Mies kitisee kun maksan velkaa liian vähän pois / kk
Lainasin mieheltäni rahaa, jotta päästiin yhdessä viime kesänä lähtemään ulkomaille reissuun. Maksan miehelle 50€/kk velkaa pois, kuten silloin sovittiin. Nyt mies valittaa, että maksan liian hitaasti! Tätä tahtia velka on kuitattu huhtikuussa 2016, joka ei kuulemma nyt yhtäkkiä sovikaan. Sanoin, etten maksa yhtään enempää (enkä voisikaan, kun pärjään nytkin nippanappa kuukauden) ja mies alkoi murjottaa.
Mielestäni mun ei tartte alkaa joustamaan tässä, sovittu mikä sovittu. Miehellä ei edes mikään rahapula ole vaan tilillä rahaa vaikka kuinka paljon. Mietin onkohan hän miettinyt eroa ja siks haluaa nopeuttaa tota mun maksua?? Ei olla naimisissa, eikä lapsiakaan ole..
Kommentit (25)
Asutteko yhdessä? Miten voit yhteisessä taloudessa joutua lainaamaan yhteiseen matkaan?
Voi apua. Mitäs sitten joskus, jos teillä on lapsia ja hoidat heitä kotona. Miten kulut sitten jaetaan?
Enpä usko, että tässä oikeasti on kyse yhden lainan maksusta tai sen aikataulusta, vaan ehkä enempikin siitä, että tuolla menolla ap on köyhä aika helvetin pitkään. Mieskin tajuaa sen, ja sen, että tällä menolla te ette lähde uudestaan lomalle ainakaan seuraavaan neljään-viiteen vuoteen. Hän siis tajuaa, että systeemiä pitää muuttaa.
Ap ja mies ovat siis yhtä mieltä tavoitteesta, mutta eri mieltä keinoista.
Aapeen mielestä olisi hyvä kun maksaisi hänenkin menonsa. Miehen mielestä aapeen pitäisi hankkia enemmän tuloja ja maksaa isompi osuus perheen menoista.
Molemmat ovat oikeassa.
Luin ihan huuli auki. LHän armollisesti lainasi ja nyt murjottaa..? Oltiin lapsettomia, niin mies halusi matkalle mun kanssa ja sanoin ettei ole varaa, niin sanoi että no hän maksaa. Olin hoitovapaalla niin mies maksoi minun matkan. Mies oli hoitovapaalla niin minä maksoin hänen matkansa. Multa meni hammas, mies maksoi yksityiselle. Miehen autosta hajosi pakoputki, minä maksoin. Jne. Jne.
Mitä tapahtui teidän parisuhteen yya-sopimukselle? Onko sitä edes? Onko teillä oikein keskinäiset velkakirjat?
Jos asutte samassa taloudessa niin ihan turhaa tuollainen rahan lainaaminen kun teillä on yhteinen elämä...vai onko?
Meillä se maksaa jolla on rahaa. Mies on maksanut esim. koko asuntolainen vaikka omistamme asunnon puoliksi ja minä taas olen maksanut monet matkat etelään ja laskettelureissut ja kaupunkilomat.
Älä vaan lisäänny tuon miehen kanssa! Saat elää ikuisessa köyhyydessä lasten kanssa kitkuttaen :(
Usko pois että tuollainen pihyys vain pahenee kun lapset pitää ruokkia ja ostaa vaatteita ja maksaa harrastukset ym ym.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 01:07"]
Lainasit mieheltä rahaa jotta voitte mennä yhdessä matkalle? Erikoista...
[/quote]
Ei kai rahaton voi noin vain vaatia että pääsee matkalle?
sopimuksista kyllä pitäis pitää kiinni, jos 50e sovittu niin pitäisi riittää, mutta että pitäisi tarjota koska toisen kanssa yhdessä en ymmärrä. Tilannetta toki muuttaa jos on lapsia naimisissa ym. ennen sitä näkisin että "omat rahat".
No meilläkin on periaatteessa erilliset rahat, mutta esim. tässä tapauksessa maksaisin kumppanini matkan. Kyseessähän on se, että minä haluan tietyn elintason, johon kumppanillani ei olisi varaa. Kyseessä on siis oma valintani, miten ja kenen kanssa haluan viettää vapaa-aikaani. Ei olisi kohtuullista, että kumppanini velkaantuisi sen takia. Jos haluaa maksaa kaiken puoliksi, niin sitten elintaso sovitetaan sen vähemmän ansaitsevan tulojen mukaiseksi.
Miehellä ei ole kyllä mitään valittamista, koska olette sopineet maksusuunnitelman ja noudatat sitä. Hän on kohtuuton, kun yrittää jälkikäteen kiristää ehtoja. Neuvoisin harkitsemaan tarkkaan, kannattaisiko tässä vaiheessa nostaa kytkintä. Mies kuulostaa sairaalloisen pihiltä, ja näissä tapauksissa tasajako usein lentää ulos ikkunasta aina, kun pihi henkilö olisi tilanteessa häviäjä.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 12:22"]
Jos asutte samassa taloudessa niin ihan turhaa tuollainen rahan lainaaminen kun teillä on yhteinen elämä...vai onko?
