.
Sairasta. Suosittelen tekemään rikosilmoituksen, jos et ole sitä tehnyt. Tai joku läheisesi voisi tehdä sen puolestasi. Tai vaikka joku kriisityöntekijä.
Kuten muut ovat neuvoneet, eroa heti. Ei välttämättä ole väkivaltainen, mutta sitä ei voi koskaan tietää. Kostonhimoa heiltä löytyy ja empatiakyvyttömyyttä. Paras menetelmä on harmaa kivi -menetelmä, lopeta kaikki yhteydenpito siihen paikkaan. Narsistisen persoonallisuushäiriön ihmiset ovat erittäin taitavia luikertelemaan takaisin elämääsi, teeskentelemään muuttunutta ihmistä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on oikeasti kaksi narsisti läheistä, kumpikaan ei ole vaarallinen.
Silloin tuskin on kyse narsisteista. Kyllä narsisti pyrkii vahingoittamaan tavalla tai toisella. Ei välttämättä fyysisesti, mutta henkisesti ja kaikilla muilla mahdollisilla tavoilla.
Ei henkinen manipulointi tai sen yrittäminen tarkoita, että henkilö on vaarallinen. Itselläni diagnosoitu narsistiäiti, joka on kyllä ärsyttävä, mutta ei vaarallinen. Tiedän jo kaikki metkut, joita käyttää ja osaan jättää omaan arvoonsa. Eihän suuri osa psykopaateistakaan syyllisty rikoksiin.
-eri
Diagnosoitu? Miten hänet on saatu testeihin? Narsistillahan ei ole sairaudentuntoa eikä hän koskaan myönnä, että hänellä olisi jokin ongelma tai hänessä vikaa. Vika on aina muissa, ja muut ovat hulluja. Ja minusta henkinen manipulointi kyllä on vaarallista, ainakin pitemmän päälle sillä voi tuhota ihmisen. Kaikki eivät tiedä tuollaisen ihmisen metkuja, eivätkä läheskään kaikki tunnista narsistia. Narsisti on aluksi ja pinnalat yleensä hyvin hurmaava seuraihminen.
Olen ollut tekemisissä kahdenkin narsistin kanssa. Tilanteet ovat olleet sellaisia, että mitään vaaraa hän ei ole minulle voinut aiheuttaa. Mutta en tiedä, miten vaarallisia he ovat perheenjäsenilleen ja muille läheisilleen. Ainakin toinen heistä on tapaamisemme jälkeen eronnut puolisostaan. Ex-puoliso on käynyt terapiassa eron jälkeen.
Mikä katsotaan vaaralliseksi? Onko narsisti vaarallinen, jos hän manipuloi lähes koko kylän vastustamaan muutosta, joka lisäisi sekä kyläläisten että ohikulkijoiden turvallisuutta, ja tämän seurauksena muutos jätetään tekemättä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin tuskin on kyse narsisteista. Kyllä narsisti pyrkii vahingoittamaan tavalla tai toisella. Ei välttämättä fyysisesti, mutta henkisesti ja kaikilla muilla mahdollisilla tavoilla.
Kannattaa perehtyä enemmän, jos kiinnostaa, mutta narsistin ei tosiaan tarvitse olla vaarallinen.
Eihän se nyt kaikille tietenkään olekaan vaarallinen, muutenhan se ei saisi tietenkään esitystään läpi, jos se olisi kaikille joku yksiselitteinen kusipää. Mutta esim. parisuhteessa oikea narsisti on kyllä sellainen, ettei sen kanssa vaurioitta selviä. Neljän seinän ulkopuolella olevat usein ihmettelevät, mistä uhri puhuu eivätkä välttämättä usko häntä. Ja olen kyllä todellakin asiaan perehtynyt, ja turvakodin kautta oppini saanut. Yli kymmenen vuoden jälkeen oma narskuni vainoaa yhä. Kuolleen leikkiminen auttaa sen verran, että selviän.
Kai ap on juossut jo 10 v terapiassa itkemässä tätä asiaa? 🤣😂
Vierailija kirjoitti:
Kai ap on juossut jo 10 v terapiassa itkemässä tätä asiaa? 🤣😂
? Puoli vuotta seurustellut ja miettii eroa. Mikähän sun kommentin tarkoitus oli, muu kuin ilkeily?
Kyllä, puolisosi, naapurisi, esimiehesi, jne. ON narsisti. Senhän sä halusit kuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aivan tavallista että esim seksuaalirikoksia vähätellään.
Myöskään sanat ja teot ei kohtaa.
Exä kertoi miten oli mennyt kaverinsa vaihto-oppilasperheen siskon huoneeseen ja pannut tätä. Olin järkyttynyt ja hän määkyi huolettomasti: eihän se nyt mitään haitannut, ei siinä mitään ihmeellistä ollut.
Sanoin myöhemminkin että olipa levotonta juttua eilen. Ai mikä? Mitä sä selität? Mikä sua vaivaa, pitäiskö sun käydä jossain mielenterveystoimistossa.
Tämä ja paljon pahempiakin juttuja mahtui vuosiin joiden tuhlaamista kadun.
Sillä onko narsismidiagnoosi ei ole väliä, vaan huono käytös huonot jutut, mikä vaan on red flag.
Erityistä oli että hän halusi tulla minun kotiini kutsumatta silloin kun sille sopi. Koti kun on yksityinen.
