Miten eroon ientulehduksesta?
Ovat punaiset ja vuotavat verta herkästi kun harjaan.
Kommentit (40)
Hamamaslääkärin mulaan mulla on ientulehdus, vaikka ikenet eivät koksaan vuoda verta eivätkä ole kipeät.
Kaikki hoitokeinot käytössä: sähköharja, sensitive-harjapää, Elmex sensitive -tahna, pehmeä hammaslanka, silikoniset väliharjat, alkoholiton suuvesi
Vierailija kirjoitti:
Muita niksejä?
-ap
Ei siihen ole mitään kummempia niksejä. Huolellinen puhdistaminen on ainut mikä auttaa. Ei toki hetkessä etenkään jos tulehdus on pahana niin kuin sinulla taitaa olla, jos aina tulee verta harjatessa. Puhdistaessa ei kannata varoa liikaa, vaan puhdistaa kunnolla, vaikka verta tulisikin.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tällä viikolla hammaslääkäri ohjeisti, että sähköhammasharjalla pesu aamuin illoin ja kerran päivässä huolellinen hammasvälien puhdistus. Sanoi, että noin puolen vuoden urakalla pahaksi päässyt tulehdukseni on hoidettu. Ei sanallakaan maininnut mitään suuvesiä.
Kuulitkohan jotakin väärin? Ei ientulehduksen hoidossa voi mennä kuutta kuukautta. Kuusi päivää tekee jo ihmeitä, kun ne bakteerit saadaan eliminoitua...
Hammaslääkäri
Mene hammaslääkäriin. Tarkastus ja tarvittavat hoidot: reikien paikkaus ym ja hammaskivi pois. Jos on hamnaskiveä, niin taatusti ikenet vuotaa.
Sitten harjaus x2, fluorihammastahna ja lankaus vähintään x1.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tällä viikolla hammaslääkäri ohjeisti, että sähköhammasharjalla pesu aamuin illoin ja kerran päivässä huolellinen hammasvälien puhdistus. Sanoi, että noin puolen vuoden urakalla pahaksi päässyt tulehdukseni on hoidettu. Ei sanallakaan maininnut mitään suuvesiä.
Kuulitkohan jotakin väärin? Ei ientulehduksen hoidossa voi mennä kuutta kuukautta. Kuusi päivää tekee jo ihmeitä, kun ne bakteerit saadaan eliminoitua...
Hammaslääkäri
En kuullut. Käytti nimenomaan sanojan "puolen vuoden urakalla". Tarkoitti varmaan kokonaistilanteen tasoittumista, ei pelkästään tulehduksen rauhoittumista.
Minulla on ollut koko ikäni ientulehdus. Välillä pahempana välillä parempana. Hammaskiveä muodostuu paljon ja sitä pitää käydä usein poistattamassa. Lisäksi harjaan hampaat ja putsaan hammasvälit. Kun olin 18-vuotias hammaslääkäri pelotteli, että hampaat tippuu, kun olen niin huono hoitamaan hampaitani...nyt olen 60-vuotias ja vielä on kaikki hampaat tallella.
Ensin hammaslääkäriin tarkatukseen. Sieltä saa sekä tarvittavat lisäajat (hammaskiven poisto jne.) että kunnolliset hoito-ohjeet. Mieluiten yksityiselle, jos vain mitenkään rahallisesti mahdollista.
Suuhygienistikö se oli?. Sen pitää poistaa sulta hammaskivi. Et sitä saa itse pois. Sen jälkeen normaali hoito. Päivittäinen pesu, ja PÄIVITTÄINEN lankaus.
Vierailija kirjoitti:
Ensin hammaslääkäriin tarkatukseen. Sieltä saa sekä tarvittavat lisäajat (hammaskiven poisto jne.) että kunnolliset hoito-ohjeet. Mieluiten yksityiselle, jos vain mitenkään rahallisesti mahdollista.
miten niin yksityiselle? ihan yhtä hyviä ne on julkisellakin . taidat olla duunissa yksityisellä.
Harjaus 2x päivässä. Ei liian usein harjaamista. Harjanvaihto riittävän usein. Pehmeä harja. Sähköhammasharjassa pehmeäpäinen harja.
Kunnollinen hammastahna. Elmex ( yleensä ruokakaupassa halvempaa kuin apteekissa) tai sitten apteekista joku nimenomaan ientulehdukseen tehoava tahna. Siellä voi kysyä neuvoa. Tavalliset markettitahnat kannattaa unohtaa.
Erittäin tärkeää on nauttia lisää C-vitamiinia. Ainakin 1 g/pv jollei tälle ole terveydellistä estettä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut koko ikäni ientulehdus. Välillä pahempana välillä parempana. Hammaskiveä muodostuu paljon ja sitä pitää käydä usein poistattamassa. Lisäksi harjaan hampaat ja putsaan hammasvälit. Kun olin 18-vuotias hammaslääkäri pelotteli, että hampaat tippuu, kun olen niin huono hoitamaan hampaitani...nyt olen 60-vuotias ja vielä on kaikki hampaat tallella.
