***ELOISAT -06 alkuviikosta (ma-ti)***
Kommentit (36)
takana, loppuyöstä taisin nukkua jonkin sortin maito-oksennuksen päällä...
onnea kaikille uusille äideille tasapuolisesti!
En ole sitten viime perjantain ehtinyt palstailemaan kun on ollut vieraita ja ruoantuojia. Meillä on siis käynyt koko viime viikko ihania tuttuja jotka perustivat ruokaringin, idea on että tuore äiti saa ruokapöytävalmiin tai helposti lämmitettävän aterian perhekoon mukaan pikaisesti ovelle tuotuna -eikä äiti saa värkätä mitään ruoan tuojalle ettei tule stressiä. Viime viikolla saimme aterian joka päivä ja ah, mikä helpotus ettei kaiken väsymyksen keskellä tarvinnut miettiä aterioita viisihenkiselle perheelle. Olen itse ollut mukana tässä samaisessa ruokaringissä viemässä muille tuoreille äideille ruokaa ja nyt saa pienen palveluksen takaisin moninkertaisena. Huippuidea kertakaikkiaan.
Pikaisesti ehdin lukea edellisen pinon ja LIINASTA oli juttua. Sain käytettynä trikoisen älypitkän liinan josta yritän ottaa tolkkua tänään myöhemmin. Olen aiemmin käyttänyt Hug-a-bubia joka oli tosi hyvä liina ja erinomaisen käytännöllinen mutta katsotaan miten tämän kanssa menee. Täytyy kaivella netistä tuo ristikietaisu -mikäsennimiolikaan -sidonta ja varata joku hienpyyhintäliina viereen kun kuuma siinä kumminkin tulee.
RISTIÄISISTÄ -kääk! Me ei olla vieläkään keksitty kummeja, voitteko uskoa. Ihan älyttömän stressaavaa kun miehen sisarukset asuvat Englannissa -heistä olisimmekin pyytäneet vanhinta siskoa- ja mulla ei ole sisaruksia. Meillä on muutamia läheisiä perhetuttuja joista yksi pariskunta onkin tosi ihania keskimmäisen tyttäremme kummeja, miehen ainoa Suomessa asuva sisko on jo esikoisemme kummi. Mutta sitten nämä muutamat pariskunnat joita voisimme ajatella ovat jo kummeja jollekkin ja toiset muutamallekin lapselle. Nyt täytyy jotenkin ratkaista tämä asia. Alkaa mietityttää tuleeko tästä yhtään mitään...asia on pakko ratketa jotenkin pian että pääsee kutsuja värkkäämään. Voi kun olisi rahaa lähettää miehen sisko Englannista tänne ristiäisiin, se ratkaisisi kaiken *huokaus*. Hmm..voikohan lapsen kastaa vaikka kummi olisi Englannissa...voi itku.
IMETYKSESTÄ, lansinoh -voidetta ollaan täälläkin käytetty, pyysin jo Jorvista mukaani ja hyvin on riittänyt kun ei ole olleet rinnanpäät kovin rikki. Silti, tähtiä kyllä näkyy aina kun vauva käy kiinni rintaan =)
Vauva on ihana, mitä enemmän tyttöä tuoksuttelee ja pääsee ' nunnuttamaan' , sitä ihanammaksi tulee päivä päivältä. Jotenkin on ihan tosi haikea olo tällä hetkellä jos tää ois meidän vika lapsi. Olen päättänyt että en ratkaise asiaa vielä että tuleeko meille joskus neljäs lapsi. Nyt keskitytään tähän ihanaan tulokkaaseen ja tulevaisuus jätetään vielä sikseen =)
VATSANAHKA on höllyvä, ei sitä voi muuksi kutsua. Näin vajaa 2 vkoa synnyttämisen jälkeen ei ole vielä puhettakaan että mahtuisi vanhoihin housuihin. Minun on myös otettava itseäni todellakin niskasta kiinni ja sulatettava 10 kg. Toivon että imetyksestä olisi jotakin apua tässä puuhassa.
Eipä muuta, johan olikin löpinät!
vauvantuoksua kaikille
t.tuuli ja jumppatyttö 12pv
Onnea tuhannesti kaikille tälle puolelle rantautuneille!!!
En ole ehtinyt pariin viikkoon koneelle lainkaan, joten olen ihan pihalla kuulumisista. Ihanaa löytää tuttu lista täältä vauvapuolelta hyvissä voimissa!
Opemammakin on päässyt Vimppansa (:)) kanssa näemmä vauvamaailmaan. Mitäs sukupuoltavanhemmat lapsesi olivatkaan?
Meilläkään ei tauosta huolimatta mitään hätää, kiireeni eivät liittyneet vauvaan vaan väitöskirjan painoon saattamiseen. Ihanaa, pitkä projekti on kuin onkin kohta ohitse ja saa keskittyä kunnolla oleelliseen eli lapsiin!!! Väsy on ollut kova, kun vauvan uniajat esikoisen hoitopäivinä on menneet työtä tarkastaessa jne, mutta nyt helpotti...
Vauvan kanssa kaikki erittäin ok, hormoninäppyjä tuotetaan naamaan, maitoa tulee ja lujaa ja siten kasvu on kovaa ja ihanat pikkuvaatteet jää pieniksi vauhdilla :) Nyt tytöllä mittarissa 4.5vkoa.
adalmina
Minulla on itsetehty trikooliina, joka esikoisella ei aikoinaan toiminut (hän ei vaan viihtynyt), mutta nyt on ollut aivan loistava. 4 vkosta alkaen meidän neiti menee kantoasentoon hyvin, ja nukkuu siellä tyytyväisenä. Eilenkin markkinoilla hän ei edes herännyt autokaukalosta liinaan ja takaisin laitettaessa eikä markkinoilla kulkiessa (sylikissa kun on niin sylissä nukkuu vaikka missä asennossa...)
Teko-ohje on helppo:
osta n. 5 metriä (maun ja kantajan mitan mukaan, tämä pituus riittää myös pitkille miehille) suht napakkaa trikookangasta. Koita löytää kangas joka venyy mahdollisimman vähän pituussuunnassa.
Yleensä kankaan leveys on 150 cm, josta tulee kaksi liinaa halkaisemalla pituussuunnassa ja kääntämällä ja huolittelemalla reunat. Liinan päät voi leikata viistosti kapeammaksi, jos haluaa mahdollisimman pienen solmun, mutta ei ole välttämätöntä.
Siis kaverin kanssa puoliksi kun ostaa kankaan niin kulut on n. 20 eur/liina (riippuen tietty kankaan hinnasta). Merkkaa liinan keskikohta vaikka ompelemalla siihen tilkku tai värikäs lanka, helpottaa sidonnan aloittamista.
Väsyttää mutta ei nukuta ;) Vauva alkoi niin ihanasti kujerrella seitsemän aikaan ettei malttanut enää nukkua pidempään vaan oli kiva alkaa seurustelemaan.
Olen suunnittelemassa meille vauvaperhelomaa alkutalveksi ihan tosi perinteiseen suomalaisten suosimaan euroopan lomakohteeseen. Mä sitten keskittyisin vähän vauvansyöttöön ja hoitoon ja mies voisi sen lisäksi vähän vesiurheilla. Voisi ehkä piristää sitten inhottavassa syksyssä etelän aurinko.
tuuli72: mun mielestä olen lukenut, että kummin ei tarvinnut ihan välttämättä olla ristiäisissä paikalla, mutta selvitäppäs asia kuitenkin. Siten se englannin kummi voisi olla vaikka toinen kummi nyt ainakin.
Mitä te muuten olette keksineet ohjelmanumeroksi päiviksi, jos olette olleet joskus vauva esikoisen kanssa kahdestaan kotosalla? Tänään mietin, että jos menisi vaikka tankkaamaan autoa ja lähettämään valokuvia. Heh, onpas tylsää mulla. Muutenkin shoppailu on ehkä vähän huono harrastus kun siinä kuluu liikaa rahaa. Ehkäpä pitäisi yrittää löytää jotain mammakavereita jostain, että voisi vaikka jonkun kanssa joskus kahvitella päivällä.
