Pankkitilin avaus ja passi vauvalle?
Onko kenelläkään kokemusta, mikä henkilökortti riittää vauvalle, kun ollaan avaamassa vauvan pankkitiliä? Onko tosiaan pakko hakea ensin passi tai kuvallinen henkilökortti? Ja te, joilla on hankittu vauvalle passi, niin onko matkoilla rajatarkastuksissa ollut hankaluuksia, kun on ollut vauvan kuva passissa, jos lapsi on ollut jo vaikka neljä vuotta ja aivan eri näköinen? Mietin vain, että tulee kyllä vähän kalliiksi, jos passin kuva on kuitenkin pakko uusia vaikka vuosittain, kun lapsen kasvot muuttuvat.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu pankista. Op:ssa ei tartte. Vauvalle voi avata tilin suoraan verkkopankissa. T. Ite siellä töissä
Kaikissa pankeissa tilin avaaminen lapselle vaatii molempien vanhempien tunnistautumisen ja suostumuksen joko konttorissa tai verkkopankissa. Ei ole mitään Osuuspankin omia sääntöjä.
Tarkoitin ettei vauvalle tarvi hankkia passia tilin avaamista varten. Suostumus tilin avaamiseen tietenkin tarvitaan kummaltakin huoltajalta. T. Se OPssa töissä oleva
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vauva mitään henkilökorttia tilin avaukseen tarvitse.
Alaikäisen tili vaatinee huoltajan yhdeksi tilin omistajaksi.
Handelsbankenissa molemmat huoltajat. Mutta näissä voi olla pankkikohtaisia eroja.
Tarkoitatko, että HB syrjii leskien lapsia?
Mun lapsella oli vauvana (6kk) hankittu passi, joka oli 10 vuotta voimassa ja kyllä sitä sen 10 vuotta käytettiin. Kerran kun lapsi oli jo aika iso (ehkä 7-8) kysyin tullimieheltä, tunnistaako siitä kuvasta hyvin. Hän sanoi tunnistavansa silmistä helposti. Ilmeisesti tuo on asia jonka oppii, kun monen näköisiä ihmisiä vertailee heidän passikuviinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kun kyseessä on pelkkä tili niin vauva ei tarvitse henkilöllisyystodistuksia, vauvan tilin voi avata joissakin pankeissa ihan sähköisesti jos vanhemmilla on pankin verkkotunnukset. Näin ainakin Nordeassa ja OP:ssa. Tämä selviää myös tuolta s-pankin linkistä, kunhan sitä tekstiä vähän lukee enemmän. Meidän lapsilla myös Seligsonin ja Nordnetin asiakkuus avattu ilman minkäänlaisia henkkareita ( lapsilta). Aikuisilla tietenkin sähköinen tunnistautuminen.
Kiitos tästä tiedosta. Laitoin nyt yhden pankin verkkopankin kautta tilinavaushakemuksen menemään. Käsittelyssä kestää viikon ja toivon, ettei tule pyyntöä tulemaan tunnistautumaan pankissa paikan päällä henkilötodistuksen kera. Hyvä tieto myös tuo, että Nordnetin asiakkuuskin onnistuu lapselle.
En ole tuohon holhoustoimilain sisältöön vielä tutustunut. Jos laitan lapsen tilille rahaa, enkö saa ottaa sitä pois sieltä, koska se on jo lapsen omaisuutta? Seurataanko tällaista tarkasti? Voiko pankkikin jopa tehdä lasun?
Ne on lapsen rahoja kun ne sinne lapsen tilille on laitettu.
Mutta ei voi siirtää kaikkia rahoja lapsen tilille, ja saada sitten sossusta rahaa, se lapsen rahasumma vähennetään lapsen perusosasta, joten vaikka lapsen ei tarvitse osallistua vanhempiensa elatukseen, niin sossussa katsotaan että se lapsen rahat on sitten hänen omaa elatusta. Eli summa summarum, rahat vähenee ja jollain pitäisi sitten maksaa ruuat ja vuokra joten lapsen vaikka kummilta saadut ja säästetyt rahat kuluu sitten lapsen omaan ruokaan.
