Se, että joku yleismaailmallisesti sanoo, että sijoittamisella tienaa varmasti, niin valehtelee
Paljon on niitä, jotka aina hehkuttavat laittavansa rahaa sijoituksiin, jotka tuottavat koko ajan varmasti. Tällaistahan sijoitustoiminta ei voi isossa kuvassa tietenkään olla näistä puheista huolimatta. Kaikkihan vaurastuisivat, jos se asia näin aina menisi. Jotta joku sijoitus voi tuottaa, niin käytännössä se tarkoittaa sitä, että jonkun muun sijoituksen jossain toisaalla on käytännössä kaaduttava tai oltava sijoittajilleen epäedullinen. Ei olemassa olevan rahan määrä koko ajan vain valtoimeneen kasva, vaan se vaati tasapainoa. Jos joku tuottaa, niin jossain toisaalla on pakko mennä huonommin.
Tämä on vähän sama kuin sanoisi, että jokainen voi lukea varmuudella lääkäriksi, jos vain on tarpeeksi ahkera.
Kommentit (122)
Tärkeintä on hajauttaa. Että jos yks yritys menee konkkaan, niin ei menetä kaikkea. Sen olen nyt ainakin tajunnut.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on kavereita, jotka niin kehuvat sijoituksiaan. Kaikki niistä silti aamuisin kuudelta heräävät ja töihin lähtevät. Lisäksi on velkaiset asunnot ja jopa autot osamaksulla ostettu. Selvästi ovat vaurastuneet joo Minullakin on kavereita, jotka niin kehuvat sijoituksiaan. Kaikki niistä silti aamuisin kuudelta heräävät ja töihin lähtevät. Lisäksi on velkaiset asunnot ja jopa autot osamaksulla ostettu. Selvästi ovat vaurastuneet joo 😂😆🤣 Huh huh, ku meinaa tulla ureat housuun nauramisesta.
Naura sinä vaan. Minä otin autolainaa 1 % korolla. Asuntolainan korko minulla on tällä hetkellä 0,3 %. Sijoitukset ovat tuottaneet toistakymmentä prosenttia vuosittain. Sanotaanko vaikka, että ei ole mitään kiirettä maksella lainoja pois...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole varma keino vaurastua. Nekin, jotka perehtyvät siihen huolella, tejevät virhesiirtoja.
Eu sijoittaminen sovi kaikille ja varsinkaan se ei tuota kaikille. Voit myös menettää paljon.
Ei vakaisiin yhtiöihin sijoittaminen ole vaikeaa. Kasvuyhtiöissä ne rahat menetetään jos jossain
Itse asiassa suuret voitot tehdään juuri kasvuyhtiöillä. Tuoton määrä on sidottu riskiin. Jos et ota riskiä, et saa voittoa. Vakaat yhtiöt, kuten Sampo, voivat sössiä oman touhunsa todella perusteellisesti, kuten on nähty Sammosta. Se ei ole vieläkään noussut katuojastaan verrattuna 4 vuoden takaiseen tilanteeseen eikä loppua edelleenkään näy tälle taaperrukselle.
Ne firmat, joilla rahat kuitenkin todennäköisimmin menetetään, ovat ns. senttiosakkeita, joita ostetaan pikavoitto mielessä. Niistä melkein tietää jo etukäteen, ettei noilla voi kuin hävitä, mutta toisaalta niissä houkuttaa jättivoiton mahdollisuus. Suurin osa kasvuyhtiöistä on kuitenkin aivan eri tason firmoja, kuten nyt Qt tai Revenio Suomessa ja jotka tosiaankaan eivät ole mitään senttiosakkeita.
Kasvuyhtiöitä ei kannata pelätä. Ja se, että luottaa vanhoihin vakaisiin yhtiöihin voi hävittää rahat aivan yhtä hyvin.