Pia ja tyttö 4 vko
Ja heti alkuun onnittelut Opemammalle ja muille, joita en ole vielä aiemmin tällä puolella nähnytkään!! Meillä onkin nyt ihanan rauhallinen hetki menossa kotona, sillä esikoisella alkoi tänään kerho ja me saamme olla pikkumiehen kanssa kaksin kotona. Ah mikä hiljaisuus... vähän kyllä pelkäsin miten meidän ujopiimä suostuu kerhoon jäämään, mutta sehän menikin ihan loistavasti ja tyttö lähinnä hämmästeli paria muuta itkuista ja huutavaa lasta ja paineli sitten leluja tarkastelemaan.
Mitenkäs muiden uni- ja ruokarytmit, onko vielä muodostunut mitään päivärytmiä? Meillä edelleen kaikki päivät erilaisia, mutta nyt ollaan onneksi herätty syömään enää pari kertaa yössä. Alkoi jo ottaa vähän voimille herätä 4-5 kertaa yön aikana tissittelemään, mutta taisi olla jokin ohimenevä tankkauskausi.
Nyt ei kyllä pysty enempää kuulumisia kirjoittelemaan, on niin tuskastuttavan hidasta toimia yhdellä kädellä. Ja musta tuntuu että tämä herra haluaisi, että mamma kerrankin keskittyisi vain häneen kun esikoinenkaan ei ole täällä eikä vain netissä surffailuun...:)
Pantoufle ja pikkumies 1,5kk
Täytyypä minullakin ilmoittautua tällekin puolelle...
Olen kirjoitellut harvoin tuonne ootus puolelle, mutta lukenut sitäkin ahkerammin...
Meille syntyi poika 17.8 tosi pika vauhdilla... lähtö tuli kun vedet meni ja supparit alkoi heti 5 min välein... Paikat ei olleet vasta kuin löysästi sormelle auki, mutta siitä se lähtikin niin vauhdilla että reilun viiden tunnin, johon kuului tunnin ponnistelu, poika oli maalimassa =) Painoa huimat 4300g ja pituutta 51cm...
Poitsu on ollut vähään tyytyväinen eli syö ja nukkuu... pikku hiljaa alkaa olla valveilla syönnin päätteeksi jonkin aikaa ja seurailee valoja ahkerasti.
Ainoa ongelma meillä on ollut tuo rintakumi... synnärillä eivät varoittaneet olleenkaan tuosta, että sehän saattaa jäädä pojalle niin ettei ilman syökkään... ja niinhän siinä kävi. Onko kellään ideoita, miten tuosta kumista pääsis eroon?
Minulla kans meinaa olla samoja ajankulu ongelmia kuin Pialla. Kun tuo poika nukkuu kuitenkin aikapaljon ja kaksistaan aikapaljon ollaan niin meinaa äipällä olla tekemisen puute...
Oottako muuten vieneet vauvan kauppoihin kuinka pienenä? Esikoinen kun on niin taidan olla aika varovainen ettei heti mitään nuhaa sais...
No nytpä taidan itse alkaa tankkaamaan... onhan tämä alku ollut itselläkin syö ja nukkuu... hommia.
Niki ja poika 18vrk
Heti ekaks kysyn uudestaan kun viimeks kukaan ei vastannut (ei tiennyt vastausta). Onko olemassa erikseen joku pino eloisten synnytyskertomuksille? Vai oletteko jokainen kirjoitelleet sen odotus tai vauvapuolen viikko/päiväpinoihin?
Tuuliko se kyseli kummeista? Meillä oli tuon kolmosen kohdalla kummit jotka eivät päässeet paikalle kun olivat vatsataudissa. Saivat kuitenkin kummitodistukset jotka annettiin sit kun tulivat myöhemmin käymään. ei meille pappi ainakaan mitään sanonut että kummin pitäisi ehdottomasti olla paikalla.
RISTIÄISISTÄ: Meillä on ristiäiset vajaan kolmen viikon päästä. Päivä oli katsottuna valmiiksi jo ennen vauvan syntymää kun yksi kummeista tulee valtameren toiselta puolen ja hänen piti tietysti varata lentoliput jo hyvissä ajoin. Ei siis tule pelkästään ristiäisiin vaan tapaamaan tietysti perhettään ja muita tuttujaan. Meillä oli kans tosi vaikeata valita kummeja mut ihan tyytyväinen olen nyt näihin kummeihin. Nimi on vielä vähän hakusessa pojalle....
