***SYYSKEIJUT MAANANTAIHIN***
Kommentit (40)
mustahan nyt riesa tuli ;D
Soitin neuvolaan siitä klöntistä, kun pelkään noita kaikenmaailman tulehduksia, niin sanoi että kuulostaa vahvasti limatulpalta ja nyt vain lepäilen ja teen kevyitä kotitöitä. Synnytys ei ole enää kaukana, iiiik!!! =D Noinkohan kuitenkin? jostain luin että voi mennä vielä 10 vrk:kin...
Nyt alkoi todenteolla jännittämään! Onneksi kaikki on vauvalle valmiina.
Saadaankohan tänään uusia vauva-uutisia muilta syyskeijuilta? toivotaan niin.
Tiitiäinen edelleen ja nyt ulos!
Tänään olisi täällä eräpäivä :) Mitenköhän saisi tuon vauvan ymmärtämään asian, että nyt voisi alkaa syntymään ;) Mulla on ollut satunnaisesti kipeitä suppareita joten silleen on edistystä tapahtunut kun vielä reilu viikko sitten ne oli kivuttomia. Mutta sen verran harvakseltaan, etten ole edes kelloa vielä vilkaissutkaan. Nyt mulla ongelmaa aiheuttaa tuo yläselkä kun on toiselta puolelta tosi kipeänä. Tiedä vaikka sieltä olisi joku lihas vaurioitunut? Tosi vaikea päästä sohvalta ja sängystä ylös kun ei voi toista kättä käyttää apuna.
Eilen oli uutisissa että nykyään aletaan käynnistelemään synnytyksiä sen vuoksi että vauveli ei kasva liian isoksi. Onko jollain tämän vuoksi sovittuna käynnistyspäivä, sektio?? Mulla ei kukaan ole puhunut halaistua sanaa tuohon suuntaan ainakaan vielä. Vaikka viimeksi just neuvolassa huolestuneena juttelin että kuinkakohan iso tämä vauveli jo mahtaa olla.
rv 40+0
Ja täällä olisi myös eräpäivä tänään. Kas kummaa kun on vaan niin hiljasta, ei ole tainnut vuokralainen ymmärtää että kaikki hyvä loppuu aikanaan, mukavassa yksiössäkin asustaminen. :)
Tänään olisi taas neuvola, saas nähdä mitä siellä tuumaillaan. Suppareita on ajoittain, mutta ei täälläkään mitään niin säännöllistä että kellon kanssa viittisin kytätä. Kaikki ässät on koklattu, eipä noista apua juuri ole ollut.
Myös mulla on herännyt pelko siitä, että jos tämä nyt kovin paljon yli tämän lasketun ajan menee, niin kuinka iso vauva sieltä onkaan tulossa, ja saanko hänet miten pukkastua tänne mualimaan. Mutta ei kai tässä auta kuin odottaa, aion kyllä tänään ottaa neuvolassa puheeks ton vauvan kasvun, ja sen että kuinka paljon annetaan mennä yli la:n.
Mutta nyt aamupalalle! Suppareita kaikille niitä toivoville tasaisesti, ja tänne myös kiitos! :D
ja edelliseen on pakko lisätä loppuun tuo maaginen luku
-F- rv. 40!!!!!
Tiitiäinen79: mullakin tuli tuollainen piiiitkä limaklimppi viimeviikon tostaina ja sairaalssa olivat sitä mieltä, että olisi ollut limatulppa. Sen jälkeen on lähinnä nuo menkkakivut lisääntyneet, mutta täällä minä edelleen odottelen kärsimättömänä milloin kunon supistukset alkaisivat... :) Toivottavasti pian :)
(.) = eilen meni vatsa aivan kuralle... yötä myöten sain juosta vessassa ja tuli noita kipeitä supistuksiakin, mutta loppuivat taas aamuyöstä. TYLSÄÄ!! Nyt aamusta on tullut muutamia supistuksia, mutta ei ne tunnu kovenevan ollenkaan. Ruokahaluttomuuskin on iskenyt... mikään ei oikein tunnu maistuvan... No jospa se tästä johonkin suuntaan menee :)
Nyt oikein upistusrikasta maanantaina kaikille syyskeijuille :)
sanniina ja poppana rv 39+0
Onnea höntälle pikku prinssistä!!