Toki suuret voitot tehdään kasvuyhtiöillä, JOS yhtiö onnistuu! Mutta voi myös mennä konkkaan. Toki vakaissa yrityksissä voi bisnes sulaa alta, mutta esim. ruokaa, vakuutuksia, pankkipalveluja tarvitaan aina. Knnattaa valita ala jonka tuotteita tarvitaan aina, jos vakaan yhtiön tj ns. kusee homman, alta aikayksikön se on potkut takamukseen saaneena ja seuraava sisään. Eli kyllä tj ja hallitus pyrkii eteenpäin pörssiyhtiössä yleensä.
Tein alussa sen virheen, että ihan fiiliksellä heitin rahaa firmojen osakkeisiin tyyliin "tuo firma kuulostaa hyvältä". Vaikken nytkään mikään sijoitusguru ole, niin edes vähän yritän vilkaista firmojen tietoja ja jos liikevoitot sun muut vaikuttaa olevan kovin kutistumaan päin ja kovat velkaprosentit, niin passaan. Alusta asti kuitenkin useampaan yhtiöön sijoitin, etten yhteen vaan kipannut kuten moni elinikäiset traumat sijoittamisesta saanut vaikuttaa tehneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaminen ei ole nollasummapeliä. Se ei tarkoita että kun yksi voittaa niin toinen häviää.
Niin meinaat, että rahaa vain painetaan loputtomasti maailmaan ja kaikille jaetaan voittoja.
Itseasiassa talousjärjestelmä toimii juuri näin. Pankit painavat rahaa jatkuvasti, ja painettu raha jaetaan velkana. Vai ajatteletko että esimerkiksi Yhdysvaltojen koronaelvytyspaketti, joka oli siis suuruudeltaan 1,9Triljoonaa (huom, triljoonaa), koostuu rahasta joka on jo markkinoilla? Millä taholla mielestäsi olisi niin paljon varallisuutta tällä hetkellä että pystyisi lainaamaan melkein kaksi triljoonaa jollekin?
Ei tietenkään, vaan tuo raha painetaan, ja sitten lainataan. Ja tämä on se syy miksi kaikkien sijoitusten arvo tasaisesti nousee.
Normaalisti ymmärrettynä triljoona on ykkönen ja 18 nollaa, kuulostaa aika isolta jopa suhteessa maailmantalouden volyymiin. Olisikohan tässä sittenkin kyse "vain" anglosaksilaisesta triljoonasta, jossa ykkösen perässä 12 nollaa?
Vierailija kirjoitti:
Eihän se ole mikään ihme, että täällä kannustetaan sijoittamaan. Ilman niitä jotka eivät osaa sijoittaa, ei sijoittaminen olisi kannattavaa.
Suurin osa häviää, ja ne rahat siirtyy harvojen taskuun. Se on kapitalismia, ja kapitalismista se muoto missä myydään toisille täyttä tyhjää, eli osakkeita.
Rikkaille sijoittajille ei siirry voittoina niiden rahat joiden sijoitusten arvo laskee (millä mekanismilla se edes tapahtuisi?!?), vaan rikkaiden taskuun siirtyy niiden rahat joilla ei ole sijoituksia eikä pääomatuloja, vaan he elävät ns. reaalitaloudessa. Eikä heiltäkään rahaa oteta pois, vaan heidän rahansa arvo laskee (inflaatio, ostovoima), kun taas omistusten arvo nousee.
Sijoituksessa ei siirry rahaa, vaan omistusten arvo muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaminen ei ole nollasummapeliä. Se ei tarkoita että kun yksi voittaa niin toinen häviää.
Niin meinaat, että rahaa vain painetaan loputtomasti maailmaan ja kaikille jaetaan voittoja.
Itseasiassa talousjärjestelmä toimii juuri näin. Pankit painavat rahaa jatkuvasti, ja painettu raha jaetaan velkana. Vai ajatteletko että esimerkiksi Yhdysvaltojen koronaelvytyspaketti, joka oli siis suuruudeltaan 1,9Triljoonaa (huom, triljoonaa), koostuu rahasta joka on jo markkinoilla? Millä taholla mielestäsi olisi niin paljon varallisuutta tällä hetkellä että pystyisi lainaamaan melkein kaksi triljoonaa jollekin?