Oletpa onnekas! Olen 55v. ja hampaani ovat kuin lahjahevosella. Puuttuu useampikin hammas. Voi olla implantin laitto edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miten niin yksityiselle? ihan yhtä hyviä ne on julkisellakin . taidat olla duunissa yksityisellä.
*Paskaista naurua* Julkiselle ensinnäkin saa jonottaa kuukausikaupalla siinä missä yksityiselle pääsee vähintään samalla viikolla ellei jopa jo samana päivänä, jos haluaa. Toisekseen, hoidon taso ihan toista luokkaa yksityisellä kuin julkisella, jossa tekevät vain sen mitä on ihan pakko ja vähän sinnepäin senkin. Ja olen kyllä yksityisellä töissä, mutta en todellakaan edes etäisesti hammashoitoon liittyvällä alalla. Ihan vain kokemuksesta tiedän, että kunnallinen on vaihtoehto vain, jos ei muuhun ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle myytiin apteekissa bakteereja tappavaa suuvettä pahaan ientulehdukseen.
Ja käskettiin ottamaan ibuprofeenia särkyyn ja tulehduksen alentamiseen.
Ja molemmat toimivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle myytiin apteekissa bakteereja tappavaa suuvettä pahaan ientulehdukseen.
Ja käskettiin ottamaan ibuprofeenia särkyyn ja tulehduksen alentamiseen.
Ja molemmat toimivat.
Näissä on hammaslääkäreillä erilaisia "koulukuntia". Osa suosittelee suuvesiä, osa ei pidä niitä minään. Varmasti myös käyttäjissä yksilöllistä, mikä kullekin auttaa.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*Paskaista naurua* Julkiselle ensinnäkin saa jonottaa kuukausikaupalla siinä missä yksityiselle pääsee vähintään samalla viikolla ellei jopa jo samana päivänä, jos haluaa. Toisekseen, hoidon taso ihan toista luokkaa yksityisellä kuin julkisella, jossa tekevät vain sen mitä on ihan pakko ja vähän sinnepäin senkin. Ja olen kyllä yksityisellä töissä, mutta en todellakaan edes etäisesti hammashoitoon liittyvällä alalla. Ihan vain kokemuksesta tiedän, että kunnallinen on vaihtoehto vain, jos ei muuhun ole varaa.
Olen ollut potilaana aina julkisella puolella ja saanut myös aina hyvää palvelua ja hoitoa. Kyllä ne siellä osaa samalla tavalla tarkastaa hampaiden kunnon tai paikata reikiä.
Jonot voi kyllä olla pidempiä kuin yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut potilaana aina julkisella puolella ja saanut myös aina hyvää palvelua ja hoitoa. Kyllä ne siellä osaa samalla tavalla tarkastaa hampaiden kunnon tai paikata reikiä.
Olet onnekas, jos teillä on toimiva kunnallinen terveydenhuolto. Hyvin harvassa kunnassa on. Kyllähän ne nyt kaikkialla reiät paikka, mutta vähänkään lisää vaativa hoito usein enemmän tai vähemmän niin ja näin. Täällä ei meinaa edes päästä hammaslääkärille, jos ei ole tyyliin hampaat tippumassa suusta.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan käynyt yksityisellä? Siellä yleensä tehdään muutakin kuin tarkastetaan ja paikataan. Hoito on monipuolisempaa ja ennen kaikkea kiireettömämpää kuin julkisella. Toki julkinen varmasti tyydyttää, jos parempaa ei ole ikinä kokeillut. Itse menen julkiselle vain, jos rahavarat eivät salli yksityistä. Näin tekee kaikki, joiden kanssa olen hammashoidosta puhunut.
t. lainaamasi
G.U.M suuvesi on kyllä tosi hyvää, mutta itse olen allerginen jollekin sen ainesosalle. Jos tulehdus pääsee kiukkiuseksi, otan ekstrahoitona kaiken muun päälle kookosöljyllä purskuttelun. Suunnilleen lusikallinen tai kaksi suuhun, purskutellaan 15-20 min. Kookosöljy on antibakteerista ja rauhoittaa.
Tiesittekö että ientulehdus aiheuttaa aivo- ja sydänsairauksia kun nämä suun bakteerit leviävät verenkiertoon (ja heti ensimmäiseksi aivoihin, kun aivo-veriestettä näide ei edes tarvitse ylittää)
Jotkut vitamiini tuotteet onkin piraattia pelkkää kalkkia ja poretta hiilihappoa . Kannattaa syödä ihan oikeita hedelmiä . Myös puristaa itse ne mehuksi . Sitruuna on hyvää kun hieroo vähän ikeniä. Sitten kun syö lakritsaa ja marmeladia toffeeta kannattaa katsoa peilistä ne ikenet ja hampaiden välit siinä vaiheessa kun suussa on niitä. Et sen takia .