Miten herkuttelette vähähiilariset?
Eli jos mitä syötte ns. herkkuna jos sokerit ja jauhot eivät kuulu ruokavalioonne?
Kommentit (17)
Vanha kunnon marjarahka, eli kermavaahtoa, maitorahkaa ja marjoja, päälle jauhettua vaniljaa. Ei tarvitse sokeria, kun käyttää makeita marjoja ja jättää puolukat kovemmille jätkille. :)
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 09:42"]
herkkulautanen = dippiä ja vihanneksia. oma ylivoimainen suosikkini on ranch-dippi ja porkkanat. myös joku oikein rasvainen juusto on herkkua. hedelmäsalaatti.
[/quote]
En ymmärrä, miten joku voi ylipäänsä syödä vihanneksia+dippiä saati pitää sitä herkkuna. Maistoin kerran ja kun mössö oli suussani, mietin nielaisenko vai sylkäisenkö roskiin.
herkkulautanen = dippiä ja vihanneksia. oma ylivoimainen suosikkini on ranch-dippi ja porkkanat. myös joku oikein rasvainen juusto on herkkua. hedelmäsalaatti.
Ruoka on herkkuni, en edes pidä makeasta.
Tietenkin kahvi kermalla on herkkua sekä kermavaahto marjoilla
Kesällä erityisesti, tuoreita mansikoita ja kermavaahtoa.
Syksyllä maistuu Keisarin omenapiiras.
Ympäri vuoden maistuu mutakakku.
Karpit vohvelit on ihania, siihen päälle marjoja ja kermavaahtoa.
Teen kerta viikkoon jotain karpisti leivottua. Makeutus (jos sitä tarvitaan) on sukrinia tai hunajaa. Ihan sokeriakin voin laittaa, jos tarvittava määrä on pieni. Karppiintumisen myötä makeuden tarve on jäänyt huomattavasti vähemmälle. Tyttö teki viime viikolla koulun myyjäisiin tavallista mokkapalaa, maistoin ihan pienen palan ja oli kyllä aivan liian makeaa uuteen makuuni. Ei tehnyt enempää mieli. Hassua sinänsä, sillä vanhan makuni mukaan ei olis kyllä jäänyt siihen yhteen pikku palaan...
Vähähiilarisuus on menneen talven lumia..
Itse syön puhtaasti 6 päivää viikossa ja hiilarit kuuluvat ruokavalioon normaalisti.
Yhtenä päivänä viikossa sitten vapaa ateria ja välipala, eli ihan oikeita herkkuja..
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 09:59"]
Vähähiilarisuus on menneen talven lumia.. Itse syön puhtaasti 6 päivää viikossa ja hiilarit kuuluvat ruokavalioon normaalisti. Yhtenä päivänä viikossa sitten vapaa ateria ja välipala, eli ihan oikeita herkkuja..
[/quote]
Vain niille, kenelle se oli yksi trendi toisen perään ja sitten tuli seuraava. On meitä, jotka elämme tätä vhh:ta syystä tai toisesta pakosta tai siksi, kun se nyt vaan sopii meille paremmin kuin mikään muu. Mitä on ihan oikeat herkut?
Lakkaa ja leipäjuustoa, vähän kermaa joukkoon. Sitten uuniin kunnes juusto on pehminnyt.
Se ettei sokerit ja jauhot kuulu ruokavaliooni, ei tarkoita ettei joskus voisi herkutella niilläkin. Aloitin karppaamisen atkinsilla, olin 3 viikkoa tiukasti niin, että hiilarit alle 20grammaa joka päivä, ja en kokenut tarvitsevani herkuttelua. Kebab-salaatin taisin kerran popsia. Sitten jatkoin karppaamiata niin, että en laskenut enää hiilareita, en kuitenkaan viikolla salli itselleni sokeria, en käytä vaaleaa leipää, lämmin ruoka sisältää enimmäkseen lihaa ja kasvista, mutta saatan lisätä siihen hiukan riisiä, keittoon vähän perunaa jne. Viikonloppuisin herkuttelen kyllä ihan perinteisiä herkkuja. En ole ikinä löytänyt rehellisesti oikeasti herkullista karppiherkkua, tummasuklaa, makeutusjauhemöhnät ym. Eivät sitä ole. Saatan nauttia ihan leipomaani marjapiirakkaa palasen jätskillä tai suklaalevystä rivi tai kaksi , jonain viikonloppuna herkku voi olla hamppari, tai pitsan puolikas. Alkuun kyllä karpatessa koin herkuksi jonkun tietyn, mutta pitemmälti kaikki tuli korvista ulos, vaikken olekaan nirso ihminen ja tein monipuolisia vaihtelevia ruokia. Tästä ehdottomuudesta luopuminen teki vaan ruoasta miellyttävämpää ja sen valmistuksesta. Ei sillä lopultakaan ole väliä elääkö sillä 20 grammalla vai onko se 40g. Ja joskus ylikin. Se on vaan omien korvien sisällä soiva pakko-oireinen luulo, joka uskottelee ettei muu toimi tai ole hyväksi. Ihan samaa tahtia se paino on pudonnut näinkin.
Tiesitkö, 10, että esim vaikeasta epilapsiasta kärsivä joutuu oikeasti laskemaan grammalleen syömänsä hiilarimäärät, jotta kohtaukset pysyvät poissa? Siinä ei ole kyse korvien välissä soivasta pakko-oireisesta luulosta, vaan ihan oikean sairauden hoidosta.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2014 klo 09:59"]
Vähähiilarisuus on menneen talven lumia.. Itse syön puhtaasti 6 päivää viikossa ja hiilarit kuuluvat ruokavalioon normaalisti. Yhtenä päivänä viikossa sitten vapaa ateria ja välipala, eli ihan oikeita herkkuja..
[/quote]
Mikähän mahtaa olla "oikea herkku"?
Itse välttelen oikeastaan vain viljoja ja sokeria, niin en tiedä olenko nyt ihan oikea vhh-tyyppi. Mutta esim. leipäjustolla ja lakoilla (itse poimitut lakat, vain vähän sokeria pakastamiseen), mozzarellalla mustapippurilla ja oliiviöljyllä ja ilmakuivatulla kinkulla, pakastemarjoilla (tai kesällä tietty tuoreilla), viikonloppuaamuisin teen munakokkelia aamupalaksi runsaalla parmesan-juustolla ja tabascolla. Jos telkkaria katsoessa tekee mieli mussutella jotakin, niin porkkanasuikaleita ja kermaviilidippiä tai joskus teen poppareita. Jos tekee mieli makeaa (harvoin), niin uunibanaani ja vaniljajäätelöä päälle tai marjarahkaa (pakastemarjoja, rahkaa ja vaniljajäätelöä sekaisin).
Lisää herkkuja kiitos. Mulla alkaa uusi elämä :P