Onko järkeä 47 vuotiaana alkaa ostamaan asuntoa?
Siis ensimmäistä omaa asuntoa. Ei ole säästöjä, mut saisin kyl jostain revittyä sen 10% asunnon hinnasta mikä vaaditaan. Sadantonnin lainan ajattelin pyytää. Vakkari työ ja brutto 2230e/kk
Kommentit (37)
Tottakai! Valitset vaan tarkasti hyvän.
Ilman muuta on! Ihan täydellinen ikä ostaa asunto, jos ja kun se on sulle se ajankohtainen asunnonostoikä. Onnea tulevaan uuteen kotiin!
Kelaan vaan että maksan asuntolainaa varmaan vielä eläkkeelläkin. Onko siitä joku hyöty mulle? Ei lapsia perimässä sitä. Mun ikäiset ystäväni on jo velattonia ja asunnot omia.
Ap
Tottakai on. Saat maksettua sen ennen eläkeikää ja sitten on asumiskustannukset pienemmät.
Tein laskelmia ja heitin hanskat tiskiin vuosi kaksi sitten. Ei enää. Jos vaihtoehtona on nytkin, että saan 300e/kk säästöön niin jatkossa se kaiketi menisi lainanlyhennykseen, eli ei olisi ikinä varaa mihinkään ylimääräiseen. Oma tilanne se, että ollaan edullisesti appivanhemmilla vuokralla (joo, olisi tosi kiva olla omassa asunnossa). Minä töissä, puoliso työttömänä minimituella. Tämä vain täytyy niellä.
N46
Ei sitä nuin vanhana toinna. Kohta kupsahtaa kuitenkin. Sillan alla pärjää hyvin.
Rouva osaa varmaan laittaa numerot exceliin ja laskea mihin rahkeet riittävät ja tuleeko halvemmaksi kuin
vuokraaminen.
Kyllä, minä hankin ekani 23-vuotiaana. 43- vuotta olen nyt omistusasunnossa asunut, asuntoa olen toki vaihtanut, aina uudempaan ja isompaan. Velatonkin olen ollut jo n. 28 vuotta.
Tottakai on jos mieluisa asunto löytyy. Vakityö ja ok tulot sulla niin lainakin järjestyy.
No en kyllä lähtis hakemaan satkua noilla tuloilla. Seuraavat 20v saat elää pelkällä makaroonilla ja jos ei kerta perillisiäkään ole niin en näe mitä hyötyä asunnon ostosta olisi.
No itselläni alkaa laina erääntyä kun olen 43. Varmaan olen "liian vanha" monen mielestä, mutta on mulla oikeus toteuttaa omia unelmiani. En minäkään riehu synnärillä että "väärän ikäisenä synnytetty" tuoreille äideille.
Oma asunto on kuitenkin oma asunto, ja voithan aina myydä sen, jos tarve tulee. Onnea jo etukäteen uuteen kotiin.
Asunnon ostaminen = osakkeiden ostaminen
Osakkeiden ostoon liittyy aina riski, jonka omistaja kantaa. Esimerkkinä se Pälkäneellä vajonnut rivari. Omistajat maksaa. Sijoitat siis sen, minkä olet valmis häviämään.
Itse ostan kiinteistöjä ja asunto-osakkeita vain lainattomina. Pankkiriskejä ja kuluja en ota riesaksi. Tosin asuntoihin sijoittaminen ei tällä hetkellä ole kovin fiksua, hinnoissa vinoutumaa ja remppakulut katossa. Kaikenlaista pommia tulossa moneen asuntoyhtiöön: on rakennusvirheitä, kulumaa ja velkaantuvia osakkeenomistajia. Sijoitan nyt vain oikeastaan teknologiateollisuuteen.
Sehän on täysin sinun omassa harkinnassasi koetko järkeväksi vai et. Ei kannata elää muiden mielipiteiden mukaan, vaan ihan oman harkinnan mukaan.
on . saat vapaita kuukausia kun vaan pyydät toisin kuin vuokralla ollessaa.
Jos on alkoholin käyttäjä niin enää noin 8v elinaikaa.
Ei kannata.
Vierailija kirjoitti:
No en kyllä lähtis hakemaan satkua noilla tuloilla. Seuraavat 20v saat elää pelkällä makaroonilla ja jos ei kerta perillisiäkään ole niin en näe mitä hyötyä asunnon ostosta olisi.
Työttömänkin on paljon turvallisempi ja edullisempi asua omistusasunnossa kuin vuokralla.
Miksi ei olis?