LIINOISTA: Mulla on kans kaapissa odottamassa huggis mut vielä en ole ottanu sitä käyttöön... Toisaalta tuo vauva on ollut niin helppo tapaus vielä tähän asti et pääasiassa syö ja nukkuu joten kädet jää vapaaksi ihan muutenkin.
ÖISTÄ: meillä kans vauva nukkuu meidän sängyssä. En jotenkin raatsi pientä laittaa yksin omaan sänkyyn yöksi... ja on jotenkin niin suloista kun se tuhisee siinä vieressä ja tuntee varmasti olonsa turvalliseksi ;) Mut en aio häntä kovin kauaa vieressä nukuttaa kun ite tulee kuitenkin nukuttua aika katkonaiseksi ja tuntuu että syödäänkin aika tiheään. Ehkä sit reilun kuukauden iässä alan siirtämään häntä omaan sänkyyn kuten tein edellisenkin kanssa.
ELOVAUVOJEN KASVUN SEURANNASTA: Hahmottelin tuon odotuspuolen esittelypinon pohjalta listaa jonne vois alkaa kerätä elovauvojen kasvua neuvolakäyntien mukaan. Riittääkö täällä kiinnostusta sellaiseen vai jätänkö tekemättä? Idea samansuuntainen kuin noissa parissa muussa " näin me kasvamme" pinoissa.
Tänään tulee terkka kotikäynnille. Hauskaa nähdä kuinka paljon on tullut painoa lisää :)
Peeveli ja poju 1vko 1pvä
Viimeyö olikin sitten aika rikkonainen :/ vauvalla julmetut massuvaivat ja aamulla kakka ihan vihreää! Onko muilla suhteellisen pahoja vatsavaivoja ja pahanhajuisia pieruja? :) Tämä meidän laskettelee aika miehekkäitä ilmoja :D
Kasvukäyristä ym. Laitetaan vaan pino pystyyn! Vaikka tu meidän nuppu onkin toukokuinen, pituuskasvu/paino taitaapi noudateööa aikatavalla la:n muottia.
Kummituksista: kysyin papilta, ei tarvitse kummin olla paikalla ja kummi voi olla myös isovanhempi, äiti ja isä eivät voi olla, muita rajoituksia ei oikeastaan ole. Uskontokuntiin liittyviä joitakin on, mutta lähinnä, että täytyy hyväksyä tämä kristillinen kastehommeli, esim. helluntalaiset eivät käy, niinköhän se oli...älkää hirttäkö jos muistan väärin.
E&J
kaikkien typojen äiti ilmoittautuu :)
No toivottavasti saap kuitenkin tuosta edellisestä selvän...
sama
Tuntuupi siltä että tämä äiti alkaa pikku hiljaa palata elävien kirjoihin järkyttävän väsymyksen vähän taituttua. Viikonloppuna rakas mies piti vauvaa yöllä ja toi sitten mulle syömään. Sain nukkua jopa viisi tuntia putkeen! Aah, kylläpä sitä osaa arvostaa arkisia asioita tässä tilanteessa :) Vaikuttaa siltä että vauvan masuvaivat voisivat olla hiukan hellittämässä, mutta katsotaan nyt.
KYSYMYS: uskallateko nukuttaa vauvaa vatsallaan? Sitähän ei taideta suositella, mutta sairaalassa yksi kokenut hoitaja antoi sen neuvoksi masuvaivoihin. Ja auttaahan se, heppuli nukkuu vatsallaan paljon levollisemmin, mutta äitiä hirvittää että poika tukehtuu... Taitaa olla kuitenkin niin että ennen vanhaan vatsallaan nukutettiin ihan yleisesti.
Olemme jo uskaltautuneet mökille parina viikonloppuna vauvan kanssa. Meri-ilmalla on jännä vaikutus, tuntuu että siellä nukkuu paremmin koko perhe. Muutenkin mökillä menee vauvakin kanssa ihan mukavasti ja tulee vietettyä aikaa ulkosalla.
Mulla on huomenna jälkitarkastus, eiköhän kaikki ole kunnossa helpohkon synnytyksen jälkeen. Siellä pitäisi varmaan ottaa puheeksi ehkäisyasiat, taisi olla niin että jotain pillereitä sai imetysaikanakin syödä. No huomennä selviää sitten paremmin....
