opiskelevat äidit kertokaa..
Olen vakavasti suunnitellut opiskelemaan lähtemistä. Huolettaa lähinnä talous, että miten pärjätään. 3 lasta on ja asuntolaina. Miehellä aika pienet tulot, mutta vakituinen työ. Kertokaa miten olette pärjänneet. Onko miehillänne iso palkka? Kuinka päivähoitomaksut määräytyy, kuinka pienillä tuloilla ei tarvi hoitopaikasta maksaa? jne..
T: yksi haaveileva
Kommentit (5)
Nyt olen äitiyslomalla ja opinnoissa on paussi. Meillä on uusi ok-talo, ja mies keskiarvoa huonopalkkaisemmassa työssä, mutta hyvin pärjätään. Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot.
Kyllä minäkin taidan uskaltautua opiskelemaan. Harmittaa varmaan jos en en lähde kun nykyinen työ ei oikein innosta ja olen uudesta ammatista haaveillut jo kauan. Kiitos vinkeistä, käympä heti tuolla sivuilla kattelemassa.
Mukavaa jatkoa sinulle ja tulevaan opiskeluun intoa!
T: ap
sen lisäksi pitää tehdä töitä jonkun verran
Sitten ostamme opiskelujen ajaksi niin halvan kerrostaloasunnon, ettei tarvitse ottaa lainaa ollenkaan ja valmistuttuani muutamme sitten taas omakotitaloon.
itse olen ajatellut tehdä niin, että opiskelisin ehkä n. 75% ajasta ja 25% ajasta kävisin osa-aikatöissä. silloin opiskelut etenisivät kohtuuvauhtia ja rahallinen tilanne olisi toivottavasti siedettävä surkean sijasta... tarvittaessa voisin tehdä hetkellisesti vähän enempi töitä jos taloudellinen tilanne niin vaatisi.
jso sinulla on vakituinen työpaikka niin voit hakea aikuisopintotukea joka on tulosidonnainen. siinä on vain aika paljon ehtoja joiden täytyy täyttyä jotta opistotukea saa. lisätietoja saa www piste koulutusrahasto piste fi.
hoitomaksut määräytyy perheen yhteisten tulojen mukaan eli opiskelijaperheelle tulee tietenkin alemmat maksut kuin kahden työssäkäyvän perheelle kun tulotkin on pienemmät. netistä löytyy jostain tulorajoja, itse en ole vielä käynyt sen kummemmin laskeskelemassa niitä.
tiukkaahan se luultavasti tulisi olemaan mutta tiukkaa on nytkin hoitovapaalla joten kai se menisi tämän kitkutuksen jatkoksi...