Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko järkeä 47 vuotiaana alkaa ostamaan asuntoa?

Vierailija
01.10.2021 |

Siis ensimmäistä omaa asuntoa. Ei ole säästöjä, mut saisin kyl jostain revittyä sen 10% asunnon hinnasta mikä vaaditaan. Sadantonnin lainan ajattelin pyytää. Vakkari työ ja brutto 2230e/kk

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies oli 53 kun ostimme omakotitalon, mä olen 15 vuotta nuorempi. Mies on toki aiemminkin omistanut omakotitalon, mutta eron jälkeen meni myyntiin. Mitään isoja summia ei talon myynnistä jäänyt koska piti pankkilaina maksaa pois. Mä en ole aiemmin omistanut asuntoa/taloa. Lainaa meillä tulee olemaan vielä silloinkin kun mies jää eläkkeelle, mutta mitä sitten. Mielummin sitä maksaa talolainaa pois kuin maksaa vuokraa ja mitään ei jää käteen. Nyt on edes talo. Tässä on tarkoitus kuitenkin asua vuosikymmeniä.

Vierailija
22/37 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunnon ostaminen = osakkeiden ostaminen

Osakkeiden ostoon liittyy aina riski, jonka omistaja kantaa. Esimerkkinä se Pälkäneellä vajonnut rivari. Omistajat maksaa. Sijoitat siis sen, minkä olet valmis häviämään.

Itse ostan kiinteistöjä ja asunto-osakkeita vain lainattomina. Pankkiriskejä ja kuluja en ota riesaksi. Tosin asuntoihin sijoittaminen ei tällä hetkellä ole kovin fiksua, hinnoissa vinoutumaa ja remppakulut katossa. Kaikenlaista pommia tulossa moneen asuntoyhtiöön: on rakennusvirheitä, kulumaa ja velkaantuvia osakkeenomistajia. Sijoitan nyt vain oikeastaan teknologiateollisuuteen.

1. Ap on ostamassa kotia, ei asuntosijoittamassa

2. Kirjoitan tätä viestiä talosta, joka sijaitsee sellaisella peruskalliolla että jos se nytkähtää, nytkähtänee vähintään myös sun kotimaiset teknologiaosakkeet. Ehkä myös kansainväliset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelaan vaan että maksan asuntolainaa varmaan vielä eläkkeelläkin. Onko siitä joku hyöty mulle? Ei lapsia perimässä sitä. Mun ikäiset ystäväni on jo velattonia ja asunnot omia.

Ap

Olet siinä iässä että todennäköisesti ellet ole saanut vielä perintöä samaa seuraavan 30 vuoden aikana. Viimeistään sillä saat velan kyllä kuitattua.

Vierailija
24/37 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin 51-vuotiaana mutta oli sen verran säästöjä ja jäi ylikin.

Mihin te olette koko ikänne rahanne tunkeneet ellei teillä ole asunnon tai edes sen puolikkaan vertaa tilillä? Niihin vuokriin vai. Vuokra-asukas maksaa kymmenessä vuodessa vuokranantajan asunnon ja sen kaikki kulut. Miettikääs.

Ajattelin panna tämän vuokralle ja ostaa toisen asunnon itselleni. Vuokralainen maksaa sen. Sitten mulla on 2 asuntoa. Ostan kolmannen...

Vierailija
25/37 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kannattaa, koska ehdit sitten eläkkeellä asua velattomassa asunnossa todennäköisesti pitkään. Valitse sellainen, jonka arvo pysyy, niin voit tarvittaessa myydä, jos tulee paha paikka. Itse suunnittelen vastaavaa vähän isommilla tuloilla.

Vierailija
26/37 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelaan vaan että maksan asuntolainaa varmaan vielä eläkkeelläkin. Onko siitä joku hyöty mulle? Ei lapsia perimässä sitä. Mun ikäiset ystäväni on jo velattonia ja asunnot omia.

Ap

No eihän se haittaa kunhan vaan se kuukausierä pysyy kohtuullisena. On tietenkin mukavaa jossain vaiheessa olla velaton, mutta pääkaupunkiseudulla se voi olla vaikeaa. Varot vaan ettei tule isoja remppalainoja siihen lyhennysten päälle.

Vierailija
27/37 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olet siinä iässä että todennäköisesti ellet ole saanut vielä perintöä samaa seuraavan 30 vuoden aikana. Viimeistään sillä saat velan kyllä kuitattua.

Minkä perinnön? Vanhukset on juoneet rahansa ja asuvat vuokralla. Pullokokoelman kun vie automaattiin, voi satanen tai pari tulla.

Vierailija
28/37 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

No on siitä sellaista hyötyä, että kun sijoitat fiksusti, voit joskus halutessasi vaikka myydä sen voitolla, ja voit törsätä rahasi miten haluat. Kai mieluummin maksat omaa kuin kallista vuokraa? Jää monesti paljon alle lainaosuus+yhtiövastike verrattuna vuokraan. Mutta harkintaa. Sijainti, sijainti ja sijainti. Remppajutut myös tärkeet ottaa selville. Ja paljon muuta.

Vierailija
29/37 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ostin 51-vuotiaana mutta oli sen verran säästöjä ja jäi ylikin.

Mihin te olette koko ikänne rahanne tunkeneet ellei teillä ole asunnon tai edes sen puolikkaan vertaa tilillä? Niihin vuokriin vai. Vuokra-asukas maksaa kymmenessä vuodessa vuokranantajan asunnon ja sen kaikki kulut. Miettikääs.

Ajattelin panna tämän vuokralle ja ostaa toisen asunnon itselleni. Vuokralainen maksaa sen. Sitten mulla on 2 asuntoa. Ostan kolmannen...

