gaviscon
Hei,
Ostin raskausviikolla 8+0 gaviscon-liuosta apteekista, jossa farmaseutti sanoi että sitä voi käyttää alkuraskaudessa. Soitin vielä keskussairaalan päivystykseen ja sieltäkin sanottiin että lyhytaikaisesti voi käyttää. Nyt neuvolalääkäri kuitenkin tyrmäsi käytön täysin ja sanoi rennien olevan ainoa turvallinen närästyslääke. Nyt olen ihan paniikissa, olenko vaurioittanut vauvaa käyttämällä gavisconia? Onko kenelläkään kokemusta gavisconin käytöstä alkuraskaudessa, onko siitä ollut vauvalle haittaa? Ehdin muutaman päivän sitä käyttää.
Kommentit (26)
soita Teratologiseen, faktatiedon paikka.
Niin ajattelinkin, mutta haluaisin saada kuulla jos joku on käyttänyt alkuraskaudessa, että oliko haittaa.
Farmaseutit tietää lääkkeistä yleensä enemmän kuin lääkärit eli luottaisin kyllä.
Itse oon käyttänyt samarinia ja rennietä koko raskauden, piimä ja muutkin maitotuotteet auttavat myös. :)
Mulla on löysä les ja olen käyttänyt somacia. On pakko muuten ruokatorvi tulehtuu ja en pysty syömään silloin mitään. gavisconiakin olen käyttänyt.
Raskaus- ja imetystietokannasta:
Korkeat alumiinialtistukset voivat eläinkokeiden perusteella olla sikiölle haitallisia. Esim. närästyslääkkeiden sisältämästä alumiinista kuitenkin vain hyvin pieni osa imeytyy, eikä niiden satunnainen tai kuuriluontoinen käyttö raskauden aikana ole haitallista. Äitien, joiden munuaisten toiminta on normaalia heikompaa tulee välttää alumiinia sisältävien lääkkeiden käyttöä, koska munuaisten vajaatoiminnassa alumiini kerääntyy elimistöön, mikä voi johtaa merkittävään sikiön altistumiseen.
Kiitos nopeista vastauksista. Tiedän kyllä että vastasyntyneille sitä käytetään, mutta tarkoitan nimenomaan alkuraskauden ja raskaudenaikaista käyttöä. Huolestuttaa tuo alumiinihydroxidi, aiheuttaako keskushermostovaurioita vauvalle. Onko ketään joka olisi käyttänyt nimenomaan 1.kolmanneksella? Onpa lääkäreillä isot erot sitten mielipiteissä lääkkeistä, kun toiset kieltävät käytön ja toiset kirjoittavat reseptin.