Mulla on aamulla aina alapään luut niin kipeet et hyvä kun pääsee käveleen. Tuntuu kuin ois koko yön istunut hajareisin tukilla! Ei tunnu kivalta. Menee kyllä ohi jonkin ajan kuluttua.
Kyselin jo aikaisemmin; eikö kukaan Keiju oo tehny masukipsiä?
Tyttö vinkuu tossa pihalle, kai se on sitten lähdettävä.
Supistuksia kaikille eräpäiväläisille ja muillekin niitä kaipaaville!!
-kirsikka rv37+4-
Tällä säällä on ihana jäädä kotiin oloasussa teetä juomaan sen sijaan, että kiirehtisi tukka putkella päiväkodin kautta töihin :)
Muuta ihanaa tässä aamussa ei olekaan, heräsin klo 4.30 vessaan ja siitä valvoin 1,5h ennenkuin nukahdin takaisin. Ja seitsemältä herätti kello, kun pitää huolehtia esikoinen kouluun... ai vähänkö väsyttää! Laitoin pojalle dvd:n päälle, että saan itse syötyä aamupalaa rauhassa ja pitihän samalla tulla tännekin kuulumisia lukemaan :)
HÖNTÄLLE onnea pikkuprinssistä! Nauttikaa vauvantuoksusta ja pienistä sormista&varpaista, pikkuiset kun kasvaa ihan luvattoman nopeaan :)
ITTAN kuulumisia oli muuten mukava lukea, mutta ikävää, että pikkuisella vatsavaivoja... oletko kokeillut jättää omasta ruokavaliosta kahvin, teen, ruisleivän ja kaiken muun ilmavaivoja heräkästi aiheuttavan pois? Ystävälläni juuri tämä tehosi vauvan itkuisuuteen, lisäksi voi juoda kamomillateetä, joka rauhoittaa myös äm:n kautta vauvanvatsaa. Toivotaan että helpottaa pian tuo inhottava vaiva...
VAUVANLIIKKEITÄ olen joutunut muutamaan otteeseen laskeskella, eli liikeet ovat täälläkin vähentyneet. Vielä viikko muutama takaperin ei sellaista huolta ollut, Onni kun liikkui todella runsaasti. Liikku nytkin, mutta selvästi alkaa olla ahdasta ja pyörähdyksiä ei enää tunnu niin usein. Onneksi on huomenna nlalääkäri, pääsen tästäkin pelosta puhumaan ammatti-ihmisen kanssa... jotenkin vaan sitä miettii, että onhan kaikki hyvin vauvalla.
Kovasti supistuksia kaikille eräpäivän ylittäneille ja niille viimemetreillä kulkeville, joilla supistelee epäsäännöllisesti! Itse maltan vielä odottaa, onhan tässä kolmisen viikkoa laskettuun aikaan, enkä edes toivo vauvan syntyvän ennen syyskuun loppua... mennyt niin nopeaan tämä loppuodotus, että ihan paniikki iskee kun tajuaa, että meillä on kohta vauva! :)
Mayella ja Onni 36+5
Esikko viety kerhoon. Reippaana meni, mutta yksi toinen poika alkoi niin surkeana huutaa äitinsä perään, joten siinä tuli mulle tippa silmään. Kuopus taas ei oikein hokannu, MIKSI hän ei saa jäädä.. Mies pitää yllärinä tänään vapaata ja kaverikin tulossa kylään, mukava maanantai :)
VAUVAN KOKO&KÄYNNISTYS: Luin aiheesta eilen meidän sanomalehdestä. Mullahan tuo SAATTAA olla ajankohtaista. Tämän viikon neuvolassa saan ajan ensi viikolle vauvan koon tarkastukseen ja siellähän voi tulla käynnistys-" tuomio" .. Rv 37 vauvan koko oli noin 3,5kg eli lasketun tienoilla voi olla jo yli 4kg. Molemmat edelliset muksut syntyneet rv 41+3 ja olleet silti alle neljän kilon (3,9kg ja 3,7kg). Siitä kun silloin lääkärille tuumailin, että mitenkä iso se voi olla, jos menee samanverran yli. Lääkäri oli sitä mieltä, että katsotaan lasketun ajan tienoilla. Neuvolan terkka sanoi, että hyvä kun ovat ottaneet sen käytännön, ettei kukaan ainakaan yllärinä synnytä liian isoa vauvaa.