Ylihuomenna on vauvan eka nlalääkäri, ja sitten selviää taas mitat. Jännityksellä odotan miten vauva on täyimetyksellä kasvanut, kaksoisleuasta päätellen tosin ihan hyvin. Hieno ajatus PEEVELI, kyllä minä ainakin mielenkiinnolla seuraisin muidenkin eloisten vauvojen kasvua.
Omppupomppu ja poika melkein 6vko.
Uusi vauvannuuskija ilmoittautuis pinoon. Joku voi muistaakin kun tuolla vauvakuumepuolella joulun alla jännäsimme tärppejä. Nyt on vauvat kainalossa ja tuntuu että taas syksen tullen joutaa istumaan koneellakin
ja vaihtamaan ajatuksia toisten äitien kans.
Odotusaikana olen käynyt lukemassa teidän kuulumisianne mutta aina vaan jäi ilmottautuminen tekemättä. Odotus meni ihan normaalisti lukuunottamatta vauvan kupperiskeikkoja loppumetreillä. Ne saivat minut aivan hysteeriseksi perätilasynnytyskauhun vuoksi.
No nyt kaikki hyvin, pieni poika 2vk 2pv köllöttelee vaunuissa unilla.
Synnytys meni ihan mukavasti, täällä on vaan ihmetelty että tuollaisia synnytyksiä todella on olemassa. Viime synnytyksestä jäi pahat muistot ja nyt ne on korvattu aivan ihanilla muistoilla. Säännölliset supistukset alkoivat siis 19.8 yöllä (niinku aina meillä) puoli kahden aikaan. Neljän aikaan oltiin sairaalassa kun tuska kävi sietämättömäksi. Nyt osasin vaatia heti kunnon kivunlievitystä ja sitä myös sain. Kätilö oli heti tarjoamassa ilokaasumaskia, hyvä että sai valot synnytyssaliin. Sit tulikin jo nukutuslääkäri pistämään spinaalia ja sehän oli kuin olis taivaaseen tullut kun sen sai.
No siinä sitten mieheni kanssa istuskeltiin ja mietittiin miten uskomatonta voi synnytys olla. Aika meinasi tulla pitkäksi. Odoteltiin
kätilön lupauksen mukaan nopeasti jotain tapahtuvan kun olin sairaalaan tullessa jo 7cm auki. Mutta kuinkas ollakaan puudutus alkoi haihtumaan 7 aikoihin ja olin vain 8cm auki. Sit vaihtui jo kätilö ja piti
miettiä mitä tehdään. Olin yhä edelleen jämäkkänä et en halua yhtään kärsiä ja ihana kätilö lupasi että saan uuden spinaalin ja laitetaan supistustippa menemään niin eiköhän vaavi sieltä tule jo.
Koko yön valvomisen jälkeen kätilö hoksasi kysyä että onko nälkä, milloin olen syönyt. Iskä lähti hakemaan osastolta aamupalaa ja ihana
oli käydä leivän kimppuun. Mutta kuinkas ollakkaan vauvan sydänäänet
laski ja pysyi alhaalla. Sanoinkin kätilölle et mua kyllä supistaa koko ajan. Kätilö tarkasti tilanteen ja tuumasi et nyt siirryt heti tuohon jakkaralle jos saatais sydänäänet nouseen kun olin täysin auki.
Siinä leipäpalaa nieleskelin ja yritin könytä ylös.
Ei ehtinyt rouva jakkaralle kun jalat lähti alta puudutuksen vuoksi ja lysähdin maahan kädet jakkaralla. Kätilö huuteli selän takaa et ponnista
vauva tulee jo. Olin alkamassa inttään vastaan et on päästävä pystyyn en voi ponnistaa kun ei ole mitään tuntoa alapäässä. No päätin yrittää ja
15 sekuntia meni ja huusin et voi kauhia tuliko se jo. Niinhän siellä vauva parkui lattian rajassa. Taisi sentään kätilö just ehtiä kädet työntää alle ettei nyt maahan tarvinnut toisen tipahtaa. Pojalla oli painoa 3180g ja pituutta vaivaiset 46cm.
Hyvät muistot jäi ja kiitokset maailman parhaille kätilöille.
Synnytin oulaskankaan sairaalassa. Lapsi oli perheemme viides.
