Onko lähihoitajan lääkelaskukoe vaikea?
Pääseekö siitä kuka tahansa ekalla läpi vai vaatiiko matikan osaamista?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotaanko näin, että se on vaikea lähihoitajille.
Sanotaanko näin että kyllä sä mieles muutat kun olet itse asiakkaana.
Menikö tunteisiin?
Ei pitäisi lähihoitajan tuöllaista kysellä, koska koko käsitettä 'tunne' ei ole opetettu lähihoitajatarkurssilla. -eri-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuo mikään vaikea ole varmaan suurimmalle osalle ihmisistä, mä olisin läpäissyt sen jo yläasteella.
Ainakin ne jotka oli lukioon menos osas kyllä jo. Ne joille tuotti vaikeuksia onki sit nykyään mm. lähihoitajii.
Mä olen ylioppilas ja lähihoitaja. Ajatella. Opiskelen sairaanhoitajaksi.
Nämä lähihoitajia halveksuvasti kommentoivat ovat itse varmasti elämässä epäonnistuneita ja trollaavat täällä päivästä toiseen eri aiheilla sieltä itsariyksiöstään.
No ei, kun ne lähärit ja sairaanhoitajat on epäonnistuneita. Ja mitä säkin siinä brassailet joillakin ehkä B:n papereilla, sinuna korottaisin. Sairaanhoitajaksi pääsee tällähetkellä työvoimapoliittisessa koulutuksessa, googleta vaikka.
Älä esitä omia harhaluulojasi tosiasioina. Toivottavasti et koskaan tarvitse terveydenhoitoa koska sitten joudut halveksumiesi ihmisten hoidettavaksi. Ikävä kyllä joudumme sunkin kaltaiset kuvotukset hoitamaan samalla tavalla kuin kaikki muutkin vaikka mielessä käy, että et ansaitse mitään hoitoa.
Mun arvosanoista et tiedä yhtään mitään mun koulutusten perusteella. Lähihoitajan koulutuksen voi suorittaa työvoimapoliittisesti, sairaanhoitajan ei. Lähihoitajan koulutus kestää vajaa kaksi vuotta jos pohjalla toisen asteen koulutus. Sairaanhoitajan koulutus on 3,5 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan lukiolaiset opiskelevat kolmannen asteen differentiaalilaskentaa imaginaariluvuilla.
Lukiossa kurssin läpäisyyn riittää että saa puolet pisteistä, ja vaikka kämmäisi heti laskun alussa, voi saada pisteitä myös välivaiheista.
Lukion matikka on ”hieman” vaikeampaa kuin peruskoulun matikka. Olin paruskoulussa todella hyvä matematiikassa ja kyllä lukiossa sai pitkässä matikassa tehdä töitä että sai edes seiskan.
Rukoile Jumalalta viisautta. Se auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanotaanko näin, että se on vaikea lähihoitajille.
Sanotaanko näin että kyllä sä mieles muutat kun olet itse asiakkaana.
Menikö tunteisiin?
Ei pitäisi lähihoitajan tuöllaista kysellä, koska koko käsitettä 'tunne' ei ole opetettu lähihoitajatarkurssilla. -eri-
Tuota en usko hetkeäkään. Lähihoitajat toimivat varhaiskasvattajina, ja varhaiskasvattaja todellakin tarvitsee tietoa tunnetaidoista ja tunneilmaisusta sekä siitä, miten näitä voi tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan lukiolaiset opiskelevat kolmannen asteen differentiaalilaskentaa imaginaariluvuilla.
Lukiossa kurssin läpäisyyn riittää että saa puolet pisteistä, ja vaikka kämmäisi heti laskun alussa, voi saada pisteitä myös välivaiheista.
Lukion matikka on ”hieman” vaikeampaa kuin peruskoulun matikka. Olin paruskoulussa todella hyvä matematiikassa ja kyllä lukiossa sai pitkässä matikassa tehdä töitä että sai edes seiskan.
Minusta ei ollut kovin ihmeellistä. Lukion pitkä matikka taustalla, ysi ja magna, peruskoulussa myös ysi. Se on varmasti siitä kiinni, millaisia opettajia sattuu. Ihan suurin osa on peruslaskukaavoja ja maol saa olla mukana joka kokeessa. Soveltavaa oli jonkun verran, mutta ei sekään mitään salatiedettä ollut, vaan aika peruskaavalla meni kun vain hoksasi soveltamisesta alkeet. Tilastomatikka meillä sivuutettiin aika lailla, luulen, että opettaja ei siinä itse ollut hyvä. Kirjoituksissa joku tilastolasku oli ja siinä teinkin suurimmat virheet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuo mikään vaikea ole varmaan suurimmalle osalle ihmisistä, mä olisin läpäissyt sen jo yläasteella.