Oma ( . ): Eilen tais supistaa kahdesti :) Kaikenmaailman kolotuksia on alapää täynnä, muttei nyt sen kummempaa. Mitään limojakaan ei oo havaittu. Paitsi alapäässä on suonikohju, huomasin viikonloppuna. Yäks.
Te, jotka hankitte TUPLARATTAAT: Millaiset? Miehän ostin kesällä vanhat Emmaljungat, mutta tein kuitenkin " heräteostoksen" viime viikolla ja ostin Ora Duoletto tuplat. Ovat 3v vanhat ja Joensuun Päivänsäteestä ne käyn hakee tällä viikolla. Tiedän, että tarviin kunnolliset, pitkä syksy ja talvi tulossa ja tuon neidin jalat liikkuvat mutteivät tottele :/ Ja kun Oran rattaissa saa lapset olla nenä minuun päin.
Hmm. Mullahan voi olla nyt vika kokonainen viikko ilman vauvaa! Pitäsköhän saada jotain aikaseksi?? En vaan millään voi uskoa todeksi, että aivan pian (ja silti ikuisuuden päästä) meillä on V-A-U-V-A!
-piias- uudella luvulla, rv 39
rupeshan siellä satamaan,aamulla olin lähdössä poikaa kerhoon viemään mutta päädyinkin kävelemään,no kotimatkan tarvoin vesisateessa kotiin.tänään onkin oikein kiire päivä,pitäis käydä tilaamassa läheisestä leipomosta miehen vanhemmille syntymäpäiväkakku lauantaiksi,sunnuntaina on kuopuksen kummien tytön 3-v. synttärit,joten hänelle jotain pukettia hakemaan.pojan kun olen puolen päivän jälkeen hakemaan kerhosta niin sitten lahteen ostoksille.pitäis käydä ostamassa uusi imuri ja tehdä ruokaostokset.
samalla pitäis käydä kattelemassa pojan vaatteita.vauvan kaappi on täynnä vaaleanpunaista,kun sain kaverilta kaikki sen likan vauvavaatteet.poikahan sieltä olis sitten tulossa.
lääkäri peruuntui tältä päivältä kun perjantaina kävin samalla lääkärillä äitipolilla.
koko viikonlopun on supistellu aika tuntuvasti,mutta ne loppuu aina parin tunnin jälkeen.menkkamaista tunnetta on koko ajan.limatulppa ei ainakaan vielä ole tullut,koko ajan on ison hädän tunne takapuolessa.varmaan vauva painaa niin paljon jo sinnekin.
täytyy toivoa että tämän päivän puuhaaminen ja juokseminen vähän auttais vauvaa syntymään,17.päivä kuulemma ruvetaan ilmeisesti käynnistelemään,jos asukki ei ole vielä tullut ulos.
mutta nyt imuroimaan ja kohta täytyy lähteä juoksemaan asioille.
ja onnittelut kaikille vauvan saaneille täältäkin!huomenna olis se maaginen laskettu aika ......
Täälläkin kivuliaita supistuksia, mutta ei vielä ole näkynyt limatulppaa. Menkkamaisia kipuja alapäässä harvakseltaan, tuntuvat eniten makuuasennossa.Yölliset vessakäynnit ovat tihentyneet ja sängystä pääseminen on työlästä.
Kyllä raskaudet voi olla sitten erilaisia...Esikoista odottaessa ei ollut paljoa kipuja ja limatulppa tuli pari päivää ennen synnytystä.
Mieheni mittasi eilen mittanauhalla mahanympäryksen oli 119cm,eli saman verran kuin esikoista odotellessa. Lääkärin mukaan sellainen kolmikiloinen vauveli on tulossa .Esikko painoi suunnilleen saman verran syntyessään .Saas nyt sitten nähdä meneekö yliaikaiseksi... voi sitten painaa lopussa enemmänkin.
Poika meni tänään ensimmäistä kertaa tarhaan. Kyllä tuli vähän haikea mieli kun sen sinne jätti.Sitä vain mietti koko ajan miten siellä pärjää....syömiset,pukemiset ym.touhut.
t. äityli rv.38
Josko tällä viikolla sais oman vaavin kainaloon..