Henkilökortti ja tili on hyvä olla vauvalla että hän voi hoitaa isoäidin raha-asiat.
Vierailija kirjoitti:
Venäjän rajalla voi ainakin aikuinen joutua päiväksi putkaan/ kuulusteluun jos on esim laihtunut tai lihonut eri näköiseksi kuin passikuvassa
Vauva suoraan vankilaan kulkematta lähtöruudun kautta :D
Minkä takia vauvalle tarvitsee avata tili. Ties vaikka käyttäisi rahat isona viinaan ja huumeisiin.
Vierailija kirjoitti:
kun kyseessä on pelkkä tili niin vauva ei tarvitse henkilöllisyystodistuksia, vauvan tilin voi avata joissakin pankeissa ihan sähköisesti jos vanhemmilla on pankin verkkotunnukset. Näin ainakin Nordeassa ja OP:ssa. Tämä selviää myös tuolta s-pankin linkistä, kunhan sitä tekstiä vähän lukee enemmän. Meidän lapsilla myös Seligsonin ja Nordnetin asiakkuus avattu ilman minkäänlaisia henkkareita ( lapsilta). Aikuisilla tietenkin sähköinen tunnistautuminen.
Seligson ja Nordnet, eikös noita saa olla vain yksi kerrallaan noita osakesäästötilejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seligson ja Nordnet, eikös noita saa olla vain yksi kerrallaan noita osakesäästötilejä?
Osakesäästötilejä saa olla vain yksi. En tosin ymmärrä kuinka tämä liittyy kommenttiini :) seligsonilla ei edes saa osakesäästötiliä, heillä vain rahastoja.
Olen lapseni ainoa huoltaja, tai siis ainakin virallisesti. Näitä arjessa mukana olleita hahmoja on ihan sopivasti.
Minun piti hankkia todistus, ettei toista huoltajaa ollut, kun avasin lapselle rahaston jonne siirrettiin hänen omalta tililtään rahaa.
Tilin sain avattua kaksiviikkoiselle jopa ilman nimeä, päivitin sen sitten myöhemmin.
Näin siis 2000- luvun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Siitähän ei olekaan kuin 20 vuotta. Sen jälkeen on tullut kaikki rahanpesut ja kycit sun muut. Joskus ihan oikeasti voi miettiä, kuinka ajantasalla se oma vinkki ehkä voi olla tai olisko mahdollista, että asiat ja tavat on muuttuneet.
Kyllä meilläkin mumma avasi tilin serkun kummin kaimalle peräkylän ossuuspankissa, kun siinä tiskillä oli naapurin Alma töissä ja Alma kyllä tuntee, tietää ja uskoo. Tämä 70-luvulla.
Nordealla tiliin tai rahastoon vauva ei tarvitse passia, toinen vanhemmista tarvitsee ja molempien vanhempien hyväksyntä tarvitaan. Tämä on kuukauden vanhaa tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla lapset olleet aluksi mun passissa. Saivat omat passit myöhemmin.
2012 jälkeen ei Suomessa lapsia ole merkitty vanhempien passiin.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsella oli vauvana (6kk) hankittu passi, joka oli 10 vuotta voimassa ja kyllä sitä sen 10 vuotta käytettiin. Kerran kun lapsi oli jo aika iso (ehkä 7-8) kysyin tullimieheltä, tunnistaako siitä kuvasta hyvin. Hän sanoi tunnistavansa silmistä helposti. Ilmeisesti tuo on asia jonka oppii, kun monen näköisiä ihmisiä vertailee heidän passikuviinsa.
Vauvan silmät ovat tosiaan kasvoista eniten lähinnä aikuisen kokoa eli lasten silmät ovat suhteettoman suuret jo syntyessään. Nehän eivät myöskään muuta muotoaan juuri lihomisen tai laihtumisen seurauksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla lapset olleet aluksi mun passissa. Saivat omat passit myöhemmin.