Hän myös raiskasi minut kodissani, mutta sanoi sitä seksiksi ja minua hulluksi kun valitan. Erityistä oli että mitä pahemmin hän loukkasi sitä onnellisempi hän oli leppoisasti vakuuttaessaan ettei tässä mitään ongelmaa ole. Se kaksoisviestintä laittoi pään pyörälle, hän halusi ja sai nähdä minut epävarmana ja ahdistuneena.
Narsisti ei siedä jos olet onnellinen. Kun teet eroa, salaa kaikki ilonaiheet ja surunaiheet, salaa kaikki.
Lopeta suhde.Sairasta. Suosittelen tekemään rikosilmoituksen, jos et ole sitä tehnyt. Tai joku läheisesi voisi tehdä sen puolestasi. Tai vaikka joku kriisityöntekijä.
Tästä on jo aikaa, eikä todisteita ole. Tuon Helsingin yliopistosta valmistuneen puhevikaisen humanistin molemmat vanhemmat ja sisko on juristeja, ja kai hän luotti että voi tehdä mitä tahansa.
Juuri se lievä puhevika, loukkaantuneen pienen eläimen vinkuna oli niin hämäävää. Fyysinen voima kuitenkin oli se millä hän loi uhkan. Kunpa olisin vain lakannut odottamasta omiani takaisin. Pahinta oli tietysti seksuaalinen väkivalta. Sivuhuomiona, että hän oli vapaaehtoisessa seksissä aivan surkea. Hänellä oli lukuisia lyhytaikaisia naistuttavuuksia mutta jostain syystä ei saanut niitä kestämään.
Minun oveni taakse ilmaantui mölyämään kummallisella äänellä, kämppäni sattui olemaan keskeisellä paikalla ja tiesi että käytännöllisenä teen ruokaa helposti.
Vähitellen menin henkisesti tilaan josta seurasi työkyvyttömyyseläke. Siitäkin hän taisi olla kateellinen.
Onneksi aiheesta on nykyään tietoa ja varsinkin tunnolliset tytöt voi oppia varomaan näitä.
Narsisti ei aina ole huomiohakuinen vaan voi alussa käyttäytyä hyvin ja hillitysti. Väkivallalle on ominaista yllätyksellisyys ja sitä ei vaan usko. Että äsken olin rauhassa kotona ja hetken päästä raiskattu ja ryöstetty omassa kodissa, mutta mitään todistetta ei ole. Ei sitä vaan tajua, sehän oli niin läheinen.
Vaarallisin on se joka on lähellä.
Olen. Kahdenkin eri henkilön kanssa. Vaikka elämässäni olen nähnyt vaikka mitä niin nuo kaksi ovat oikeasti vaarallisia. Toisella tuomioita ex-naisystävien pahoinpitelyistä, toinen varastanut lääkkeitä työpaikaltaan.
Minä olen naimisissa ihan ”oikean” narsistin kanssa mutta ei se ole varsinaisesti vaarallinen. Manipuloiva ja itsetuntoa kuluttava kyllä, etenkin ajoittain.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen naimisissa ihan ”oikean” narsistin kanssa mutta ei se ole varsinaisesti vaarallinen. Manipuloiva ja itsetuntoa kuluttava kyllä, etenkin ajoittain.
Mutta siis epäilemättä moni narsisti, etenkin sellaiset jotka ovat lähempänä psykopaattia, ovat vaarallisia, tarkoitukseni ei ole kuulostaa vähättelevältä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei henkinen manipulointi tai sen yrittäminen tarkoita, että henkilö on vaarallinen. Itselläni diagnosoitu narsistiäiti, joka on kyllä ärsyttävä, mutta ei vaarallinen. Tiedän jo kaikki metkut, joita käyttää ja osaan jättää omaan arvoonsa. Eihän suuri osa psykopaateistakaan syyllisty rikoksiin.
-eri
Olen, mutta ei hän meille vaarallinen ollut. Psykopaatista en tiedä, mutta eräs sai suljetulla osastolla sosiopaatin diagnoosin. Ja hän syyllistyi rikokseen, mutta vain talousrikokseen.
Ei pysty vielä tällä kertomuksella ketään narsistiksi leimaamaan. Ihan normaalisti tuntevatkin menevät joskus suuttuessaan yli. Stressi tai terveysvaivat saa normi ihmisenkin toimimaan tosi tökerösti. Narsistit on persoonia eikä samaan käytösmalliin lukittavia robotteja. Tutustu kaveriin rauhassa, jos käytös pahenee ota yhteys tukijärjestöihin ja eroa.
Vierailija kirjoitti:
Ei pysty vielä tällä kertomuksella ketään narsistiksi leimaamaan. Ihan normaalisti tuntevatkin menevät joskus suuttuessaan yli. Stressi tai terveysvaivat saa normi ihmisenkin toimimaan tosi tökerösti. Narsistit on persoonia eikä samaan käytösmalliin lukittavia robotteja. Tutustu kaveriin rauhassa, jos käytös pahenee ota yhteys tukijärjestöihin ja eroa.
Ei tarvi tietää onko narsismi tai muuta diagnoosia. Jos henkilön käytös on huonoa, välit voi katkaista.
Tiedän, että kaikki narsistit eivät ole vaarallisia. Monet narsistit elävät eettisesti ja tajuavat, että mitä tahansa ei voi tehdä. Itse olen valitettavasti kohdannut niin pimeitä ihmisiä, että heidät olisi pitänyt abortoida suoraan.