Olo on tuskanen. Liitoskivut aivan kauheat ja koko jalat pakarasta pohkeeseen kramppaa vähän väliä ja välillä tuntuu kun jalka menis alta. Yöt on pahimpia. Lisäksi vauva painaa peräsuolta ja virtsarakkoa. Onko muilla kivuliaita vaihlaisuja virtsarakon suunnalla? Tämä on täysin uusi raskausvaiva minulle..
Limatulppaa tiputtelee edelleen. Kuinkahan paljon sitä oikein riittää? Toista viikkoa jo tiputtelee. Eilen tuli tosi kipeitä supistuksia, mutta ei tihentyneet tarpeeksi. Toivottavasti niistä kuitenkin jotain hyötyä olis..
Ei auta muuta kun odotella.
Andoliska 38+2
Mulla on myös noita vihlaisuja. Tuntuu kuin joku raapaisis kudoksia tuolta sisältäpäin. Inha tunne.
Juuri tultiin tytön kanssa sisälle, kun heitteli ensin omat tavaransa pitkin pihaa, sitten naapurin tavaroita, joista yksi ämpäri meni rikki. Viskeli isoja kiviä kielloista huolimatta ja lopuksi tuli minua läpsimään. Sisällä sama jatkui. AAARGH! Hermot on kyllä koetuksella tänään. Ja mieskään ei tiedä monelta on tulossa, aikahaarukka on 16-22.
No nyt tyttö on onneks hetken ollut rauhassa. Kohta syömään ja sitten päikkäreille, josko vaikka auttais.
Päivän jatkoja. -kirsikka 37+4-
Heippa, Viime yönä oli ekat kipeet supistukset. La on vasta kahden viikon päästä, mutta ei mua haittaisi, vaikka syntyisi jo nyt. Yöt on ollu tosi huonoja. En ole saanut nukuttua. Viime yönä oli tosi vaikee löytää asentoo. Toivottavasti poitsu ymmärtäis jo syntyä. Olen kyllä henkisesti varautunut vielä 1 kk mittaiseen odotukseen...
Heipä hei,
löysin tuolta viikonlopun jutuista monta kohtalotoveria: siivota pitäs, mutta kun ei huvita... eikä jaksa! Oon ollu jotenkin tavallista väsyneempi viime päivinä, vaikka oon mielestäni nukkunu ihan hyvin. Herään kyllä vessaan pari kertaa yössä, mutta saan aina unen ihan hyvin sen jälkeen. Välillä oli enemmän ongelmia.
Heräsin myös tänään siihen todellisuuteen, että laskettu aika on jo ensi viikolla!! Mulla vaan ei oo oikein minkäänlaisia synnytystä ennakoivia tuntemuksia ollut, joten oon varautunu siihen, että yli menee. Onko teillä aikasemmin synnyttäneillä kokemusta sellasesta, että synnytys ois alkanu ihan yllättäen? Niin ettei oo limatulppaa tullu aikasempina päivinä eikä kipeitä supistuksia ollu? Mulla nimittäin ei todellakaan oo mitään. Tukala olokaan ei vaivaa edelleenkään ja ihan ihmettelen, että millon tää täst muuttuu tuskaseks tää olo, ku menee edelleen näin helposti. (Noh, tuota väsymystä lukuun ottamatta)
Ja tästä huolimatta kuitenkin perjantaina äitipolilla käydessä selvisi, että kohdunsuu on sormelle auki ja kanavaa vaan 1,5 cm jäljellä. Mulle ei muuten sanottu mitään siitä, että oliko se sisä- vai ulkosuu auki...? Mitenkähän se sitten yleensä on, jos vaan yleisesti puhutaan, että kohdunsuu on auki?
Hansuli, rv. 38 + 4
Täällä on yksi keiju jolla aikaisemmissa raskauksissa ei ole ollut mitään ennakoivaa esim. limatulppaa tai kipeitä supistuksia. Eli kun on kivuliaat supistukset alkaaneet niin on tiennyt että nyt se on menoa!
Nyt taas on kipeitä supistuksia ollut toissa yönäkin ja viime yönä heräsin 3.30 ja valvoin aamuun kun maha niin kipeä, juuri sellaista menkkakipua taukoamatta, mutta aamu kun koitti niin ei taas mitään... ÄÄH!
