Kaveri projisoi
Pitkäaikaisella kaverillani on ollut tosi rankka lapsuus, jonka takia ei ole vanhempiensa kanssa enää väleissä ollenkaan.
Mua on jo jonkin aikaa ärsyttänyt miten hän tuntuu projisoivan omaa suhdettaan vanhempiinsa mun elämääni.
Jos esimerkiksi käyn vanhempieni kanssa kolmistaan lomalla, niin kaveri vihjailee, että "sulla on varmaan tosi rankka reissu kun vanhempien kanssa joudut viettämään koko viikon", tai "voi kauhee, en kyllä ite pystyis tohon.. tsemppiä!"
No ymmärrän täysin mikset pystyisi, mutta mulla on kyllä tosi kivaa.
Jos taas menen vanhempieni luo vaikka viikonlopuksi kylään, niin kaveri muistuttaa, että "voin sitten ajella hakemaan sut ihan milloin vaan pois sieltä jos et bussilla pääse ja vanhempien seura ahdistaa kauheesti! 💕"
Hellyttävä avuntarjous, mutta kun ei mua ahdista.
Mulla on tosi hyvät välit vanhempiini, enkä mielestäni ole kaverille toisin väittänytkään (nykyään jopa vältän heistä puhumista), joten tää hänen huolensa mun pärjäämisestä omien vanhempieni kanssa kumpuaa ihan selkeästi hänen omista ihmissuhteistaan.
Olen myös sanonut kaverille, että ollaan tosi läheisiä mun vanhempien kanssa eli viihdyn kyllä heidän seurassaan pidemmänkin aikaa enkä tarvitse apua. Hän ei vaan silti tunnu tajuavan, ja välillä tuntuu jopa siltä, kuin hän suorastaan toivoisi mun ja vanhempieni välien menevän poikki tai jotenkin sekaisin.
En tiedä enää miten voisin suoremmin asian tälle kaverilleni ilmaista, koska oon jo selkeästi ja ymmärrettävästi kertonut, että mun ja vanhempieni suhde on tosi hyvä.
Viesti ei vaan mene perille, ja toi mun ihmissuhteideni "manaaminen" ärsyttää vuosi vuodelta enemmän. Pelkään, että tiuskaisen asiasta joskus kiukkuisesti kun tarpeeksi ärsyttää.
Onko muilla kokemusta tämäntyyppisestä? Miten saitte sen loppumaan?
Kommentit (7)
Hiljenetkö vaan aina kun hän sanoo tuollaista? Mikset täräytä siinä vaan heti että eikun tästä tulee varmaan tosi mukava loma, viihdyn niiden kanssa tosi hyvin!
Taitaa kaverisi olla sulle kateellinen hyvistä suhteista vanhempiin. Ja se kateus purkautuu tollaisena kummallisina puheina.
Vierailija kirjoitti:
Hiljenetkö vaan aina kun hän sanoo tuollaista? Mikset täräytä siinä vaan heti että eikun tästä tulee varmaan tosi mukava loma, viihdyn niiden kanssa tosi hyvin!
Juu siis näin juuri olen tehnyt, mutta se kaikuu kuuroille korville.
Nykyään kyllä huomaan jo vältteleväni vanhemmistani puhumista, koska selkeästi kaverini ei halua mitään positiivista heistä kuulla, eikä mulla taas ole heistä juurikaan negatiivista sanottavaa.
-AP
Tuskin kaverisi mitään pahaa tarkoittaa, hänen oma kokemusmaailmansa vain on tuollainen. Voisitko ottaa asian vielä suoremmin puheeksi? Että kerrot, että tuollaiset sanat tuntuvat sinusta pahalta ja latistavat iloa siitä, että tapaat vanhempiasi ja että et toivoisi tuollaisia kommentteja häneltä ja puhuisit mieluummin muista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kaverisi mitään pahaa tarkoittaa, hänen oma kokemusmaailmansa vain on tuollainen. Voisitko ottaa asian vielä suoremmin puheeksi? Että kerrot, että tuollaiset sanat tuntuvat sinusta pahalta ja latistavat iloa siitä, että tapaat vanhempiasi ja että et toivoisi tuollaisia kommentteja häneltä ja puhuisit mieluummin muista asioista.
Hän ei nimittäin välttämättä ole noista heitoistasi kuullut ja ymmärtänyt asiaa vielä eikä tiedä, että se tuntuu sinusta pahalle. Vaikka se sinulle voi ollakin ihan selvää.
Ota kaverisi joskus mukaan vanhemmillesi! Saisi hänkin hetken kokea kivat vanhemmat. 🙂
Ihmisillä on kummia uskomuksia, että muiden elämä kulkisi samoja latuja kuin heidän omansa. Aika kapeakatseista.