Tytöt 00. 02,03 ja pojat 05 ja 06.
Nyt vietellään vauvan tuoksuista arkea ja yritän pystyä nauttimaan nyytistä täysin rinnoin (sananmukaisesti!) vaikka työtä riittää arjen pyörityksessä.
Tulihan tuohon jo juttua yhdelle kertaa.
Onnittelut kaikille vauvan saaneille, on ollut ihana seurata muidenkin tuskallisia viime metrejä, jospa pian kaikki eloisat jakaantuisivat.
iuiu ja mini
IUIU:lle ja muille uusille elokuisten äideille =)
Vatsallaan nukuttamisesta
minä ainakin uskallan nukuttaa vatsallaan, en ihan alussa mutta parin viikon iästä lähtien. En aina nukuta niin mutta välillä ja tyttö nukkuu oikein hyvin. Onhan tuon arveltu liittyvän kätkytkuolemiin, mutta olen vähän skeptinen noille tutkimuksille...
Tekemistä vauvan kanssa
esikoisen vauva-aikana liikuttiin aika paljon ystävien luona, kerhoissa ja kaupoissa. Tein pieniä käsitöitä, mitkä olivat jääneet aiemmin haaveeksi ja muutenkin hoidin asioita, jotka oli jääneet tekemättä. Tietysti ruuanlaittoon meni aikaa ja kotikin pysyi aika järjestyksessä kun oli aikaa siivoilla. Niin ja netissä tuli surffailtua aika lailla myös, kuten edelleen sen mitä aikaa jää =)
Lisäksi tein pientä asiakaspalvelutyötä sähköpostilla toiselle yritykselle.
Nyt haikailen vähän noita aikoja...Pian 2 v pojan ja vauvan kanssa ei oikein voi liikkua juuri minnekkään. Varsinkin tuo poika kaipaa aina tekemistä ts. juoksemista, eikä rattaissa istuminen tai sisälläolo pitkään onnistu. Toki kerhossa käydään ja nähdään joitakin ystäviä joskus joilla on samanikäisiä lapsia tai muuten ymmärtävät touhukkaan pojan päälle ;)
Mitä te muut teette, joilla pieniä taaperoita vauvan lisäksi? Viime talvena käytiin paljon uimassa, mutta nyt jää ne iltareissuiksi kun kahden kanssa ei voi lähteä ainakaan vielä.
Itse tykkään laulella ja laululeikeistä, mutta poika ei ole toistaiseksi osoittanut suurempaa kiinnostusta äidin tai kerhotädinkään lurituksiin ;)
petraelena ja kirppu 6 vkoa
Täällä juodaan vasta aamukahvia yöpuvussa. Niin kiireisiä ovat nämä aamut...Ja neuvolakin reilun tunnin päästä, kääk.
Pia: Hyvä idea tuollainen turvallinen suosittu lomakohde. Oltiin esikoisen kanssa Kanarialla viime talvena, ja ihan BlueVillagessa. Hyvin meni, kun valitsee tuollaisen iisin lomakohteen. Kaikki oli siistiä ja pohjoismaalaisen makuun sopivan hygieenistä ja rattaitakin oli helppo työntää.
Eli ei mitään Roomaa tms.
Muuten menee kivasti nuo yöt, mutta syöttämisvälit niin lyhyet, etten ilkeä kelloon katsoa ettei tule suru puseroon. Päänsärky ja väsymys vaivaa, mutta onneksi mieliala on näin hyvä. Kerrassaan aivan ihanat vauvelit täällä-
Adalmiina: Olisin udellut miten sen tapaamisessa olleen ystäväsi synnytys meni?
Kotona vallitsee ihana rauha. Esikoinen on pikkuhiljaa nukahtamassa päiväunilleen ja vauvakin nukkuu. Ihanaa!!