Mutta niinpä tuntuu olevan monella muullakin sama juttu, että yöllä on supistuksia ja kipuja ja sitten häviää...
No, eipä voi muuta kuin odotella milloin se lähdön aika koittaa!
Ja HÖNTÄLLE muuten onnittelut pikku-prinssin johdosta ja toivotaan että moni keiju tällä viikolla saa oman vaavin jo kainaloon, eikös ainakin muutamalla ollut jo käynnistys tms. 7.9 vai muistankohan ihan väärin...
Minulta on kanssa veto aivan poissa ja väsymys on kova. Eilen kyllä tehtiin miehen kanssa siivous urakka loppuun, mutta kyllä oli oikein pakkopullaa tuo siivoaminen. Nyt on kyllä mukavaa kun on siistiä ja tuotiin matotkin kesän jälkeen taas lattiaan...
Mukavaa maanantaita kaikille!
t. Tuittu 38+2
olo se senkun vaan pahenee.
Mulla kans VIHLOO alapäässä etenkin kun rakko on tyhjentämistä vaille, on kuin sähköiskun sais, kiva herätä siihen yöllä. Ja kovotukset on vaan lisääntyneet ja tujakoituneet samalla. Viime yönä kylkeä kääntäessä liitokset sano pam sellasella äänellä että mieskin sitä hätkähti kyselemään että mikäs tuo oli?
Eieln kun erehdyin povaamaan ettei synnytykseen VOI olla pitkästi enää, niinkatot5aan vaan, 3viikoa tietysti vielä.
Toistan kysymykseni: onko kenelläkään kokemusta tuosta lasketunajan siirtämisestä, että onko uusi laskettu aika pitäny miten hyvin paikkaansa?? Mullahan siis olis menkoista laskettuaika HUOMENNA, mutta 12vkolla siirrettiin 6pv eteenpäin. Mietin vaan että oiskohan flaksia ja se pitäs kutakuinkin kutinsa? Ettei siitä enää ainakaan kauheesti menis ohi...en nimittäin jaksas jos olo on tätä sorttia.
Juttelin tuossa lapseni eskarikaverin äidin kanssa, hän on terveydenhoitaja ja ollu neuvolatyössäkin, tuumas vaan että " äläpä jää pitkäks aikaa kotiin, tilaile heti ampparia jos vedet menee" kun kuuli ettei edellinen synnytys kestäny kuin 3tuntia. Tuli toisaalta sellanen HUI-olo ja toisaalta toivonkipinä syttyi että jospa sitä ei tarviis tämänkään synnytyksen kanssa kärvistellä tuntisotalla (kauhukuvia synnytyksen kesto 25h)
Minjuska 39 tasan (menkoista olis siis jo 39+6)
Sattuu mahaan. Ei supistuksia, vaan jotain outoa viiltelyä tuonne alamahan vasemmalle puolelle, liekkö paksusuoleen sitten? Ja huono olo. Ihan kamalaa, tän kaiken muun päälle. Muutenkin viime yö oli täysi katastrofi, heräsin kahden maissa pissalle, join ja takaisin petille. Kesti hetken, ennen kuin nukahdin, tuli pari supistusta ja sitten alkoi tää mahakipu. Ja neljältä alkoi tyttö juoksemaan makkarissa, milloin siellä sen huoneessa oli itikoita, jotka ininällään häntä valvotti ja siellä sitten keskellä yötä lätkän kanssa niitä jahtasin tai hämähäkki, jota etsin joka paikasta, tuloksetta. No, neiti nukahti takaisin, mie en. Pyörin hetken sängyssä kivusta kärsien, nousin sitten sohvalle jatkamaan pyörimistä. Luin kesken olevan kirjan loppuun ja olin sitten joskus kuuden jälkeen nukahtanut, kello herätti kahdeksalta viemään poikaa kouluun.... Kamalaa.
Nyt on jotenkin heikko oloki, kädet tässä tärisee kun kirjoittelen. Tänään ei taitaisi miusta olla synnyttäjäksi. No, eipä tää sitä yhtään kyllä lupailekaan. Vali vali...
Hakee poikaa koulusta ja kauppaan. Ei jaksaisi muuta kuin maata tuolla peito alla. Apua tarvitaan...
