Musikaaliset
Minulla ei ole sävelkorvaa yhtään enkä osaa siis lukea nuotteja. Jos osaa soittaa jotain instrumenttia, vaikka viulua, onko helppoa soittaa myös toista, vaikka selloa tai pianoa? Elämäni yksi suurimmista pettymyksiä on etten osaa soittaa mitään
Kommentit (10)
Pianon soittamiseen ei tarvita sävelkorvaa. Riittää vain, että painat sitä kosketinta, jota nuotissa käsketään. Ääni on silloin automaattisesti oikea, jos piano on vireessä. Toki on sitten eri asia soittaa musikaalisesti, mutta sekään ei ole pianonsoitossa sävelkorvasta kiinni. Nuotinluvun oppiminen on taas puhdas opettelujuttu. Usein muuten lapset, joilla on erinomainen sävelkorva, oppivat nuotit hitaammin kuin tavalliset lapset, koska he oppivat kappaleet niin helposti korvakuulolta, eivätkä aluksi tarvitse nuotteja.
Jos haluat oppia soittamaan pianoa, niin hanki opettaja ja aloita opettelu. Ei se ole myöhäistä aikuisenakaan, vaikka konserttipianistin urasta ei enää kannata haaveilla. Mistä muuten tiedät, että sinulla ei ole sävelkorvaa?
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 17:30"]Pianon soittamiseen ei tarvita sävelkorvaa. Riittää vain, että painat sitä kosketinta, jota nuotissa käsketään. Ääni on silloin automaattisesti oikea, jos piano on vireessä. Toki on sitten eri asia soittaa musikaalisesti, mutta sekään ei ole pianonsoitossa sävelkorvasta kiinni. Nuotinluvun oppiminen on taas puhdas opettelujuttu. Usein muuten lapset, joilla on erinomainen sävelkorva, oppivat nuotit hitaammin kuin tavalliset lapset, koska he oppivat kappaleet niin helposti korvakuulolta, eivätkä aluksi tarvitse nuotteja.
Jos haluat oppia soittamaan pianoa, niin hanki opettaja ja aloita opettelu. Ei se ole myöhäistä aikuisenakaan, vaikka konserttipianistin urasta ei enää kannata haaveilla. Mistä muuten tiedät, että sinulla ei ole sävelkorvaa?
[/quote]
Musiikinopettaja sen minulle vahvisti vuosia sitten. Toki kuulen että joku tietty nuotti on korkeampi kuin toinen mutta en niitä osaa millään tavalla asettaa suhteessa toisiinsa. Ap
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 18:19"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 17:30"]Musiikinopettaja sen minulle vahvisti vuosia sitten. Toki kuulen että joku tietty nuotti on korkeampi kuin toinen mutta en niitä osaa millään tavalla asettaa suhteessa toisiinsa. Ap
[/quote]
Musiikinopettajat ovat antaneet paljon vääriä tuomioita tässä asiassa. Tuleepa mieleen eräskin kansainvälisen uran tehnyt oopperalaulaja, jolla oli koulutodistuksessa laulusta 6. Usein kysymys on vain pienestä harjoituksen puutteesta, jonka opettaja on virheellisesti tulkinnut sävelkorvasta puutteeksi. Mutta pianonsoiton ja nuotinluvun kannalta asialla ei kuitenkaan ole merkitystä, koska kummankaan oppimiseen ei tarvitse sävelkorvaa. Riittää, että erotat kahdesta peräkkäin soittelusta sävelestä, ovatko ne samoja vai eri säveleitä. Sekään ei ole oikeastaan välttämätöntä, mutta helpottaa opiskelua selvästi.
3
Maailma on muuttunut. Ennen luultiin, että ihminen joko on musikaalinen tai ei ole, nykyään tiedetään, että se on taito, joka kehittyy, kuten kaikki muutkin.
Soittamaan opettelu vaatii kärsivällisyyttä. Mielestäni ei kannata murehtia ainakaan alussa jotain sävelkorvaa ihan hirveästi, koska silloin kun aloittaa soittamaan ja kaikki on uutta ja epäilee omia kykyjään, niin siltä varmasti tuntuu, on helppo perustella itselleen, että ei mulla varmaan oo edes sävelkorvaa.
Itse olen soittanut kitaraa kymmenen vuotta itse opetellen ja aluksi se oli vain sitä että opetteli sointuotteita ulkoa sen kummemmin murehtimatta sitä teoriaa ja lähti aika simppeleistä jutuista liikkeelle ja siitä pikkuhiljaa eteenpäin. Kun niitä ajan kuluessa toistaa ja viettää aikaa sen soittimen kanssa, niin kyllä se korva siinä kehittyy, ei se ole mikään synnynnäinen ominaisuus joka joko on tai ei. Toki toiset voi olla siinä parempia tai oppia nopeammin, mutta niinhän se menee kaikissa asioissa. Tekosyynä sitä ei kuitenkaan kannata käyttää sille ettei viitsi ruveta opettelemaan. Kaikki voi oppia.
Periaatteessa soittaminen on matematiikkaa. Esim pianolla painetaan tiettyä kosketinta tietyn ajan verran. Painellaan koskettimia siinä järjestyksessä kuin ne nuoteissa on merkitty, välissä tietyn mittaisia taukoja.
Minä oon käynyt ihan soittotunneillakin aikuisena ja myös opetellut itsekseni. Pitäiskin alkaa taas harjoitella.
Kiitos kaikille vastanneille! Ehkä otan tunteja: josko oppisin soittamaan edes jotain välttävästi. Ap
Haluan vielä sanoa, että nimenomaan piano on aloittelijalle selvästi helpompi kuin viulu tai sello.
3
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 18:50"]
Kiitos kaikille vastanneille! Ehkä otan tunteja: josko oppisin soittamaan edes jotain välttävästi. Ap
[/quote]
Älä usko sitä musiikinopettajaa, joka väitti, ettei sinulla ole sävelkorvaa. Jos pidät musiikista, niin minusta se on jo merkki ainakin jonkinlaisesta sävelkorvasta. Ja nuotteja kyllä pystyy lukemaan ilman sävelkorvaakin. Jos tekee mieli soittaa jotain soitinta, niin kokeile ihmeessä!
On helpompi oppia, koska esim. nuotit osaa jo valmiiksi. Lisäksi jos kyseessä on samantyyppinen soitin (sello-viulu, piano-urut), on helpompi oppia sitä toista. Ja musikaalisuus on myös harjoitteluasia, siksikin aiempi soittaminen auttaa!