UNI- JA RUOKAILURYTMEISTÄ kyseli Pantoufle. Meillä on jo pitkään ollut jonkinlainen rytmi olemassa. Tyttö menee iltaisin nukkumaan 20-20.30 välillä, herää syömään noin 1.30 ja toisen kerran klo 4.00. Herää uuteen aamuun noin puoli seitsemän. Noin puoli yhdeksältä nukahtaa lyhyille torkuille (30-45 min), yhdentoista kahdentoista aikaan aloittaa kunnon päiväunet ja saattaa vetää kerralla jopa neljäkin tuntia (tai 2-3 h). Loppupäivän onkin sitten hereillä, tosin illalla saattaa vielä torkahtaa pikku-unille sitteriin tai rattaisiin. Tyttö syö noin 3 tunnin välein, mutta sekä yöllä että päivällä on yksi pidempi jakso, jolloin tyttö pysyy pidempään kylläisenä (noin neljä viisi tuntia). Suurin piirtein näin siis mennään, mutta päivärytmiin luonnollisesti vaikuttaa se, ollaanko kotona vai liikenteessä. Kotona nukkuu huonommin, asioilla (kaukalossa) kaikista parhaiten.
YÖT meillä muutenkin sujuu oikein hyvin. Tyttö siis syö kahdesti, syöttö kestää noin 15 minuuttia. Vaihdan vaipan yleensä toisen syötön yhteydessä. Tyttö on nimittäin kova kakkaamaan öisin (tai kakkaa paljon kyllä muutenkin). Tyttö nukkuu omassa huoneessaan ja käyn häntä siellä imettämässä. Perhepeti ei oikein toimi meillä, paitsi että esikoinen on taas vaihteeksi alkanut kömpimään öisin viereemme. Vauva on siis parasta pitää poissa sängystämme.
PIA74 kyseli, miten ajan saa vauvan kanssa kulumaan. Kyllä minäkin esikoisen kanssa koin ajan välillä tosi pitkäksi, varsinkin alkuvaiheessa. Minä viihdytin itseäni silloin kiertelemällä asioilla, pitkillä kävelylenkillä, opiskelemalla, kotitöillä, surffaamalla netissä ja päiväunilla. Nyt tämän toisen lapsen kanssa aika ei ole tullut vielä kertaakaan pitkäksi. Esikoinen pitää huolen, että koko ajan on tekemistä ja esikoisen hoitopäivinä taas käyn hoitelemassa ruokaostoksia tai kahvittelen äitiyslomalla olevien ystävien kanssa.Jonkun yhteisen vauvaharrastuksenkin ajattelin aloittaa tytön kanssa, kunhan hän vähän kasvaa.
Ja talvista perhelomaa mekin suunnittelemme. Arabiemiraatit houkuttelee, mutta saa nähdä tuleeko lähdettyä.
VATSALLAAN NUKUTTAMISTA en minä kyllä uskalla kokeilla. Meidänkin tyttö kyllä viihtyy parhaiten masullaan, mutta nukuttaa en häntä siinä asennossa uskalla. Selällään tuo neiti tällä hetkellä öisin retkottaa, vaikka kuinka yritän hänet laittaa kylkiasentoon. Mutta kun osaa itsensä jo pyöräyttää kyljeltä toiselle ja selälleen, ei siinä enää äidin yritykset auta :).
OMPPUPOMPPU, meillä on myös ti ja ke edessä niin jälkitarkastus kuin tytön ensimmäinen neuvolalääkäri. Mielenkiinnolla odotan tämän hetkisiä mittoja. Niin komea kaksoisleuka on meidänkin tytöllä, että kasvanut on kyllä hyvin.
Nyt kahvinkeittoon ja herkuttelemaan eilen leipomallani omenapiirakalla :).
Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!!
Pepper + tyttö tasan 6 vkoa
Täällä virkeä äiti istuu koneella :) illalla meenasi usko ja toivo loppua kun tyttö otti oikein kunnon maratooni istunnon rinnalla. Hetken piti taukoa ja taas uudelleen... mutta mutta vaiva palkittiin yöllä monin kerroin. Tyttö nukkui klo 23-08 yhden yösyötön voimalla (olikin sitten pidempi sessio). Täytyy muistaa tuo seuraavan kerran kun yö menee reisille ja väsymys painaa.
Peeveli: Tuo kasvupino kuulostaa kivalta idealta. laitan heti mittoja kunhan niitä saadaan. Meidän ensimmäinen terkka-käynti on vasta 11pvä kun meidän täti ei oikein osaa organisoida päiviänsä. kotikäyntikin jää häneltä tekemättä kun koulutusta pukkaa ja ajat ovat ihan täynnä. Tikkien pois otosta tuumasi ettei hänellä ole aikaa mutta terveysasemalla ottavat pois... onneksi ystäväni tulee nappaamaan ne pois alku viikolla niin ei tarvitse lähteä jonottamaan terveysasemalle.