Niina ja pyöriäinen rv 38+3
Uijui, vkoja on nyt sit kasassa se 39! Mut silti ei mitään merkkejä tulevasta synnytyksestä. Oikeastaan menkkojen mukaan nyt olis 39+3, mut koska mulla oli äärimmäisen epäsäännöllinen kierto, niin neuvolassa la laskettiin viimeisten parin kierron mukaan, jolloin la:ksi saatiin tuo 11. päivä. Ja koska tää mitä luultavimmin menee yli la:n, nin helpompi itsellekin, kun pitää tuota 11. päivää la:na :)
Tää äippä istuskeli aamun kämpaajalla. Tuli heti pirteämpi olo, kun sai vähän lisää väriä ja hiuksia aavistuksen lyhyemmiksi. Paljoa en anna leikata, että olis jotain toivoa saada jonkinnäköinen hääkampaus tähän pehkoon. Häät siis on suunnitteilla ens tammikuulle, joten hommaa riittää. Pitäs alkaa niitäkin jo todenteolla järjestämään. Päivä on tosin vielä sen verran auki, että jos arki kahden lapsen kanssa osoittautuu äärimmäisen raskaaksi, siirretään häitä suosiolla. Joten niistä ei tarvii ottaa stressiä, jos muutenkin on raskasta. Mut hyvin suunniteltuhan on puoliksi tehty. Ja ainakin häitä on suunnitletu, nyt on enää toteutus vähän vaiheessa.
Illalla pitäis mennä esikoisen kanssa lorujumppaan. Huomenna olis aamusta vauvakahvila, keskiviikkona pitäis mennä esittelemään tuota vauvakahvilaa perhevalmennusryhmään jo synnyttäneille äideille, torstaina perhekahvilaan ja sen jälkeen neuvolaan. Siinähän sitä jo onkin ohjelmaa tälle viikolle :)
Nyt mäkin taidan tietää, mitä on liitoskivut. Ainakin kuulemieni kuvausten perusteella ne on just näitä. Ne vähän vaivaa ja toisaalta kokoajan on tunne, että Jalmari putoaa just pihalle. Siinä tällä hetkellä ainoat oireet koko raskaudesta. Ai niin ja tuo turvotus. ei siis mitenkään kovin paha, mut sen verran on sormet turvoksissa, että kihlasormus on edelleen jumissa. Oon yrittänyt juoda ananasmehua, syödä ananasta, mutta tuloksetta. Sormus on ja pysyy. Oon koittanu ottaa sormusta sekä aamulla että illalla, mutta yhtälailla ovat turvoksissa. Taidan vielä yrittää viilentää sormia ja siivota pakastimen, jospa sitten lähtis...
Jaahas, kai se on laitettavaa makaronilaatikko uuniin ja soitettava isännälle, että tulee kohta tontilta syömään.
Jossu ja Jalmari 39!
eilen kirjoittelin piitkät pätkät mutta eipä sitä nyt aamulla enää missään ollut, outoa!
Tosiaan viime viikolla tuli joku outo sähkökatkos koneeseen ja sitten piti ajaa koko kone uusiks ja eilen kun nettikin jo toimi, niin kone herjas jatkuvasti jostain systeemin ylläpitäjästä ja olis pitänyt kirjautua ties mihkä sivuille jne. No tänään paremmalla onnella!
Eilen illalla ja viime yönä supisteli kovasti ja illalla tuli n.10 cm pitkä ja pari senttiä paksu geelimäinen klöntti ulos!!!!!! Huh, kun säikähdin että mitä sieltä oikein pukkaa pihalle! Oiskohan nyt ollut limatulppaa, ei se oikein muutakaan voinut olla, oli niin iso ja valkovuotohan ei tuollaista ole ellei ole jokin tosi paha tulehdus kyseessä... mitä mieltä te muut olette asiasta?
No, ei mene varmaankaan enää kauaa niin ollaan synnärillä =) Kaurapussiakan sain lämmitellä, helpotti menkkamaista jomotusta jonkin verran.
Jaahas, nyt pitäisi pihalle lähteä poikien kanssa ennenkuin alkaa sataa vettä! aika synkän näköistä ulkona...
tiitiäinen rv.37+6 (38+1)