Meillä se maksaa jolla on rahaa. Mies on maksanut esim. koko asuntolainen vaikka omistamme asunnon puoliksi ja minä taas olen maksanut monet matkat etelään ja laskettelureissut ja kaupunkilomat.
[/quote]
Mitä ihmettä! Mies maksanut koko asuntolainan.....WHAT?Mitäs jos tulee ero ja sulla ei oo näyttää että olisit maksanut talosta asuntolainaa????
Näin se menee jos on erilliset taloudet. Jos haluaa leikkiä itsenäistä naista niin ei tuossa ole mitään valittamista, tahat on erillään ja molemmat maksaa omansa. Ei miehellä ole mikään velvoite maksaa naisen menoista mitään, naisen on pärjättävä omillaan, jos kerran niin haluaa.
Sopimus on silti sopimus, jos olette sopineet että maksat takaisin 4/2016 mennessä niin se on selvää silloin.
Eikä sitä sopimusta muuta se että eroaisitte, velka on velka ja se on maksettava.
Itse en jaksa uskoa että nämä kahden talouden huushollit menestyy kovinkaan hyvin, ero tulee ennen pitkää, tai ainakin pirunmoista mielensäpahoittamista koska toinen on aina heikommassa asemassa. Vaikka jos toiselle tulee työttömyyttä tai sairautta yllättäen niin siinä sitä sitten ollaan.
Suhteessa pitää joko olla tosissaan tai sitten ei ollenkaan, ja silloin toki voi leikkiä mitä nyt sattuu huvittamaan.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 12:47"][quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 12:22"]
[/quote]
Mitä ihmettä! Mies maksanut koko asuntolainan.....WHAT?Mitäs jos tulee ero ja sulla ei oo näyttää että olisit maksanut talosta asuntolainaa????
[/quote]Mitä väliä sillä on kun omistavat asunnon puoliksi, vaikka itse saunatonttu olisi sen maksanut.
Ei sillä ole mitään väliä vaikka mies on maksanut asuntolainan kun virallisesti omistamme tämän asunnon puoliksi ja olemme siis naimisissa ja ei ole avioehtoa niin menisi kaikki muutenkin puoliksi jos ero tulisi.
Ap on varmaan aika nuori. Itsellä oli vastaavanlainen suhde vähän päälle parikymppisenä. En kuitenkaan lainannut silloiselta avomieheltäni rahaa, sillä hän oli yhtä köyhä kuin minäkin, vaikka tienasikin hieman enemmän. Kummallakin oli selkeästi omat rahat ja siinä sitä yritettiin taiteilla. Jos mies joutui jotain maksamaan yhteiseksi hyväksi, alkoi kauhea kitinä. Ainoastaan rahasta meille tuli riitoja, kuten arvata saattaa.
Vasta paljon myöhemmin elämänkokemuksen myötä tajusin, ettei terveellä pohjalla olevassa parisuhteessa toimita niin. Vaikka ei olisikaan yhteistä tiliä ja yhteisiä rahoja, kumpikin osapuoli joustaa aina tarpeen ja tilanteen mukaan.
Ap, teidän kannattaa keskustella raha-asiat selväksi. Muutoin ne hiertävät suhteessanne aina.
Alkuperäiseen tilanteeseen sanoisin, että kysy mieheltä, miksi hän nyt haluaa tiukentaa takaisinmaksua. Sopimuksessa pitäisi pysyä, ellei kumpikin osapuoli halua sitä muuttaa.
Aika persaukiselta vaikutat kyllä. Yritä säästää pienistä asioista, esim. lopeta hiusten värjääminen, niin saat jo tuolla nostettua kuukausierän kuuteenkymppiin.
Jatkossa älä osta yhtään mitään osamaksulla.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 13:11"]
Ap on varmaan aika nuori. Itsellä oli vastaavanlainen suhde vähän päälle parikymppisenä. En kuitenkaan lainannut silloiselta avomieheltäni rahaa, sillä hän oli yhtä köyhä kuin minäkin, vaikka tienasikin hieman enemmän. Kummallakin oli selkeästi omat rahat ja siinä sitä yritettiin taiteilla. Jos mies joutui jotain maksamaan yhteiseksi hyväksi, alkoi kauhea kitinä. Ainoastaan rahasta meille tuli riitoja, kuten arvata saattaa.
Vasta paljon myöhemmin elämänkokemuksen myötä tajusin, ettei terveellä pohjalla olevassa parisuhteessa toimita niin. Vaikka ei olisikaan yhteistä tiliä ja yhteisiä rahoja, kumpikin osapuoli joustaa aina tarpeen ja tilanteen mukaan.
Ap, teidän kannattaa keskustella raha-asiat selväksi. Muutoin ne hiertävät suhteessanne aina.
Alkuperäiseen tilanteeseen sanoisin, että kysy mieheltä, miksi hän nyt haluaa tiukentaa takaisinmaksua. Sopimuksessa pitäisi pysyä, ellei kumpikin osapuoli halua sitä muuttaa.
[/quote]
Tämä voisi olla omalta näppikseltäni.
Lainasit mieheltä rahaa jotta voitte mennä yhdessä matkalle? Erikoista...
Ööööö..ok