Vatsallaan nukuttamisesta. MEillä tyttä nukkuu mielellään kyljellään. 80-luvulla kun veljen lapset olivat pieniä niin ohjeena oli nukuttaa vauvaa mahallaan.
KYSYMYS: Minkä ikäisenä vauvaa voi alkaa nukuttaa ulkona?
pubu ja Anni
Ja samalla ihmettelemään, että miten tästä selviää. En ehdi tekeen mitään vaikka mieskin on vielä kotona. Haisen hormoonihielle ja puklulle ja alati valuvalle maidolle ja olen päiväkaudet t-paidassa ja alkkareissa ja tukka kampaamatta. Silti on ihanaa olla suloisen tytön ja pojan äiti!!!
Huh-huh, ehkä tämä tästä. Toivottavsti ehdin illalla lukeen kaikki kuulumiset. Olen viikon jäljessä ja siis ihan totaali pihalla.
Kohta ollaan kaikki tällä puolella. Jibii!
Pepper: Meidän neidillähän on ihan melkein samanlainen rytmi hyvinä päivinä kuin sunkin pikkaisella. Ainoastaan iltaisin nukkuu vähän vielä enemmän :)
Nyt onkin sitten buukattu pieniä kyläilyjä sinne sun tänne muutamalle päivälle tällä viikolla niin ei ihan tylsyys sitten iske ;) Mutta olen lukemassa hyvää dekkariakin aina kun imetän eli siinäkin on hyvä harrastus! Jotain jännitystä elämään siis. Kyllä se taapero vauvanhoidon lisänä tuo ihan varmasti ihan toisenlaisen määrän hommia ja muutenkin kun isommat lapset on enemmän hereillä.
VATSALLAAN NUKUTTAMISESTA: Minäkään en uskalla sitä tehdä vielä. Vauva tekee yleensä kakkaa/ilmaa päästelee samalla kun herää syömään yöllä niin silloin otan usein syömisen jälkeen rintaa vasten vatsalleen vähäksi aikaa olemaan ja kun touhut loppuu niin siirrän nukkumaan sängylle. Selällään ei tosiaan ole kiva kärsiä vatsanpuruista, kyllähän sen itsekin tietää.
Pia taas
Taidamme miettiä tosissamme tuota Englannin sisko -vaihtoehtoa jos kummin ei tarvitsisi olla paikalla. Kiitos nettiystävät näistä tiedoista.
Huh, vajaa kaksivuotiaallamme pukkaa uhmaa päälle. Karjuu tuossa täyttä kurkkua että ' älä sä huuda'
täytyy mennä...
Onnea uusille mammoille ja tervetuloa palstailemaan!
tuuli ja tyttö 12vrk
ja hyvin oli pojalle tullu painoa lisää... viikossa on saanu voipaketin verran lisää painoa :) Syntymäpainokin on nyt ylitetty 300 grammalla. Vielä kun olis kerinny syöttämään pojan ennen punnitusta mut veteli just ennen terkan tuloa 3h unet.
Nyt näyttää taas poju heräilevän suu ammollansa...
Peeveli ja poika 1vko 1pvä
Niin se aamu taas valkeni, syksyisenä, mutta pilkistää tuo aurinkokin hiukan tuolta pilvien lomasta. Viimeiset odottajat ovat matkalla kohti nyytinhakua, Villa käynnistykseen ja k.h.p. yliaikaiskontrolliin mikäli synnytys ei ole jo käynnissä. Teippi taitaa olla ainoa josta ei ole vielä tietoa. Näinköhän kaikki ovat viikon loppuun mennessä sitten tällä puolella?
Meillä taas hyvin nukuttu yö takana, kolmella syötöllä tuolta puoli yhdeksästä puoli seitsemään. Äijä taintui aina heti takaisin unosille. Minulla on kyllä hartiat niin jumissa, että päätä särki yöllä, mutta väsymys voitti kivun.
Vimpula köllii tässä sylissä ja odottelee maitobaarin avaamista. Kädet vispaavat jo vähän levottomina.Palaan...
Opemamma ja Vimpula 1vko