Vierailija

"Äiti"? Siinähän on kaksi eri tavua.

• ylös 3
  • alas 0

Sivut

Kommentit (22)

Kyllä jo aika pieni vauva voi vahingossa äiti sanoa. Omani sanoi jo nelikuisena ekan kerran äiti. Tosin vielä yksivuotiaanakin sanoo äitiä tosi harvoin, joten ei millään lailla ennakoi tulevaa puheen oppimista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vajaa 8kk. Paljon eri tavuja (eniten sanoo ma-ma ja mä-mä) ja yhtäkkiä ma-ma-ma tykityksen jälkeen totesi ihan selkeästi ääi-ti.
En ajatellutkaan että ryhtyy heti puhumaan, mutta se oli jotenkin niin epäuskoinen hetki etten tiedä kuvittelinko koko asian :D t.ap

Kuopus puhui tosi paljon jo 1-vuotiaana. Kyllä 8 kk ikäinen harjoittelee puhetta jo kovasti. 

Vierailija

Riippuu vauvan iästä. 5-6kk ikäinen voi jo sanoa sanoja ihan tarkoituksella.

no ei todellakaan. vahingossa voi sanoa jotain sanan tapaiselta kuulostavaa.

6 jatkaa: Olen kirjoittanut kuopuksen vauvakirjaan mitä osasi missäkin iässä

6 kk: mam mam, pap pap, vav vav, paa paa, vauva

8 kk äijä, äijä, ätä

9 kk papa, tätä mamma 

10 kk nanna (tarkoitti anna), äiti

11 kk mitä-mitä, na

12 kk äiti, isi, tyttö, mummu, pappa, auto, kato

Esikoinen oppi paljon hitaammin.

Vierailija
Vierailija

Riippuu vauvan iästä. 5-6kk ikäinen voi jo sanoa sanoja ihan tarkoituksella.

Aivan varmasti voi. Minä ja sisarukseni olemme olleet tällaisia lapsia. Samoin minun esikoiseni. Puolivuotiaana yksittäisiä sanoja ja siitä parin kuukauden kuluttua kahden sanan lauseita.

no ei todellakaan. vahingossa voi sanoa jotain sanan tapaiselta kuulostavaa.

Lapsilla on yleensä jo paljon sanavarastoa vaikkeivät osaisi sanoa vielä mitään. Jo pienenä vauva seuraa kasvoja ja yrittää muodostaa suullaan äänteitä vaikkei ääntä tule. Lasten kyky oppia puhumaan on kyllä aivan mahtavaa seurattavaa. Kannattaa vaan puhua lapselle paljon ja oikeilla sanoille. Ei mitään lässytystä eikä typeriä sanoja, vaan oikeita sanoja. Ei että katsopas hauva, vaan katsopas, koira, labradorin noutaja. Eikä vain että auto, vaan mikä merkki ja vuosimalli, minkä värinen. :D Minä oon aina puhunut lapsille paljon, ja ne on oppineet varhain puhumaan ja koulussa olleet ainekirjoituksessa aina kympin oppilaita. 

Äiti kertoi tuttujen sanoneen, ettei puolivuotias oikeasti vielä mitään sano. Mutta kun olivat nähneet veljeni osoittelevan tavaroita ja sanovan toistuvasti sen esineen nimen, olivat uskoneet, että puhuuhan se. Tietenkin tuon ikäinen sanoo sanat vielä hassusti ja kirjaimia voi puuttua tyyliin: Tattu (kakku) iti ( isi) . Mutta jos näitä sanoja toistuvasti sanotaan ja selvästi tarkoitetaan aina samaa asiaa, niin kyllä ne ihan sanoja ovat. Oma lapseni sanoi vähän alle puolivuotiaana äiti ja tissa (kissa). Koo siis ei tullut sanan alussa, mutta ässä kyllä suhahti heti.

Vierailija

Omani sanoi myös sanan äiti viisikuisena. Sitten menikin monta kuukautta, että sanoja tuli taas.

Vierailija

Meidän tyttö rallatteli jo hyvin pienenä kaakeli-kaakeli-kaakeli ja kiljaisi välillä lyhyemmin KAAKELI, enkä kyllä ihan usko että tarkoitti vessan seinän materiaalia, vaikken siellä pylly pestiinkin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lapsilla on yleensä jopaljon sanavarastoa vaikkeivät osaisi sanoa vielä mitään. Jo pienenä vauva seuraa kasvoja ja yrittää muodostaa suullaan äänteitä vaikkei ääntä tule. Lasten kyky oppia puhumaan on kyllä aivan mahtavaa seurattavaa. Kannattaa vaan puhua lapselle paljon ja oikeilla sanoille. Ei mitään lässytystä eikä typeriä sanoja, vaan oikeita sanoja. Ei että katsopas hauva, vaan katsopas, koira,labradorin noutaja. Eikä vain että auto, vaan mikä merkki ja vuosimalli, minkä värinen. :D Minä oon aina puhunut lapsille paljon, ja ne on oppineet varhain puhumaan ja koulussa olleet ainekirjoituksessa aina kympin oppilaita.

Kyllä hauvakin on oikea sana ja lapsi oppii myöhemminkin myös muita sanoja samalle asialle. Kieli rikastuu synonyymeistä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilla on yleensä jopaljon sanavarastoa vaikkeivät osaisi sanoa vielä mitään. Jo pienenä vauva seuraa kasvoja ja yrittää muodostaa suullaan äänteitä vaikkei ääntä tule. Lasten kyky oppia puhumaan on kyllä aivan mahtavaa seurattavaa. Kannattaa vaan puhua lapselle paljon ja oikeilla sanoille. Ei mitään lässytystä eikä typeriä sanoja, vaan oikeita sanoja. Ei että katsopas hauva, vaan katsopas, koira,labradorin noutaja. Eikä vain että auto, vaan mikä merkki ja vuosimalli, minkä värinen. :D Minä oon aina puhunut lapsille paljon, ja ne on oppineet varhain puhumaan ja koulussa olleet ainekirjoituksessa aina kympin oppilaita.

Kyllä hauvakin on oikea sana ja lapsi oppii myöhemminkin myös muita sanoja samalle asialle. Kieli rikastuu synonyymeistä.

Minä olen kyllä miettinyt että miksi ihmeessä lapsille puhutaan just tyyliin hauva, pipi, poppa, täti, setä (siis tuntemattomista), piipaa-auto jne. Onko koira tai kuuma tai mies tai nainen (tai ihan vaan aikuinen) niin vaikeita sanoja ettei lapset muka opi vai mitä? No, mun lapset oppi kyllä puhumaan ihan hienosti ilman mitään lässytyssanojakin ja puhuivat esim 2-vuotiaana jo keskivertoa selkeämmin. Vaikka ekat oikeat sanat tuli vasta päälle 1v. En tosin osannut ajatella sitä jokeltelua vielä oikeiksi sanoiksi, joku muu ois voinut tulkita toisin.

Vierailija

Tyttö hoki 5kk äää-tiiii. Ja 6kk seisoi mun sylissä ja länttäsi kädet mun poskille, katsoi silmiin ja sanoi selvästi ÄITI. Ja ihana hymy päälle. Siitä se lähti...tutti, nam nam, pupu ym. 1v ja 4kk niin puhui jo ihan normaalisti pitkiä lauseita ja selkeästi eli muutkin ymmärsi kuin oma perhe.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vajaa 8kk. Paljon eri tavuja (eniten sanoo ma-ma ja mä-mä) ja yhtäkkiä ma-ma-ma tykityksen jälkeen totesi ihan selkeästi ääi-ti.
En ajatellutkaan että ryhtyy heti puhumaan, mutta se oli jotenkin niin epäuskoinen hetki etten tiedä kuvittelinko koko asian :D t.ap

Kyllä kai 8kk voi jo sanoa ihan oikeita sanoja. Perhekerhossa oli yksi lapsi joka varmaan n. tuossa iässä (en muista enää tarkkaan mutta selvästi alle 1v) sanoi jo useita sanoja. Sen vanhemmat kyllä puhuikin sille tosi paljon ja selitti joka asiasta mikä mikäkin on, joten ehkä sillä oli vaikutusta?

Vierailija

Mun lapsi sanoi äiti jo joskus tosi pienenä, selvästi alle puolivuotiaana. Sitten se loppui ja joskus vajaa 1v sanoi "nappula" ja sen jälkeen taas äiti ja sit muutakin. Toisaalta isosisko sanoi ekat sanansa myöhemmin (yli 1v) mutta oppi puhumaan selviä pitkiä lauseita jo joskus 1,5v iässä, kuopuksella kehittyi puhe hitaammin sen alun jälkeen. No, nyt tää kuopus on 4v ja puhuu ihan kaiken aikaa...

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.