Ei tietenkään, vaan tuo raha painetaan, ja sitten lainataan. Ja tämä on se syy miksi kaikkien sijoitusten arvo tasaisesti nousee.Normaalisti ymmärrettynä triljoona on ykkönen ja 18 nollaa, kuulostaa aika isolta jopa suhteessa maailmantalouden volyymiin. Olisikohan tässä sittenkin kyse "vain" anglosaksilaisesta triljoonasta, jossa ykkösen perässä 12 nollaa?
Kyllä, siitä triljoonasta on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se ole mikään ihme, että täällä kannustetaan sijoittamaan. Ilman niitä jotka eivät osaa sijoittaa, ei sijoittaminen olisi kannattavaa.
Suurin osa häviää, ja ne rahat siirtyy harvojen taskuun. Se on kapitalismia, ja kapitalismista se muoto missä myydään toisille täyttä tyhjää, eli osakkeita.
Nyt menee kapitalismi ja pokeri sulla sekaisin.
Eikä tarkoitukseni ole puolustaa kapitalismia, mutta noin se ei kyllä toimi.
On täysin selvää että välillä mennään nollille, minä esimerkiksi jokunen vuosi sitten sijoitin lääkekannabikseen, ja sen sijoituksen arvo on melkein nollilla :D
Asia ei kuitenkaan harmita, sillä kun kyseessä oli riskisijoitus, niin en sijoittanut enempää kuin on varaa hävitä. Lisäksi salkussa on mm. hyvään hintaan ostettuja Sammon osakkeita, jotka ovat tällä hetkellä plussalla n. 60 prosenttia. Lisäksi Sammosta on jo tullut osinkojakin sen verran mitä alunperin sijoitin siihen kannabikseen. Eli kokonaisuus kuitenkin toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on kavereita, jotka niin kehuvat sijoituksiaan. Kaikki niistä silti aamuisin kuudelta heräävät ja töihin lähtevät. Lisäksi on velkaiset asunnot ja jopa autot osamaksulla ostettu. Selvästi ovat vaurastuneet joo Minullakin on kavereita, jotka niin kehuvat sijoituksiaan. Kaikki niistä silti aamuisin kuudelta heräävät ja töihin lähtevät. Lisäksi on velkaiset asunnot ja jopa autot osamaksulla ostettu. Selvästi ovat vaurastuneet joo 😂😆🤣 Huh huh, ku meinaa tulla ureat housuun nauramisesta.
Naura sinä vaan. Minä otin autolainaa 1 % korolla. Asuntolainan korko minulla on tällä hetkellä 0,3 %. Sijoitukset ovat tuottaneet toistakymmentä prosenttia vuosittain. Sanotaanko vaikka, että ei ole mitään kiirettä maksella lainoja pois...
Niin naurankin. Minulla kun sekä auto että asunto ovat velattomia.
mielestäni laitoin ihan äsken tänne varoituksen kryptojen kylmälompakoista erääseen viestiin vastaukseksi. POintti siis, että maailmalta löytyy paljon ihmettelyä siitä, kun ne eivät enää yhtäkkiä toimikaan ja varoitin, ettei sellaista noin vaan kannata hankkia. Poistiko joku sekä sen alkuperäisen lompakkomainosviestin että vastaukseni siihen. Miksi? Hmm...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jahas. Entä sitten? Miksi se velattomuus on jokin itsetarkoitus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se nyt aina mukavampi omistaa itse omaisuutensa kuin se, että pankki sen omistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se nyt aina mukavampi omistaa itse omaisuutensa kuin se, että pankki sen omistaa.
Mikäs siinä, jos toimit mieluummin tunne- kuin järkipohjaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, esim meillä on omasta asunnosta lainaa maksettuna ehkä 20%. Sitten on yksi sijoitusasunto josta maksettuna on n. 70%, ja toinen sijoitusasunto josta maksettuna n. 20%.