Ainakin ne jotka oli lukioon menos osas kyllä jo. Ne joille tuotti vaikeuksia onki sit nykyään mm. lähihoitajii.
Nämä lähihoitajia halveksuvasti kommentoivat ovat itse varmasti elämässä epäonnistuneita ja trollaavat täällä päivästä toiseen eri aiheilla sieltä itsariyksiöstään.
No ei, kun ne lähärit ja sairaanhoitajat on epäonnistuneita. Ja mitä säkin siinä brassailet joillakin ehkä B:n papereilla, sinuna korottaisin. Sairaanhoitajaksi pääsee tällähetkellä työvoimapoliittisessa koulutuksessa, googleta vaikka.
Älä esitä omia harhaluulojasi tosiasioina. Toivottavasti et koskaan tarvitse terveydenhoitoa koska sitten joudut halveksumiesi ihmisten hoidettavaksi. Ikävä kyllä joudumme sunkin kaltaiset kuvotukset hoitamaan samalla tavalla kuin kaikki muutkin vaikka mielessä käy, että et ansaitse mitään hoitoa.
Mun arvosanoista et tiedä yhtään mitään mun koulutusten perusteella. Lähihoitajan koulutuksen voi suorittaa työvoimapoliittisesti, sairaanhoitajan ei. Lähihoitajan koulutus kestää vajaa kaksi vuotta jos pohjalla toisen asteen koulutus. Sairaanhoitajan koulutus on 3,5 vuotta.
sinä ja sun mielipiteesi, täysin merkityksetöntä, ja katsopa mol.fi typo koulutukset: Laureahan se siellä ilmoittelee sairaanhoitajan koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei ollut kovin ihmeellistä. Lukion pitkä matikka taustalla, ysi ja magna, peruskoulussa myös ysi. Se on varmasti siitä kiinni, millaisia opettajia sattuu. Ihan suurin osa on peruslaskukaavoja ja maol saa olla mukana joka kokeessa. Soveltavaa oli jonkun verran, mutta ei sekään mitään salatiedettä ollut, vaan aika peruskaavalla meni kun vain hoksasi soveltamisesta alkeet. Tilastomatikka meillä sivuutettiin aika lailla, luulen, että opettaja ei siinä itse ollut hyvä. Kirjoituksissa joku tilastolasku oli ja siinä teinkin suurimmat virheet.
Ei tässä ollut kyse oliko se sinulle hankalaa vaan verrattuna lähihoitajien lääkelaskuihin ja siihen miten kokeissa annetaan pisteitä ja mitä vaaditaan läpipääsyyn.
Päässälaskutasoa sellaiselle, joka on ansainnut hoitsuja suurempaa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä ollut kyse oliko se sinulle hankalaa vaan verrattuna lähihoitajien lääkelaskuihin ja siihen miten kokeissa annetaan pisteitä ja mitä vaaditaan läpipääsyyn.
No ei, mutta vastasin vain tuolle yhdelle. Huolimattomuusvirheitä ei saa tulla ja ymmärrän mainiosti miksi. Tätä ymmärrystä lisää se, että lapselleni luultavasti annettiin leikkauksen yhteydessä liian iso annos nukutusainetta, sillä hänellä vei vuorokausi herätä kitarisaleikkauksesta kolmevuotiaana.
Eivät ole vaikeita laskuja, mutta huolellisuutta pitää olla. Yhtään virhettä ei saa tehdä. Itsellä oli monta vuotta aikaa matematiikan opinnoista ja moni perusasiakin unohtunut vuosien varrella. Netistä löytyy kursseja lääkelaskuihin ja niistä hieman kertasin asioita. Helposti meni kerralla laskutentti läpi, mutta en usko että kertaamatta olisi mennyt. Meitä vanhemmalla iällä hoitajaksi opiskelleita on paljon, eikä todellakaan ole mitkään lukion matikat enää mielessä.
Kannattaa osata vastata tämän tyylisiin:
-Mikä on sokeriliuoksen massaprosenttiosuus, jos 30g sokeria liuotetaan 70g vettä?
-Kuinka paljon natriumboraattia on punnittava, kun halutaan valmistaa puoli kiloa 3m%: liuosta?
-Miten valmistat 250g 15m% :a glugoosiliuosta?
-Paljonko vettä tarvitaan, kun valmistetaan 150g 6m% b1 vitamiiniliuosta?
-Miten valmistat 10ml 2.0til% lääkeliuosta kun käytettävissä on 5til% lääkeliuosta?
-Paljonko on lisättävä vettä 50til%:n etanoliuokseen, jotta saataisiin 500ml 15til% :a etanoliliuosta?
