Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puheen viivästymä/autistiset piirteet:(

Vierailija
24.11.2014 |

Hei Itsellä on huoli 3 v 3kk pojastani, joka puhuu muutaman sanan ei lauseita, räpistelyä, välillä katselee esineitä läheltä, joskus omassa maailmassaan, huudan hänelle ei kontaktia mutta jos huudan että tule hakemaan purkkaa hän tulee juosten, jos jokin kiinnostaa kovasti niin vastaa mutta jos ei niin ei sitten millään...

juoksentelee ympäriinsä paljon omaa kieltä, jota en tajua ja erittää paljon sylkeä.. niin että paita kastuu, tykkää olla muiden kanssa mutta ei osaa sanoa tai puhua heille eli on mukana juoksee lasten kanssa ja seurailee heitä paljon välillä sanoo moi ja on vieressä..esim. pikkuveli joka on 12v niin poikani aina sanoo hänen nimeään ja kun mennään isovanhempien luo kylään niin poikani menee suoraan hänen luo ottaa kädestä ja on kokoajan vieressä pikkuveljen kanssa, joka on 12v..

Lapseni oli yksitysessä päiväkodissa vain viikon kun sieltä sanottiin suoraan että epäilevät vahvasti lapselllani olevan autismi ja myös ilmoittivat neuvolaan asiasta, mutta ajattelin että se johtuu rahasta kun maksoin yksityiselle vain 175e kun pitäisi maksaa 330e niin hmm..

no kysyin neuvolalta että epäileekö hän lapsellani olevan autismi hän ei osannut ottaa kantaa asiaan vaan ehdotti jos lapsi laitettaisiin kunta päiväkotiin ja pienryhmään.

Neuvolassa lapeslle tehtiin 3vuotis tarkastus ja niistä hän ei ihan suoriutunut täydellisesti.

kysyin päiväkodin erityistarhan opettajalta että tietävätkö he jos lapsellani olisi autismi niin hän sanoi ettei voi vastata siihen juu eikä ei sanaa kun hän ei ole spesialisti ja että lapseni on seurannassa ja hän on vielä niin uusi syksyllä kun aloitti niin ja vielä kaksi kielinen kun on:(.. mutta kun se neuvolan täti käski minun kysyä heiltä kun tietävät asiasta paremmin ja heillä on kokemusta näistä tapauksista..:((

Eli lapseni on ollut ihan kotihoidossa 3v ja nyt se kostautuu ja itselläni on ollut siinä myös raskauden jälkeinen masennus en vienyt poikaa koskaan melkein ulos,hän ei ole koskaan leikkinyt muiden samanikäisten lasten kanssa mutta ei se pois sulje etteikö lapseni ole autisti:(

Olen ollut hyvin surullinen ja irtisanoin itseni työstä, koska olen ollut syvästi surullinen ja masentunut ja asia on vaivannut minua kovasti en ole voinut keskittyä työssäni kun kaikki päivät ajattelen poikaani 24/7 millainen hänestä tulee, millaista autismi on aikuis iällä:(..

En tajua miksi näin käy minun ainoa lapseni, enkä koskaan syönyt mitään muuta kuin tuoretta ja noudatin parasta mahdollista ruokavaliota:( Mutta mieheni pikkuveli puhui vasta 4½-5 ikään mennessä niin että sai selvää ja eritti paljon kuolaa myös, ja hänen suvussaan on tämä puheenviivästymä dysfasia, asperger,perintösairauksia paljon ja nyt heillä on myös yksi tapaus tyttö samanikäinen kuin poikani ei puhu sanaakaan ja on 3v 6kk vain viittomalla ymmärtää:(..mutta en tiedä onko hänellä muita siinä samalla kehityksessä kun ei ole kehdannut kysyä:(

Eniten huolestuttaa kun poika ei puhu lauseita,räpyttelee jos innostuu jostakin,ei ymmärrä kaikkia ohjeita, katselee välillä esineitä läheltä kuten pulloa yms, välillä ei saa kontaktia käyttäytyminen outoa en itse ole koskaan törmännyt lapseen joka ei puhu lauseita 3v yms..

Muistan kun hän huusi 1½ ikäisenä äiti ja lopetti ja nyt on alkanut puhumaan sanoja.. ja itse olen keskittynyt kovasti hänen opettamiseen opettanut hänelle värit,numerot,eläimet ja esineitä välillä muistaa ja kun kysyn ei vastaa heti menee hetki aikaa ja välillä sanoista ei saa selvää kunnolla.. niin ja ei pysy paikallaan aina menossa ylivilkas ..

Mutta ymmärtää jos sanon laita valo kiinni tai avaa ovi yms.. Jos itken hän alkaa itkeä mukana ja tulee halaamaan:(.. Jos hän huomaa lapset tappelee keskenään menee puuttumaan huutaa omalla kielellä, jota en ymmärrä:( Ymmärtää satuttamisen merkityksen ja itkun!

kiittäisin paljon vastauksistanne  ja toivoisin myös sähköpostia keskenämme, jos on äitejä joilla on kokemuksia tapauksista tai tällä hetkelläkin samanlaisia lapsia.. 

Itse olen vähän niin kuin sairaslomalla en ole voinut keksittyä mihinkään ja haluaisin vain tietoa siitä ettei lapseni tilanne pahene tai hän ei muutu, kun olen joskus lukenut että jotkut autistit heistä on tullut ihan jotain muuta yms..

itken kyllä jokapäivä ja tyyny on ihan itkusta märkä joka yö ja erokin on ollut monta kertaa ovella kun tämä on ottanut koville itse kun haluaisin suur perheen ja monta lasta mutta jos miehelläni on sukuvika ja erilaisia perintö sairauksia pelottaa ajatuskin lapsista enään:(.. 

En vaan tiedä mitä teen ihan alussa kun olin raskaana noin viikolla 12 sanoin neuvolassa huoleni että pelkään perintö sairauksia kun mieheni suvussa niitä on todellakin paljon jokaisessa perheessä ollut jonkillainen sairaus ja nyt se sattui omalle kohdalle:( Heidän lapsissa ollut kaikenlaisia kehityshäiriöitä yms..

Mutta toivoisin vastauksianne muilta samassa tilanteissa olevia äitejä tai kokeneita sellaisia.. Olisin niin kiitollinen:) Millainen on autisti kun kasvaa aikuiseksi? yms..

Huolestunut äiti:(

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme