Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Armeijan käynyt mies - milloin katsot armeijan muuttuneen leikkikouluksi?

Vierailija
01.10.2021 |

Itse sanoisin että se "vanha" armeija oli suunnilleen sinne ysärin loppuun, kunnes tuli nämä syväjohtamiset ja kevennetyt alokasajat,. Kävin itse -97 ja sain sen verran runtua ja muuta paskaa, että se vastasi jopa isäni kokemuksia. Olin jääkärikomppaniassa.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan siihen saakka, kun vanhat palvelusajat lopetettiin 2/98 eli miehistön 8 kk, lääkintämiehien ym 9,5 kuukautta ja alikessujen ja kokelaiden 11 kk. Sen jälkeen alkoi alamäki.

ap

Vierailija
2/28 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

I/96 olin jääkärinä. Ei ollut hirveän paha, 2000-luvulla palvelleilla tuntuu olleen raskaampaa kun on hirveät määrät suojavarusteita päällä.

Me tetsattiin kuuskekkosissa, maihareissa ja lippis päässä. Pelkän taisteluvyön kanssa, siinäkään ei yleensä takalaukkua kiinni.

Ehkä ei siis vieläkään ole mennyt leikkikouluksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Kaikki inttikeskusteluilla aina sama kaava.

Milloin intti oli pahin?

-*insert oma saapumiseräsi*

Mikä koulutuslinja invaativin?

-*insert oma koulutuslinjasi*

Vierailija
4/28 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa kun venäjän tiedustelu aloittaa kyselyn keskustelupalstalla aiheesta armeija.

Vierailija
5/28 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa kun venäjän tiedustelu aloittaa kyselyn keskustelupalstalla aiheesta armeija.

Ja puolustusvoimien omat trollit saapuvat paikalle kertomaan kuinka helvetín särmiä meillä ollaan.

Vierailija
6/28 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo -95 Eversti kävi kyselemässä kolmantena päivänä erikseen alokkailta onko ollut rankkaa ja ei se siitä varmasti ainakaan rankempaan suuntaan ole mennyt.

Vierailija
7/28 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

I/96 olin jääkärinä. Ei ollut hirveän paha, 2000-luvulla palvelleilla tuntuu olleen raskaampaa kun on hirveät määrät suojavarusteita päällä.

Me tetsattiin kuuskekkosissa, maihareissa ja lippis päässä. Pelkän taisteluvyön kanssa, siinäkään ei yleensä takalaukkua kiinni.

Tahti ja meininki on nykyään aivan eri luokkaa kuin ysärin lopussa oli. Tosiaan nämä löysät nykyjonnet ja jonnettaret tetsaa päivittäin samanpainoisella varustuksella, kuin ysärillä marssittiin ehkä kerran vuodessa (täpö).

Armeija on muuttunut ihan helvatusti ja pelkästään parempaan päin.

Vierailija
8/28 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin intin 80-luvun loppupuolella. Järjetöntä paskaa se silloin oli ainakin.

Vierailija
9/28 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tahti ja meininki on nykyään aivan eri luokkaa kuin ysärin lopussa oli. Tosiaan nämä löysät nykyjonnet ja jonnettaret tetsaa päivittäin samanpainoisella varustuksella, kuin ysärillä marssittiin ehkä kerran vuodessa (täpö).

Armeija on muuttunut ihan helvatusti ja pelkästään parempaan päin.

Näin olen ollut ymmärtävinäni.

T: se jolle vastasit

Vierailija
10/28 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se 60 luvun jälkeen ole ollut pelkkää kauravelliä kun sotaveteraanit siirtyneet pois.

Vierailija
11/28 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katsoin Naissotilaat tv-sarjan.

Mukana "sotilaita", jotka ei selvinneet peruskaudesta kuin annetuin kevennyksin, helpotuksin ja muiden avulla. Itkua tirahteli, kun haasteita tuli.

Vierailija
12/28 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laman aikana 90-luvun alussa. pennut päästettiin joka viikonloppu kotia säästöjen takia ja kuri muutenkin höltyi. Rättirumpa kiellettiin jne..

mies53v

Vierailija
13/28 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laman aikana 90-luvun alussa. pennut päästettiin joka viikonloppu kotia säästöjen takia ja kuri muutenkin höltyi. Rättirumpa kiellettiin jne..

mies53v

Suurin ero onkin just siinä että 80-luvun armeija opetettiin ränttijumppailemaan, hautaamaan villakoiria ja polkupyöräilemään leppoisasti kuin kesäretkellä.  2020-luvun armeija opetetaan sotimaan nykyaikaista kovaa sotaa.

Vierailija
14/28 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hurjaa luonnonvarojen hukkaamista, kun parhaassa työiässä olevia miehiä vangitaan vuodeksi opettelemaan asioita, jotka voisi oppia vähimmillään parin viikon kirjekurssilla.

Vierailija
15/28 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan muuttui leikkikouluksi sillä hetkellä kun sana simputtaminen keksittiin.

Ei se ollut meille mitään simputtamista, vaan normaalia. Nyt kuulee "yHyyyy ne simputtaa! me valitamme tästä mediaan"

Toimiiko miehet näin? Ei.

Ekonomian professori instagramissa puhui tästä "suomalaisten miesten alennustilasta":

https://www.instagram.com/p/CUZzL6Lgb1A/

Viittasi mm. Jere Karalahteen, julkkiskokki Henri Aleniin yms. Onneksi Karalahti näköjään onkin järjissään, kun vastasi kommenteissa. Videon näkeminen saattaa vaatia IG-tilin.

Vierailija
16/28 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mies53v

Suurin ero onkin just siinä että 80-luvun armeija opetettiin ränttijumppailemaan, hautaamaan villakoiria ja polkupyöräilemään leppoisasti kuin kesäretkellä.  2020-luvun armeija opetetaan sotimaan nykyaikaista kovaa sotaa.

Sitten teistä tulikin sokeria. Joka liukenee pienestäkin vastoinkäymisestä..

mies53v

Vierailija
17/28 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo kysymys. En tiedä, millainen armeija on nykyään, joten minulla ei ole asiasta mitään mielipidettä.

m85

Vierailija
18/28 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2/97 oli ihan leppoisa meininki

Vierailija
19/28 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sinänsä surullista, että armeijasta on jäänyt pois kaikki se, mitä nykyajan nuoret juuri eniten tarvitsisivat.

Vierailija
20/28 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse kävin spolkin 2005 ja oli tuolloin jo mielestäni melkoista isojen poikien sotaleikkejä ja melko turhia pääsääntöisesti.