Tiesittekö, että vanhemmuus ei tarjoa MITÄÄN oikeuksia lapseen?
Ei yhtäkään, ei ainuttakaan. Kaikki oikeudet tulevat huoltajuuden kautta. Ja siinä taas ei ole genetiikalla välttämättä mitään osaa eikä arpaa.
Kommentit (3)
Jep, ja oikeesti mua naurattaa ihmiset, jotka luulevat omistavansa lapsensa koska ovat sen tähän maailmaan synnyttäneet, ja muka omaavat siksi jonkun oikeuden ohjailla ja määräillä että millaista elämää sen lapsen nyt kuuluu elää koska *minä* lapsen omistajana päätän niin yms., ei helvetti että joillan viiraa päässä :D :D
Tiesin. Tämä tulee kyllä yllätyksenä joillekin vanhemmille, joita opettajantyössäni kohtaan. Parikin kertaa olen joutunut kieltäytymään tietojen antamisesta vanhemmalle, joka ei kuitenkaan ole lapsen huoltaja. Poikkeusketta tähän on reagoitu epäuskoisella tuohtuneisuudella.
Jos ei ole huoltajan velvollisuuksia, ei ole myöskään huoltajan oikeuksia.
Juuri siksi pitäisi olla niin, että kuka tahansa saisi käydä hakemassa lapsia synnäriltä. Biologialla ei ole mitään tekemistä hyvän vanhemmuuden kanssa, joten miksi ne vauvat annetaan vanhemmilleen? Tehdään niin, että kukaan ei saisi pitää synnyttämäänsä lasta vaan olisi vauvojenjonotuslista. Sinne ilmoittautumalla saisi käydä noutamassa perheeseen lapsen. Tasapuolista ja kaikille hyvä ratkaisu.