2012 jälkeen ei Suomessa lapsia ole merkitty vanhempien passiin.
Elokuussa 2006 loppui lasten merkitseminen vanhempien passiin. Vuoteen 2012 niitä passeja pystyi lasten kanssa käyttämään, sen jälkeen piti lapsillakin olla oma passi.
Vierailija kirjoitti:
Olen lapseni ainoa huoltaja, tai siis ainakin virallisesti. Näitä arjessa mukana olleita hahmoja on ihan sopivasti.
Minun piti hankkia todistus, ettei toista huoltajaa ollut, kun avasin lapselle rahaston jonne siirrettiin hänen omalta tililtään rahaa.
Tilin sain avattua kaksiviikkoiselle jopa ilman nimeä, päivitin sen sitten myöhemmin.
Kuitenkin jos lapsella ei ole lainkaan toista vanhempaa jostain syystä niin mitään todistusta ei tarvita. Mutta tässä siis äiti on ollut yksinhuoltaja ja isä on ollut olemassa, mutta ei huoltaja.
Op:ssa ja S-pankissa pystyy avaamaan tilin lapselle pelkästään verkkopankkitunnuksilla jos molemmat vanhemmat ovat ko. pankin asiakkaita. Olen näin tehnyt keväällä viimeeksi. Lapsen ei tarvinnut tunnistautua. Sitten kun lapsi alkaa itse käyttämään tiliään pitää hänen ja vanhempien käydä pankissa tunnistautumassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankki ei tee lasuja :) veikkaan että aika moni ei ymmärrä että lasten tilillä olevat rahat eivät ole enää heidän, ja jatkavat näiden lasten rahojen väärinkäytöstä. Onhan joku lehtijuttu tehty siitä, kun lapsi haastoi vanhempansa kavalluksesta tms. Mutta yleissääntönä sanoisin, että älä ota rahaa lapsen tililtä :) olemme mekin tosin verot maksettu lapsen tililtä yms selkeätä.
Juuri näin. Lapsen omat verot voi maksaa lapsen tililtä.
Monelle tuntuu olevan ylivoimaista ymmärtää, että kaikki lapselle lahjoitettu raha on lapsen rahaa riippumatta siitä, onko se alun perin ollut vanhemman nostamaa lapsilisää, lahja, viikkorahaa tms. Eivätkä vanhemmat voi perua lahjoitusta, lainata lapsen tililtä eivätkä käyttää lapsen tilillä olevia rahoja mihinkään perheen yleisiin menoihin, joista vanhemmat ovat vastuussa.
Eiköhän noissa asioissa voi käyttää ihan maalaisjärkeä, ainakin silloin kun on kyse pikkusummista. Kyllä mun oma lapseni on ainakin joskus soittanut, että löysin hienot farkut ja ostan ne mummon antamilla synttärirahoilla. Isosisko maksaa ostokset omalla kortillaan ja rahat pitää siirtää lapsen tililtä sitten sinne. Ei kenelläkään ole aikaa pankeissa varmaan vahtailla, mitä joku jollain kympeillä tai satasilla tekee. Eri asia sitten jos lapsi oikeasti omistaa jotain omaisuutta, tai rahaa on pankkitilillä rutkasti.
Ei ollut ongelmia matkustaa viisivuotiaana, vaikka lapsi oli passikuvassa kolmikuinen. Taitavasti virkailijat saattoivat joskus sanoa lapselle jotain tyyliin "otapa äitiä kädestä kiinni" ja ilmeisesti siinä sitten on helppo huomata, että oikean äidin käteen tarttumista lapsi harvemmin epäröi. Huomattavasti hankalampaa oli joskus itsellä kymmenen vuoden passien kanssa, kun kuva ei enää loppuvaiheessa ollut kovin tunnistettava.
"Saa käyttää tiliään niin kuin omaansa". Kenen tilistä oli kyse?
Vanhemmat eivät todellakaan voi käyttää lapsen tilillä olevia rahoja eikä pankkivirkailija ole tuntenut ollenkaan perusasioita, jos on niin väittänyt.