Tuo mistä lainaa on maksettu eniten on myös asunnoista kaikkein arvokkain, pelkästään sen myymällä voisimme maksaa kaiken velan pois.
Velkaa siis on paljon, ja varsinkin omasta asunnosta on maksamatta iso osa, mutta koska omaisuuden arvo yhteenlaskettuna on isompi kuin velka, niin olemme ”velattomia”.
Olisi kuitenkin erittäin typerää myydä tuo sijoitusasunto ja maksaa velat, sillä tällä hetkellä lyhennämme kolmea asuntolainaa ja kahta niistä pelkillä niistä itsestään syntyneillä pääomatuloilla. Omaisuus kasvaa siis vuodessa paljon enemmän, kuin mitä se kasvaisi jos olisimme velattomia. Tällä hetkellä etsimme taas uutta sijoitusasuntoa, joka ostetaan 100% velalla, sillä meillä ei ole penniäkään siihen laittaa. Maksettua omaisuutta eli vipua kumminkin löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, esim meillä on omasta asunnosta lainaa maksettuna ehkä 20%. Sitten on yksi sijoitusasunto josta maksettuna on n. 70%, ja toinen sijoitusasunto josta maksettuna n. 20%.
Tuo mistä lainaa on maksettu eniten on myös asunnoista kaikkein arvokkain, pelkästään sen myymällä voisimme maksaa kaiken velan pois.
Velkaa siis on paljon, ja varsinkin omasta asunnosta on maksamatta iso osa, mutta koska omaisuuden arvo yhteenlaskettuna on isompi kuin velka, niin olemme ”velattomia”.
Olisi kuitenkin erittäin typerää myydä tuo sijoitusasunto ja maksaa velat, sillä tällä hetkellä lyhennämme kolmea asuntolainaa ja kahta niistä pelkillä niistä itsestään syntyneillä pääomatuloilla. Omaisuus kasvaa siis vuodessa paljon enemmän, kuin mitä se kasvaisi jos olisimme velattomia. Tällä hetkellä etsimme taas uutta sijoitusasuntoa, joka ostetaan 100% velalla, sillä meillä ei ole penniäkään siihen laittaa. Maksettua omaisuutta eli vipua kumminkin löytyy.
Ainoa syy miksi velattoman asunnon omistaminen kannattaa on se kauhuskenaario että jos tulee totaaliromahdus ja korot räjähtää taas sinne 20% luokkaan missä ne oli 90-luvulla. Velkaisen asunnon voi toki yrittää myydä, mutta siitä ei enää siinä vaiheessa saa lähellekkään sitä mitä siitä saisi tänään ja silloin voi olla ongelmia edessä.
Kuvitelkaa että on ihmisiä jotka "säästää" erikseen johonkin pankin omalle säästötilille jossa saa jonkun huiman 1-2% pankin koron per vuosi :DDDD
Kuinka tyhmä ihminen voi olla.
Ai että, ku nämä tietyt pienimunaiset pellet kertovat täällä "sijoitusvinkkejään".
Hajautetaanko vähän?
Mitä vittua sun persettä kaivaa jos joku saa 2 prossaa vuodessa, luuseri. Mitä sä täällä roikut kertomassa noita vinkkejä?
KUVITELKAA, ASENNETTA!
Kun joku voittaa, niin toinen häviää. Yleensä voittajia on isot pojat.
mies53v
Kuvitelkaa, kun meillä skientologeillakin ois hierargia.
Kuvitelkaa, kuinka nämä tämänkin palstan sijoitusnerot heitettäis sioille ruuaksi ja Tom Cruise virnulee taustalla.
Asenne!
Täällä on näköjään näitä jotka aikoinaan laittaneet kaikki rahansa yhteen firmaan ja sitten myyneet pohjilla ja nyt suututtaa niin saamaristi kaikki sijoittamiseen viittaavakaan. Ennemmin ostetaan vaikka lottoa.