Niin mieti vaikka sellaista, että ei kaikki saa lainaa niin, että voisi ostaa asunnon. Miten esim. mä pienituloinen yh olisin säästänyt rahaa kun elettiin kädestä suuhun tai saanut pankista lainaa? Pakko oli kuitenkin jossakin asua ja se tarkoitti sitten vuokralla asumista. 

Miten oikeasti voi jotkut aikuiset ihmiset olla noin pihalla mitä todellisuus voi olla.

Vierailija
30/37 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisenä saattaa hyötyä omistusasunnosta, jos se on velaton. Taloyhtiön remonttilainat nostaa vastiketta, mutta laina-ajat on usein näissä pitkiä. Sata tuhatta asuntolainaa vie kyllä noin 20 vuotta maksella pois, mutta jos olet itse saamassa perintöä jossain vaiheessa vähänkin, niin voit sillä maksella ylimääräisiä lyhennyksiä. Toisaalta asuntolainan maksaminen tekee säästäväiseksi. Ehkä kannattaa vähän säästää vielä jopa 30 prosentin verran omaa rahaa ennen lainan nostamista. Käytä se aika ryysti asuntojen katseluun ja muodostuu parempi käsitys millaista asuntoa haluaisit omistaa. Nyt tietysti houkuttaa halpa lainan korko, mutta jos korot nousee, ne nousee myös jo otetuissa lainoissa.

Vierailija
31/37 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei ole perintöjä tulossa. Ei sisaruksia, joten kuka asunnostani hyötyy kuoleman jälkeen? Mietin vaan että mikä idea on maksaa asuntolainaa, kun loppupeleissä siitä ei taida hyötyä kuten ei haittaakaan. Maksan vuokraa nyt 630e/kk joten palkasta jää tonni vuokran jälkeen.

Ymmärrän oikein hyvin asunnon sijoituksena jos se aloitetaan nuorena.

Ap

Vierailija
32/37 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että omistusasunto ei ainakaan tällä hetkellä ole mahdollinen. Mutta säästäminen eläkkeelle jäämistä ajatellen kannattaa aloittaa, koska pienestä palkasta tulee pieni eläkekin. Siis säästää ihan omaa kulutusta varten. Noilla tuloilla pystyy ehkä kaksi/kolmetuhatta vuodessa säästämään, eli ei kovin paljon. Mutta eläkkeelle jäädessä on jo ihan mukava summa koossa. Jos asuu vuokralla, tulee tunne, että rahaa on käytössä ihan mukavasti, mutta jälkeenpäin ajateltuna ainakin itse olisin voinut olla tarkempi rahan kanssa, kun asuin vuokralla. Nyt asun omassa, mutta lyhennän lainaa, asumiskulut nousi, kun ostin isomman asunnon kuin missä olin vuokralla. Tulot pysyneet aika samana.

Vierailija
33/37 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei ole perintöjä tulossa. Ei sisaruksia, joten kuka asunnostani hyötyy kuoleman jälkeen? Mietin vaan että mikä idea on maksaa asuntolainaa, kun loppupeleissä siitä ei taida hyötyä kuten ei haittaakaan. Maksan vuokraa nyt 630e/kk joten palkasta jää tonni vuokran jälkeen.

Ap

No mikä syy sitten on edes miettiä tällaista, jos jo tiedät vastauksen? Itselläni oli onni saada perintöä sen verran, että kun mies maksoi omalla lainallaan puolet, saatiin ihana rivariasunto. Nyt on halpaa asua. Ei velkaa enää. On pesämuna mistä saa omansa pois (arvo noussut hyvin), jos vaikka sairastuu ja tarvitsee rahaa, kunnallinen sairaanhoito kun ei kata kaikkea.

Sullakin se laina loppuu aikanaan ja et ole tyhjän päällä. Vuokrakämppä voi mennä milloin vaan alta. Pääset asunnostasi eroon jos haluat, kunhan olet ostanut oikeanlaisen juuri oikealta paikalta. Ei tämä mikään uhkapeli ole, kunhan välttää esim. homekämpät ja on tarkkana ja tekemisissä vain luotettavien välitysfirmojen kanssa.

Vierailija
34/37 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun menimme yhteen mieheni kanssa, hän oli 43v ja kuulemma liian vanha ottamaan asuntolainaa ja ostamaan kanssani asuntoa. Ostin sen sitten yksin molempien puolesta. Kun erosimme, mies oli 55 v ja otti asuntolainan ja osti asunnon itselleen. Eli näköjään se vaihtelee, minkä ikäisenä asunnon voi ostaa.

Vierailija
35/37 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vaan en halua samassa paikassa mitään kymmeniä vuosia. Vaihtelu virkistää kummasti mieltä ja pitää virkeänä. 👍

Vierailija
36/37 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Vinkkinä. Tämä on naisten palsta. Naiset ovat hyvin, hyvin konservatiivisia sijoittajia. Aivan varmasti 90% suosittaa sitä asunnon ostamista koska niin kaikki muutkin tekevät.

Rekisteröi nimimerkki Kauppalehden keskustelupalstalle. Kerro samat faktat. Sielläkin on hölisijöitä, mutta myös ammattimaisia sijoittajia. Itse en näe asunnon ostamista noilla spekseillä mitenkään itsestään selvänä. On siinä hyviäkin puolia.

Kannattaa estimoida myös jotenkin omaa jäljellä olevaa elinikää elämäntapojen, sairauksien ja lähisukulaisten tietojen perusteella. Elinikä on tuossa laskelmassa ihan keskeinen elementti.

Vierailija
37/37 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mieti myös asoa. Saat sitten kuitenkin sen alkusijoituksen takaisin kun muutat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi