Vanhemmuus: aina pitäisi pärjätä itse.
Äitiyteen ja vanhemmuuteen asetetaan nykyään kovat paineet. Apua ei saisi pyytää, vaan pitäisi itsellä pärjätä. Miten kauheita uutisia saakaan lukea tällaisen mentaliteetin Suomessa. :(
Kommentit (42)
Niinpä, vuosia olen pärjännyt itse lasteni kanssa, sitten yrittänyt pärjätä lasteni kanssa ja nyt olen taipunut, ja olen pyytänyt apua. Mutta heikkohan mä olen, kun en yksin pärjää...
Minusta Suomeen pitäisi saada asenne, että avunpyyntö on rohkeaa! Apua pitäisi myös saada helpommin! T. Av
Miten niin apua ei saa pyytää? Jumalauta erilaisia tukitoimia, myös niitä kunnallisia kodinhoitajia joiden perään itketään, on joka lähtöön, kunhan vaan pyytää!
Ja pahimmat tuomitsijat on toiset äidit. Joten katso peiliin ja mieti, olitko siellä kerhossa viime viikolla empaattinen ja ystävällinen, vai keskityitkö toisten äitien haukkumiseen ja pilkkaamiseen.
Idioottimainen on ihminen, jonka mielestä vain äitejä ja perheitä pitäisi hyysätä. Vaikeuksia on muillakin, toiset vaan ymmärtävät olla lisääntymättä, jos mielenterveys on heikoilla.
Toivottavasti ette ymmärrä vääriin tuota mun alotusta!!! Tarkotan sillä nimenomaan, että MIKSI Suomessa aatellaan noin. :( miksi pitää pärjätä yksin! Minusta se on väärin! Vanhemmille tukea ja turvaa tarvii tää kansa!! Itsekin olen äiti.
T. Av
Katson tätä asiaa vanhemmuuden näkökulmasta. Koska asia ajankohtainen. T. Av.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 18:15"]
Idioottimainen on ihminen, jonka mielestä vain äitejä ja perheitä pitäisi hyysätä. Vaikeuksia on muillakin, toiset vaan ymmärtävät olla lisääntymättä, jos mielenterveys on heikoilla.
[/quote]
No, jos tuohon lähetään niin 90% saisi jäädä lisääntymättä. Mikä mielenterveydellinen häiriö on toisten tuomitseminen ja haukkuminen? Häh, sano mulle.
Niin ja jos erehtyy masentumaan (joka sekin on av:n ja muiden mielestä muotisairaus ja laiskuutta) niin sen jälkeen saatkin olla entistä enemmän yksin ja jätetään ulkopulelle.
Vasemmistovetoiset hallitukset ulkoisti vanhemmuuden ja hoivan yhteiskunnalle 1970 - ja 1980-luvuilla. Tuli subjektiivinen päivähoito-oikeus, vanhuksille palvelutaloja, nuorille kunnallisia nuorisotaloja jne. En ymmärrä, mikä ihmeen itku tulee siitä, että itse tekee lapset muilta lupaa kyselemättä ja sitten huomaa, että ei ollutkaan kivaa. Ne ipanat saa hoitoon ja ne voi antaa ilmaiseksi yhteiskunnalle edelleensijoitettavaksi, jos ei jaksa niistä aiheutuvia kotitöitä.
Ja mistä se on alkanut, tuo ajatusmaailma? Eihän ennenkään ole tarvinnut ihan yksin pärjätä. Samassa pihapiirissä on asunut lähes koko suku. Vaikka silloin elämä onkin ollut fyysisesti rankempaa niin apua on ollut.
Miksi nykyajan äitien pitäisi pärjätä ja selvitä ihan kaikesta yksin. Sitten maksetaan tuota kamalaa hintaa mitä viimeaikoina on saanyt lukea lehdistä.
Myös itse myönnän syylistyneeni siihen että en ole aina pyytänyt apua, vaikka olisin tarvinnut. Tukiverkosto on meillä vähissä täällä missä asumme ja en ole halunnut kuormittaa sitä ainoaa lapsenvahtia. Saatika pyytää apua uusilta ystäviltä, ennen kuin tämän vuoden aikana. Lapsi ei mene rikki jos se on joskus muutaman tunnin jollain hoidossa kun minä käyn esim. hammaslääkärissä tai nuoremman kanssa neuvolassa.
Onneksi kuitenkin tälläkin palstalla on myös niitä jotka kannustaa äitiä ottamaan vapaata kavereidensa kanssa käymässä syömässä ja vaikka parilla siiderillä. Lapset ei mene siitäkään rikki että ovat välillä illalla isän kanssa. Ja äiti jaksaa taas olla äiti kun saa välilä jotain ihan muuta ajateltavaa ja näkee muitakin aikuisia ihmisiä kuin miehensä.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 18:17"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 18:15"]
[/quote]
No, jos tuohon lähetään niin 90% saisi jäädä lisääntymättä. Mikä mielenterveydellinen häiriö on toisten tuomitseminen ja haukkuminen? Häh, sano mulle.
[/quote]
90% ihmisistä ei taatusti kärsi ongelmista, jotka pakottavat listimään omat lapset tai vaarantamaan sivullisten henki. Kuopion vitipää olisi viallinen yksilö, vaikka mitä apua olisi tarjottu, ei mitään sympatiaa naista kohtaan.
Keneltä se lupa pitää pyytää että saa tulla äidiksi ja isäksi? Tarvitaanko tähänkin joku uusi virasto?
Olen myös sitä mieltä, että mikään ei oikeuta kuopiolaisen äidin tekoa, ei yhtään mikään. Tällä ketjulla ei oo tarkotus puolustella tekoa. Enemmänkin sivuluisu aiheesta - avuntarpeesta ja tuesta. T. Av
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 18:24"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 18:17"][quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 18:15"] Idioottimainen on ihminen, jonka mielestä vain äitejä ja perheitä pitäisi hyysätä. Vaikeuksia on muillakin, toiset vaan ymmärtävät olla lisääntymättä, jos mielenterveys on heikoilla. [/quote] No, jos tuohon lähetään niin 90% saisi jäädä lisääntymättä. Mikä mielenterveydellinen häiriö on toisten tuomitseminen ja haukkuminen? Häh, sano mulle. [/quote] 90% ihmisistä ei taatusti kärsi ongelmista, jotka pakottavat listimään omat lapset tai vaarantamaan sivullisten henki. Kuopion vitipää olisi viallinen yksilö, vaikka mitä apua olisi tarjottu, ei mitään sympatiaa naista kohtaan.
[/quote]
Väitinkö mä niin? Mä väitin että 90% ihmisistä voisi olla lisääntymättä. Onhan niitä huonosti kasvatettuja lapsia mitkä siirtää uskomuksiaan eteenpäin jne.koulukiusaamista,työpaikkakiusaamista,juoruilua,pahansuopuutta jne. siis ilkeyttä. Tuollaiset ihmiset voisi myös ymmärtää olla lisääntymättä. Ei vain murhaajat.
Vanhemmuus mullistaa elämän ja kukaan ei voi ennakkoon sanoa, mikä elämäntilanne on vuosien päästä ja miten itse voi. Apua pitäisi saada helpommin. T, av
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 18:25"]
Keneltä se lupa pitää pyytää että saa tulla äidiksi ja isäksi? Tarvitaanko tähänkin joku uusi virasto?
[/quote]
Näinpä, ja jos olet täysin terve mieleltä ennen lastentekoa. Mutta kun kukaan (tuo yksikään valopää) ei voi tietää mitä voi tapahtua raskauden aikana, jälkeen, paljonkin jälkeen. Eikä kukaan tiedä miten ihminen siihen reagoi. Psykoosi voi tulla kelle vain (myös sille yhdelle valopäälle). Elämää ei voi ennustaa. Niin ikävää kuin se näitä uutisia lukiessa onkin.
Toiset vain ei halua ymmärtää tätä.
2