On vaikea - nimittäin vaikea reputtaa. Suurimmalla osalla ihmisistä ei tyhmyys riitä. Joku toki onnistuu siinäkin.
Se vastaa mielestäni hyvin sitä, millaista se matikka on siinä itse työssä. Laskut eivät ole vaikeita, mutta niissä pitää olla huolellinen. Ei ne oikeassa elämässäkään ole vaikeita ne lääkelaskut, mutta ne pitää aina lukea huolellisesti ja tarkistaa pari-kolme kertaa että milligrammat on milligrammoja ja desimaalipilkku tulee oikeaan paikkaan.
On se vaikea, jos on huono matikassa. Mutta opintoihin kuuluu myös lääkelaskut, siellä voi sitte harjoitella.
Omassa työssä käytännössä lääkelaskut on lähinnä sitä, että potilaalle on määrätty 1 g Panadolia, osastolla on vain Panadol 500 mg, kuinka monta tablettia annat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sinä ja sun mielipiteesi, täysin merkityksetöntä, ja katsopa mol.fi typo koulutukset: Laureahan se siellä ilmoittelee sairaanhoitajan koulutusta.
Kävin katsomassa. Se on koulutus muualla kuin Suomessa sairaanhoitajan koulutuksen suorittaneille. Tuon Laurean koulutuksen avulla voi suorittaa tutkinnon, että voi toimia Suomessa sairaanhoitajana. Pohjalla pitää olla vähintään 90 opintopisteen edestä hyväksi luettavaa osaamista. Koulutus kestää n. kaksi vuotta.
Lisäksi tuolla oli päivityskoulutuksia jo valmistuneille sairaanhoitajille.
Missään ei ole työvoimapoliittisena alusta lähtien sairaanhoitajan koulutusta. Kokonainen sairaanhoitajan koulutus kestää 3,5 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Se vastaa mielestäni hyvin sitä, millaista se matikka on siinä itse työssä. Laskut eivät ole vaikeita, mutta niissä pitää olla huolellinen. Ei ne oikeassa elämässäkään ole vaikeita ne lääkelaskut, mutta ne pitää aina lukea huolellisesti ja tarkistaa pari-kolme kertaa että milligrammat on milligrammoja ja desimaalipilkku tulee oikeaan paikkaan.
Näin. Ettei käy kuten yhdessä työpaikassa jos yksi hoitaja meni ominpäin ottamaan morfiinia ja otti ja pisti moninkertaisen määrän. Onneksi asukas kesti sen eikä kuollut. Yksin ei saisi edes mennä ottamaan mitään tuollaisia lääkkeitä kaapista vaan pitäisi olla toinen hoitaja mukana. No tuon hoitajan kohdalla oli monia muitakin juttuja eikä ole hoitoalalle sopiva ihminen. Ikävä kyllä on edelleen vanhustyössä.
Toivon, että lähärit opettelevat lääkelaskunsa huolella, koska se on osa-alue, missä voi työssään tehdä pahan virheen.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa osata vastata tämän tyylisiin:
-Mikä on sokeriliuoksen massaprosenttiosuus, jos 30g sokeria liuotetaan 70g vettä?
-Kuinka paljon natriumboraattia on punnittava, kun halutaan valmistaa puoli kiloa 3m%: liuosta?
-Miten valmistat 250g 15m% :a glugoosiliuosta?
-Paljonko vettä tarvitaan, kun valmistetaan 150g 6m% b1 vitamiiniliuosta?
-Miten valmistat 10ml 2.0til% lääkeliuosta kun käytettävissä on 5til% lääkeliuosta?
-Paljonko on lisättävä vettä 50til%:n etanoliuokseen, jotta saataisiin 500ml 15til% :a etanoliliuosta?
No ei meillä tällaisia ollut. Kannattaako säikytellä?
Eihän se vaikea ollut. Enemmän pelkäsin tekeväni huolimattomuusvirheen kuin etten osaisi laskea tehtäviä päässäni. Laskinta ei ollut lupa käyttää kokeessa vaikka tunneilla sai.
Toisaalta olen selvinnyt lukion ja amkin (insinööri) matikasta, niin siihen verrattuna lääkelaskut oli aika helppoja. Kesti vain tovi, ennen kuin muistui mieleen laskutavat. Laskimella olisi onnistunut heti, olin unohtanut jakokulman ja miten desimaalilukuja kerrotaan/jaetaan keskenään. Matikan opetus oli ihan luokatonta, meille kaikille lätkäistiin monistenippu ja jätettiin laskemaan keskenämme. En ihmettele, jos jollekin lukion käymättömälle tai vuosia laskematta olleelle lääkelaskukoe tuottaa hankaluuksia.